طلای آب شده چیست و نحوه قیمت گذاری و خرید و فروش آن چگونه است؟

0

طلای آب شده چیست و نحوه قیمت گذاری و خرید و فروش آن چگونه است؟

طلای آب شده : طلایی که ذوب شده باشد را طلای آب شـده می نامند. برای تهیه طلای آب شـده می توانید از هر نوع طلایی استفاده کنید؛ به عنوان مثال طلای آب شـده می تواند طلای دست دوم و یا حتی شمش باشد.

طلای آب شده

طلای آب شده یا اسکرپ گلد چیست؟

Scrap Gold به طلایی گفته می‌شود که یک بار ساخته شده، اما دوباره به کارخانه طلاسازی برگشت داده می‌شود تا در آنجا ذوب شده و دوباره به چرخه تولید بازگردد.

بنابراین هر کالا یا محصولی که در ساخت آن از طلا استفاده شده باشد را می‌توان ذوب و دوباره استفاده کرد و به همین خاطر به عنوان طلای آب شده از آن یاد می‌شود. از انگشتر و گردنبند گرفته تا شمش.

به طور مثال، اگر طلاهای قدیمی خود را بفروشید، طلافروش آن را به کارخانه می‌فرستد و به آن «طلای آب شده» می‌گویند.

دلیل این نامگذاری این است که شکل طلاها و عیارهای آنها با هم فرق دارد به همین خاطر همه با هم ذوب می‌شوند. یعنی این گونه طلاها با ارسال شدن به ری گیری، تازه بعد از ذوب، عدد صحیح عیارشان مشخص می‌شود.

اصطلاح آب‌شده برای متفرقات طلا از قبیل النگو، انگشتر و دیگر موارد به کار می‌رود که به خاطر تفاوت اجرت و عیار، هیچ کدامشان معیار پایه‌ای برای بازار طلا نیستند.

طلای آب شده را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

طلای دست دوم پس از خرید و فروش اغلب بر اساس اونس تروا اندازه‌گیری می‌شود: ۱ اونس تروا برابر است با ۳۱٫۱ گرم. (یک گرم مساوی است با ۰٫۰۳۲ اونس تروا)

یک اونس معمولی برابر با ۲۸٫۳۴ گرم است یعنی یک گرم مساوی است با ۰٫۰۳۵ اونس.

البته باید بدانید، معیار قیمت گذاری طلا با عیارهای مختلف در بازار ایران بر اساس طلای آب شده ۱۷ عیار ( یا طلای ۷۰۵ ) است.

در ایران بر خلاف بازار طلای جهانی که قالب ۳۱.۱۰۳ گرمی از طلای خالص ۲۴ عیار معیار قمیت‌دهی مشتقات طلا هستند، تنها واحد گرمی طلای آب شده معیار است.
از دیگر معیارهای اندازه گیری طلای آب شده در جهان pennyweight است که به اختصار dwt نوشته می‌شود. یک پنی‌ویت تقریبا معادل ۱٫۵۵۵ گرم، ۰٫۰۵ اونس تروا یا ۰٫۰۵۵ اونس است. یا برعکس، یک گرم برابر است با ۰٫۶۴ پنی‌ویت، یک اونس تروا برابر ۲۰ dwt است و یک اونس برابر با ۱۸٫۲۳ dwt است.

مهم‌ترین ویژگی طلای آب شده، خلوص آن است. خلوص آب شده مشخص می‌کند که چه مقدار از آن طلای خالص است و چه مقدار از دیگر فلزات ساخته شده است.

خلوص طلا با عیار مشخص می‌شود. بیشترین خلوص طلا هم ۲۴ عیار است یعنی طلا کاملا خالص و بدون هیچ فلز دیگری است.

برای تبدیل عیار به درصد کافیست عدد عیار را تقسیم بر ۲۴ کنید. به طور مثال، طلای ۱۴ عیار دارای ۵۸٫۳ درصد طلای خالص است. (۱۴ تقسیم بر ۲۴)

طلای آب شده

انگ و شماره پاکت ری‌گیری

برای اینکه از عیار طلای آب شـده و درستی محاسبۀ تبدیل عیار مطمئن شوند، قطعه کوچکی از آن را (کمتر از نیم گرم) با قیچی دسته‌بلندی می‌بُرند و به «ری‌گیری» می‌دهند تا روی قطعه آزمایش‌هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند. ری‌گیری، این قطعه را در پاکتی می‌گذارد و رسید را از آن پاکت جدا می‌کند و به شما تحویل می‌دهد. همچنین شماره‌ رسیدی که روی پاکت و قبض ری‌گیری ثبت شده را بر روی آبشده درج می‌کند و انگ می‌زند. اگر از شما به عنوان حسابدار مغازۀ طلافروشی خواستند «انگ آبشده را بخوان» باید همان شماره‌ای که روی آبشده درج شده را بخوانید؛ علاوه بر انگ، نام ری‌گیری نیز روی آبشده کوبیده می‌شود.
انگی که ری گیری‌های تهران می‌زنند ۶ رقمی است و علاوه بر تماس با خود ری‌گیری، از تلفن گویای اتحادیه تهران ۸۸۹۳۱۸۳۳ می توان جواب عیار را گرفت.

طلای آب شـده شرطی

تا زمانی که عیار آبشده مشخص نشده، عیار شرطی نامیده می‌شود. یعنی طلای آب شده‌ای که بده‌بستان می‌شود اما عیارش به شرط است: «به شرطِ مشخص‌شدن عیار در ری‌گیری».
آبشده شرطی معمولا با عیار ۷۵۰ ردوبدل می‌شود، اگر مشتری معتبر باشد؛ اما اگر مشتری از اعتبار کمتری برخوردار باشد با عیارهای کمتر مثل ۷۴۰ فاکتور می‌شود.

چگونه قیمت و ارزش طلای آب شـده را می‌توان مشخص کرد؟

ارزش و بهای طلای آب شده به وزن و خلوص آن بستگی دارد. بنابراین، اگر وزن دقیق آب شده را بدانید و از قیمت هر واحد طلا هم مطلع باشید، می‌توانید به صورت حدودی قیمت و بهای طلای آب شده را مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر ۱۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار داشته باشید، میزان طلایی که بدست می‌آورید ۷۵ درصد است (۱۸ تقسیم بر ۲۴). به زبان ساده‌تر، شما ۷۵ گرم طلای خالص خواهید داشت.

برای بدست آوردن ارزش پولی این میزان طلا، باید ۷۵ گرم را ضربدر قیمت روی هر گرم طلا کنید. سپس به طور حدودی بهای طلای آب شـده خود را بدست خواهید آورد.

البته تصور نکنید که با همین قیمت هم می‌توانید آن را به فروش برسانید. بسیاری از خریداران طلای دست دو ۲۰ تا ۴۰ درصد از قیمت اصلی کم می‌کنند. یعنی به خودشان تخفیف می‌دهند. به این خاطر، پولی که دستتان را می‌گیرد کمتر از رقمی است که با حساب و کتاب خودتان بدست آورده‌اید. این یک عرف جهانی است.

طلای آب شده

آیا طلای آب شـده را راحت می‌توان فروخت؟

گفتیم طلای دست دوم که قرار است دوباره ذوب شود را طلای آب شـده می‌گویند. پس بسیاری از مغازه‌های طلا و جواهرفروشی، خرید هم دارند. فقط کافیست طلای خود را نزد فرد مطمئنی ببرید تا به قیمت مناسب آن را خریداری کند.

طلا فروش‌ها با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی طلا جنس شما را خریداری می‌کنند.

این را در نظر داشته باشید که فروشنده‌های مختلف ممکن است قیمت‌های متفاوتی به شما پیشنهاد بدهند. پس عجله نکنید و طلای آب شـده خود را به چند مغازه نشان دهید و دست آخر به کاسبی بفروشید که با قیمت بالاتر و منصفانه‌تر طلا را از شما می‌خرد.

اما باز هم یادآوری می‌کنیم که فروشنده‌های طلا و جواهر اغلب با قیمت ۶۰ تا ۸۰ درصدی بازار طلای شما را قیمت‌گذاری می‌کنند و بهای اصلی آن را به شما پرداخت نخواهند کرد. به طور مثال اگر ۱۰ گرم طلای ۱۴ عیار دارید (بدون حساب کردن سنگ‌ها و قفل‌هایی که طلا نیستند) یعنی شما ۵٫۸۳ گرم طلای خالص دارید. اگر فرض کنیم که مظنه بازار ۱۲۰۰ دلار برای هر اونس ترواست، یعنی هر گرم طلای خالص ۳۸٫۵۸ دلار قیمت دارد (۱ اونس تروی = ۳۱٫۱ گرم)، بنابراین؛ ارزش طلای شما در بازار جهانی ۲۲۵ دلار است (۵٫۸۳ ×۳۸٫۵۸ دلار).

این در حالیست که خریدار طلای آب شـده ۶۰ تا ۸۰ درصد این مبلغ را به شما پرداخت خواهد کرد. یعنی پولی حدود ۲۳٫۱۵ تا ۳۰٫۸۶ دلار برای هر گرم دریافت خواهید کرد. یعنی برای ۱۰ گرم ۱۳۴٫۹۶ تا ۱۷۹٫۹۱ دلار پول دست شما را می‌گیرد.

آیا با خرید طلای آب شـده ضرر می‌کنیم؟

باید بدانید که طلای آب شده در حقیقت طلایی است که باید بین کارخانجات، طلافروشان، بنکداران و مغازه‌های طلافروشی جا به جا شود و مواد اولیه‌ای است که مورد نیاز این صنف است. اما نوسان‌های نرخ ارز باعث شده تا مردم برای فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به خرید طلای آب شـده روی بیاورند، غافل از آنکه این خرید می‌تواند زیان سنگین مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.

طلای آب شـده به گونه‌ای است که مردم عادی نمی‌توانند کیفیت آن را تشخیص دهند. حتی گاهی خود طلافروش‌ها نیز در مواردی تخصص لازم برای تشخیص چشمی آن را ندارند. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، برای تعیین عیار، طلای آب شـده باید در آزمایشگاه کاملا ذوب شود و پس از‌آن تازه عیار آن به درستی تعیین شود.

باید توجه داشته باشید که طلایی که مردم با فاکتور خرید می‌کنند دارای شناسنامه است که در آن کد سازنده، عیار مصنوع طلا و کد کارگاه موجود است و حتی کد شهری که در آن ساخته شده است هم بر روی آن حک شده است و حتی پس از ۱۰ سال از خرید می‌توان پیگیری لازم را انجام داد. اما طلای آب شـده نه فاکتور و نه شناسنامه دارد و ممکن است حتی فروشندگان زیر خرید بزنند و بگویند که از ما خریدی انجام نشده است.

دلیل اینکه می‌گویند طلای دست دوم خریداری نکنید این است که به دفعات گزارش شده یکسری فرصت طلب در کارگاه‌های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژ‌های زرد رنگ را ترکیب کرده و محصول را به نام طلای دست دوم به مردم و حتی طلا فروشان می‌فروشند.

برای مشخص شدن عیار کار، طلا باید قیچی شود و چون در ظاهر نو به نظر می‌رسد، نمی‌توان به طور دقیق عیار و کیفیت کار را تایید کرد و از این رو کسی که آن طلا را می‌خرد دچار مشکل می‌شود.

نظرات