بهترین دمنوش‌ها برای درمان گلو درد

0

گلو درد از جمله عارضه‌های شایع است که با بروز سرماخوردگی و آنفولانزا اتفاق می‌افتد. گاهی مصرف دارو‌های شیمیایی می‌تواند عوارض زیادی را در درمان گلو درد به همراه داشته باشد، از این جهت مصرف دمنوش‌های گیاهی برای رفع گلو درد از طرف پزشکان طب سنتی بسیار توصیه شده است. با استفاده از یک فرنچ پرس یا لیوان دمنوش، می‌توانید موثر‌ترین دمنوش‌های گیاهی برای درمان گلو درد درست نمایید. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا با انواع دمنوش‌های مناسب گلو درد آشنا شویم.

 درمان گلو درد

درمان خانگی گلو درد و سوزش گلو

قبل از اینکه سراغ معرفی انواع دمنوش گیاهی برای درمان گلو درد رویم، بهتر است در ابتدا با روش‌های موثر برای این عارضه آشنا گردیم. به طور کلی برای درمان خانگی گلو درد، می‌توانیم روش‌های زیر را به کار ببندیم.

غرغره آب و نمک

همان طور که می‌دانید از علت‌های شایع گلو درد، عفونت‌های باکتریابی و یا ویروسی است. آب و نمک دارای اثر ضد باکتریایی و ضد ویروسی فوق العاده‌ای است که در درمان گلو درد، می‌تواند مفید باشد. برای کاهش درد ناشی از التهابات گلو که در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا به وجود آمده است، یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و حدود ۵ دقیقه با آن غرغره نمایید. این عمل را باید روزانه دو بار تکرار کنید.

نوشیدن شیر گرم و عسل

یکی از درمان‌های خانگی فوق‌العاده مفید برای گلو درد، نوشیدن ترکیب شیر گرم و عسل است. عسل خاصیت ضد باکتریایی ویژه‌ای دارد که برای کاهش التهابات گلو بسیار مفید است. از طرفی شیر گرم از خشکی گلو و افزایش شدت گلو درد پیشگیری می‌کند. می‌توانید یک قاشق غذا‌خوری عسل را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و میل نمایید.

غرغره ترکیب سرکه سیب و آب گرم

سرکه سیب از دیرباز به عنوان یک ماده ضد میکروبی و ضد التهابی شناخته می‌شود. برای درمان گلو درد نیز می‌توانید از ترکیب یک لیوان آب گرم و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب استفاده کرده و روزانه به مدت ۳ تا ۵ دقیقه گلوی خود را با آن غرغره کنید. سرکه سیب به دلیل داشتن اسید استیک خواص ضد باکتریایی ویژه‌ای دارد که در درمان التهابات گلو می‌تواند موثر عمل کند.

نوشیدن شیر و زردچوبه

زردچوبه ماده موثره‌ای به نام کورکومین داشته که این ماده خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد. اطبای سنتی هندی این معجون را درمان فوق‌العاده برای گلو درد می‌دانند. برای درست کردن ترکیب شیر و زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری زرد‌چوبه را با یک لیوان شیر داغ مخلوط کنید و حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا زردچوبه و شیر کاملا مخلوط شوند. برای اینکار می‌توانید از فرنچ پرس یا لیوان دمنوش نیز استفاده کنید تا خواص زردچوبه بیشتر با شیر ترکیب گردد. این مخلوط را می‌توانید روزانه برای درمان گلو درد مصرف کنید.

مصرف ترکیب عسل و لیمو

با مصرف ترکیب عسل و آبِ لیمو تازه تا حد زیادی، می‌توانید درد گلوی خود را تسکین دهید. آب لیمو تازه سرشار از مواد آنتی‌اکسیدانی چون ویتامین C است که خاصیت ضد التهابی و افزایش دهنده ایمنی بدن را دارد. از طرفی عسل هم خاصیت ضد باکتریایی داشته و می‌تواند با ایجاد یک لایه پوششی روی بافت گلو از خشکی و تحریک بیشتر گلو جلوگیری کند. می‌توانید، یک قاشق غذا‌خوری عسل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه مخلوط کرده و هر صبح و شام از آن مصرف نمایید. اگر به این ترکیب مقدار آب ولرم اضافه کنید، به صورت غرغره نیز می‌توان از آن استفاده نمود.

اگر شما میخواید بدونید چای سبز برای لاغری بهتر است یا قهوه مقاله ما در این ارتباط مطالعه بفرمایید

معرفی ۱۰ دمنوش مناسب گلو

دمنوش‌های گیاهی بسیاری برای درمان گلو درد وجود دارند که اثرگذاری آن‌ها به نوعی در درمان این عارضه ثابت شده است. به طور کلی، دمنوش‌های گیاهی از جهت اینکه در ترکیبات خود مواد ضد باکتریایی دارند و همچنین به دلیل گرم بودن این نوشیدنی‌ خواص التیام بخش و ضد خشکی گلو نیز دارند که از این جهت نیز برای کاهش درد گلو موثر عمل می‌کنند. در ادامه به معرفی ۱۰ دمنوش موثر برای درمان گلو درد اشاره خواهیم کرد.

درمان گلو درد با دمنوش

۱ .     دمنوش زنجبیل

یکی از دمنوش‌هایی که برای درمان گلو درد بسیار معجزه می‌کند، دمنوش زنجبیل است. ریشه زنجبیل به عنوان یک گیاه دارویی موثر با خاصیت ضد التهابی و شل کنندگی عضلات است که می‌تواند به درمان درد گلو کمک ویژه‌ای کند. چند برش از ریشه زنجبیل تازه را با یک لیوان آب جوش در فرنچ پرس مخلوط کرده و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه، دمنوش زنجبیل شما دم بکشد. اگر زنجبیل تازه در دسترس ندارید می‌توانید از یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل استفاده کنید. دمنوش زنجبیل را می‌توانید هر صبح و شب برای درمان گلو درد مصرف نمایید.

۲ .     دمنوش بابونه

دمنوش بابونه با خاصیت ضد التهابی ویژه‌ی خود درمان موثر برای گلو درد است. آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در بابونه همچنین اثر ضد باکتریایی دارند که می‌توانند با عوامل عفونی گلو درد مبارزه کنند که در نتیجه به ترمیم بافت آسیب دیده گلو نیز کمک می‌شود. دمنوش بابونه در هر ساعتی از شبانه روز به دلیل نداشتن کافئین قابل مصرف است. می‌توانید، یک قاشق غداخوری بابونه خشک را با یک لیوان آب جوش در فرنچ پرس ترکیب کرده که بعد از ۱۰ دقیق دمنوش بابونه شما آماده نوشیدن خواهد شد.

۳ .     دمنوش نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد سرطانی و ضد ویروسی که دارد، مدت‌هاست برای کاربردهای دارویی، مورد استفاده قرار گرفته است. در همین جهت دمنوش نعناع فلفلی برای کمک به کاهش التهاب و عفونت ناشی از عامل‌های میکروبی و ویروسی گلو بسیار موثر خواهد بود.

۴ .     دمنوش دارچین

دارچین دارای ماده موثره‌ای به نام کورکومین بوده که خواص ضد التهابی و ضد عفونی‌کننده آن به خوبی شناخته شده است. دمنوش دارچین خواص تسکین‌دهنده دارد که از این طریق نیز باعث کاهش درد ناشی از التهابات گلو می‌شود. برای درست کردن دمنوش دارچین می‌توانید از دو یا سه تکه چوب دارچین استفاده کرده و آن را با یک لیوان آب جوش در فرنچ پرس یا لیوان دمنوش مخلوط کرده و بعد از دم کشیدم میل نمایید.

۵ .     دمنوش چای سبز

چای سبز از دیگر دمنوش‌های بسیار موثر برای درمان گلو درد خواهد بود و مصرف یک یا دو فنجان  از آن در طول شبانه‌روز می‌تواند به بهبود مشکلات عصبی و تسکین درد‌های عضلانی کمک کند. چای سبز حاوی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و ترکیبات ضد التهابی  بسیار است. از این رو نوشیدن یک فنجان دمنوش چای سبز تاثیر بالایی در کاهش گلو درد خواهد داشت. فراموش نکنید، از آنجا که چای سبز دارای مقادیر بالایی از کافئین است، توصیه می‌کنیم برای رفع گلو درد بیش از ۲ فنجان در روز از دمنوش آن استفاده نکنید. همچنین می‌توانید از غرغره چای سبز نیز برای رفع سوزش و التهابات گلو استفاده نمایید.

۶ .     دمنوش ریشه شیرین‌بیان

یکی دیگر از دمنوش‌های فوق‌العاده موثر در رفع گلو درد، دمنوش ریشه شیرین‌بیان است‌. ریشه شیرین‌بیان خواص ضد التهابی بالایی دارد، از این رو نوشیدن دمنوش آن در دوران سرماخوردگی به درمان  گلو درد کمک خواهد کرد.

۷ .     دمنوش گل ختمی

خواص ضد میکروبی و  ضد باکتریایی دمنوش گل ختمی در کاهش التهابات ناشی از گلودرد کمک کننده است. برای تهیه دمنوش گل ختمی در جهت رفع گلو درد، می‌توانید، دو قاشق غذاخوری گل ختمی خشک را با یک لیوان آب جوش در فرنچ پرس مخلوط کنید و اجازه دهید دمنوش شما به خوبی دم بکشد.

۸ .     دمنوش آویشن

دمنوش آویشن را بدون اغراق می‌توانیم از جمله دمنوش‌های مفید برای گلـو درد معرفی کنیم. آویشن یک نوع گیاه دارویی بوده که علاوه بر اینکه خاصیت بارزی در کاهش عفونت‌های باکتریایی و میکروبی گلو دارد، خاصیت سیال کنندگی و ضد خلط آن هم شناخته شده است.

۹ .     دمنوش پونه

دمنوش پونه می‌تواند خواص ضد درد و ضد التهاب داشته باشد که از این جهت نیز برای درمان گلـو درد موثر واقع خواهد شد. بهتر است دمنوش پونه را در طول روز مصرف کنید، چراکه ترکیبات تحریک کننده سیستم عصبی پونه، می‌تواند در فرد اختلالات خواب ایجاد کند. برای تهیه دمنوش پونه، می‌توانید یک قاشق غذا‌خوری پونه خشک را در یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید به طور کامل دم بکشد سپس دمنوش را میل نمایید.

۱۰ .  دمنوش پیچ امین‌الدوله

یکی از دمنوش‌هایی که برای کاهش گلودرد موثر است، دمنوش پیچ امین الدوله است. این دمنوش با فواید ویژه خود، علاوه بر کاهش التهاب گلو، به کاهش عفونت و چرک آن نیز کمک می‌کند. اگر دچار گلو درد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید، مصرف دمنوش پیچ امین‌الدوله را به صورت روزانه یک لیوان فراموش نکنید.

درمان گلو درد با دمنوش

سوالات متداول

  1. آیا مصرف غذا‌های پرچرب و تند باعث تشدید گلـو درد می‌شوند؟

بله، غذاهای تند و پرچرب با تحریک بیشتر بافت آسیب دیده گلـو، باعث تشدید درد می‌شوند. از طرفی مصرف غذا‌های تند و پرچرب چون فست‌فود‌ها به دلیل نداشتن خواص آنتی‌اکسیدانی به کاهش ایمنی و افزایش التهابات بدن منجر می‌شوند.

  1. برای تسکین درد گلو چه راهکار‌هایی موثر پیشنهاد می‌شود؟

عدم خشک نگه داشتن گلو با مصرف نوشیدنی‌های گرم چون دمنوش‌ها و سوپ‌ها و همچنین غرغره کردن با ترکیبات ضد باکتریایی می‌توانید تا حد زیاد به تسکین گلو درد خود کمک کنید.

  1. بهترین وسیله برای درست کردن دمنوش گیاهی کدام‌ها هستند؟

شما می‌توانید از هر ظرف درب داری به عنوان وسیله مناسب برای درست کردن دمنوش استفاده نمایید. اما وسیله‌های چون فرنچ پرس و لیوان دمنوش عملکرد بهتری در درست کردن دمنوش با خواص بالا‌تر و به نوعی غلیظ‌تر خواهند داشت‌./۲۵۶۱۳۱

نظرات