بیوگرافی حمید بهبهانی وزیر راه و همسرش و فرزندان + زندگینامه و درگذشت و عکس

0

بیوگرافی حمید بهبهانی وزیر راه و همسرش و فرزندان + زندگینامه و درگذشت و عکس

حمید بهبهانی کیست

حمید بهبهانی متولد ۲۴ دی ۱۳۱۹ سیاستمدار و وزیر راه و ترابری احمدی نژاد بود که در ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در سن ۸۳ سالگی به علت بیماری درگذشت. حمید بهبهانی به عنوان پدر راه ایران و طراح دوربرگردان شناخته میشود. ادامه بیوگرافی حمید بهبهانی را در مجله حرف تازه بخوانید و با زندگی شخصی و حرفه ای وی و همچنین سوابقش آشنا شوید

بیوگرافی حمید بهبهانی وزیر راه و همسرش و فرزندان + زندگینامه و درگذشت و عکس

بیوگرافی حمید بهبهانی

حمید بهبهانی متولد ۲۴ دی ۱۳۱۹ سیاستمدار و وزیر راه دولت احمدی نژاد بود. او بانی طرح دوربرگردان بوده و با نام پدر راه ایران شناخته میشود.

سوابق

حمید بهبهانی (Hamid Behbahani) یکی از دولتمردان ایرانی است که مهمترین فعالیتش وزیر راه و ترابری در دولت احمدی نٰژاد بوده است. وی اگر چه استیضاح و از کار برکنار شد اما از او به عنوان پدر راه ایران و بانی دوربرگردان در کشورمان یاد میشود.

مرحوم بهبهانی بعد از کناره گیری از وزارت راه و ترابری به عنوان استاد دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در رشته راه و ساختمان مشغول فعالیت بود.

حمید بهبهانی کیست

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری احمدی نژاد کیست

بهبهانی وزیر راه و ترابری ایران از سال ۸۷ شمسی در کابینه محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر راه و ترابری فعالیت کرد. اما توسط مجلس شورای اسلامی استیضاح و برکنار شد. پس از آن او برای مدتی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش ایران شد.

تحصیلات

مرحوم بهبهانی دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه فلوریدا کسب کرد. او پیش از این مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه علم و صنعت در سال‌ ۱۳۴۹ کسب کرده بود. وی از سال ۱۳۵۶ استاد گروه عمران دانشگاه علم و صنعت و مدت بیست سال از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ رئیس دانشکده عمران دانشگاه بوده‌است.. از جمله شاگردان وی در این دانشگاه، محمود احمدی‌نژاد بوده که دکترای خود در دهه ۱۳۷۰ به اتمام رسانده‌ است.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری احمدی نژاد کیست

وی در کارنامه اجرایی خود عنوان مشاور مالی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، دو دوره ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را دارد.

بهبهانی از ابتدای فعالیت دولت نهم نیز مشاور احمدی‌نژاد در امور حمل و نقل کشور بود و در این زمینه مشغول به فعالیت بوده‌است. او از سوی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به عضویت در شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ قرار است در کشور به اجرا در آید، منصوب شده‌است.
وزارت بوده اند.

درگذشت حمید بهبهانی آقای دوربرگردان + علت فوت

درگذشت حمید بهبهانی آقای دوربرگردان + علت فوت

حمید بهبهانی در روز ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ پس از طی دوره ای بیماری در سن ۸۳ سالگی درگذشت. احمدی‌نژاد در دوران شهرداری تهران نیز دکتر بهبهانی را به معاونت حمل و نقل و ترافیک منصوب کرده بود و بعد که رییس جمهور شد او به وزارت راه رفت و معاون وزارتخانه شد تا ۲۳ تیر ۱۳۸۷ که به عنوان سرپرست وزارت راه و ترابری منصوب شد.

سوابق و همسر و فرزندان حمید بهبهانی

نام حمید بهبهانی با طرح دوربرگردان‌های تهران گره خورده است و در همان مصاحبه گفته بود: «در سال ۸۱ وقتی آقای احمدی‌نژاد شهردار تهران شد من معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شدم و طرح حذف تقاطع‌ها و چراغ راهنمایی را با استفاده از دو دوربرگردان ارایه دادم و اجرا شد. این کار جرأت می‌خواست و من داشتم و اگر طرح موفق نمی‌شد من باید از ایران می‌رفتم. شهردار تهران هم گفت مدیریت ترافیک تهران جرأت بالایی در این طرح به خرج داد. البته ۸۰۰ نقطه را شناسایی کرده بودیم اما تنها در ۳۵ نقطه انجام شد و ادامه نیافت چون معاون بعدی در دوره شهردار بعدی (قالیباف) علاقه‌ای به دوربرگردان نداشت. هر چند خود شهردار بعدی از من خواسته بود بمانم اما من نماندم و به وزارت راه و ترابری رفتم.»

ماجرا و حواشی استیضاح

استیضاح حمید بهبهانی در ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ کلید خورده بود. اولین استیضاح‌کننده مدعی شد دولتی‌ها تهدید کرده‌اند اگر نماینده‌ای به استیضاح رای دهد مردم حوزۀ نمایندگی از امکانات و بودجه محروم خواهند شد. احمدرضا دستغیب نماینده شیراز هم گفت: از وزیر راه در افتتاح آزمایشی راه آهن شیراز- اصفهان رفتاری سرزده که اهانت به خانواده شهدا بوده
حمید بهبهانی آخرین وزیر راه و ترابری ایران دانست و بعد از ادغام آن در مسکن و شهرسازی کلمه «ترابری» از اولی و «مسکن» از دومی حذف شد و از آن پس وزارت راه و شهرسازی داریم.

نظرات