راهنمای انتخاب و خرید دوچرخه کودک با توجه به سن و قد کودکان

0

راهنمای انتخاب و خرید دوچرخه کودک با توجه به سن و قد کودکان

دوچرخه کودک : دوچرخه یکی از محبوبترین وسیله های بازی و ورزشی در دنیا است. این وسیله دوست داشتنی در خاطرات کودکی اکثریت ما نقش محبوبی دارد و در سنین مختلف دوست داریم که اوقاتی را با سواری کردن با دوچـرخه سپری کنیم.

دوچرخه کودک

علاقه به دوچـرخه سواری در دوران کودکی بسیار بیشتر است و دوچـرخه سواری را می توان یکی از بهترین ورزش های مناسب کودکان دانست. خرید دوچـرخه برای کودک چیزی است که اکثر والدین به آن فکر می کنند، اما بایستی به این موضوع توجه کنید که خرید دوچـرخه برای کودک کار خیلی ساده ای هم نیست و باید بدانید چه دوچـرخه ای برای کودکتان مناسب تر است. در این مطلب ما به شما مهم ترین ویژگی هایی که در انتخاب و خریدن دوچـرخه برای کودک موثرند را شرح می دهیم.

دوچرخه کودک

 

توجه به سایز دوچرخه در خرید دوچرخه برای کودک

یک باور اشتباه در بین والدین ایجاد شده آن این است که دوچرخه را یک یا دو سایز بزرگتر بخرند تا چند سالی مورد استفاده قرار بگیرد. دوچرخه ای که هم سایز کودکتان نباشد می توان خطرات مختلفی برای کودک ایجاد کند.

سایز مناسب دوچرخه در خرید دوچرخه برای کودک به گونه ای است که پای کودک با نشستن بر روی زین به راحتی به پدال دوچرخ برسد. همچنین کودک با ایستادن بتواند به راحتی پایش را بر روی زمین بگذارد.
دست فرزندتان باید به راحتی به فرمان برسد و فرزند باید تسلط کامل به ترمز دوچرخه داشته باشد. نشیمنگاه کودک نیز باید متناسب با شرایط فیزیکی وی باشد به گونه‌ای که هنگام نشستن فضای خالی کمی باقی بماند.

دوچرخه کودک

 

انتخاب اشتباه در خرید دوچرخه برای کودک می تواند باعث ترس کودک از دوچرخه سواری، عدم استفاده مناسب از دوچرخه شده و به جای داشتن فایده دوچرخه سواری برای بدن باعث آسیب به عضلات کودک شود.

با خرید دوچرخه غیراستاندارد کودک به ناچار برای استفاده از دوچرخه بزرگتر با حالت ایستاده تری رکاب می زند و به این کار عادت می کند و زمانی که دوچرخه اندازه او شد دیگر قادر به دوچرخه سواری نیست چرا که وی اصول دوچرخه سواری را اشتباه آموخته و به این اصول عادت کرده است.

سایز دوچرخه با توجه به رده سنی کودکان معمولا به این صورت است:

دوچرخه کودک

 

راحتی دوچرخه با توجه به سن کودک

در تمامی مواردی که توضیح می دهیم توجه به سن کودک بسیار مهم است. مثلا اگر کودک شما ۶ سال یا بیشتر دارد بسیاری از مواردی که ذکر می کنیم برای وی صادق نیست چرا که این کودک به حد آموزش خوبی از دوچرخه رسیده است و می تواند در بازی از خود محافظت کند.
در کودکان کم سن توجه به راحتی کودک با دوچرخه اش بسیار اهمیت دارد. کودک با دیدن دوچرخه باید حس شیطنت توام با هیجان داشته باشد و کاربری دوچرخه باید برایش ساده باشد. مثلا سوار شدن و پیاده شدن از دوچرخه باید برای کودک ساده باشد.

برای این منظور فاصله میله بالایی بدنه تا زمین باید به اندازه ای باشد که اگه اتفاقی مثل زمین خوردن یا تصادف با وسایل منزل پیش بیاید تعادل دوچرخه حفظ شود. این فاصله در سوار شدن و پیاده شدن کودک نیز باعث حفظ تعادل می شود.

دوچرخه کودک

 

ظاهر دوچرخه

دوچـرخه برای کودک یکی از اولین ابزارهایی است که کودک حس مالکیت زیادی به آن پیدا می کند. برای همین بهتر است که ظاهر دوچـرخه از هر نظر مورد قبول کودکتان باشد تا وی علاقه بیشتری به سپری کردن وقت با آن داشته باشد.
برای این امر می توانید در مرحله دوچـرخه های مختلف را از نظر کیفیت، راحتی، سایز و … بررسی و بهترین آن ها را انتخاب کنید. سپس از کودکتان بخواهید که از بین گزینه های منتخب دوچرخه ای را که زیباتر است انتخاب کند.

دوچرخه کودک

 

سبک بودن دوچرخه

وزن دوچـرخه در انتخاب دوچرخه بخصوص برای کودکان بسیار مهم است. هرچه وزن دوچـرخه سبک تر باشد به کودک در کنترل دوچـرخه کمک بیشتری می کند. امروزه سعی شده که در ساخت فریم دوچرخه استفاده از موادی استفاده شود که باعث سبکی دوچرخه شود. به همین دلیل در ساخت اکثر برندهای خوب دوچرخه از آلومینیوم یا کربن استفاده میشود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم بدنه های آلومینیومی در دوچرخه نسبت به نوع دوم معمول تر هستند.

دوچرخه کودک

 

تعداد چرخ با توجه به سن کودک

دوچـرخه استاندارد برای سنین مختلف خصوصیات متفاوتی دارد، یکی از این استانداردها تعداد چرخ می باشد. برای مثال کودکان دو سال و پایین تر توانایی در کنترل تعادلشان ندارند و قطعا این کودکان نمی توانند سوار دوچـرخه شوند. بهتر است برای این کودکان از سه چرخه یا چهارچرخ هایی مثل موتور مکانیکی چهارچرخ یا ماشین مکانیکی که بتوانید خودتان آن را هل دهید استفاده کنید.

در سن بین ۲ تا ۴ سالگی می توانید برای کودکتان دوچـرخه بخرید اما این دوچـرخه باید به پایه کمکی که به کودک در حفظ تعادلش کمک می کند مجهز باشد. پس از سن ۴ سالگی با برداشتن پایه های کمکی یا خرید یک دوچـرخه جدید با توجه به سایز کودکتان می توانید به او سواری کردن با دوچـرخه را تعلیم دهید.

نظرات