معرفی پوست چرب و بهترین محصولات و ماسک ها برای درمان آن

0

معرفی پوست چرب و بهترین محصولات و ماسک ها برای درمان آن

پوست چرب داشتن عادی است اما با محصولات مناسب مراقبت از پوست و مراقب دائم از پوست، قابل کنترل است. هر گونه رژیم باید شامل پاک کننده، درمان، آبرسان و محافظ باشد. متخصصین پوست معتقدند استفاده از محصولات مختلف برای قسمت های مختلف صورت خوب است. در این مقاله به بررسی علائم پوست چرب پرداخته و راه های درمان آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

پوست چرب

پوست چرب چیست و دلایل چرب شدن پوست کدامند؟

پوست چرب به دلیل تولید بیش از حد سیبوم اتفاق می افتد. سیبوم یک ترشح چربی است که توسط غدد چربی آزاد می شود. در صورتی که سیبوم در مقادیر طبیعی تولید شود، به حفاظت و آبرسانی پوست کمک می کند. اما وقتی میزان بیش از حدی سیبوم تولید شود، باعث انسداد منافذ پوست می شود که باعث ایجاد جوش های سر سیاه، سر سفید و چهره براق و چرب می شود.

چطور باید از پوست چرب صورت خلاص شد؟

گام های اصلی در کنترل پوست چرب، پاکسازی، درمان، آب رسانی و حفاظت – دو بار در روز – است.

پاکسازی

صورت خود را با آب گرم و پاک کننده های کف کننده بشویید. آب گرم برای پوست شما بهتر از آب داغ است، و محصولات شوینده ای مثل صابون، چربی و ضایعات پوستی را از راه منافذ حذف کرده و از بین می برد. اگر پوست چرب شما، زیاد جوش می زند، از محصولات شوینده ای استفاده کنید که حاوی بنزوئیل پروکساید باشد.

در این مرحله از تونر پاکساز پوست چرب استفاده کنید که دیگر نیاز های مراقبتی پوست مانند جوش و رزاسه را درمان می کند.

درمان

تونر پاکسازی پوست چرب همچنین پوست را برای درمان، آماده می سازد حتی می تواند جوش را درمان کند و همچنین پوست را صاف کند. برای گام بعدی، از دیگر محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید که برای رفع مشکلات فردی پوست شما طراحی شده است. این ها شامل کرم های درمان کننده جوش، کرم چین و چروک یا درمان های خانگی مانند روغن نارگیل یا آلوئه ورا برای درمان التهاب است.

آبرسان

ناحیه تی – قسمت پیشانی و بینی – معمولا چرب ترین قسمت صورت است حتی وقتی بقیه اجزای صورت ممکن است خشک باشد. در این صورت، از یک مرطوب کننده سبک تر برای ناحیه تی استفاده کنید و برای دیگر قسمت های خشک در اطراف چشم، دو طرف گونه ها و فک پایین، مرطوب کننده سنگین تر استفاده کنید.

برای ناحیه تی، از مرطوب کننده دارای هیالورونیک اسید استفاده کنید. این مرطوب کننده ها، رطوبت پوست را حفظ می کند در حالیکه نور و هوا را هم احساس می کند. برای بقیه نقاط صورتتان، از مرطوب کننده معمولی استفاده کنید.

حفاظت

این مرحله باید فقط صبح ها قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، انجام شود. از کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید تا بهترین محافظت از پوست داشته باشید.

پوست چرب

 

به دنبال چه نوع محصولاتی برای پوست چرب باید بگردید؟

مرحله اول درمان پوست چرب استفاده از محصولاتی است که اختصاصاً برای کنترل چربی پوست طراحی شده اند. در زیر آنچه باید به دنبالش بگردید، آورده شده است:

ورق خشک کن

ورق خشک کن، چربی اضافی را به سرعت و کاملاً جذب می کند. این یک محصول محبوب است زیرا در این روش نیازی نیست رطوبت پوست کاملا از بین برود یا از محصول دیگری مانند وسایل آرایشی یا ضد آفتاب استفاده نکنید.

حتما این ورق ها را در تمام صورت پهن کنید و به هیچ وجه روی صورت نکشید چون باعث چین و چروک می شود.

گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید

این محصول درمانی شاید بد به نظر برسد، اما برای تنظیم تولید سیبوم ضروری است. سیبوم ترکیبی است از سلول های پوستی مرده و چربی هایی که غده چرب برای خشک نگه داشتن پوست، تولید می کنند. وقتی غدد، سیبوم بیش از حد تولید کنند، منافذ منسدد می شوند و جوش و دیگر مشکلات پوستی بروز می کنند.

شما می توانید با استفاده از تمیز کننده صورت یا تونر حاوی اسید محلول در آب و بتاهیدروکسید اسید که سالیسیلیک اسید نام دارد، سلول های پوستی مرده را از بین ببرید و منافذ پوست را مسدود کنید.

نیاسینامید

این مشتق ویتامین ب ۳ تولید چربی را کاهش می دهد و یک جایگزین سالم برای مواد شیمیایی قوی است که در داروهای قابض وجود دارند. برای مثال الکل، چربی اضافی پوست را جذب می کند، در عین حال پوست را به شدت خشک می کند و تولید سیبوم را به شدت افزایش می دهد و منافذ را مسدود می کند. در عوض، نیاسینامید رطوبت طبیعی پوست را حفظ می کند و غدد چربی را معتدل نگه می دارد.

ضدآفتاب بدون چربی و آبرسان

افرادی که پوست چرب دارند معمولا از ضدآفتاب استفاده نمی کنند ولی بیش از حد در مقابل آفتاب قرار گرفتن به پوست آسیب می زند، پوست را حساس می کند و مشکلات دیگری نظیر چین و چروک و هایپرپیگمنتیشن می شود. خوشبختانه ضدآفتاب های آب رسان و مرطوب کننده های بدون چربی، با محافظت SPF بدون نسخه در دسترس هستند.

پوست چرب

 

ماسک خانگی صورت برای پوست چرب

منافذ بزرگ یک ضعف رایج میان افرادی است که پوست چرب دارند، و باعث لایه لایه شدن پوست می شود. یک جایگزین وجود دارد – استعمال ماسک های گل رس، یک یا دو بار در هفته، چربی اضافی را جذب می کند و ضایعات پوستی و آلودگی ها را که باعث ایجاد منافذ بزرگ تر می شوند، از بین می برد. در عین حال، خاک رس، مواد معدنی را به پوست پس می دهد و باعث می شود سالم و درخشان به نظر رسد.

دکتر دبرا جالیمان نویسنده کتابِ قوانین پوست: رموز تجاری یک متخصص پوست اهل نیویورک می گوید: خاک رس کولین که در اکثر ماسک ها وجود دارد، منافذ را پاکسازی می کند و از پوست محافظت می کند. چربی پوست را کاهش می دهد و از ایجاد جوش جلوگیری می کند.

دکتر جالیمان اضافه کرد که ماسک هایی که از مواد طبیعی و خالص تشکیل شده باشند، بهترین هستند. برای مثال، سالیسیلیک اسید چربی و جوش صورت را کاهش می دهد در حالیکه خاک رس کولین آب رسانی را بدون انسداد منافذ انجام می دهد. خاک رس بنتونیت که از خاکستر های آتش فشان تشکیل شده است یک روش خوب دیگر برای منافذ منسدد، جوش و در کل پوست چرب است.

دکتر جالیمان این دو ماسک خانگی را پیشنهاد می کند:

یک قاشق چای خوری خاک رس بنتونیت را با ۱ قاشق چای خوری آب یا ماست طبیعی مخلوط کنید.
یک لایه ضخیم از ماسک روی صورتتان بکشید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بگذارید خشک شود.
با آب گرم بشویید.

اگر نمی خواهید از جز خاک رس استفاده کنید، روش زیر را امتحان کنید:

دو قاشق چای خوری ماست یونانی را با یک قاشق چای خوری بلغور جو دو سر مخلوط کنید.
ماسک را به صورتتان بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.
با دستمال مرطوب گرم بشویید.

ماست پوست را براق می کند در حالیکه بلغور جو دو سر چربی پوست را بیرون می کشد. همچنین حتما بعد از ماسک تونر یا مرطوب کننده مصرف کنید تا پوستتان خشک نشود.

توصیه های نهایی متخصصین پوست

پوست هر شخص متفاوت است و بنابراین باید محصولات و رژیم لازم مخصوص پوست خودتان را تهیه کنید. آکادمی آمریکایی پوست شناسی، توصیه می کند افرادی که پوست چرب دارند – علاوه بر صبح و عصر – باید پوست خود را بعد از ورزش بشویند و از مالیدن پوست خودداری کنند چون پوست را دچار سوزش می کند.

تا جایی که ممکن است، محصولات بدون چربی انتخاب کنید چون این ها منافذ را مسدود نمی کنندو هم چنین با آرایش نخوابید و در طول روز به صورت خود دست نکشید چون این کارها آلودگی ها و باکتری های بیشتری را روی صورتتان می آورد.

بهترین محصولات برای پوست چرب

ممکن است یک محصول به تنهایی برای کنترل پوست چرب، مفید باشد. یک رژیم درمانی کامل به کاهش چربی و تعادل سلامت پوستتان کمک می کند. انتخاب محصولی که نیازهای پوستی شما در تمام مراحل درمان را تامین می کند، چه پاک کننده چه ضد آفتاب، حائز اهمیت است.

شوینده CeraVe برای پوست چرب

شوینده CeraVe برای کمک به از بین بردن چربی و حفظ سلامت پوست و آب رسانی طراحی شده است. کف این پاک کننده، هر گونه آلودگی یا ضایعات موجود در صورت را از بین می برد و تجربه یک پاکسازی کامل و درست را برای شما به ارمغان می آورد.

تونر های صورت Pangea Organics

پس از پاکسازی، صورت آماده دریافت یک تونر سالم است. تونر صورت Pangea Organics از مواد طبیعی مانند روغن مانداریان سبز، عصاره اسطوخودوس و عصاره مرهم لیمو تشکیل شده است تا ناخالصی را از بین ببرد و پوست شما را متعادل نگه دارد. این تونر برای مبارزه با نشانه های مشهود پیری و آفتاب زدگی مناسب است.

مرطوب کننده ضدپیری پوست صورت Olay

اگر می خواهید چین و چروک های پوستتان را از بین ببرید، کرم جوان ساز و مرطوب کننده Olay خواص ضد پیریِ تونر و پاک کننده شما را تقویت می کند. این مرطوب کننده نه تنها از آسیب های بیشتر جلوگیری می کند بلکه خطوط و چروک موجود را هم کاهش می دهد. مرطوب کننده Olay، با نفوذ عمیق در پوست شما، ظاهر پوستتان را بهبود می بخشد.

کرم متعادل کننده ناحیه تی Ren Clarimatte

در حالی که برخی افراد از مرطوب کننده یکسانی برای تمام صورت خود استفاده می کنند، بقیه افراد ترجیح می دهد از محصولات متفاوتی استفاده کنند که برای نقاط مختلف صورت ساخته شده است. کرم متعادل کننده ناحیه تی Ren Clarimatte که به خصوص برای تعدیل ناحیه تی طراحی شده است، به کنترل چربی پوست کمک می کند. فلانوئیدها و سالیسیلین ها موجود در این کرم از پوست درخت بید و mayblossom گرفته می شوند تا پوست طبیعی را بهبود بخشیده و درخشندگی را کاهش دهد.

کرم مرطوب کننده دور چشم LilyAna Naturals

اکثر افراد برای کاهش پف و سیاهی دور چشم از مرطوب کننده استفاده می کنند. کرم دور چشم LilyAna Naturals با آب رسانی، پوست ظریف اطراف چشم را جمع و بلند می کند. مواد تشکیل دهنده روشن کننده مانند ویتامین سی، ویتامین ای و عصاره گیاهی گل بامیه به ایجاد این مرطوب کننده شفاف کمک می کند.

براش ضد آفتاب Colorescience Sunforgettable Mineral SPF 50

در صبحگاه، استفاده ضدآفتاب بعد از مواد محافظتی همیشگی پوستتان از مقدار قابل توجهی از آسیب های مهم پوستی جلوگیری کنید. ضدآفتاب Colorescience Sunforgettable کمک می کند بدون اضافه شدن چربی به پوستتان، ضد آفتاب را به پوست خود اعمال کنید. این ضدآفتاب آب رسان به محافظت از پوست شما در برابر آلودگی همیشگی هوا، کمک می کند. Colorescience Sunforgettable در چهار رنگ موجود است و حتی می توان آن را بر روی صورت آرایش شده هم استفاده کرد.

نظرات