بررسی ۷ مزیت “آموزش از طریق ویدئو کنفرانس”

0

آموزش از راه دور از طریق ویدئو کنفرانس دامنه دسترسی به کلاس‌های درس سنتی را افزایش می‌دهد. اکنون مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به طور گسترده از ویدئو کنفرانس برای بهبود تجربه یادگیری و مشارکت دانشجویانی که از راه دور در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند، استفاده می‌کنند.

موسسات آموزشی با آموزش از طریق ویدئو کنفرانس می‌توانند به مجموعه وسیع‌تری از دانشجویان، چه در داخل و چه در خارج کشور دسترسی داشته باشند و همچنین کلاس‌های آنلاین را با اساتید مجرب و حرفه‌ای به صورت دوکاری برگزار کنند.

کنفرانس ویدیویی برای آموزش فقط محدود به دانشگاه‌‎ها و موسسات آموزشی نیست و به عنوان یک ابزار مدیریت عالی برای سازمان ها و ادارات عمل می کند.

ارائه آموزش‌های به روز برای کارمندان، برگزاری جلسات آموزشی تعاملی برای کارکنان از راه دور بدون نیاز به حضور فیزیکی آن‌ها در محل کار، از مزیت‌های آموزش از طریق ویدئو کنفرانس در صنایع مختلف است.

همان طور که در مبین وب آمده است :

ویدئو کنفرانس یک بستر برای شما ایجاد می کند تا شما بتوانید یک ارتباط صوتی و تصویری داشته باشید. این بستر می تواند از طریق زیرساخت ویدئو کنفرانس نرم افزاری و یک نرم افزار مانند اسکایپ، واتساپ، ادوبی کانکت، سیسکو webex و یا اسکای روم ایجاد شود که با اتصال به اینترنت و یا شبکه، قادر هستند صوت و تصویر را منتقل کنند. اما وظیفه دریافت صدا و تصویر از محیط وظفه نرم افزار و یا بستر نیست.

مشارکت از حالت محدود به تعامل بین المللی رشد پیدا می کند

همه می‌توانند به تنهایی کتاب بخوانند و دانش کسب کنند. اما اکنون در عصری قرار داریم که می‌توانیم با یکدیگر تعامل و همکاری کنیم. در واقع می‌توانیم اطلاعات را حفظ کرده و به ویژه با ابزارهای دیجیتالی مانند اشتراک‌گذاری صفحات آنلاین، پخش زنده ویدئوها و موارد دیگر در سطح بالاتری بیاموزیم. فناوری کنفرانس ویدیویی قادر است دانش آموزان را از تمام گوشه و کنار جهان به یکدیگر مرتبط کند. در نتیجه افراد با عقاید، تجربیات، باورها و تربیت‌های متفاوت بر غنای یادگیری می افزایند.

پیوند بین فرهنگ‌ها و به اشتراک گذاری هر نوع مطالب آموزشی به راحتی از طریق کنفرانس ویدیویی ممکن می‌شود. به نوبه خود، این فناوری، درهای مکالمه را باز کرده و محیط‌های یادگیری آنلاین را تقویت می‌کند که می‌تواند به شکوفایی ایده‌ها و درک بهتر خلاقیت‌ها تبدیل شود. به لطف آموزش از طریق ویدئو کنفرانس، یادگیری مشارکتی امکان پذیر شده است!

آموزش از راه دور امکان پذیر می‌شود

زبان آموزانی که در مناطق روستایی با کمبود زیرساخت‌ها و منابع مواجهند، می‌توانند از طریق ویدئو کنفرانس از آموزش باکیفیت بهره‌مند شوند. یک راه حل آموزشی که با تمرکز بر یادگیری دیجیتال ارائه می‌شود می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • منابع از پیش ضبط شده (وبینارها، سخنرانی‌ها و غیره)
  • کتابخانه دیجیتال
  • وبینارهای زنده و از پیش ضبط شده
  • ضبط ویدیویی و/یا پخش زنده سخنرانی‌ها

ویدئو کنفرانس

جلسات گروهی در طول یک کلاس آنلاین یا سخنرانی

معلمان در جلسات آنلاین از مزایای بیشتری برای تدریس و برقراری ارتباط با دانشجویان بهره‌مند می‌شوند. کنفرانس ویدئویی، چت متنی را برای پرسیدن سوال بدون وقفه حین سخنرانی یا کلاس درس فراهم می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند به صورت خصوصی یا عمومی، سؤالات خود را بپرسند یا نظر بدهند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند با مراجعه به منابع آنلاین برای کمک بیشتر یا یافتن یک معلم خصوصی برای یادگیری متمرکزتر احساس حمایت بیشتری کنند. کار گروهی و همچنین بحث و گفتگوی گروهی نیز از طریق ویدئو کنفرانس به راحتی امکان پذیر است.

ویدئو کنفرانس

برنامه‌های درسی و آموزشی، با کیفیت بالاتری ارائه می‌شوند

زمانی بود که اکثر یادگیری‌ها روی تخته سیاه یا یک پرده بزرگ پارچه‌ای با قلم نوری انجام می‌شد. امروزه، ویدئو کنفرانس جایگزینی مدرن و تاثیرگذارتر را به ما ارائه می‌دهد. ویدیوهای با کیفیت بالا با صدای شفاف، فرصتی برای غوطه ور شدن به صورت بصری و تجربی را فراهم می‌آورد.

اکنون، کلاس‌های مجازی بیش از حد تصور وجود دارد که فقط کافی است بخشی از آن‌ها باشید تا هر مبحثی را یاد بگیرید. کنفرانس، راهی برای برقراری ارتباط با کارشناسان خارج از کشور، همکاری با دانش آموزان دیگر از مدارس مختلف یا افراد متخصص در کشورهای مختلف یا فارغ التحصیلان را ارائه می‌دهد. این روش یادگیری که پویایی دو طرفه ایجاد می‌کند جذاب‌تر است و رویکرد کاملا جدیدی برای یادگیری یکپارچه فراهم می‌کند.

یادگیری توسط خود دانش آموزان ممکن می‌شود

با کلاس‌ها و منابع آموزشی که بر حسب تقاضا و از قبل ضبط شده است، دانش آموزان می‌توانند از ویدئو کنفرانس برای آموزش خودشان به تنهایی بهره ببرند. دانش‌آموزانی که به دنبال تحصیلات پس از دبیرستان یا یادگیری مداوم هستند، ممکن است متوجه شوند که مطالعه آنلاین، انعطاف‌پذیری بیشتری برای آن‌ها دارد.

زمانی که یادگیری به صورت خودجوش باشد، دانش آموزان می‌توانند تعهد شخصی خود را نسبت به آموزش بیشتر کنند. این روش به ویژه برای والدینی که در خانه نیستند تا به فرزندانشان در یادگیری کمک کنند، یا افرادی که شغل تمام وقت دارند، یا کارفرمایانی که یک شرکت را اداره می‌کنند و کارمندانشان نیاز به آموزش دیدن دارند، بسیار مفید است. کلاس‌ها را می‌توان به راحتی برنامه ریزی و ضبط کرد تا بعداً دیده شوند. بایگانی‌ها، پورتال‌های دانش‌آموزی، حتی تکالیف همگی می‌توانند به صورت آنلاین، زنده و لحظه ای ارائه شوند و در صورت لزوم دانلود و روی آن‌ها کار شود.

مربیان می‌توانند از هر کجا در کلاس درس حضور پیدا کنند

برای معلمان، استادان و کارکنان، برنامه درسی متکی بر ویدئو کنفرانس به معنای آزادی و انعطاف پذیری بیشتر است. آموزش‌ها می‌توانند تمام وقت یا پاره وقت باشند و دانشجویان می‌توانند کلاس‌های درسی خود را در حال حرکت و در طول مسیر رفت و آمد دنبال کنند.

همچنین یادگیری آنلاین به مدیریت زمان معلمان کمک می‌کند. همیشه مشکل مدیریت برنامه ریزی درسی حین آموزش، نمره دهی و گزارش نمرات در کارنامه وجود داشته است. با راه حل ویدئو کنفرانس، محدودیت زمانی کاهش می‌یابد. ارسال تکالیف و پیگیری آن‌ها را می توان در یک چت یا از طریق آپلود در وایت برد آنلاین دنبال کرد. دانش‌آموزان می‌توانند از ویدئو کنفرانس برای ارائه‌های آنلاین خود استفاده کنند که شامل فایل‌های دیجیتالی مانند فیلم‌ها، رسانه‌ها، لینک و تصاویر است. به علاوه، ارسال تکالیف سریع و آسان می‌شود و نیازی به هیچ کاغذ، برگه چاپ شده یا فتوکپی نیست.

مدیریت کلاس درس ساده‌تر می‌شود

صرف نظر از اینکه تعداد دانشجویان چقدر زیاد است، اداره هر کلاس (آنلاین یا حضوری) باید به نحو مطلوبی انجام شود. کنفرانس ویدئویی در زمینه آموزش صرفاً برای دانش آموزانی نیست که نیاز به یادگیری دارند. در واقع، یک ابزار مدیریت بسیار ضروری است که ارتباطات بین همه افراد شرکت کننده را به خوبی حفظ می‌کند.

استفاده از ویدئو کنفرانس برای مدیریت بهتر آموزش و برنامه‌ریزی‌های درسی می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • ارسال به روز رسانی‌های درسی و آموزشی
  • برنامه ریزی و انجام جلسات اولیا و مربیان
  • ارتباط بین اعضای کادر آموزشی
  • جذب داوطلب
  • برگزاری جلسات با هیئت مدیره مدرسه
  • ارائه خدمات دانشجویی و ثبت نام آنلاین
  • اطلاع رسانی برنامه‌های درسی و آموزشی فوق برنامه
  • اقدام انضباطی

مزایای آموزش از راه دور با استفاده از ویدیو کنفرانس

دلایل زیادی وجود دارد که دانشجویان، آموزش از راه دور با استفاده از ویدئو کنفرانس را انتخاب می‌کنند: برخی به دلیل مسافت، عدم توانایی برای شرکت در کلاس‌های حضوری یا تعهدات کاری نمی‌توانند به شهر یا کشور مورد نظر خود جهت کسب مهارت‌های لازم سفر کنند.

برخی دیگر از افراد نمی توانند در زمان‌های برگزاری کلاس‌های حضوری در محل حاضر شوند و برخی در حال حاضر در کلاس‌های یک دانشگاه شرکت می‌کنند، اما می‌خواهند به کلاس‌هایی که در موسسه اموزشی دیگری ارائه می‌شوند نیز دسترسی داشته باشند. برخی دانشجویان نیز به طور موقت قادر به شرکت در کلاس آموزشی نیستند اما می‌خواهند به تحصیل خود ادامه دهند.

راه حل‌های یادگیری مدرن در دنیای دیجیتال امکان اموزش و تحصیل را برای تمام این افراد فراهم کرده است. آموزش از طریق ویدیو کنفرانس، به دانشجویان امکان می‌دهد به صورت مجازی یا «حضوری» با استفاده از مرورگر وب خود در لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه‌شان در سخنرانی‌ها و کلاس‌های درس شرکت کنند.

آن‌ها همچنین می‌توانند با دانش آموزان و معلمان دیگر، به صورت تک به تک یا گروهی ارتباط برقرار کنند. به علاوه، این پلتفرم از پخش آنلاین و ضبط کلاس‌های درس پشتیبانی می‌کند، بنابراین دانشجویان حتی می‌توانند کلاس‌های از دست رفته را بر حسب نیاز خود پیگیری کنند.

از مهمترین مزایای آموزش از طریق ویدئو کنفرانس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به اشتراک گذاری محتوا

به جای ارسال ایمیل ساده فایل‌ها برای دانش آموزان یا ارسال آن‌‌ها در پورتال کلاس درس به صورت آنلاین، ویدئو کنفرانس به معلمان و دانش آموزان امکان به‌اشتراک گذاری جزوات و فایل‌ها را در زمان واقعی می‌دهد.

یادگیری خارج از کلاس راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود

در کنفرانس ویدیویی دانشجویان می‌توانند هر طور که ترجیح می‌دهند به کلاس مجازی بپیوندند که می‌تواند شامل برنامه‌های دسکتاپ یا تلفن همراه یا از طریق مرورگر وب باشد که نیازی به استفاده از سخت افزار اضافی نیز ندارد.

مشارکت دانش آموزان و معلمین

علاوه بر تعامل بهتر دانش‌آموزان و معلمان، می‌توان از کنفرانس ویدیویی برای جذب سخنرانان مهمان و سایر کارشناسان در رابطه با یک موضوع استفاده کرد. تفاوتی ندارد که یک کارشناس در یک شهر یا کشور دیگر باشد، در هر صورت با استفاده از کنفرانس ویدیویی می‌تواند به صورت مجازی در یک کلاس درس حضور داشته باشد.

سفرهای میدانی مجازی را تسهیل می‌کند

در شرایطی که بودجه کمی وجود دارد، یا رفت و آمد غیرعملی به نظر می‌رسد، کنفرانس ویدئویی می‌تواند بهترین جایگزین باشد. فقط کافی است چند نماینده برای پوشش زنده در محل حضور داشته باشند، به این ترتیب دانش‌آموزان می‌توانند در زمان واقعی از موزه‌ها یا نمایشگاه‌ها دیدن کنند یا در کلاس‌های درس خود به‌طور زنده در مورد  فعالیت‌های یک شرکت اطلاعات کسب کنند.

برنامه ریزی جلسات اولیا و مربیان راحت تر می‌شود

کنفرانس ویدیویی موانع زمانی و منطقه‌ای را از بین می‌برد و این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که در هر زمان و مکان، جلساتی را برگزار کنند. هنگامی که مدرسه‌ای از کنفرانس ویدئویی در برگزاری جلسات اولیا/مربیان استفاده می‌کند، تضادهای زمان بندی هر دو طرف را به حداقل می‌رساند.

تعامل و همکاری

شاید بزرگترین مزیت استفاده از ویدئو کنفرانس در آموزش این واقعیت است که تعامل و همکاری بین دانش آموزان و معلمان را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود، می‌تواند دانش آموزان را با انگیزه تر کرده و تجربه بهتری برای یادگیری آن‌ها فراهم کند.

به مراکز آموزشی مختلف اجازه می‌دهد تا به راحتی با هم ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند

همکاری بین مراکز آموزشی، امکان تعامل سالمی را فراهم می‌کند که می‌تواند عملکرد کلی را بهبود بخشد. برخلاف گذشته که مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها مجبور بودند معلمان خود را به صورت فیزیکی به مراکز دیگر بفرستند تا تکنیک‌های جدید تدریس و مدیریت را بیاموزند، امروزه تعامل از طریق ویدئو کنفرانس، راحت‌تر انجام می‌شود. امروزه  مدارس می‌توانند تدریس، کنفرانس‌های دانشگاهی و وبینارهای آموزشی آنلاین را سازماندهی کرده و از طریق پخش زنده، پرزنتیشن صوتی و تصویری ارائه دهند.

تنها کاری که مراکز آموزشی باید انجام دهند این است که یک سیستم ویدئو کنفرانس قوی بکار گیرند که به شرکت کنندگان اجازه دهد از پخش زنده با کیفیت بالا لذت ببرند. به این ترتیب معلمان می‌توانند به طور کامل با شرکت‌کنندگان در طرف دیگر تعامل داشته باشند، با آن‌ها چت کنند و ابزارها و اطلاعات مفیدی را برای آموزش به اشتراک بگذارند. این شکل از تعامل نه تنها در زمان صرفه جویی می‌کند، بلکه باعث صرفه جویی در منابع مالی می‌شود که معلمان برای رفت و آمد بین مدارس استفاده می‌کردند.

سفارش سازی دوره‌های آموزشی

گزینه‌های سفارشی‌سازی بر اساس نیاز دانشجو، امکان دیگری است که به دانشجویان فرصت می‌دهد در کلاس‌های مجازی ارائه شده به صورت سفارشی و براساس نیاز خود شرکت کنند. آن‌ها می توانند سرفصل‌های آموزشی هر جلسه را بررسی کرده و فقط در کلاس‌هایی که مباحث اموزشی آن برایشان مفید است شرکت نمایند یا ویدیوهای مربوط به ان را دانلود کنند.

افزایش تعداد شرکت کنندگان در آموزش آنلاین

تعداد شرکت کنندگان انلاین را می‌توان بر حسب تقاضا افزایش داد و با افزایش ظرفیت و گسترش دامنه جغرافیایی، فرصت شرکت در کلاس‌ها را به تمامی افراد علاقه مند بدهد.

امکان پخش زنده و ضبط کلاس‌های درس

محتوای ویدیویی را می‌توانید از طریق ویدئو کنفرانس مستقیماً از کلاس مجازی روی پلتفرم‌هایی مانند YouTube  پخش شود تا به راحتی رویدادهای آنلاین زنده یا محتوای ویدیویی درخواستی برای مخاطبان در دسترس باشد، آن‌ها می‌توانند از طریق این پلتفرم ها علاوه بر مشاهده کلاس درس به صورت انلاین، کل اموزش را ضبط کرده و در صورت نیاز به آن مراجعه کنند.

کلام آخر

کنفرانس ویدیویی روش‌های یادگیری را گسترش داده. به طوریکه از طریق ارتباطات رو در رو، بازخورد فوری و تعامل بیشتر، روند تدریس و یادگیری بهتری ایجاد می‌کند. به علاوه، کنفرانس ویدئویی، روشی کاملا فراگیر است و دانش آموزان را بدون توجه به جایی که هستند، با هم مرتبط می‌کند.

ویدیو کنفرانس می‌تواند امکان آموزش آنلاین را برای دانش آموزان فراهم کند تا آن‌ها را برای ورود به دنیای واقعی آماده سازد. تفاوتی ندارد که کنفرانس ویدئویی، بخشی از برنامه درسی آنلاین باشد یا تمام آن، به هر حال تمام شرکت کنندگان از جمله دانش‌آموزان، معلمان و سرپرستان از در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و سهولت ارائه آن بهره می‌برند./۲۴۴۶۸۵

نظرات