ارتباط گوجه گیلاسی با ورق رنگی و ورق گالوانیزه چیست؟

0

ورق رنگی و ورق گالوانیزه از پرکاربردترین و پر تقاضاترین ورق‌های فولادی در بازار آهن به شمار می‌روند که در صنایع مختلفی از جمله ساخت‌وساز تا ساخت لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید در این بین نتوان تصور کرد که میوه و سبزیجات چه ارتباطی می‌توانند با این ورق‌های فولادی داشته باشند! در این بین گلخانه‌ها یک واحد تولیدی، علمی و صنعتی هستند که محصولات فولادی شامل ورق رنگی، ورق گالوانیزه، پروفیل و لوله گالوانیزه در ساخت آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی کاربرد فراوان ورق رنگی و ورق گالوانیزه و سایر مقاطع فولادی در ساخت گلخانه‌ها می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که حتی گوجه گیلاسی هم می‌تواند با ورق گالوانیزه و ورق رنگی مرتبط باشد!

 ارتباط گوجه گیلاسی با ورق رنگی و ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

به ورق‌های فولادی پوشش‌دار شده توسط فلز روی ورق گالوانیزه می‌گویند. این پوشش روی بر سطح ورق گالوانیزه آن را در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می‌کند. در ادامه همین ورق گالوانیزه را با رنگ‌های کوره‌ای یا اصطلاحاً الکترواستاتیک رنگ می‌کنند که ورق گالوانیزه رنگی تولید می‌شود. معمولاً رنگ کردن ورق گالوانیزه کاربرد زیبایی دارد اما می‌تواند مقاومت ورق را هم در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، اسید و خراشیدگی افزایش دهد. ورق رنگی معمولاً در بیش از ۱۵ رنگ، چندین ضخامت و در انواع ورق شادولاین، ذوزنقه‌ای، کرکره‌ای، سفال پالرمو در بازار موجود است. تنوع رنگی ورق رنگی طیف گسترده از رنگ‌ها را شامل می‌شود که این ورق‌ها در انواع ورق رنگی قرمز، آبی، سفید، قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، بنفش، صورتی، زرد، سبز، نقره‌ای، بنفش، صورتی، زرد و کرمی و غیره تولید و عرضه می‌شود. به دلیل همین مراحل تولید بیشتر، قیمت ورق رنگی گران‌تر از ورق گالوانیزه است. بر کسی پوشیده نیست که اگر در حوزه صنعت فعالیت دارید و یا برای پروژه شخصی خود با فلزات سروکار دارید، درک بهتر تفاوت‌های میان انواع ورق فلزی و کاربرد آن می‌تواند شما را برای انتخاب محصول نهایی مناسب‌تر رهنمون سازد.

انواع ورق رنگی

کاربرد ورق رنگی گالوانیزه چیست؟

از مهم‌ترین کاربرد ورق رنگی گالوانیزه می‌توان به صنعت حمل و نقل، صنایع ساختمانی و ساخت لوازم خانگی اشاره کرد. صنعت حمل و نقل شامل ساخت کانتینر، بدنه خودرو و غیره و صنایع ساختمانی طیف وسیعی از کاربردها از ساخت انواع سقف و بدنه در ویلاها، سوله و گلخانه‌ها، دکوراسیون داخلی مانند پارتیشن بندی و ساخت انواع مبلمان و کابینت را شامل می‌شود. لوازم خانگی نیز ساخت انواع بدنه یخچال و فریزر، آبگرم کن، اجاق گاز و غیره را شامل می‌شود. ازآنجاکه ورق گالوانیزه پایه ورق رنگی است قیمت ورق رنگی ارتباط مستقیمی با قیمت ورق گالوانیزه دارد. با توجه به کاربرد فراوان این ورق در صنعت، قیمت ورق گالوانیزه یکی از پارامترهای مهم برای فعالان صنایع مختلف از کشاورزی صنعتی گرفته تا ساختمان‌سازی به شمار می‌رود.

چرا در گلخانه‌ها باید از مقاطع فولادی گالوانیزه استفاده شود؟

هرچند آلومینیوم نیز در ساخت گلخانه‌ها کاربرد فراوانی دارد اما مقاومت این محصول به اندازه فولاد نیست. فولاد به دلیل استحکام بالا و شکل پذیری بالا، بهترین مصالح برای ساخت گلخانه‌ها به شمار می‌رود. از این رو مقاطعی نظیر پروفیل، لوله و ورق فولادی در ساخت انواع گلخانه‌ها کاربرد فراوانی دارند. البته به دلیل وجود رطوبت باید از نوع گالوانیزه این مقاطع استفاده کرد. از مهم‌ترین دلایل استفاده از فولاد گالوانیزه در ساخت گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام بالا و عمر مفید در حدود ۵۰ الی ۸۰ سال
  • فرم پذیری و انطباق بالا با طرح
  • کاهش فضای پرت
  • سبک سازی وزن سازه
  • کم بودن هزینه تعمیر و نگهداری
  • قابلیت تعمیر نقطه‌ای
  • قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
  • مقرون ‌به‌صرفه بودن با توجه به قیمت فولاد و عمر مفید

استفاده از مقاطع فولادی در ساخت گلخانه

ارتباط گوجه گیلاسی و ورق رنگی گالوانیزه چیست؟

همان‌طور که گفتیم فولاد در برابر آب و رطوبت آسیب‌پذیر بوده و قرار گرفتن آن در مجاورت رطوبت باعث زنگ زدن و در نهایت پوسیدگی این فلز می‌شود. محیط‌های گلخانه‌ای نیز به دلیل وجود آب و فراهم کردن رشد گیاهان دارای رطوبت بالایی است و به همین دلیل از ورق رنگی و ورق گالوانیزه در این محیط‌ها استفاده می‌کنند. البته ارتباط ورق گالوانیزه و گوجه گیلاسی به همین جا ختم نمی‌شود. هم‌چنین باید اضافه کنیم که معمولاً از پروفیل‌های فولادی برای ساخت اسکلت سازه گلخانه‌ها استفاده می‌شود چرا که این مقاطع از استحکام و پایداری بالایی برخوردار هستند؛ اما با توجه به عدم مقاومت در برابر رطوبت از پروفیل‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌های تولید پروفیل گالوانیزه استفاده از ورق‌های گالوانیزه است.

ورق گالوانیزه رنگی چگونه باعث سبک سازی گلخانه‌ها می‌شوند؟

ورق رنگی گالوانیزه در بازار به شکل رول و در عرض‌های ۱ و ۱٫۲۵ متری موجود است. معمولاً ضخامت ورق‌های رنگی کم بوده و ضخامت از ۰٫۸ الی ۶ میلی‌متر را شامل می‌شود. ضخامت پوشش رنگ در بخش رویی ورق رنگی، ۲۰ الی ۲۵ میکرون و در بخش پشتی آن حدود ۷ الی ۱۵ میکرون است. از این رو وزن ورق رنگی نیز بین ۳٫۵ الی ۱۲ کیلوگرم است که قیمت ورق رنگی نیز براساس آن محاسبه می‌شود. این ضخامت پایین ورق رنگی و وزن سبک آن علاوه بر ارزان‌تر شدن هزینه‌ها باعث می‌شود که سازه گلخانه شما نیز سنگین نشود و در عین سبک بودن از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

آهن و فولاد چه تأثیری بر هزینه ساخت گلخانه دارد؟

با توجه به کاربرد انواع مقاطع فولادی از پروفیل و ورق گرفته تا لوله در ساخت انواع گلخانه‌ها می‌توان عنوان کرد هرگونه تغییری در قیمت مقاطع فولادی می‌تواند باعث کاهش یا افزایش هزینه ساخت گلخانه‌ها شود. از این رو بهتر است در هنگام ساخت گلخانه قیمت انواع مقاطع فولادی را مدنظر قرار دهید یا با کارشناسان متخصص در این زمینه تماس بگیرید. در این ارتباط کارشناسان فولادسازان راه ابریشم می‌توانند برای انتخاب بهترین زمان خرید ورق رنگی و سایر مقاطع فولادی به شما مشاوره رایگان ارائه دهند.

فولادینو، همراه شما در قلب بازارآهن

قیمت ورق رنگی در بازار ایران چگونه است؟

تولیدکنندگان ورق رنگی در بازار ایران محدود بوده و مهم‌ترین برند ورق رنگی را می‌توان فولاد مبارکه اصفهان دانست. قیمت ورق رنگی علاوه بر قیمت ورق گالوانیزه ارتباط مستقیمی با نوسانات نرخ دلار و میزان عرضه و تقاضا است. رونق در صنایع مصرف‌کننده مانند افزایش تقاضا برای لوازم خانگی و مصرف میوه و سبزیجات و افزایش ساخت‌وساز مرتبط مانند ساخت گلخانه‌ها تأثیر زیادی بر قیمت ورق رنگی گالوانیزه دارد. برای مشاهده قیمت انواع ورق رنگی می‌توانید به سایت فولادینو مراجعه نموده یا با کارشناسان فولادسازان راه ابریشم تماس بگیرید./۲۵۶۰۰۷

نظرات