شب یلدا ۱۴۰۲ چند شنبه است +‌تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲

0

شب یلدا ۱۴۰۲ چند شنبه است +‌تاریخ شب یلدا ۱۴۰۲

پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ شب یلدا یا شب چله در سال ۲۰۲۳ – ۱۴۰۲ می باشد. یعنی جشن شب یلدا امسال آخر هفته و روز پنجشنبه برگزار میشود و تعطیل نیست. شب یلدای ۱۴۰۲۱ به تاریخ میلادی برابر است با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ و چیزی تا سال نو میلادی نمانده است.

  • شب یلدا ۱۴۰۲ برابر است با پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ که در تقویم میلادی برابر است با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی

شب یلدا ۱۴۰۲ چند شنبه است +‌تاریخ و روز شب یلدا 1402

تاریخ شب یلدای ۱۴۰۲ به شمسی و میلادی

شب یلدا برابر است با پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ مصادف با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و یا ۷ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ قمری.

  • تاریخ شمسی: پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • تاریخ میلادی: ۲۱, ۲۰۲۳
  • تاریخ قمری: خمیس، ۷ جمادی الثانیه ١٤٤۵

شب یلدا یا شب چله، در فرهنگ ایرانیان باستان جشنی بوده که در ایام زمستانی برگزار می‌شد. این جشن در۳۰ آذر هر ساله برگزار میشود، در اوج طولانی‌ترین شب سال و شروع فصل زمستان برگزار می‌شد. شب یلدا به عنوان جشنی از جانب ایرانیان باستان به مناسبت بازگشت نور و روز بلندتر در پس از طولانی‌ترین شب سال، مورد جشن و ستایش قرار می‌گرفت.

شب یلدا و رسوم مرتبط با آن، هنوز هم در برخی مناطق ایران و توسط برخی از ایرانیان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. این جشن به عنوان یکی از آثار فرهنگی باستانی ایران، همچنان در جامعه ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یکی از جشن‌های مهم و سنتی به شمار می‌رود.

شب یلدا ۱۴۰۲ چه روزی است

پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ جشن شب یلدا

آیا شب یلدا امسال تعطیل است؟

پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ شب یلداست و تعطیل رسمی نیست .

تاریخچه

همانطور که می دانید شب یلدا همه ساله در آخرین روز پاییز و ۳۰ آذر ماه برگزار میشود و جشن یسیار با شکوه و صمیمی در بین خانواده ها شکل می گیرد. برای همین تاریخ شب یلدا و اینکه چند شنبه است برای مردم ایران مهم است.

شب یلدا یا شب چله بلندترین شب سال و یکی از جشن‌های ما ایرانیان است از نیاکانمان به یادگار مانده و خوشبختانه بعد از گذشت سالیان همچنان به قوت خود باقی است. بسیاری از ما ایرانیان با برگزاری جشن یلدا به استقبال زمستان رفته و در طولانی ترین شب سال دور هم جمع شده و خوراکی های خوشمزه می خوریم و فال حافظ می گیریم. اگر شما هم بزرگترین شب سال را جشن می گیرید.

نظرات