خلاصه داستان و بازیگران فیلم آشغال های دوست داشتنی

0

خلاصه داستان و بازیگران فیلم آشغال های دوست داشتنی

فیلم آشغال های دوست داشتنی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی محصول سال ۱۳۹۱ است. این فیلم که دربارهٔ حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ است از دولت وقت موفق به دریافت مجوز پخش نشد.

آشغال های دوست داشتنی

خلاصه داستان فیلم آشغالهای دوست داشتنی

طبق اخبار غیررسمی داستان آشغال های دوست داشتنی در خانه یک پیرزن که با دخترخالهٔ میانسالش (سیما) زندگی می‌کند، می‌گذرد. در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری  وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درب خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آنها احتمالاً در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آن‌جا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مسئله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود.

بر اتاق خانه پیرزن سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ ایران و عراق شهید شده‌است. قاب عکس دوم متعلق به برادر اوست که از اعضای سازمان مجاهدین بوده‌است که در جریان اتفاقات دهه شصت اعدام می‌شود و قاب عکس سوم هم متعلق به همسر پیرزن است که ظاهراً از طرفداران مصدق بوده‌است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد.

روند داستان به گفتگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد.

آشغال های دوست داشتنی

بازیگران فیلم آشغال های دوست داشتنی

– شیرین یزدان بخش
– حبیب رضایی
– هدیه تهرانی
– نگار جواهریان
– صابر ابر
– شهاب حسینی
– اکبر عبدی

آشغال های دوست داشتنی

سایر عوامل سازنده فیلم

نویسنده: محسن امیریوسفی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، طراحی و ترکیب صدا: محمدرضا دلپاک، طراح چهره‌پردازی: سعید ملکان، صدابردار: محمود سماکباشی، صحنه و لباس: فریبا رهبر، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: پیام نبوتی، موسیقی: افشین عزیزی.

آشغال های دوست داشتنی

حواشی

فیلم سینمایی « آشغال های دوست داشتنی » پس از شش سال پیگیری مداوم محسن امیریوسفی کارگردان این فیلم بالاخره امسال بهمن ماه با آغاز اکران عمومی در سالن‌های سینما، رسماً رفع توقیف شد و با اکران در گروهی از سالن‌های سینما، پرونده جنجالی‌ترین توقیف سال‌های اخیر سینما به کلی بسته شد.
محسن امیریوسفی در نخستین اکران عمومی فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»، در حالی که تورج اصلانی فیلمبردار این اثر او را همراهی می‌کرد، گفت: «لحظه عجیب و غریبی برای من است، چون وقتی فیلمی ساخته می‌شود، توقع می‌رود فیلم سریعاً آماده شود و اکران شود و بعد قضاوت با مخاطب باشد که درباره‌اش صحبت کند؛ اما این شش سال فاصله‌ای افتاد و عملاً شش سال عوامل فیلم در انتظار دیدن فیلم‌شان بودند. امیدوارم دیگر این اتفاق برای هیچ فیلمی نیافتاد»

کارگردان آشغال‌های دوست داشتنی افزود: «خواهشم این است که فکر کنید این فیلم همین هفته پیش ساخته شده و اینکه شش سال توقیف بوده را کاملاً فراموش کنید و تمام اتفاقات بدی که افتاده کاملاً فراموش شود. مهم این است که فیلم با مخاطب ارتباط برقرار کند و خوشبختانه با توجه به موضوع، داستان و زحماتی که عوامل فیلم کشیدند، خوشحالم از اینکه فیلم به روزی است. برای رسیدن این فیلم بر پرده سینما، شش سال صبوری بود ولی شما لازم نیست به سختی‌های آن شش سال فکر کنید و درباره‌اش صحبت کنید. باز تکرار می‌کنم، فکر کنید این فیلم هفته پیش ساخته شده و آماده اکران برای همه مردم است.»

آشغال های دوست داشتنی

محسن امیریوسفی که به شدت در سال‌های اخیر در پی رفع توقیف فیلمش بود، فیلم آشغال‌های دوست داشتنی را برای ششمین بار در جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرد. امیریوسفی پیش از جشنواره گفته بود: «سال گذشته به من گفتند در صورت انصراف از جشنواره فیلمت را اکران می‌کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده. برای همین دوباره فیلمم را به جشنواره می‌دهم تا شاید طلسم نمایشش بشکند.» اما فیلم او به جشنواره راه داده نشد و جنجال‌هایی در پی داشت و اکنون در مسیر اکران قرار گرفته است.

فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» تنها فیلم توقیفی است که ارجاعات بسیار واضح و مستقیمی به حوادث سال ۱۳۸۸ دارد. این فیلم روایت یک مادر است که دخترش در جریان درگیری‌های سال ۱۳۸۸ دستگیر شده و حال مادر از سوی یکی از دوستانش ترغیب می‌شود تا برای آنکه دخترش بیش از این به دردسر نیفتد، تدبیری بیاندیشد و در این مسیر اتفاقات جالبی رخ می‌دهد.

 

آشغال های دوست داشتنی

 

آشغال های دوست داشتنی

 

آشغال های دوست داشتنی

 

آشغال های دوست داشتنی

 

منابع : ویکی پدیا – تابناک

نظرات