راهنمای خرید و مقایسه ورق st52 و ck45

0

راهنمای خرید ورق st52

به گزارش پرگاس آهن آراد معروف ترین ورق فولادی کم کربن ورق st52 می باشد،چون ورق های st52 و st37 از نظر ظاهری کاملا شبیه به هم  هستند و امکان  اشتباه یا تقلب در آن وجود دارد باید لیبل و شناسنامه محصول کنترل شود.ورق st52 به ورق سیاه آلیاژی معروف است که از ترکیب عناصر سیلیسیم و منگنز به وجود می آید و استاندارد تولید این ورق  DIN 17100 می باشد.

دلیل نام گذاری این ورق به st52 به این دلیل است که ST به معنای فولاد سازه ای و مخفف structural steel است و عدد ۵۲  حداقل استحکام کششی  ورق را نشان می دهد؛ یعنی حداقل استحکام کششی این ورق ۵۲ کیلوگرم در متر مربع می باشد.

 راهنمای خرید ورق st52

ویژگی ها و مشخصات ورق st52

همان طور که گفتیم ورق st52 با اینکه یک نوع ورق سیاه است اما از لحاظ ویژگی هایی که دارد نسبت به ورق سیاه معمولی برتری دارد،ویژگی هر ورق بر طبق عناصر تشکیل دهنده آن متفاوت است و خواص مکانیکی فولاد st52 در سطح عالی می باشد،قابلیت جوش کاری و برش کاری ،انعطاف پذیری و  شکل پذیری،مقاومت در برابر پیچش و خمش،ماشین کاری و پرسکاری خوب از ویژگی های بارز ابن ورق می باشد.در  ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد؛ اما بیشترین کاربرد این ورق را می‌توان در صنایع یافت که آن را به عنوان یک ورق زیربنایی می شناسند.

ابعاد و اندازه  ورق st52

ابعاد و ضخامت ورق های st52 متنوع است. این ورق از ضخامت ۳ تا ۱۰۰ میلی متر تولید می شود و در هر کارخانه با ابعاد و اندازه مشخص تولید می شود،برای مثال در کارخانه فولاد مبارکه ورق های st52  را به صورت رول کامل با عرض ۱.۵ متر تولید می کند یا ورق های برش خورده در کارخانه اکسین اهواز ۲ متر در ۶ متر و ۲ منر در ۱۲ متر تولید می شوند.

 کاربرد ورق st52

از این ورق در قسمت های مختلف صنایع استفاده می شود که به ذکر چند مورد می پردازیم:

  1. کاربردهای عمومی، ساختمانی و سازه ای
  2. ساختن اسکلت پل ها
  3. ساخت مخازن تحت فشار
  4. ساختن جرثقیل
  5. ساختن دیواره ریل
  6. کشتی سازی و سازه های دریایی
  7. ساختن تجهیزات و پلتفرم موبایلی
  8. ساختن قطعاتی چون شاسی که در ماشین های سنگین استفاده می شود.
  9. لوله کشی و ساختن خطوط انتقال لوله
  10. لوله سازی، از جمله لوله های نفت و گاز
  11. ساخت دیواره های قطعات صنعتی چون مخازن

کارخانه های تولیدکننده ورق st52

در کشور چند کارخانه ی تولید کننده داخل ورق st52 را تولید می کند:

  1. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  2. کارخانه فولاد اکسین اهواز
  3. کارخانه فولاد کاویان اهواز

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان،ورق تولید شده در این کارخانه در ضخامت ۳ تا ۱۵ میلی متر و به صورت فابریک و رول  و عرض ۱.۵ با طول ۶ متر می باشد.ورق تولید شده این شرکت بهترین کیفیت را دارد.

کارخانه فولاد اکسین اهواز،در این کارخانه ورق ها در ضخامت ۸ تا ۱۰۰ میلی متر و فقط به صورت شیت فابریک و عرض  ۲ و طول آن ها ۶ و ۱۲ متر  تولید می شود.

کارخانه فولاد کاویان اهواز،در این کارخانه ورق ها در عرض ۱.۵ متر و طول های ۶ متر و بالاتر (۷.۲۰ – ۸ و ۱۲ متر) قابل تولید است وفقط به صورت شیت فابریک عرضه می شوند.

ورق های st52 وارداتی نیز وجود دارند که از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی، مانند اوکراین، روسیه، چین و کره وارد می شوند که در ابعاد و ضخامت های متفاوت و بزرگتری می باشند.

عوامل موثر بر قیمت ورق st52

عوامل موثر بر قیمت ورق st52

قیمت و خرید ورق st52 از جمله مواردی است که برای فعالان حاضر در این صنعت اهمیت زیادی داشته و تقریبا نسبت به سایر ورق‌های موجود در بازار، دارای قیمت پایین‌تری است.ورق st52 در ابعاد و ضخامت‌های مختلف به صورت رول، شیت و فابریک عرضه می‌شود.برای محاسبه و مشخص کردن قیمت ورق st52  ضخامت، وزن و ابعاد این محصول را در نظر می گیرند.

اصلی ترین شاخص نرخ گذاری براساس کیفیت و نوع و ابعاد محصول می باشد،البته در اغلب اوقات بر اساس میزان تقاضا در بازار قیمت محصول تعیین می شود.از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت می توان هزینه تمام شده مواد اولیه برای کارخانه، قیمت فولاد جهانی و نوسانات نرخ ورق را نام برد.محبوبیت ورق st52 به خاطر مقاومت بیشتری در برابر پیچش و خمیدگی نسبت به مابقی ورق‌ها می باشد به همین دلیل قیمت ورق st52، به خاطر میزان تقاضای بالایی که برای آن در بازارآهن وجود دارد، دارای نوسان بسیار زیادی است پس قیمت روز ورق را عواملی چون نرخ تعیین شده از سمت کارخانه، هزینه تمام شده مواد اولیه، قیمت دلار و … مشخص می کند.

خرید آنلاین ورق St52 به عمده بسیار به صرفه است و می‌تواند یک خرید مقرون به صرفه به حساب آید و این نکته را به خاطر داشته باشید که شما در ضخامت های گوناگون ۳ میلیمتر و ۵۰ میلیمتر می توانید خرید کنید، قیمت پایین، کیفیت بالا و استاندارد قابل قبول را نباید در خرید انلاین از یاد برد.شما می توانید پس از مشاهده قیمت ورق st52 در سایت پرگاس آهن محصول مورد نظر خود را سفارش داده و آن را در محل مورد نظر تحویل بگیرید.

راهنمای خرید ورق ck45

ورق‌های فولادی طبق عناصر فلزی تشکیل‌دهنده به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند؛ ورق آلیاژی CK45 نیز یکی از انواع این ورق ها می باشد که زیرمجموعه‌ی ورق‌های ضد سایش فولادی می باشد.این ورق ها از ترکیب چندین عنصر شیمیایی تولید می شوند زمانی که درصد کربن در ورق‌های آلیاژی افزایش پیدا می‌کند، آلیاژها سختی  بیشتری پیدا می‌کنند و این ورق ها در مقابل آسیب‌های فیزیکی و فشارهای بیرونی کاملا مقاوم است.این ورق  به دو شکل  کلاف و شیت به بازار عرضه می‌شود ولی معمولا عرضه‌ی شیت فرم این محصول متداول‌تر است.

راهنمای خرید ورق ck45

ویژگی های ورق ck45

ویژگی و خواص ورق‌های فولادی، ارتباط مستقیمی با ترکیبات آن‌ها دارد.

  • مقاوم در برابر آسیب های فیزیکی
  • مقاومت کششی
  • انعطاف‌پذیری
  • ضد سایش
  • مناسب برای عملیات حرارتی
  • مقاوم در برابر ضربه کشش و اصطحکاک
  • خاصیت جوشکاری
  • خواص مکانیکی
  • افزایش طول و استحکام کششی

کاربرد ورق ck45

بر اساس خواص و ویژگی‌های متنوعی که دارد از آن در تهیه‌ی ابزار و ساخت وسایل مختلف به کار گرفته شود.از مهمترین کاربردهایش می توان به این موارد اشاره کرد:

  • ساخت ابزاری مانند گاوآهن و سایر ابزار مرتبط با آن
  • صنایع پتروشیمی و نفت
  • صنعت خودرو سازی
  • صنعت ساختمان سازی
  •  شهرسازی، ساخت پل‌ها، جاده‌ها و حمل و نقل
  • ساخت میل‌لنگ، میله‌های متصل‌کننده، شِفت، بوش، اکسل، چرخنده‌ی کوچک و …
  • استفاده از این ورق در ساخت میلگرد، ورق و تسمه

در انواع ابزار‌ها مثل چاقو،میخ،چکش،پیچ و…استفاده می‌شود.

کارخانه های تولید کننده ورق ck45

 تولید اصلی ورق ck45 توسط سه کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، اسفراین و کارخانه فولاد یزد انجام می‌شود،این سه کارخانه از تولیدکنندگان ck45 هستند. در ادامه به بررسی این سه کارخانه که به عنوان تولیدکنندگان اصلی فولاد ck45، به شمار می‌آیند، می‌پردازیم:

کارخانه ذوب آهن اصفهان،از بزرگترین کارخانه های تولید فولاد است و لقب مادر صنعت ایران را دارد به علت نقش موثری که در شکل گیری دیگر صنایع داشته است.کارخانه ذوب آهن اصفهان از تولید کنندگاه ورق ck45 می باشد و بیشترین تولید این ورق توسط این کارخانه انجام می شود.

کارخانه اسفراین،نقش موثری در تأمین فولاد ck45 کشور داشته است و یکی از کارخانه‌هایی است که توانسته است با بهره‌گیری از دانش مهندسین ایرانی و خارجی، واحدهای خود را مجهز به تجهیزات مدرن و پیشرفته کند.

کارخانه فولاد یزد،از تولید کننده‌های بزرگ فولاد در ایران است،به عنوان تولیدکنندگان ck45، نقش موثری در تأمین نیاز کشور به فولاد را دارد.ورق  ck45 یزد نسبت به خواص متالوژی و مکانیکی که دارد، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. قیمت این ورق، مانند محصولات دیگر، ممکن است تحت‌تأثیر نوسانات بازار دچار تغییر شود با این وجود، در مجموع قیمت نسبتا خوب آن باعث افزایش کاربرد فولاد در صنایع مختلف شده است.

عوامل موثر بر قیمت ورق ck45

مواردی که بر قیمت ورق ck45 تاثیرگذار هستند عبارتند از:

قیمت جهانی فولاد،قیمت تولیدی این ورق نیز مانند اکثر محصولات فولادی به قیمت جهانی فولاد وابسته است و کاهش و افزایش این قیمت بر قیمت این ورق اثر مستقیم دارد.میزان عرضه و تقاضا،میزان تولید و واردات در کنار میزان تقاضای خرید دو عامل مهم در تعیین قیمت به شمار می رود.مشخصات فنی ورق ck45،هرچه مشخصات فنی ورق بالاتر باشد یعنی دوام و استحکام آن بالاتر است پس ورق گران تر است.برند سازنده،تولید داخل و یا وارداتی بودن ورق، بر قیمت خرید آن مؤثر است.هزینه انبار داری و ارسال،هزینه انبار داری و ارسال ،هزینه بارگیری و استفاده از خدمات شرکت ها ههمه و همه بر قیمت نهایی ورق تاثیر می گذارد.

بهترین روش خرید ورق ck45

روش های مختلفی برای خرید این ورق وجود دارد مثل خرید از بازار آهن آلات و یا شرکت های تجاری که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.

در خرید از بازار آهن آلات مهمترین مزیتش تنوع نمایندگی ها،مشاهده و تنوع محصول است و از معایب آن می توان به این مورد اشاره کرد که اکثرا سفارش های بالا را قبول می کنند و امکان سفارش در تناژ کم بسیار محدود است.در خرید از شرکت های تجاری معتبر محدودیت زمان و مکان وجود ندارد،امکان مشاوره و استعلام قیمت محصول وجود دارد و از خدمات شرکت های تجاری معتبر و با سابقه استفاده می کنید.

پرگاس آهن مجموعه ای تخصصی و با سابقه در زمینه فروش انواع آهن آلات است و انواع ورق های آلیاژی مانند st52,ck45,a516,a283 و … و انواع پروفیل فولادی از محصولات ارائه شده توسط این شرکت می باشد.شما می توانید ورق ck45 را در ابعاد مختلف با برندهای معتبر ایرانی و خارجی را از طرق این شرکت فراهم نمایید.

تیم مشاوره رایگان و کارشناسان فروش ، ارسال به سراسر کشور، تضمین کیفیت و قیمت ،آگاهی از آخرین قیمت ورق ck45 با مراجعه به سایت pergasahan.com و شرایط خرید آسان و تحویل در محل مورد نظر از مزایای خرید از این شرکت می باشد.

تفاورت ورق ck45 با st52

تفاوت ورق st52 و ورق CK45

مهم ترین تفاوت این دو ورق در آلیاژ این ورق های می باشد که به هر کدام خاصیت خاص خود را داده برای مثال ورق st52 استحکام بیشتری نسبت به ورق ck45 دارد ولی ورق ck45 خاصیت ضد سایشی بیشتری نسبت به ورق st52 دارد.

تفاوت  بعدی ورق st52 و ck45 در میزان درصد کربن موجود در ساختار آن ها می باشد به طوری که فولاد ck45 با ۰٫۴۵ درصد کربن، در دسته فولادهای کربن متوسط قرار داشته و فولاد st52 با حدود ۲ درصد کربن در دسته فولادهای کم کربن قرار دارد.

از دیگر تفاوت های این دو ورق می توان به خواص مکانیکی،قابلیت جوشکاری و کاربرد آن ها اشاره کرد، برای کاربردهایی که نیاز به استحکام و سختی بالاتری است، از ورق ck45 استفاده شود.کاربرد اصلی ورق ck45 در صنایعی مانند خودروسازی برای تولید چرخ‌دنده، شفت، اکسل و محورهای انتقال نیرو است. اگرچه که از این نوع فولاد برای تولید مقاطع ساختمانی هم استفاده می‌شود اما کارایی صنعتی آن برجسته‌تر است اما کاربرد اصلی ورق  st52ساخت انواع مقاطع فولادی ساختمانی است به دلیل مزایایی همچون کاهش هزینه ساخت، کاهش نیاز به مصالح ساختمانی و سبک شدن سازه

فولاد ck45 بهتر است یا فولاد st52

 باید بر اساس نیاز و کاربرد جواب این سوال متفاوت است، برای کاربردهایی که نیاز به استحکام بالا دارند و یا برای قطعات تحت سایش، استفاده از فولاد CK45 توصیه می‌شود.تولید انواع مقاطع فولادی  با فولاد st52 موجب می شود ازنظر نسبت استحکام به وزن و صرفه اقتصادی، نسبت به فولادهای ck45 برتری دارند. بنابراین، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب فولاد مناسب از بین ck45 و st52 توجه به کاربرد و خواص موردنیاز است.

 جمع بندی

فولادهای ck45 و st52 در دسته فولادهای ساده کربنی قرار می‌گیرند. وجود تفاوت در ترکیب شیمیایی، خواص و قابلیت جوشکاری، تفاوت فولاد ck45 و st52 را در کاربرد رقم می‌زند. ورق ck45 ازنظر سختی و استحکام بهتر از ورق st52 است و در مقابل، قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌دهی ورق st52 بر فولاد ck45 برتری دارد./۵۷۴۷۰۴

نظرات