قیمت روز زعفران ۱۴۰۲

0

همانطور که می‌دانید زعفران به دلیل سختی‌های برداشت و عوامل دیگر قیمت بالاتری نسبت به دیگر ادویه‌ها دارد. همینطور زعفران معمولا بیشتر در ایران کشت می‌شود و پیاز آن اغلب در ایران وجود دارد بنابراین قابلیت صادر شدن به دیگر کشورها را نیز دارد. همه‌ی این عوامل سبب شده تا قیمت زعفران روز به روز تغییر کند و اگر بخواهید آن را خریداری کنید، بهتر است قیمت آن را به روز بررسی کنید و شاهد تغییرات آن باشید.

 قیمت روز زعفران

قیمت زعفران ۱۴۰۲

همانطور که گفتیم قیمت زعفران روز به روز تغییر می‌کند و برای دانستن قیمت باید هر روز آن را چک کنید اما اگر بخواهیم به طور کلی و در حال حاضرقیمت زعفران را اعلام کنیم، به شرح زیر می‌باشد:

قیمت زعفران سوپر نگین اتویی حدودا کیلویی ۸۰ میلیون تومان

قیمت زعفران سوپر نگین حدودا کیلویی ۶۶ میلیون تومان

قیمت زعفران سرگل سوپر حدودا کیلویی ۶۲ میلیون تومان

قیمت زعفران سرگل ضعیف حدودا کیلویی ۵۵ میلیون تومان

قیمت زعفران پوشال قلمدار سوپر حدودا کیلویی ۶۴ میلیون تومان

قیمت زعفران پوشال معمولی حدودا کیلویی ۵۷ میلیون تومان

قیمت زعفران دخترپیچ (دسته) حدودا کیلویی ۵۳ میلیون تومان

قیمت زعفران نرمه حدودا کیلویی ۴۵ میلیون تومان

همه‌ی این قیمت‌ها حدودی هستند و ممکن است زمانی که این متن را می‌خوانید تغییر کرده باشند، بنابراین می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت زعفران به صورت روزانه از سایت‌ زعفران عاقله استفاده کنید.

در این قسمت به طور خلاصه درمورد زعفران‌های سوپر نگین، سرگل سوپر و زعفران پوشال قلمدار سوپر صحبت خواهیم کرد.

قیمت زعفران سوپر نگین

زعفران نگین یکی از بهترین انواع زعفران است و در بین دیگر دسته‌بندی‌ها، این زعفران بیشترین صادرات و بیشترین کیفیت را دارد.

از این رو طبیعی است که قیمت آن بیشتر از انواع دیگر زعفران مانند پوشال یا دسته باشد.

معرفی زعفران سوپر نگین

زعفران نگین، از آن دسته محصولاتی است که دارای عطر و رایحه فوق العاده می باشد . تفاوت میان زعفران نگین و سرگل در سه رشته کلاله به هم متصل آن‌‌ها است. در زعفران نگین برعکس زعفران سرگل رشته‌های کلاله کاملا صاف و بدون شکستگی هستند. (البته لازم به ذکر است که در زعفران نگین مقدار خامه زعفران نیز مشاهده میشود). قیمت زعفران نگین نسبت به زعفران سرگل بالاتر بوده و دلیل اصلی آن، شکل ظاهری و عطر قوی‌تر این محصول است.

قیمت روز زعفران

مشخصات زعفران سوپر نگین

  • کلاله ها کاملا جدا از هم
  • قلم‌های درشت
  • نظم بالای رشته‌های کلاله
  • بسیار خوشرنگ و یک دست
  • میزان عطر بسیار بالا

قیمت زعفران سرگل سوپر

این نوع زعفران تفاوت چندانی با نوع نگین ندارد و هردوی آنها از کیفیت بالایی برخوردارهستند.

معرفی زعفران سرگل سوپر

زعفران سرگل سوپر پرمصرف‌ترین و متداول‌ترین نوع زعفران جهت استفاده مردم می‌باشد و مصرف‌کنندگان با این نوع زعفران آشنایی بیشتری دارند.

زعفران سرگل درجه‌بندی متفاوتی همچون ممتاز، سر قلم و سرریشه دارد؛ در خارج از کشور به آن  all red به معنای کاملا قرمز می‌گویند.

در زعفران سرگل سوپر که یک زعفران خالص است بخش خامه یا همان سفیدی زعفران کلا حذف شده و فقط بخش قرمز رنگ آن برجای می‌ماند؛ به همین علت به آن تمام قرمز می‌گویند.

درجه ­بندی و قیمت زعفران سرگل، بسته به میزان ضخامت کلاله ها، ریز یا درشت بودن، وجود یا عدم وجود کلاله‌های شکسته متفاوت است.

مشخصات زعفران سرگل سوپر

  1. خوش رنگ
  2. کلاله ها کاملا از هم جدا
  3. کلاله بدون سفیدی و قرمز
  4. ظاهر صاف و یکدست

قیمت زعفران پوشال قلمدار سوپر

زعفران پوشال با زعفران نگین و سرگل مقداری تفاوت دارد. در زعفران پوشال مقدار بیشتری ریشه یا خامه وجود دارد که این مقدار در زعفران نگین و سرگل وجود ندارد. و همین مشخصه باعث می‌شود تا قیمت عزفران پوشال از نگین و سرگل کمتر باشد.

معرفی زعفران پوشال قلمدار سوپر

رشته های زعفران شامل کلاله (قرمز رنگ) و ریشه (سفید رنگ) هستند. زمانی که قسمتی از کلاله به همراه قسمت کمی از ریشه که نارنجی رنگ است، در زعفران وجود داشته باشد به آن پوشال می‌گویند.

بعضی از افراد بر این باور هستند زمانی که قسمت نارنجی رنگ در زعفران باشد نشانه اصل بودن آن است. زیرا وقتی کلاله به ریشه متصل باشد مشخص می‌شود رشته زعفران سلامت و اصل است

قدرت رنگدهی زعفران پوشال معمولی حدود ۲۵۰ واحد است و رنگدهی بسیار خوبی دارد.

زعفران پوشال به عنوان یک نوع ممتاز زعفران، با قدرت رنگ‌دهی بالا و خاصیت اتصال کلاله به خامه، به عنوان یک محصول با کیفیت و قابل اعتماد در بازار زعفران شناخته می‌شود. استفاده از زعفران پوشال در آشپزی، تهیه غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند به دلیل قدرت رنگ‌دهی و کیفیت بالا، تجربه مطلوبی را برای مصرف‌کنندگان فراهم کند.

قیمت روز زعفران

مشخصات زعفران پوشال قلمدار سوپر

  • اطمینان بیشتر افراد برای خرید
  • قسمت کلاله و مقدار کمی از ریشه متصل به هم
  • داشتن خواص کامل به دلیل وجود کلاله و ریشه
  • قیمت پایین‌تر نسبت به زعفران نگین و سرگل
  • اصل بودن زعفران

عوامل تعیین کننده قیمت زعفران

قیمت زعفران به عوامل مختلفی بستگی دارد و در هر منطقه و فصلی متفاوت است.

معمولا اوایل فصل برداشت زعفران (حدودا آبان ماه)، قیمت آن کاهش میابد و وقتی به بازار عرضه می‌شود افزایش قیمت دارد.

عوامل تعیین کننده قیمت زعفران عبارتند از:

کیفیت زعفران

کیفیت زعفـران تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت آن دارد. زعفـران با کیفیت بالا، که شامل مشخصه‌هایی مانند رنگ قرمز تیره، عطر و طعم مطلوب است، معمولاً قیمت بالاتری دارد.

استفاده از کودهای مناسب و دانستن زمان آبیاری زعفران از جمله فاکتورهایی است که در کیفی آن تاثیر می‌گذارد.

منشأ زعفران

زعفـران تولید شده در برخی مناطق معروف مانند ایران، اسپانیا و کشورهای خاورمیانه، قیمت بیشتری دارد. همچنین، زعفـران تولید شده در مناطقی با شرایط مساعد آب و هوایی و خاک مناسب معمولاً کیفیت بهتری دارد و به تبع آن قیمت بیشتری دارد.

قیمت روز زعفران

توزیع و عرضه

عوامل توزیع و عرضه نیز می‌توانند قیمت زعفـران را تحت تأثیر قرار دهند. اگر عرضه زعفـران کم و تقاضا بالا باشد، قیمت آن ممکن است افزایش یابد. عواملی مانند تغییرات آب و هوا، شرایط کشت، بیماری‌ها، آفت‌ها، کمبود نیروی کار و سایرمشکلات عوامل تولید، میزان عرضه زعفران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نرخ تبدیل واحدهای پولی

زعفـران به عنوان یک کالای صادراتی، قیمت آن معمولاً تحت تأثیر نرخ تبدیل واحدهای پولی است. تغییرات نرخ ارز می‌توانند قیمت زعفـران را تحت تأثیر قرار دهند و باعث تغییرات قیمت در بازارهای جهانی شود.

عوامل سیاسی و اقتصادی

عوامل سیاسی و اقتصادی نیز می‌توانند قیـمت زعفران را تحت تأثیر قرار دهند. برخی عوامل مانند تحریم‌ها، تغییرات قوانین و مقررات صادرات و واردات، سیاست‌های دولتی و عوامل سیاسی-اقتصادی دیگر می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر قیـمت زعفران داشته باشند.

تقاضا و بازار

تقاضا و بازار نیز نقش مهمی در تعیین قیمـت زعفران ایفا می‌کنند. اگر تقاضا برای زعفران بیشتر شود، قیمـت آن افزایش می‌یابد. عواملی مانند مصرف زعفران در صنایع غذایی، طب سنتی، عطرسازی و کشورهای مصرف کننده از جمله عواملی هستند که می‌توانند تقاضا را تحت تأثیر قرار دهند و قیمـت زعفران را تغییر دهند.

شرایط آب و هوایی

زعفـران به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز دارد و تغییرات در این شرایط می‌توانند تولید زعفـران را تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه قیمت آن را تغییر دهند.

در کل، قیمت زعفـران تحت تأثیر ترکیبی از این فاکتورها قرار می‌گیرد و تغییرات در هر یک از این فاکتورها می‌تواند قیمت آن را تغییر دهد./۲۲۷۹۵۰

نظرات