تاریخ سال نو چینی ۲۰۲۴ کی هست؟ + تاریخ و زمان شروع سال نو چینی ۲۰۲۴

0

تاریخ سال نو چینی ۲۰۲۴ کی هست؟ + تاریخ و زمان شروع سال نو چینی ۲۰۲۴

سال نو و عید چینی ها در ۲۰۲۴ چه روزهایی است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ که دقیقا شروع سال نوی چینی ۲۰۲۴ کی و چه روزی است و تاریخ سال چینی ۲۰۲۴ به شمسی، قمری و میلادی، همراه با تاریخچه و آداراب رسوم و تبریک سال چینی را در این مطلب بخوانید.

جشن شروع سال جدید در چین و دیگر کشورها ۲۰۲۴ در ۱۰ فوریه ۲۰۲۴ است و تا ۲۴ فوریه ادامه خواهد داشت. سال نو چینی شروع بهار چینی است و یکی از مهمترین تعطیلات ای کشور محسوب میشود.

درواقع تاریخ سال نو سال نو چینی ۲۰۲۴ مصادف است با روز شنبه، ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ و به میلادی مصادف است با شنبه ۱۰ فوریه ۲۰۲۴٫ در تقویم قمری نیز مصادف است با ۲۹ جمادی الثانیه ۱۴۴۵ می باشد

تاریخ سال نو چینی ۲۰۲۴ کی هست؟ آیا می‌دانید امسال لحظه تحویل سال چینی ۲۰۲۴ چه تاریخی است و در چه روزی جشن گرفته می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ که دقیقا شروع سال نوی چینی ۲۰۲۴ کی و چه روزی است و تاریخ سال چینی ۲۰۲۴ به شمسی، قمری و میلادی، همراه با تاریخچه و آداراب رسوم و تبریک سال چینی را در این مطلب از مجله حرف تازه بخوانید.

سال چینی 2024 کی هست؟ + تاریخ و زمان شروع سال نو چینی ۲۰۲۴

سال نو و عید چینی ها در ۲۰۲۴ چه روزهایی است؟

• تاریخ سال نو چینی ۲۰۲۴ به تاریخ شمسی، شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
• تاریخ سال نو چینی به میلادی مصادف با ۱۰ فوریه ۲۰۲۴
• تاریخ سال نو چینی به قمری برابر با ۲۹ جمادی الثانیه ۱۴۴۵

سال نو چینی ۲۰۲۴ چه روزی و چند شنبه هست؟

مهمترین رویداد کل سال نو چینی جشنواره فانوس در پانزدهمین و آخرین روز دوره سال نو برگزار می‌شود؛ در جشنواره فانوس، نخستین ماه کامل سال جشن گرفته می‌شود و نشانه خروج زمستان و آغاز بهار است.
سال نو چینی یکی از مهمترین جشن‌های چین و شماری از کشور‌های آسیای شرقی است. ۱۲ نماد حیوانی در هر سال طبق ترتیبی خاص انتخاب می‌شوند تا آن حیوان نماد آن سال باشد. امسال نیز نوبت اژدهاست که وارد شود.
بخوانید…

به گزارش یورونیوز، تاریخچه سال نوی چینی به افسانه‌ای قدیمی بر می‌گردد. مردم چین بر این باورند که هزاران سال پیش هیولایی به نام نیان (به معنی سال) که جانوری وحشی با دندان‌ها و شاخ‌های تیز بود در آغاز هر سال به روستایی حمله می‌کرد. مردم آن روستا چاره‌ای برای مقابله با آن هیولا اندیشیدند و با آتش زدن چوب بامبو و ایجاد سر و صدا و نور باعث فراری دادن آن شدند. این سنت نسل به نسل چرخید و تا امروز هم پابرجاست.

سال نو چینی یکی از مهمترین جشن‌های چین و شماری از کشور‌های آسیای شرقی است. ۱۲ نماد حیوانی در هر سال طبق ترتیبی خاص انتخاب می‌شوند تا آن حیوان نماد آن سال باشد. امسال نیز نوبت اژدهاست که وارد شود.

اما روز اول سال نو چینی هر سال تغییر پیدا می‌کند، اما بازه زمانی آن همیشه بین ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه است. سال نو چینی در سال ۲۰۲۴ در روز شنبه ۱۰ فوریه است.

تاریخچه سال نوی چینی به افسانه‌ای قدیمی بر می‌گردد. مردم چین بر این باورند که هزاران سال پیش هیولایی به نام نیان (به معنی سال) که جانوری وحشی با دندان‌ها و شاخ‌های تیز بود در آغاز هر سال به روستایی حمله می‌کرد. مردم آن روستا چاره‌ای برای مقابله با آن هیولا اندیشیدند و با آتش زدن چوب بامبو و ایجاد سر و صدا و نور باعث فراری دادن آن شدند. این سنت نسل به نسل چرخید و تا امروز هم پابرجاست، به همین دلیل سال نو چینی‌ها همراه با ترقه و آتش بازی و پوشیدن لباس‌های قرمز است، حتی هدیه‌های نقدی را هم در پاکت‌هایی قرمز می‌گذارند.

تحویل سال نو چینی ۲۰۲۴ چه ماهی و چه فصلی است؟

تحویل سال نو چینی 2024 چه ماهی و چه فصلی است؟

جشن سال جدید چینی یا همان شروع سال جدید چینی ماه فوریه و یا ژانویه قرار دارد و متغیر اسات. زیرا سال نو چینی بر اساس سال قمری محاسبه می گردد که بین ماه های ژانویه و فوریه در سال های مختلف متغیر است. اژدها، شیرها، فانوس‌های قرمز، کوفته‌های روی میز جشن نمادهای سال نوی چینی هستند.

آغاز سال جدید در چین در یکی از روزهای بین ۲۱ ژانویه و ۲۱ فوریه است. هر سال یک تاریخ جدید است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۴، طبق تقویم چینی، سال نو در ۱۰ فوریه جشن گرفته می شود.

فلسفه و تاریخچه سال چینیها

فلسفه و تاریخچه سال چینی

آشنا شدن با فلسفه سال چینی در کنار این که سال چینی در سال ۱۴۰۲ چه روزی است می تواند برای شما جذاب باشد. پیشینه سال نوی چینی به قرن چهاردهم قبل از میلاد برمی‌گردد، زمانی که سلسله شانگ در چین حکومت می‌کرد. یک افسانه می گوید که هیولایی به نام نیان (سال) در آغاز هر سال به روستاییان حمله می کرد. نیان از صداهای بلند، نورهای روشن و رنگ قرمز می ترسید. مردم از این چیزها برای دور کردن این جانور استفاده می کردند.

ازآنجایی که اژدها در چین نماد قدرت و خوش شانسی است، بسیاری از مناطق این کشور دارای رقص اژدها هستند که در طی آن یک عروسک اژدها رنگارنگ و طولانی در خیابان ها رژه می رود. در سال نو چینی، مردم خانه های خود را تمیز می کنند تا از شر بدشانسی های باقی مانده از سال قدیم خلاص شوند.

افسانه دیگری می گوید که در اولین روز سال جدید، هیولایی به نام نیان که در زبان چینی به معنای سال است، به زمین فرود می آید. نیان برای بلعیدن دام، غلات و سایر لوازم می آید و گاهی ساکنان محلی، به ویژه کودکان را می کشاند.

اعتقاد بر این است که اگر غذا را در ورودی بگذارید، نیان راضی می شود و به مردم آسیب نمی رساند و اگر غذا زیاد باشد، با آنها مهربان تر خواهد بود. نیان همچنین از رنگ قرمز، آتش و صداهای بلند می ترسد، بنابراین چینی ها خانه های خود را با فانوس ها و طومارهای قرمز تزئین می کنند، غذای زیادی می پزند، آتش بازی روشن می کنند و تمام شب مهمانی می کنند. افسانه قدیمی است، اما سنت ها هنوز زنده هستند.

تعطیلات سال نو چینی

تعطیلات سال نو چینی پانزده روز طول می کشد. گاهشماری چینی، تقویمی ترکیبی شمسی-قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند. سال نو با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد.

در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

حیوان سال نو چینی ۲۰۲۴

هر سال یکی از ۱۲ حیوان در زودیاک چینی به عنوان نام سال انتخاب می شود. حیوان سال نو چینی ۲۰۲۴، ببر است. گفته می شود کودکانی که در سال پیش رو متولد می شوند، شجاع، رقابتی و قوی خواهند بود.

آداب و رسوم

در آغاز سال نو چینی، چینی‌ها آداب و رسوم خاصی دارند. چینی های بودایی، در این روز از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. بودائیان بر این باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در روز اول سال نو، خوش یمن نیست؛ بنابراین معمولاً غذای این روز، از قبل پخته می‌شود. همچنین در این روز، چینی‌ها به دیدار و بازدید بزرگترهای خانواده می‌روند.

رقص شیر یکی از کهن‌ترین آیین‌های چینی است که در این روز انجام می‌پذیرد. برخی خانواده‌ها برای از بین بردن شرّ ارواح خبیثه، این گروه‌های عروسک گردان را به خانه دعوت می‌کنند تا با آهنگ‌ها و رقص‌های خاص، بدیمنی این روز را از بین ببرند. از دیگر آداب و رسوم این جشن، هدیه پاکت سرخ است. در ویتنام مردم خانه های خود را تمیز می کنند و آن را با گل های تازه مانند شکوفه های هلو نشان دهنده انرژی و رفاه است.

در کره شمالی و کره جنوبی سئولال را جشن می گیرند که سه روز طول می کشد. خانواده‌های کره‌ای در آیینی به نام Charye به نیت اجدادشان غذا می‌دهند تا برکات آن را برای سال آینده به دست آورند و در مغولستان، این جشنواره را تاساگان سار می نامند. برخی از مردم مغولستان آن را جشنواره ماه سفید می نامند.

تبریک سال نو چینی به زبان چینی

تبریک سال نو چینی به زبان چینی

سال نو مبارک در زبان چینی به شکل 新年快乐 / 新年快樂 نوشته می‌شو. تلفظ آن در چینی ماندارینی Shin-nyen kwhy-ler و در کانتونی به شکل Sen-nin feye-lor خواهد بود.

بیشتر مردم در چین به همین زبان به یکدیگر تبریک می گویند. اما در زبان کانتونی، زبان اصلی جنوب چین و هنگ کنگ، تبریک سال جدید به زبان چینی Gong Hei Fat Choy :(恭喜發財) می باشد که به معنای “آرزوی شادی برای شما” است.

چرا سال اژد‌ها است؟

تقویم زودیاک چینی اگرچه بسیار پیچیده است، اما بهترین چرخه ۱۲ ساله است که از سوی ۱۲ حیوان مختلف به این ترتیب نمایش داده می‌شود: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک.

علامت حیوان زودیاک شخصی شما طبق سال تولدتان تعیین می‌شود به این معنی که در سال ۲۰۲۴ تعداد زیادی بچه اژد‌ها به دنیا خواهند آمد. متولدین ۲۰۲۵ نیز مار خواهند بود.

پیروان بر این باورند که برای هر علامت زودیاک چینی شانس تا حد زیادی به موقعیت تای‌سویی بستگی دارد. تای‌سویی نامی برای خدایان ستاره‌ای است که تصور می‌شد در جهت مخالف مشتری می‌چرخد.

جشن‌های سال نوی چینی معمولا ۱۵ روز به طول می‌انجامد. با این حال بسیاری از تدارک‌ها یک هفته قبل از سال نو انجام می‌شود. کیک‌های و پودینگ‌های جشن در بیست و چهارمین روز آخرین ماه سال درست می‌شوند. اعتقاد بر این است که خوردن این خوراکی‌ها منجر به بهبود شرایط و رشد در سال آینده می‌شود.

هیچ آماده‌سازی سال نو بدون آویزان کردن بنر‌های قرمز رنگ حاوی عبارات و اصطلاحات فرخنده در خانه کامل نمی‌شود.

طبق سنت، در بیست و هشتمین روز آخرین ماه سال که امسال مصادف با هفت فوریه بود باید یک پاکسازی بزرگ در خانه‌ها انجام شود. هدف این است که خانه‌ها را از شر هر بدشانسی که در سال گذشته انباشته شده است خلاص کنید و دیگر هیچ چیز را تا ۱۲ فوریه تمیز نکنید در غیر اینصورت تمام اقبال‌های خوبی که در آغاز سال جدید وارد شده‌اند از بین می‌روند.

یک شام بزرگ برای گردهمایی خانوادگی معمولا در شب سال نو برگزار می‌شود که امسال مصادف است با ۹ فوریه.

منوی غذا با دقت انتخاب می‌شود تا شامل غذا‌هایی مرتبط با شانس باشد. از جمله این غذا‌ها می‌توان ماهی، پودینگ و غذا‌هایی مانند کوفته‌ها را نام برد که شبیه شمش طلا هستند.

روز سوم سال نو: بازدید از معبد

روز سوم سال نو چینی دهان قرمز نامیده می‌شود. اعتقاد بر این است که مشاجره در این روز بیشتر رخ می‌دهد بنابراین مردم از تعاملات اجتماعی اجتناب می‌کنند و در عوض به معابد می‌روند.

روز هفتم: روز تولد مردم

هفتمین روز سال نو چینی زمانی است که نووا، الهه مادر چینی بشریت را آفرید بنابراین به آن روز تولد بشریت می‌گویند.

جوامع مختلف در آسیا در این روز غذا‌های مختلف تولد را سرو می‌کنند.

روز پانزدهم: جشنواره فانوس

مهمترین رویداد کل سال نو چینی جشنواره فانوس در پانزدهمین و آخرین روز دوره سال نو برگزار می‌شود. در جشنواره فانوس، نخستین ماه کامل سال جشن گرفته می‌شود و نشانه خروج زمستان و آغاز بهار است.

مردم در این روز فانوس‌هایی را روشن می‌کنند تا نمادی از بیرون راندن تاریکی و آوردن امید به سال آینده باشد.

علاوه بر چین مردم در بسیاری از کشور‌های آسیایی از جمله ویتنام، برونئی، کامبوج، اندونزی، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور و تایلند آغاز سال نوی چینی را جشن می‌گیرند

جشن شروع سال جدید در چین و دیگر کشورها  ۲۰۲۴ در ۱۰ فوریه ۲۰۲۴ است و تا ۲۴ فوریه ادامه خواهد داشت. سال نو چینی شروع بهار چینی است و یکی از مهمترین تعطیلات ای کشور محسوب میشود.

درواقع تاریخ دقیق شروع سال نوی چینی ۲۰۲۴ مصادف است با روز شنبه، ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ و به میلادی مصادف است با شنبه ۱۰ فوریه ۲۰۲۴٫ در تقویم قمری نیز مصادف است با ۲۹ جمادی الثانيه ۱۴۴۵ می باشد

نظرات