بیوگرافی ایرج جمشیدی روزنامه نگار و همسرش و فرزندان +‌علت فوت و ایرج جمشیدی کیست

1

بیوگرافی ایرج جمشیدی روزنامه نگار و همسرش و فرزندان +‌علت فوت و ایرج جمشیدی کیست

ایرج جمشیدی روزنامه نگار با نام اصلی رحمت الله جمشیدی لاریجانی متولد ۱۳۲۸ در تهران بوده که در ۵ بهمن ۱۴۰۲ در ۷۴ سالگی به علت بیماری درگذشت. او روزنامه نگار پیشکسوت و مدیرمسئول سابق روزنامه اقتصادی آسیا ایرانی بود و پیش از انقلاب در مجله‌های جوان، زن روز و تهران مصور، و همچنین رادیو تهران و تلویزیون ملی ایران سابقه فعالیت روزنامه‌نگاری داشت. ادامه بیوگرافی ایرج جمشیدی روزنامه نگار روزنامه آسیا و همسرش و فرزندان +‌علت فوت و درگذشت ایرج جمشیدی کیست از مجله حرف تازه می خوانید

بیوگرافی ایرج جمشیدی روزنامه نگار پیشکسوت

رحمت الله جمشیدی لاریجانی معروف به ایرج جمشیدی متولد ۱۳۲۸ در تهران بوده که در ۵ بهمن ۱۴۰۲ در ۷۴ سالگی به علت بیماری درگذشت. ایرج جمشیدی ، روزنامه نگار ، مدیرمسئول سابق روزنامه اقتصادی آسیا ایرانی بود. ایرج برادر اسماعیل جمشیدی، نویسنده و روزنامه‌نگار بود.

وی موسس اخبار اقتصادی، ابرار اقتصادی و روزنامه آسیا بود و خبرنگاران بسیاری در روزنامه های او تربیت شدند. مراسم تشییع و خاکسپاری ایرج‌جمشیدی این روزنامه نگار قدیمی، از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد و پیکر وی در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

بیوگرافی ایرج جمشیدی روزنامه نگار و همسرش و فرزندان +‌علت فوت و ایرج جمشیدی کیست

ایرج جمشیدی اهل کجاست

مرحوم جمشیدی اهل تهران و در تهران متولد شده بود. او هم دوره گروه گلسرخی بود که توسط ساواک دستگیر شد.

سوابق

رحمت الله جمشیدی لاریجانی روزنامه نگار و مدیرمسئول سابق روزنامه اقتصادی آسیا بود. جمشیدی پیش از انقلاب در مجله های جوان ، زن روز و تهران مصور ، و همچنین رادیو تهران و تلویزیون ملی ایران سابقه فعالیت روزنامه نگاری داشت. او یکی از دوازده عضو یک گروه مطالعات مارکسیستی تشکیل شده از شعرا ، نویسندگان و فیلمسازان بود که به اتهام تلاش برای گروگان گیری رضا پهلوی ، ولیعهد ایران ، در مهر ۱۳۵۲ از سوی ساواک دستگیر شدند.

مرحوم جمشیدی ابتدا دبیر سرویس اقتصادی روزنامه ابرار بود و ابرار اقتصادی را به طور مجزا از این روزنامه منتشر کرد که به پرفروش ترین روزنامه اقتصادی ایران تبدیل شد.

علت فوت و درگذشت ایرج جمشیدی

علت فوت و درگذشت ایرج جمشیدی روزنامه نگار

رحمت الله جمشیدی لاریجانی در بامداد ۵ بهمن ۱۴۰۲ پس از گذراندن دوره ای بیماری ، در بیمارستانی در تهران در سن ۷۴ سالگی درگذشت.
نیمه شب گذشته ۵ بهمن‌ماه، ایرج‌جمشیدی از خلاق‌ترین روزنامه‌نگاران خود را از دست داد. روزنامه‌‌نگاری که بی‌تردید یکی از پر فراز و نشیب‌ترین تاریخچه‌‌های فعالیت حرفه‌ای را تجربه کرد. او، بنیانگذار روزنامه‌‌ی اقتصادی در ایران تا آخرین دقایق پویا و دغدغه‌مند بود و الهام‌بخش دوستان و همکارانش.

ماجرای زندان و حکم اعدام

ایرج جمشیدی قبل از انقلاب توسط ساواک بازداشت و به همراه گروه گلسرخی محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما این حکم شکست و به زندان تبدیل شد.

فرزندان و ساقی باقری نیا همسر ایرج جمشیدی

عکس فرزندان و همسر ایرج جمشیدی

دکتر ساقی باقری نیا صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه آسیا ، همسر ایرج جمشیدی است. حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام نوید و نریمان می باشد.

خالق اولین روزنامه اقتصادی ایران

مرحوم رحمت الله جمشیدی لاریجانی خالق اولین روزنامه اقتصادی ایران یعنی “ابرار اقتصادی” در دهه ۷۰ است که به عنوان پرتیراژترین روزنامه اقتصادی تاریخ ایران نام گرفت.

از جمله برنامه‌های جمشیدی می‌توان به «صد سال پیش با سید حسن امین» و «برند و برندینگ با امیر زبده» اشاره کرد. وی همچنین در وبسایت روزنامه آسیا با همکاری محمد رسولی به تهیه برنامه‌های متعددی از جمله «نگاهی نو به شاهنامه» در جهت گسترش شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌شناسی پرداخت.

وی سردبیر روزنامه اقتصادی آسیا بود و در هفته های اخیر از بیماری رنج می برد. ایشان موسس اخبار اقتصادی، ابرار اقتصادی و روزنامه آسیا بود و خبرنگاران بسیاری در روزنامه هایی که او سردبیری آن ها را به عهده داشت، تربیت شدند. جمشیدی قبل از انقلاب توسط ساواک بازداشت و به همراه گروه گلسرخی محاکمه و به اعدام محکوم شد اما این حکم شکست و به زندان تبدیل شد. بعد از انقلاب هم دهه ها بر فعالیت روزنامه نگاری متمرکز بود. او از جمله روزنامه نگاران بااستعداد، خلاق و خوش ذوق به شمار می رفت.

1 دیدگاه در “بیوگرافی ایرج جمشیدی روزنامه نگار و همسرش و فرزندان +‌علت فوت و ایرج جمشیدی کیست

  1. محمد رسولی گفت:

    ایرج جمشیدی مرد بزرگی بود. برای هیچ کس بد نمی خواست.

نظرات