بیوگرافی و عکس های آرسن ونگر مربی فوتبال

0

بیوگرافی و عکس های آرسن ونگر مربی فوتبال

بیوگرافی آرسن ونگر

آرسن ونگر (به فرانسوی: Arsène Wenger) (زاده در ۲۲ اکتبر ۱۹۴۹ در استراسبورگ، فرانسه) مربی فوتبال است. در جوانی فوتبالیست متوسطی بوده‌است که معروفترین تیمش استراسبورگ است. او مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد دارد. در سال ۱۹۸۰ فوتبال را کنار گذاشت و به کار مربی گری پرداخت، بعد از چند دستیاری در تیم‌هایی مانند استراسبورگ سال ۱۹۸۴ سرمربی تیم نانسی شد. سال ۱۹۸۷ سرمربی موناکو شد و طی هفت سال با این تیم درخشید (مربی سال فرانسه شد) سپس پیشنهاد بایرن مونیخ را رد کرد و در ژاپن مربی تیم ناگویا شد. اودر سال ۱۹۹۶ در وسط فصل به آرسنال پیوست او این فصل را با سومی به پایان برد. وی در سال ۲۰۰۱ پیشنهاد منچستریونایتد را نیز رد نمود.

آرسن ونگر

شروع ورزش فوتبال

آرسن ونگر فوتبال خود را به عنوان مدافع و لیبرو در چند باشگاه کوچک فرانسوی شروع کرد و البته هم‌زمان با آن در دانشگاه استراسبورک نیز به تحصیل مشغول بود و در سال ۱۹۷۴ موفق به اخذ لیسانس اقتصاد شد.

در سال ۱۹۷۸ فوتبال را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده و قراردادی با باشگاه ریسینگ استراسبورگ امضاء کرد و اولین بازی‌اش را در مقابل موناکو انجام داد. گرچه استراسبورگ درسال ۱۹۷۹ قهرمان لیگ فوتبال فرانسه شد، اما ونگر چندان شناخته شده نبود. او در آن فصل، تنها در سه بازی (دوبار در لیگ و یک بار در جام یوفا) به میدان رفت و در مجموع دوازده بازی رسمی انجام داد.

مربیگری فوتبال

در سال ۱۹۸۱ مدرک مربیگری گرفت و به عنوان مربی تیم جوانان استراسبورگ منصوب شد. پس از یک دوره ناموفق در نانسی، دوران مربیگری ونگر دستخوش یک تغییر اساسی شد و وی سکان هدایت تیم موناکو را به دست گرفت. وی بلافاصله با این تیم به موفقیت رسید.

قهرمانی جام حذفی فرانسه

در سال ۱۹۸۸ قهرمانی لیگ و در سال ۱۹۹۱ قهرمانی جام حذفی فرانسه را به دست آورد. او توانست بازیکنان بسیار مستعدی مانند گلن هادل و یورگن کلینزمن را به خدمت بگیرد. با این وجود در سال ۱۹۹۴ به دلیل قرار گرفتن در رتبه نهم جدول، از موناکو اخراج شد. ونگر که به خاطر وفاداری به موناکو، پیشنهاد مربیگری در بایرن مونیخ را رد کرده بود، قرادادی ۱۸ ماهه با باشگاه ناگویا گرامپوس ایت از جی- لیگ ژاپن به امضاء رسانید.

آرسن ونگر

مربیگری تیم آرسنال

در ۳۰ سپتامبر سال ۱۹۹۶، تیم فوتبال آرسنال او را به عنوان جانشین بروس ریاچ که اخراج شده بود استخدام کرد. ونگر در انگلیس تقریبا ناشناس بود، با این وجود خیلی زود به موفقیت دست یافت. در دومین سال حضورش در کنار توپچی‌ها، هم قهرمانی لیگ برتر و هم جام اتحادیه (اولین قهرمانی دوگانه، دومین آن در سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد) را به دست آورد. آرسنال با هدایت ونگر دو بار دیگر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ قهرمان جام اتحادیه انگلیس شد، و در سال ۲۰۰۴ قهرمانی لیگ را بدون حتی یک باخت، به دست آورد، کاری که بعد از تیم “پرستون نورث اند” در اولین فصل (۸۹/۱۸۸۸)، هیچ تیمی قادر به تکرار آن نبوده است. بایزکنان پرستون در آن زمان لقب “شکست ناپذیران” را گرفتند، تیم ونگر “دست نیافتنی” لقب گرفت.

فصل قبل از آن، همه ونگر را مسخره می‌کردند، چون گفته بود دلش می‌خواهد آرسنال بتواند بدون شکست،‌ فصل را به پایان برساند. آرسنال در مجموع با هدایت آرسن ونگر، چهار مرتبه قهرمانی در جام اتحادیه و سه بار قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده و از سال ۱۹۹۸ همواره یکی از بهترین باشگاه‌های انگلیس بوده است. با این وجود هنوز موفق به قهرمانی در لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا نشده است.

همسر آرسن ونگر

ایشان با آنی بروسترهاوس ازدواج کرده بودند و یک دختر نیز دارند ولی از هم طلاق گرفته اند.

ونگر و فوتبال اقتصادی

ونگر طی ۱۰ سال نزدیک به ۱۵۰ میلیون پوند پرداخت کرد. یعنی کمتر از مبلغی که ژوزه مورینیو طی دو سال در چلسی صرف خرید بازیکنان کرد. از بدو ورود سیاست کشف بازیکنان جوان و با استعداد را پی گرفت. طی ۱۵ سال در ارسنال ۸۴ بازیکن جوان را روانه میدان کرد. یعنی ۵/۶ بازیکن در هر فصل در حالی که الکس فرگوسن به عنوان مربی که به جوانان اعتقاد داشت طی ۲۵ سال ۱۰۳ بازیکن روانه میدان کردکه مترادف بود با متوسط ۴/۱ بازیکن در هر فصل. در عین حالی که سیاست فرگوسن مبتنی بر زمان مناسب برای ورود بازیکن جدید بود.

کشف استعدادهای جوان

آرسن ونگر شهرت دارد که در کشف استعدادها و شکوفا کردن توانایی بازیکنان جوان، بسیار زیرک و باهوش است. او بازیکنانی مانند تیه‌ری آنری، روبر پیرس و پاتریک ویه‌را را آورد و از آنها بازیکنانی در سطح جهانی ساخت. به گفته پتر هیل‌وود، رئیس باشگاه آرسنال، ونگر از زمانی که در این تیم است، سالانه به طور خالص ۴ میلیون تا ۵ میلیون پوند خرج کرده است، رقمی که در مقایسه با هزینه‌های دیگر باشگاه‌های لیگ برتر بسیار کم‌تر است. یک نمونه خوب در این مورد، استخدام نیکلاس آنلکا از پاری سن ژرمن است که ۵۰۰ هزار پوند تمام شد و دو سال بعد به قیمت ۲۲۳۰۰۰۰۰ پوند به رئال مادرید فروخته شد.

توجه به تمام جزئیات

ونگر در کنار بازیکنان جدید و تاکتیک،‌ تمرین و تغذیه بازیکنان را هم تغییر داد، به طوری که آنها فرهنگ خوردن و نوشیدن خود را عوض کردند. به علاوه او روی شکل ظاهری ورزشگاه جدید آرسنال به نام ورزشگاه امارات هم تاثیر داشت، و گفته می‌شود که ونگر به تمام جزئیات، حتی به شکل قاشق‌های بازیکنان در رستوران توجه می‌کند. دیوید دین، نماینده رئیس باشگاه، ونگر را مهم‌ترین مدیر تاریخ باشگاه توصیف کرده و او را کسی میداند که عجایب را به حقیقت تبدیل می کند. و ادامه می‌دهد که بدون حق پخش تلویزیونی و پول جوایزی که به خصوص از لیگ قهرمانان اروپا، به سبب موفقیت‌های ونگر نصیب باشگاه شده است، ساختن ورزشگاه جدید غیرمحتمل بوده است.

ونگر که او را پروفسور می‌نامند، نمایانگر نسل جدیدی از مدیران تحصیل‌کرده است و به لحاظ عناوینی که کسب کرده، موفق‌ترین مربی آرسنال می‌باشد.

به علاوه وی در نزد هواداران آرسنال بی‌نهایت محبوب است. آنها می‌دانند که همه موفقیت‌های سال‌های اخیر باشگاه را مدیون او هستند و به وفاداری او به باشگاه ارج می‌نهند.

پیشنهادهای مربیگری

پس از کنار رفتن رودی فولر از تیم ملی فوتبال آلمان، با ونگر برای احراز این سمت مذاکره شد. در سال ۲۰۰۴ نیز گفتگوهایی با او برای تصدی پست مربیگری تیم ملی فرانسه انجام شد. در سال ۲۰۰۶، خوان میگوئل ویارمیر، در نبرد انتخاباتی ریاست باشگاه رئال مادرید، قول داد که در صورت پیروزی، ونگر را به عنوان سرمربی کهکشانی‌ها به مادرید خواهد آورد و ادعا کرد که با ونگر بر سر قراردادی چهارساله به توافق رسیده است.

ونگر در سپتامبر سال ۲۰۰۷ قراردادش با آرسنال را تا سال ۲۰۱۱ تمدید کرد. در سال ۲۰۰۸ از سوی مجله معتبر ورزشی فرانس فوتبال، به عنوان برترین مربی سال فرانسه انتخاب شد.

آرسن ونگر

درگیری با فرگوسن و مورینیو

رقابت ونگر با سر الکس فرگوسن، سرمربی منچستر یونایتد معروف است. اوج این رقابت نیز پس از شکست ۲ بر ۰ آرسنال از منچستر در اولدترافورد بود که دو مربی در تونل ورزشگاه با یکدیگر درگیر شدند.

در اکتبر سال ۲۰۰۵ هم، ونگر درگیر جنگی لفطی با خوزه مورینیو، سرمربی وقت چلسی شد. مورینیو ونگر را به داشتن رفتار غیرحرفه‌ای با چلسی متهم کرد و حتی او را با القاب زشتی نامیده و اضافه کرد: “او نگران ما است، او همیشه درباره ما حرف می‌زند. همه چیز برای او فقط چلسی است.” و ونگر پاسخ داد که او فقط به سوالات خبرنگاران درباره چلسی جواب داده و از مورینیو خواست که از بی‌ادبی دست بردارد. حتی ونگر قصد شکایت از مورینیو به فیفا را داشت که بعدا از آن منصرف شد.

آرسن ونگر همیشه مورد انتقاد اکثر مربیان لیگ برتری قرار دارد، چراکه از بازیکنان انگلیسی در ترکیب تیمش، به خصوص در لیگ قهرمانان اروپا کمتر استفاده می‌کند. ونگر هم در پاسخ می‌گوید: ” وقتی هدایت تیمی را به عهده داری، ارزش‌ها و کیفیت‌بازی‌ها مهم است، نه شناسنامه‌ها”. اما کارشناسان دیگری از جمله سر ترور بروکینگ، یکی از اسطوره‌های وستهام یونایتد و یکی از مسئولین بلندپایه اتحادیه فوتبال انگلیس از او دفاع می‌کنند. وی می‌گوید که اشتباهات بازیکنان انگلیسی در یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های این کشور،‌بیشتر به استعداد بازیکنان انگلیسی برمی‌گردد تا به ونگر.

آرسن ونگر

عناوین و افتخارات

به عنوان بازیکن:

قهرمان باشگاه‌های فرانسه با ریسینگ استراسبورگ: ۱۹۷۹

به عنوان مربی:

در آرسنال

قهرمان لیگ برتر انگلیس: ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۴
قهرمان جام اتحادیه انگلیس: ۱۹۹۸، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۵
مربی سال فرانسه: ۲۰۰۸

در ناگویا گرامپوس ایت ژاپن

قهرمان سوپرجام جی لیگ: ۱۹۹۶
قهرمان جام امپراتوری: ۱۹۹۶
مدیر سال جی لیگ: ۱۹۹۵

در آ. اس. موناکو

قهرمان جام حذفی فرانسه: ۱۹۹۱
قهرمان باشگاه‌های فرانسه: ۱۹۸۸

ونگر در سال ۲۰۰۲ لژیون افتخاری، بالاترین نشان فرانسه را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۳ به دلیل خدماتش به فوتبال انگلیس، از سوی ملکه مورد تقدیر قرا گرفت.

آرسن ونگر در سال ۲۰۰۶ پیشنهادهای نجومی تیم‌هایی مثل بارسلونا و رئال مادرید را رد کرد و در تیم آرسنال ماند و این تیم را تنها نگذاشت.

عکس های آرسن ونگر

آرسن ونگر  آرسن ونگر    آرسن ونگر

آرسن ونگر

نظرات