بیوگرافی آیت الله عبدالنبی نمازی عضو خبرگان رهبری +‌علت فوت و آیت الله نمازی کیست

0

بیوگرافی آیت الله عبدالنبی نمازی عضو خبرگان رهبری +‌علت فوت و آیت الله نمازی کیست

آیت الله نمازی با نام کامل آیت الله عبدالنبی نمازی متولد ۱۳۲۷ در بوشهر، بندرگناوه بوده که ۸ بهمن ۱۴۰۲ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. آیت الله نمازی نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان بود. ادامه بیوگرافی آیت الله نمازی کیست و عکس و خانواده و همسر و فرزندان و سوابق وی و علت فوت و درگذشت آیت الله نمازی رااز مجله حرف تازه می خوانید:

بیوگرافی آیت الله عبدالنبی نمازی عضو خبرگان رهبری +‌علت فوت و آیت الله نمازی کیست

بیوگرافی آیت الله نمازی

عبدالنبی نمازی متولد ۱۳۲۷ در بوشهر، بندرگناوه بوده که ۸ بهمن ۱۴۰۲ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. آیت الله نمازی نماینده مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه، امام جمعه کاشان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. مراسم تشییع آیت الله نمازی، ساعت ۰۹/۳۰ صبح سه شنبه دهم بهمن ماه، از مسجد امام حسن عسگری -علیه السلام- به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- برگزار شد.

سوابق

مرحوم نمازی کار خود را در دستگاه قضایی با سمت حاکم شرع در منطقه سرپل ذهاب و قصرشیرین آغاز کرد.برخی‌ از مسؤولیت‌های‌ آیت الله نمازی پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ شامل: قاضی‌ شرع‌ دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی غرب‌ کشور طی‌ سال‌های‌ ۵۸ و ۵۹، نمایندگی‌ امام‌ و فرماندهی‌ سپاه‌ منطقه‌ ۲ کشوری‌، مسئولیت‌ بخش‌ آمار و بررسی‌ شورای‌ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، مسؤولیت‌ آموزش‌های‌ عقیدتی‌ ـ سیاسی‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌، نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دوره‌ دوم‌ و سوم‌ از استان‌ بوشهر، عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و دادستان‌ کل‌ کشور است.

همسر و فرزندان آیت الله عبدالنبی نمازی

همسر و فرزندان آیت الله عبدالنبی نمازی

ایشان صاحب همسر و فرزند بود. حسن نمازی فرزند آیت الله نمازی است.

عبدالنبی نمازی روحانی و عضو مجلس خبرگان رهبری بود. وی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ دادستان کل کشور و از سال ۱۳۸۵ تا مرداد ۱۳۹۹، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان بود.

خانواده

آیت الله نمازی در سال ۱۳۲۷ در شهر بوشهر به دنیا آمد. پدرش احمد نمازی فرزند حسین نمازی فقیه سرشناس اهل بوشهر بود. حسین نمازی پس از پایان تحصیلات عالیه خود در نجف اشرف، به موطن خویش بازگشت و به هدایت دینی و شرعی مردم پرداخت. مادرش نیز دختر یکی از روحانیان مطرح استان بوشهر بود. پدرش برای تبلیغ به آبادان هجرت کرد و خانواده را نیز به همراه برد.

عبدالنبی نمازی پس از طی دوره دبستان، به حوزه رو آورد و پس از طی دروس ادبیات عرب در آبادان در سال ۱۳۴۱ به نجف اشرف عزیمت کرد و در مدرسه علمیه بادکوبه سکونت گزید. پس از ده سال برای درمان بیماری به قم مراجعت نمود.

زندگینامه آیت الله نمازی عضو خبرگان رهبری +‌علت فوت و آیت الله نمازی کیست

آیت الله نمازی در نجف به درس علمایی چون محمدحسین موحد نجف آبادی، کاظم تبریزی، حاج شیخ نصرالله شاه آبادی، صدرا بادکوبه‌ای، سید عبدالاعلی سبزواری و علی آزاد قزوینی رفت. در حوزه علمیه قم نیز در درس خارج فقه و اصول محمد علی اراکی، میرزاهاشم آملی، سید علی علامه فانی اصفهانی و سید محمدرضاگلپایگانی رفت و در دروس فلسفه رضا صدر و محمد محمدی گیلانی حاضر شد.

او همواره به تدریس اشتغال داشته و کتب دروس مقدماتی و ادبیات عرب، لمعتین و معالم را در نجف تدریس کرده پس از مراجعت به قم نیز بارها کتب دوره سطح شامل رسائل، مکاسب، کفایتین را برای طلاب تدریس کرده‌است. وی همچنین به مدت پنج سال جلسات تفسیر تشکیل می‌داده‌است.

علت فوت و درگذشت آیت الله عبدالنبی نمازی

علت فوت و درگذشت آیت الله نمازی

شیخ عبدالنبی نمازی پس از تحمل یک دوره بیماری، امروز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ دارفانی را وداع گفت. او در ۷۴ سالگی درگذشت.

فعالیت های سیاسی آیت الله نمازی

شیخ نمازی از نخستین‌ سال‌های‌ نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) همواره‌ پشتیبان‌ آن‌ بوده‌ و از هیچ‌ کوششی‌ در آن‌ راه‌ دریغ‌ نورزیده‌ است‌؛ او در زمان‌ دستگیری‌ امام‌(ره‌) از شمار اجتماع‌کنندگان‌ در مقابل‌ بیوت‌ مراجع‌ بود که‌ خواستار اقدام‌ جدی‌ علما برای‌ آزادی‌ امام‌(ره‌) بودند.
او در دوره‌ تبعید امام‌(ره‌) به‌ عراق‌، جزو استقبال‌کنندگان‌ از ایشان‌ در کربلا بود و همواره‌ مقید بود در نجف‌ نمازهای‌ ظهر و عصر و مغرب‌ و عشاء را به‌ امامت‌ آن‌ مرجع‌ عظیم‌الشأن‌ اقامه‌ کند. در ایران‌ نیز در طی‌ سال‌های‌ پیش‌ از انقلاب‌ بارها به‌ نقاط‌ گوناگون‌ کشور سفر کرد و به‌ افشاگری‌ درباره‌ مفاسد رژیم‌ پهلوی‌ پرداخت‌ که‌ این‌ مسئله‌ موجب‌ چندین‌ بار احضار و بازجویی‌ وی‌ شد و گاه‌ به‌ زندان‌ شدن‌ وی‌ می‌انجامید.

این روحانی فقید در جریان‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نیز برای‌ استقبال‌ از امام‌ خمینی‌(ره‌) از قم‌ به‌ تهران‌ آمد و در بهشت‌زهرا استقرار یافت‌، سپس‌ برای‌ همکاری‌ با اعضای‌ ستاد انقلاب‌ به‌ ساختمان‌ مدرسه‌ رفاه‌ رفت‌ و از طرف‌ آن‌ ستاد به‌ پادگان‌ نیروی‌ هوایی‌ قلعه‌ مرغی‌ رفت‌ و پس‌ازآن‌ نیز به‌ یکی‌ از سازمان‌های‌ ارتش‌ رفت‌ و سپس‌ به‌ جمع‌آوری‌ و تحویل‌ سلاح‌ها از مردم‌ مأمور شد.

در کارنامه‌ آیت‌الله‌ نمازی‌، فعالیت‌های‌ سیاسی‌ وی‌ بیش‌ از همه‌ می‌درخشد. او از نخستین‌ سال‌های‌ نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) همواره‌ پشتیبان‌ آن‌ بوده‌ و از هیچ‌ کوششی‌ در آن‌ راه‌ دریغ‌ نورزیده‌ است‌. او در زمان‌ دستگیری‌ امام‌(ره‌) از شمار اجتماع‌کنندگان‌ در مقابل‌ بیوت‌ مراجع‌ بود که‌ خواستار اقدام‌ جدی‌ علما برای‌ آزادی‌ امام‌(ره‌) بوده‌اند.

بخشی‌ از فعالیت‌های‌ سیاسی‌ آیت‌الله‌ نمازی‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ قوه‌ قضائیه‌ مربوط‌ است‌. وی‌ کار خود را در دستگاه‌ قضایی‌ با قبول‌ سمت‌ حاکم‌ شرع‌ در منطقه‌ سرپل‌ ذهاب‌ و قصرشیرین‌ آغاز کرد و در آن‌ منطقه‌ سرچشمه‌ خدمات‌ بسیاری‌ شد.

آثار و کتب

آیت الله نمازی در طی‌ آن‌ سال‌ها، تألیفات‌ بسیاری‌ نگاشته‌ و در زمینه‌های‌ گوناگون‌ به‌ پژوهش‌ پرداخته‌ است‌ که‌ برخی‌ از آن‌ها شامل: رساله‌ وجوب‌ صلاه‌الجمعه‌، مصباح‌ الشریعه‌ فی‌ شرح‌ تحریر الوسیله‌ فی‌ کتاب‌ الخمس‌، مصباح‌ الشریعه‌ فی‌ شرح‌ تحریر الوسیله‌ کتاب‌ الاجتهاد و التقلید، مصباح‌ الشریعه‌ فی‌ شرح‌ تحریر الوسیله‌ کتاب‌ صلاه‌ المسافر، مصباح‌ الشریعه‌ فی‌ شرح‌ تحریرالوسیله‌ کتاب‌ الصوم‌، گناه‌ و آثار آن‌، معرفه‌ الله‌، ولایت‌ فقیه‌، پاسخ‌ به‌ شبهات‌ پیرامون‌ ولایت‌ فقیه، رساله‌ای‌ در اخلاص‌، صفات‌ و شرایط‌ رهبری‌ در اسلام‌، تفسیر سوره‌ والعصر، رساله‌ در ولایت‌ و مرجعیت‌، تقریرات‌ فقه‌ و اصول‌ درس‌ مرحوم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ اراکی‌(ره‌)، تقریرات‌ فقه‌ و اصول‌ مرحوم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ میرزا هاشم‌ آملی‌(ره‌)، تقریرات‌ فقه‌ بحث‌ قضاوت‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ عبدالاعلی‌ سبزواری‌(ره‌)، حاشیه‌ بر بیع‌ مکاسب‌، سه‌ جزوه‌ در علم‌ صرف‌ و نحو و کتاب معاد از دیدگاه‌ آیات‌ و روایات‌ است.

دوران دفاع مقدس در جبهه

آیت‌الله‌ نمازی‌ بارها در جبهه‌های‌ دفاع‌ مقدس‌ حاضر شد و دریکی‌ از عملیات‌ جبهه‌ جنوب‌، براثر بمباران‌ سنگین‌ شیمیایی‌، از ناحیه‌ چشم‌ و سینه‌ مجروح‌ شد چندی‌ بعد نیز در عملیات‌ مرصاد براثر اصابت‌ ترکش‌ به‌سختی‌ مجروح‌ می‌گردد. او پس‌ازآن‌ نیز در جبهه‌های‌ دفاع‌ مقدس‌ حاضر می‌شد و همواره‌ باعث‌ شادمانی‌ رزمندگان‌ اسلام‌ بود.

مسئولیت‌ها و مناصب آیت الله عبدالنبی نمازی

قاضی شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی غرب کشور (سال ۵۸–۵۹)
حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی کرمانشاه، قصرشیرین، سرپل ذهاب (سال ۵۸–۵۹)
رئیس دادگاه نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح غرب کشور (سال ۵۸–۶۰)
نماینده روح‌الله خمینی در سپاه منطقه دو کشوری شامل استانهای اصفهان، یزدو چهار محال و بختیاری (سال ۶۱–۶۳)
فرمانده سپاه منطقه دو کشوری شامل استانهای اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری (سال ۶۱–۶۳)
نماینده روح‌الله خمینی در اطلاعات کل سپاه
مسئول عقیدتی سیاسی سپاه
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
نماینده استان بوشهر در دوره دوم مجلس خبرگان رهبری و دوره سوم مجلس خبرگان رهبری
دادستان کل کشور (سال ۸۳–۸۰)
نماینده استان تهران در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری
نماینده رهبری و امام جمعه کاشان (۹۹–۸۵)
رئیس حوزه علمیه کاشان
نماینده استان اصفهان در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری

عزای عمومی برای درگذشت آیت الله نمازی

استاندار اصفهان در پی رحلت عالم وارسته حضرت آیت‌الله عبدالنبی نمازی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق کاشان، فردا سه‌شنبه ۱۰ بهمن را در این استان عزای عمومی اعلام کرد.

پیام تسلیت

آیت‌الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با صدور پیامی، درگذشت آیت‌الله «عبدالنبی نمازی» را تسلیت گفت.

متن پیام آیت‌الله رضا رمضانی به شرح زیر است:

باسمه تعالی

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ. (محاسن، ج۱، ص۲۳۳)

خبر ارتحال عالم وارسته حضرت آیت‌الله عبدالنبی نمازی طاب ثراه موجب تأثر و تأسف گردید.

آن فقیه مهذّب عمر خود را در راه تعلیم و تعلم، تألیف و تبلیغ و نشر فرهنگ و معارف اهل‌بیت علیهم السلام صرف نمود و با مجاهدت فی سبیل الله در عرصه‌ها و مسئولیت‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، قوه قضائیه، نمایندگی ولی فقیه، خبرگان رهبری و خدمت به مردم منشاء برکات زیادی بود.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و مکرم ایشان، محضر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، اعضای محترم مجلس خبرگان، حوزه‌های علمیه و اعضای محترم جامعه مدرسین، همه شاگردان و ارادتمندان آن عالم عامل و مردم شریف کاشان تسلیت عرض می‌نمایم.

از درگاه حضرت حق جل جلاله برای روح آن فقید سعید رحمت، مغفرت، علو درجات و برای همه بازماندگان و داغ‌دیدگان صبر و اجر مسئلت دارم.

نظرات