بیوگرافی امیربانو کریمی مادر علی مصفا +‌درگذشت و همسر و فرزندان

0

بیوگرافی امیربانو کریمی مادر علی مصفا +‌درگذشت و همسر و فرزندان

امیربانو کریمی کیست

امیربانو کریمی فیروزکوهی نویسنده و استاد ادبیات و مادر علی مصفا می باشد. او متولد ۹ دی ۱۳۱۰ در تهران بود که روز یکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ درگذشت. بانو امیربانو کریمی مادر علی مصفا (بازیگر و فیلمساز) و فرزند امیری فیروزکوهی شاعر برجسته کشورمان می باشد که روز گذشته دارفانی را وداع گفت. ادامه بیوگرافی امیربانو کریمی و همسرش و فرزندان وی همراه با عکس و سوابق و آثار و زندگینامه اش در مجله حرف تازه میخوانید:

امیربانو کریمی

بیوگرافی امیربانو کریمی

امیربانو کریمی با نام کامل امیربانو کریمی فیروزکوهی متولد ۹ دی ۱۳۱۰ در تهران استاد ادبیات فارسی و متخصص در سبک هندی و صائب‌شناسی بود. او فرزند کریم امیری فیروزکوهی، شاعر نامدار معاصر می باشد. امیربانو همسر مظاهر مصفا شاعر و نویسنده می باشد. بانو امیربانو کریمی مادر علی مصفا (بازیگر و فیلمساز) روز گذشته دارفانی را وداع گفت،

بیوگرافی امیربانو کریمی

سوابق تحصیلی

وی دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و از نویسندگانی است که بیشتر در متون کلاسیک چه نظم و چه نثر به پژوهش پرداخته است.
او با پایان تحصیلات متوسطه به کار تدریس پرداخت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران ادامه داد و در همان دانشگاه مشغول به تدریس ادبیات شد. وی در زمینه سبک هندی و صائب شناسی متبحر است.
از امیر بانو کریمی چندین کتاب و مقاله به چاپ رسیده است. امیربانو کریمی دوران دبیرستان به مدرسه شادخت رفت ، بعد از کلاس یازدهم به توصیه پدر در رشته ادبی موفق به کسب دیپلم با رتبه نخست کشوری شد

امیربانو کریمی کیست

خانواده و جد امیر بانو کریمی

دکتر امیربانو کریمی دختر شاعر کریم امیری فیروز کوهی و مادر علی مصفا است. جد امیر بانو کریمی، سردار فیروزکوهی است که نخستین مدرسه شبانه روزی را در تهران تأسیس کرد و بسیاری از دارایی های خو را وقف این مدرسه کرد. امیر بانو کودکی را در خانه ای بزرگ که محفل شاعران، نویسندگان، علما و هنرمندان بود گذراند . پدرش امیری فیروزکوهی که ذوق و فطرت شاعرانه و ویژه ای داشت اندوخته های فضل خویش را به نخستین فرزند نثار کرده و او در بالین مادری مدبر، در کمال آرامش تربیت یافت.

بیوگرافی و همسر و فرزندان امیربانو کریمی نویسنده و استاد ادبیات

همسر و فرزندان امیربانو کریمی

امیربانو کریمی در اوج جوانی و در دوران تدریس در دانشگاه با مظاهر مصفا یکی از چهره های ماندگار ادبیات معاصر و از قصیده سرایان بنام ایرانی آشنا شد و ازدواج کرد. حاصل این ازدواج ۴ فرزند به نام های علی مصفا، کیمیا مصفا و گلزار مصفا و اسماعیل مصفا می باشد.
همسر او دکتر مظاهر مصفا ، شاعر و استاد دانشگاه تهران بود که ۸ آبان ۱۳۹۸ درگذشت. پسرش علی مصفا ، بازیگر است.

نحوه ازدواج

زمانی که ما با هم ازدواج کردیم من دبیر بودم و ایشان مسئول مجله آموزش و پرورش بود تا اینکه از چند سال بعد از آن ، هر دو استاد تمام وقت دانشکده ادبیات و تقریبا همکار هر روزه شدیم.

عکس جوانی امیربانو کریمی

سوابق

امیربانو کریمی Amirbanoo Karimi بعد از گرفتن دکترا در امتحان ورودی استادیاری دانشگاه تهران از بین شرکت کنندگان ، نفر اول شد و از همان زمان تا سال ۸۰ با سمت استادیاری در دانشکده تهران و دانشکده ادبیات به تدریس پرداخت وی بیش از ۳۰ سال هست که در رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران تدریس می کند.

وی همچنین همکاری خود را با مجله علمی پژوهشی دانشگاه تهران آغاز کرد و بعنوان محقق و پژوهنده در مرکز تحقیقات علوم انسانی به شمار می آید. خانم کریمی از محضر استادانی چون دکتر معین ، دکتر خانلری ، دکتر همایی بهره برده است.

زندگینامه امیربانو کریمی و همسرش

زندگینامه امیربانو کریمی و همسرش

خانم کریمی در زمینه متون کلاسیک گفتارهای ارزشمندی را ارائه کرده که در نشریات وزین به چاپ رسیده است. وی هیچ گاه شعر نسروده ، اما شعرهای پدرش را بسیار دوست دارد و می گوید با آنها زندگی کرده و نفس کشیده است . او معتقد است : خواندن شعرهای پدر به او ذوق و شوق زندگی می دهد و هم آهنگ با زندگی واقعی اوست . کریمی اعتقاد دارد دوران معلمی و تدریس، بهترین دوران زندگی اش بوده است و افروختن چراغ هدایت یکی از مهمترین دلمشغولی هایی است که او را برآن داشته تا با امید روزگار بگذراند.

امیر بانو کریمی فیروزکوهی مادر علی مصفا در چهارمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهرهٰ ماندگار زبان و ادبیات فارسی برگزیده شد.

امیربانو کریمی در کنار تدریس امیر بانو تفحص و تحقیق در متون کهن را به جد دنبال کرده و آثار ماندگاری نیز از خود به جای گذارده است. وی کتابهای خود را در انتشارات زوار دانشگاه تهران و شرکت انتشارات و تحقیقات فرهنگی و مقالات خود را در مجلات بغما سخن و مجله دانشکده ادبیات به چاپ رسانده است .

درگذشت و فوت امیر بانو کریمی نویسنده و استاد ادبیات

بیوگرافی و عکس های امیربانو کریمی مادر علی مصفا +‌درگذشت و همسر و فرزندان

امیربانو کریمی روز یکشنبه، دهم دی‌ماه ۱۴۰۲ در ساری در منزل وبعد از مدت طولانی بیماری قلبی و ریوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

اثار و کتاب ها

«تصحیح انتقادی قسم دوم و سوم جوامع الحکایات و لوامع الروایات» (۴ جلد)
جمع آوری و حاشیه نویسی و تعلیق دیوان امیری فیروزکوهی
«طرح دو بیت و دویست و یک غزل از دیوان صائب تبریزی»
«تصحیح دیوان حکیم فیاض لاهیجی»
«منتخب حدیقه الحقیقه حکیم سنایی»

نظرات