بیوگرافی و عکس های هدیه تهرانی بازیگر

0

بیوگرافی و عکس های هدیه تهرانی بازیگر

بیوگرافی هدیه تهرانی

هدیه تهرانی متولد ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران هنرپیشه سینمای ایران است. اولین بار وی برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعدها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم سلطان انتخاب کرد و هدیه تهرانی وارد سینمای حرفه‌ای شد.

هدیه تهرانی

شهرت در سینما

بازی‌های راحت و روان او در فیلم‌های غریبانه و به خصوص شوکران تحسین منتقدان را برانگیخت. یکی از بهترین نقش آفرینی‌اش که منجر به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانهٔ سینما شد و تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، بازی بیاد ماندنی او در چهارشنبه سوری بود. مجله همشهری جوان، بعد از مهناز افشار وی را به عنوان دومین بازیگر زن پول‌ساز دهه هشتاد خورشیدی انتخاب کرد.

هدیه تهرانی

خانواده

هدیه تهرانی بازیگر کشور ایران در یک خانواده ی اهل گرگان به دنیا آمده است. پدر وی رضا جوادیه تهرانی با خانواده ی میرزایی که از گرگانیان اصیل بودند ازدواج می کند. پدر هدیه تهرانی به گفته خودش فیلم های بسیاری دیده و همیشه دخترش هدیه را با خودش به سینما می برده است.

همسر هدیه تهرانی

در اوایل سال ۱۳۸۶ خبر ازدواج معروفترین بازیگر زن ایران با تیتر ” بالاخره سوپر استار سینمایی ایران پای سفره عقد می نشیند تا رسما تشکیل زندگی مشترک بدهد” در تمامی مجلات و رسانه ها منتشر شد و از مهمترین خبرهای روز سال ۱۳۸۶ به حساب می آید.

این بازیگر در آستانه ی ۳۶ سالگی خود با فردی شناخته نشده به نام هومن بهمنش ازدواج کرد اما طول زندگی مشترکشان به یک سال نکشید و در همان سال از هم جدا شدند .

هومن بهمنش اصالتاً سنندجی است و خانواده اش در لاهیجان زندگی میکنند.

فیلم‌شناسی هدیه تهرانی

سینما

ردیف سال نام فیلم کارگردان نقش

۱ ۱۳۷۵ سلطان مسعود کیمیایی مریم کوهساری
۲ ۱۳۷۶ غریبانه احمد امینی به‌رخ ثابتی
۳ قرمز فریدون جیرانی هستی مشرقی
۴ ۱۳۷۷ شوکران بهروز افخمی سیما ریاحی
۵ سیاوش سامان مقدم خبرنگار
۶ دست‌های آلوده سیروس الوند دیبا
۷ ۱۳۷۸ پارتی سامان مقدم نگار آریانی
۸ ۱۳۷۹ آبی حمید لبخنده مهتاب
۹ چتری برای دو نفر احمد امینی یاسمن پاکروان
۱۰ ۱۳۸۰ زمانه حمیدرضا صلاحمند زری
۱۱ کاغذ بی خط ناصر تقوایی رویا رؤیایی
۱۲ خانه‌ای روی آب بهمن فرمان‌آرا ژاله تیرانداز
۱۳ ۱۳۸۱ آبادان مانی حقیقی
۱۴ دنیا منوچهر مصیری دنیا شاداب
۱۵ دختر ایرونی محمدحسین لطیفی مریم یزدانی
۱۶ ۱۳۸۲ دوئل احمدرضا درویش هانیه
۱۷ ۱۳۸۳ جایی برای زندگی محمد بزرگ‌نیا گلچهره
۱۸ یک بوس کوچولو بهمن فرمان‌آرا زن مرموز / فرشته مرگ
۱۹ ۱۳۸۴ چهارشنبه سوری اصغر فرهادی مژده سمیعی
۲۰ شبانه امید بنکدار و کیوان علیمحمدی شبنم نامی
۲۱ ۱۳۸۵ نیوه‌مانگ بهمن قبادی هشو
۲۲ نسل جادویی ایرج کریمی فروغ
۲۳ ۱۳۸۶ هر کس سینمای خودش عباس کیارستمی خودش
۲۴ ۱۳۸۷ شیرین عباس کیارستمی زن تماشاچی
۲۵ فرزند صبح بهروز افخمی دایه روح‌اله خمینی
۲۶ تهران ۱۵۰۰ بهرام عظیمی نازی
۲۷ ۱۳۸۸ هفت دقیقه تا پاییز علیرضا امینی میترا
۲۸ ۱۳۹۰ پل چوبی مهدی کرم پور نازلی
۲۹ یک روز دیگر حسن فتحی
۳۰ قلب یخی (فصل سوم) سامان مقدم سایه
۳۱ ۱۳۹۱ آشغال‌های دوست داشتنی محسن امیریوسفی
۳۲ دوئت نوید دانش
۳۳ ۱۳۹۳ روز مبادا فائزه عزیزخانی
۳۴ ۱۳۹۴ آااادت نمی‌کنیم ابراهیم ابراهیمیان سیما
۳۵ ۱۳۹۵ اسرافیل آیدا پناهنده ماهی
۳۶ پدیده علی احمدزاده
۳۷ بدون تاریخ بدون امضا وحید جلیلوند سایه
۳۸ ۱۳۹۶ روزهای نارنجی آرش لاهوتی آبان
۳۹ ۱۳۹۷ مسخره‌باز همایون غنی‌زاده هما
۴۰ ۱۳۹۸ سینما شهرقصه مرتضی پورصمدی

هدیه تهرانی

تئاتر

این تابستان فراموشت کردم (به کارگردانی بهاره رهنما، ۱۳۹۱) [به عنوان صدا پیشه، بدون حضور فیزیکی]

جوایز و افتخارات

نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم اسرافیل (۱۳۹۵)
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم هفت دقیقه تا پاییز (۱۳۸۸)
نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم پوسان برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری (۱۳۸۵)
برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری از دهمین جشن خانه سینما (۱۳۸۵)
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری (۱۳۸۴)
دومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم دختر ایرونی (۱۳۸۲)
برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ برای بازی در فیلم پارتی (۱۳۸۱)
برنده جایزه بهترین بازیگر زن از ششمین دوره جشن حافظ برای بازی در فیلم کاغذ بی خط (۱۳۸۱)
دومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم کاغذ بی خط (۱۳۸۱)
نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شوکران از چهارمین جشن خانه سینما (۱۳۷۹)
اولین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم شوکران (۱۳۷۹)
برنده جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین دوره جشن حافظ برای بازی در فیلم شوکران (۱۳۷۹)
سومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم قرمز (۱۳۷۸)
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم قرمز (۱۳۷۷)

هدیه تهرانی

نمایشگاه عکس و حواشی آن

در آذر سال ۱۳۸۸ هدیه تهرانی ۱۹۸ عکس خود را در طبقات مختلف خانه هنرمندان و در نمایشگاه عکس «آبان‌گان» به نمایش گذاشت. این عکس‌ها از ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. او در جلسه‌ای که با نمایندگان رسانه‌ها در مورد این نمایشگاه داشت با انتقاد سخت آنان مواجه شد و با چشمانی گریان این جلسه را ترک کرد. در حالی که هدیه تهرانی اعلام کرد که برای برگزاری این نمایشگاه ۲۲۰ میلیون تومان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وام دریافت کرده، سخنگوی این سازمان مبلغ این وام را ۸۰ میلیون و حمید بقایی رئیس سازمان ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰ و در پی شکایت طراح نمایشگاه از هدیه تهرانی، وی در خصوص پرونده چک برگشتی در دادگاه حاضر شد.

انتصاب در کمیته تای‌چی‌چوان

هدیه تهرانی در شهریور ۱۳۹۲ به سمت نایب رئیس کمیته بانوان تای چی چوان منصوب شد. این انتصاب با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد ولی از سوی مسئولین فدراسیون ووشو اعلام شد که وی سابقه مربی‌گری این رشته ورزشی را دارد.

هدیه تهرانی

اهدای نشان درجه یک هنر

در مراسمی علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به هدیه تهرانی و شماری دیگر از هنرمندان نشان درجه یک هنر اهدا کرد. اهدای این نشان با واکنش منفی اصولگرایان و روزنامه جوان همراه شد.

داوری

اولین دوره جشنواره ملی عکاسی ماسار ۱۳۹۶
ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران ۱۳۹۶

ماجراهای بازیگر شدن هدیه تهرانی

اولین فیلم

نخستین فیلمی که هدیه تهرانی در آن به ایفای نقش پرداخت، فیلم «سلطان» بود که سال ۱۳۷۵ ساخته شد. آن موقع هدیه تهرانی ۲۴ سال سن داشت، اما اگر همه چیز آن طور که باید پیش می‌رفت احتمالا نخستین فیلم کارنامه این بازیگر می‌شد، فیلم «چای تلخ» که اتفاقا هیچ واسطه‌ای هم این وسط نبود که او را به ناصر تقوایی معرفی کند. هدیه تهرانی به گفته خودش با تقوایی و اکبر عالمی فامیل و آشنا بوده و به همین خاطر در ۲۰ سالگی ناصر تقوایی به او پیشنهاد بازی در «چای تلخ» را می‌دهد، اتفاقی که نمی‌افتد.

کارهای قبل از ورود به سینما

تهرانی در این فاصله کارهای مختلفی انجام می داده و از این شاخه به آن شاخه می‌پریده، یک روز سرگرم واردات و صادرات می‌شده و یک روز مربیگری شنا را تجربه می‌کرده. دکوراسیون داخلی هم برایش جذابیت‌های خاص خودش را داشته و حتی یک زمانی تصمیم گرفته که برای یاد گرفتن کامل این حرفه راهی آلمان شود و در این کشور طراحی داخلی بخواند، اما همه چیز دست به دست هم داده تا او بالاخره بازی در سینما را تجربه کند.

دیدار با محمدرضا شریفی نیا

دیدارش با محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان خیلی تصادفی رقم می‌خورد، در فروشگاه باغ با دستی شکسته همراه دوستش و مادرش می‌چرخیده که متوجه نگاه آزیتا حاجیان و شریفی‌نیا می‌شود. حدس هم می‌زند (بر اساس تجربه‌هایش) که چند دقیقه بعد یکی از این دو نفر به او پیشنهاد بازیگر شدن می‌دهند، چند دقیقه بعد همین اتفاق می‌افتد، حاجیان از همسرش جدا می‌شود، به سراغ او می‌آید و می‌پرسد: «دوست داری بازیگر شوی؟» تهرانی جواب می‌دهد، نه.

شریفی‌نیا شماره مادر دوست تهرانی را می‌گیرد و بعد از آن روز تماس‌ها شروع می‌شود، نتیجه این تماس‌ها معرفی به دفتر «هدایت فیلم» مرتضی شایسته است و پیشنهاد بازی در فیلم «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی.

او زیر دست عبدالله اسکندری گریم می‌شود، عکس می‌گیرد و یک متن را هم برای تست صدا و بازی می‌خواند، اما همان موقع از این نقش خوشش نمی‌آید، دلیلش هم کوتاهی نقش و دیالوگ‌های کم آن بوده است. هدیه تهرانی آنقدر باهوش بوده که می‌دانسته برای حضور در پرده سینما و ادامه آن برای نقش اول به چیزی بیشتر از چند دقیقه حضور و چند دیالوگ احتیاج دارد.

رقم دستمزدی که برای روز واقعه به او پیشنهاد می‌شود ۱۰۰ هزار تومان است. رقمی که قید گرفتن آن را می‌زند و نقش را قبول نمی‌کند. با این حال اما عکس‌ها و فیلم تست‌هایش در دفتر هدایت فیلم باقی می‌ماند.

تصادف وحشتناک

در این فاصله یک اتفاق عجیب برایش می‌افتد. او در یک تصادف آسیب می‌بیند و چند دقیقه هم می‌میرد؛ این را بعدها که به هوش می‌آید همراهان و کادر پزشکی به او می‌گویند. تصادف آنقدر سنگین بوده که ماه‌ها او را بستری می‌کند. بعد هم کارش به راه رفتن با واکر می‌رسد. در این مدت مهرجویی سرگرم انتخاب بازیگران فیلم «لیلا» بوده که آن موقع «یک داستان واقعی» نام داشته. دست بر قضا هم مدرسه‌ای هدیه تهرانی در شهرک اکباتان، آناهیتا همتی، گذرش به دفتر مهرجویی می‌افتد. در فرم ثبت‌نام مقابل آدرس می‌نویسد، اکباتان و همان‌جا از او می‌پرسند کسی به اسم هدیه تهرانی را در اکباتان می‌شناسد و او هم پاسخ مثبت می‌دهد.

تماس‌ها دوباره شروع می‌شود. او چند روز بعد به دفتر مهرجویی می‌رود، فیلمنامه را مهرجویی برایش تعریف می‌کند و چند عکس هم از او می‌گیرد. مهرجویی از او می‌پرسد که چرا اینقدر چاق شده و تهرانی می‌گوید که داروی کورتن در زمان بهبودی مصرف می‌کرده و همین باعث شده ۱۵ کیلو اضافه وزن پیدا کند.

از دفتر که بیرون می‌آید قید بازی در این فیلم را هم می‌زند، چون برایش قابل هضم نبوده که یک مرد زن‌دار به خاطر نازا بودن همسرش به فکر ازدواج دوباره بیفتد، خودش بعدها گفته اگر موقعیت‌سنجی داشته حتما باید این نقش را قبول می‌کرد، اما آن موقع قبول نمی‌کند، ولی وزنش را کم می‌کند.

پیدا شدنش پس از یک مدت ناپدید شدن باعث می‌شود تا چند ساعت پس از بیرون آمدن از دفتر مهرجویی آقای رخشا با او برای بازی در فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری تماس بگیرد. قرارها گذاشته می‌شود. در ملاقات حضوری رخشا به او می‌گوید که خوشحال است سالم و سلامت می‌بیندش چون می‌ترسیده آن تصادفی که وصفش را شنیده منجر به نقص عضو او شده باشد.

بعد عیاری را می‌بیند و فیلمنامه را می‌خواند و می‌پسندد. کار تحقیق را آغاز می‌کند و به سراغ بیماران قلبی هم می‌رود، چون قرار بوده نقش دختری را بازی کند که بیماری قلبی دارد. اما بازی در این فیلم هم به نتیجه نمی‌رسد و دست آخر زنده یاد عسل بدیعی در این نقش ظاهر می‌شود.

بازی در فیلم مسعود کیمیایی

پس از این ماجرا یک روز دستیار مسعود کیمیایی با او تماس می‌گیرد. سامان مقدم پس از یک صحبت کوتاه گوشی را به مسعود کیمیایی می‌دهد و کیمایی با هدیه تهرانی صحبت می‌کند، قرار می‌گذارد و او هم بالاخره این فیلمنامه را می‌پذیرد. سال ۱۳۷۵ برای نخستین بار در یک فیلم آن هم در نقش اول ظاهر می‌شود. نتیجه برای خودش دلچسب نیست، اما سکوی پرش خوبی برای آینده او می‌شود. بلافاصله موج پیشنهادها آغاز می‌شود. سال بعد (۱۳۷۶) او در سه فیلم باز می‌کند و در این بین برای بازی در «قرمز» فریدون جیرانی نخستین سیمرغ دوران بازیگری‌اش را به دست می‌آورد.

نقطه عطف بازیگری

سال ۱۳۷۷ بهروز افخمی به سراغ ساخت فیلمی می‌رود که حالا از آن به عنوان یک تابوشکنی در سینما نام برده می‌شود. برای ایفای نقش اول زن افخمی هدیه تهرانی را انتخاب می‌کند و هدیه تهرانی هم به این پیشنهاد جواب مثبت می‌دهد تا نقش یک زن مستقل را در فیلم «شوکران» ایفا کند، «شوکران» بلافاصله بعد از اکران به نقطه عطف کارنامه بازیگری او تبدیل می‌شود. در همین سال او در فیلم دیگری هم بازی می‌کند. «سیاوش» به کارگردانی سامان مقدم و «دست‌های آلوده» کار سیروس الوند.

ورزش و مقام

هدیه تهرانی به ورزش علاقه زیادی دارد. روزی که شریفی‌نیا او را در فروشگاه باغ می‌بیند، او با دستی شکسته در فروشگاه حضور داشته، دلیل آن هم ورزش و مربیگری شنا بوده اما از مقطعی به بعد ورزش رزمی «تای چی» را جدی می‌گیرد، حسابی تمرین می‌کند و چهره بودنش باعث می‌شود در این رشته هم زود به مقام و پست دست پیدا کند. در فدراسیون ووشو، تهرانی به عنوان نایب رییس سبک تای چی منصوب می‌شود. این اتفاق‌ها هم حاشیه‌های زیادی برای او رقم می‌زند، اما او همچنان این رشته ورزشی را ادامه می‌دهد و حتی برای پیشرفت و آموزش در این رشته به کشورهای خارجی هم سفر می‌کند.

اتفاقات عجیب

در این بین اما اتفاقات عجیب و غریب دیگری هم برایش رخ می‌دهد، مثلا او به یاد دارد که زمانی یک مرد با او تماس گرفته و می‌گفته تهرانی همسر اوست و از او چند بچه هم دارد.

یک بار هم چنین ماجرایی برای یک دختر اتفاق می‌افتد، کسی که بعد از فوت مادرش فکر می کند که تهرانی مادر اوست. این ماجرا آنقدر برای دختر واقعی می‌شود که حتی خانه تهرانی را پیدا می‌کند و یک روز که تهرانی از سفر به خانه برمی گردد می‌بیند که او روی تختش خوابیده است.

عکس های هدیه تهرانی

  هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

نظرات