بیوگرافی لیلی افشار نوازنده گیتار کیست و همسر و سوابق +‌عکس و درگذشت

0

بیوگرافی لیلی افشار نوازنده گیتار کیست و همسر و سوابق +‌عکس و درگذشت

لیلی افشار نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک می باشد. او در ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در تنکاین به دنیا آمد و در ۲ آبان ۱۴۰۲ در سن ۶۳ سالگی بر اثر بیماری درگذشت. پروفسور لی‌لی افشار نخستین زن در جهان بود که مدرک دکترای نوازندگی گیتار را کسب کرد. او اصالتا آذری بوده و نوه رضا افشار وزیر راه در زمان رضاشاه است. ادامه بیوگرافی لیلی افشار و همسرش با عکس و ناگفته های زندگی پروفسور لی‌لی افشار نوازنده گیتار کیست و اهل کجاست از مجله حرف تازه می خوانید خواهیم پرداخت.

پروفسور لی‌لی افشار، نوازنده گیتار، از دنیا رفت. این هنرمند پس از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۳ سالگی درگذشت وی نخستین نوازنده زن در دنیا بود که در رشته اجرای گیتار کلاسیک به درجه دکترا دست یافت. او همچنین استاد موسیقی در دانشگاه ممفیس آمریکا بود.

بیوگرافی لیلی افشار نوازنده گیتار کیست و همسر و سوابق +‌عکس و درگذشت

زندگینامه و بیوگرافی لیلی افشار

لیلی افشار نوازنده گیتار متولد ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در تنکاین مدرس و نوازنده گیتار اهل ایران بود. او در ۲ آبان ۱۴۰۲ در سن ۶۳ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

لی‌لی افشار یکی از دوازده نوازندهٔ بین‌المللی گیتار بود که برای نواختن حضور آندرس سگوبیا در کلاس‌های پیشرفتهٔ وی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انتخاب شد. او همچنین به عنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه «ارویل ایچ. گیبسن» شده‌است.

خانم افشار «فوق‌العاده معصوم، عالی و بی عیب و نقص و قابل توجه» توصیف شده و از او به عنوان بزرگترین و برجسته ترین نوازنده گیتار یاد می شود

لیلی افشار نوازنده گیتار کیست و اهل کجاست و همسرش و سوابق +‌عکس و درگذشت

سوابق

لیلی افشار یکی از زنان پر افتخار ایرانی در عرصه موسیقی می باشد. او در خانواده ای مهم و از رجال متولد شد. پدر بزرگش رضا افشار وزیر راه دوران رضاشاه بود. لی لی افشار آذری بوده و در تنکابن متولد شد. مادربزرگش تار می‌زد و پدرش با نواختن ویولن و پیانو آشنا بود.
از همان کودکی به موسیقی و نوازندگی علاقه داشت و همین موضوع باعث شد تا به صورت اکادمیک و حرفه ای این هنر را دنبال کند.

پروفسور لی‌لی افشار در ده سالگی وقتی نوازندگی گیتار را در دیدار با یکی از اقوامش از نزدیک مشاهده کرد به این ساز علاقه‌مند شد و فراگیری گیتار را زیر نظر داریوش افراسیابی آغاز کرد. او در همان کودکی در کلیسای آلمانی‌ها و در کاخ جوانان کنسرت داد و پس از اتمام دوره متوسطه و در سال ۱۳۵۵ به آمریکا رفت و تحصیل در رشته موسیقی و در زمینه گیتار را ادامه داد. افشار لیسانسش را از کنسرواتوار موسیقی بوستون گرفت و برای طی دوره کارشناسی ارشد موسیقی در رشته نوازندگی گیتار به کنسرواتوار موسیقی نیوانگلند رفت و زیر نظر نیل اندرسون به تحصیل پرداخت

بیوگرافی و علت فوت لیلی افشار نوازنده گیتار

پس از آن افشار توانست دوره دکتری را زیر نظر بروس هلزمن در دانشگاه ایالتی فلوریدا به پایان برساند و به این ترتیب او نخستین زنی در جهان بود که موفق به اخذ درجه دکترا در نوازندگی گیتار شد.
افشار مدتی نیز در «مرکز هنرهای تجسمی بنف» و «فستیوال موسیقی اسپن» تحصیل کرده و دیپلم افتخاری «آکادمی موسیقی کیجانا درسی ینا» ایتالیا نیز به وی اعطاء شده‌است. لیلی افشار کرسی استادی خود را برای دانشگاه ممفیس در سال ۱۹۸۹ به دست آورد و در آنجا به تدریس موسیقی برای دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس و دکترای نوازندگی گیتار می‌پردازد، که در آنجا نیز جایزه استاد برجسته دانشگاه در سال ۲۰۰۰ به وی تعلق گرفته‌است.

سوابق لیلی افشار

سبک موسیقی و اجرا

لی‌لی افشار در سبک موسیقی معاصر فعالیت داشت و ساز تخصصی او گیتار کلاسیک بود. علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگان آثار رضا والی، گری آیستر، گرارد روژد، لوریس چوبانیان، آرن ملنس، کامران اینجه، باربارا کولب، مرلین زیفرین و سالوادور بروتونس از میان دیگران باشد.
وی کنسرت های متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده، همچنین در «ویگمور هال لندن»، «مرکز هنرهای اجرایی کندی»، «فستیوال موسیقی گرند تیتن»، «فستیوال موسیقی اسپن»، «مدرسه هنرهای تجسمی بنف»، «فستیوال موسیقی منتون» و «آکادمی آمریکایی در رم» نواخته‌است.

همسر لیلی افشار

از همسر و فرزندان لیلی افشار خبری منتشر نشده است.

بیوگرافی لی‌لی افشار نوازنده گیتار کیست و همسر و سوابق +‌عکس و درگذشت

مهاجرت و زندگی در آمریکا

لیلی افشار سال ها در آمریکا زندگی کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۱ پس از ۲۰ سال به ایران سفر کرد و پس از آن طی سفرهای متعدد، اقدام به برگزاری کلاس‌های تکمیلی و گروهی برای نوازندگان و هنرجویان گیتار در ایران کرده‌است.

مقاله‌های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسثیسکو به چند زبان در نشریات گیتار ریویو، آی۱ فرونیمو و گیتار و لوت چاپ و منتشر شده‌اند.

این هنرمند هر از چندگاهی نیز در ایران کارگاه آموزشی برگزار می‌کرد.

مراسم تشییع این هنرمند ۲ آبان در زادگاه او شهر تنکابن برگزار خواهد شد.

لی‌لی افشار

جوایز و افتخارات

لیلی افشار این بانوی هنرمند ایرانی جوایز و افتخارات بسیار زیادی دریافت کرده که عبارتند از:

جایزه استاد برجسته دانشگاه ممفیس در سال ۲۰۰۰

برنده جایزه سالانه نوازنده برتر گیتار در دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم

برنده جایزه الیور گیبسون در سال ۲۰۰۰ برای بهترین نوازنده زن گیتار کلاسیک

برنده جایزه ممفیس چاپتر از طرف آکادمی ملی هنر و دانش آمریکا

برنده جایزه هنر تنسی در رشته موسیقی

برنده جایزه ملی هنر

برنده جایزه اول انجمن گیتار آمریکا

برنده جایزه بزرگ جشنواره موسیقی اسپن

برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین موسیقی

برنده جایزه اول انجمن ملی مدرسین سازه‌های زهی

عضویت در بین دوازده گیتارنواز برجسته جهان برای نوازندگی در گروه آندرس سگوبیا

آثار نوازندگی

مسخ
ساغر
گذار در نوا
۲۴ کاپریچوی گویا
هزار و یک‌شب[۱۴]
Musica da Camera
باخ برای گیتار کلاسیک[

کتاب ها

آموزش گیتار کلاسیک از مبتدی تا پیشرفته
پنج آواز محلی ایرانی
باخ برای گیتار کلاسیک

نظرات