آیا سرقت منازل با فلزیاب امکان پذیر است؟

0

سرقت منازل با فلزیاب یکی از پر بحث ترین موضوع در بین مردم است. در سال ۱۳۹۵ اولین بار گزارشی دادند که در یکی از مناطق تهران با دستگاه فلزیاب اقدام به سرقت و دزدی طلا و جواهرات کرده اند. این خبر باعث شده بود که ترس بزرگی به جون مردم بیفتد. البته که درست یا نادرست بودن این خبر مشخص نشد.

گروه توسعه و تحقیق شرکت آلفا الکترونیک که بزرگترین شرکت در زمینه فروش و تولید دستگاه های فلزیاب در ایران است، با استناد به نظر جمعی از کارشناسان این شرکت و نیز برخی از فعالان داخلی و خارجی این حوزه ،اطلاعاتی کامل از این موضوع را گرداوری کرده است. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به شما نحوه ی عملکرد فلزیاب و طلایاب و گنج یاب و شعاع زن ها را توضیح دهیم که همچنین چیزی دروغی بیش نیست با ما همراه باشید که قرار است یک مطلب آموزنده ای برای شما باشد.

فلزیاب

به طور کلی دو نوع سیستم در گنج یابی و طلایابی مرسوم است :

  •          ۱-سیستم های نقطه زن (طلایاب، فلزیاب و گنج یاب)
  •          ۲-سیستم های شعاع زن

عملکرد دستگاه طلایاب فلزیاب و گنج یاب ها

اصل کار فلزیاب ها بسیار ساده است. فلزات گرانبها را در محیط با کمک حسگر های خود ارتعاشات اهداف را حس کرده و جای آن ها را پیدا میکند. به عنوان مثال، به لطف امواج الکترومغناطیسی طلایاب ها، با تشخیص خواص مختلف مانند دما، جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی و فشار، تفاوت های موجود در محیط را تشخیص می دهد. فلزیاب ها دارای لوپ و یا همان کویل، دیسک جستجوگر می باشند و مدل های مختلفی دارند.
به آن دسته نقطه زن هایی که قابلیت تفکیک دارند، طلایاب و گنج یاب گفته می شود و اگر دستگاه نقطه زن قابلیت تفکیک و جداسازی فلزات باارزش و بی ارزش را داشته باشد، فلزیاب نامیده می شود.

عملکرد سیستم های شعاع زن یا ردیاب:

سیستم های شعاع زن یا ردیاب انواع مختلفی دارند و هنگام کار با آن ها خطای زیادی رخ میدهد. به همین دلیل کار کردن با این دستگاه ها سخت بوده و باید تمرین و تجربه کافی را داشته باشید. به دو نوع اصلی فرکانسی و یونی تقسیم بندی میشوند.

شعاع زن ها یا ردیاب های یونی فقط و فقط طلای قدیمی که شروع به یونیزه شدن کرده است را شناسایی می کنند. به عبارتی طلا باید بالای ۱۰۰ سال در زیر خاک و در مجاورت اکسیژن و رطوبت قرار بگیرد تا یونیزه شود تا شعاع زن یونی قادر به پیدا کردن آن باشد. تا به حال کسی هم پیدا نشده که با ردیاب یونی در گنج یابی به موفقیت برسد!!!
سیستم های ردیاب یا شعاع زن فرکانسی نوع دوم شعاع زن ها هستند که باز هم برای مناطقی طراحی و ساخته شده اند که عاری از هرگونه فلز باشند و همچنین هیچ شعاع زنی قادر نیست تا جای دقیق فلز را پیدا کند و صرفا می تواند محدوده را تخمین بزند.
اگر طلای داخل منزل در داخل قاب فلزی باشد باز هم به هیچ عنوان قادر نخواهد تا طلای پنهان شده را بیابد!!!

فلزیاب ها در چه مناطقی کار میکنند؟

کاربرد طلایاب در بسیاری از زمینه ها، از حوزه پزشکی گرفته تا صنایع دفاعی گسترش می یابد. فلزیاب عمدتاً در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار گرفت و توسعه یافت تا زمانی که به شکل فعلی خود رسید.

فلزیاب ها برای ساخت دستگاهی اختراع شد که برای تشخیص محل گلوله ها در بدن انسان استفاده می شود. مطابق با هدف خود، گنج یاب در ابتدا فقط برای مکان یابی قطعات فلزی استفاده می شد. اهمیت استفاده از فلزیاب ها در حوزه بهداشت و درمان یکی از مهمترین تحولات تاریخی است. بعداً مشخص شد که آشکارسازها را می توان بهبود بخشید و در مناطق بیشتری استفاده کرد. پس از رشته پزشکی، از گنج یاب و فلزیاب ها برای یافتن اشیاء با ارزش افراد متوفی یا اشیای با ارزش یافت شده در مناطق پس از جنگ استفاده شد. توسعه فلزیاب ها که در روند تاریخی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، برای شناسایی مکان مین ها در دوره های جنگ مورد تاکید و توسعه قرار گرفته است. امروزه استفاده از آن در صنایع دفاعی برای شناسایی مین یا بمب ادامه دارد. آشکارسازها که برای مدت طولانی در میدان های نبرد مورد استفاده قرار می گرفتند، بعدها برای نقشه برداری شروع به استفاده کردند.

طلایاب

جدای از این مناطق کاربری، مهم ترین حوزه کاربری گنج یاب و طلایاب ها، مطالعات باستان شناسی است. استفاده از گنج یاب ها به ویژه برای میراث و فرهنگ دولتی بسیار مهم است. از گذشته تا به امروز برای یافتن اتاقک ها، تونل ها و آثار باستانی ارزشمند استفاده شده است. بیشتر اشیایی که در موزه ها وجود دارد به دست همین دستگاه فلزیاب ها پیدا شده است.

آیا سرقت منازل با فلزیاب امکان پذیر است؟

فلزیاب در خانه استفاده می شود، اما ممکن است نتایج دقیقی ارائه نکند. دقیق ترین و کارآمدترین نتایج استفاده از زمین باز برای آشکارساز طلا است. فلزیاب به دلیل ساختار آهنی سقف و کف خانه و آهن های ستون روی دیوارها قادر به کارکرد موثر نخواهد بود.
فلزیاب دارای ویژگی تشخیص فلزات گرانبها بوده و در طلایابی کاربرد دارد. با طلایاب حرفه ای، می توانید با دقت به دنبال گنج حتی در هر زمین ناهمواری بگردید.

تمامی دستگاه های گنج یابی (طلایاب، فلزیاب، ردیاب و اسکنر ها)  فقط و فقط برای مناطق باستانی که هیچ گونه فلزی ندارند، طراحی شده اند و اگر بخواهیم در داخل منزل از آنها استفاده کنیم کارایی نخواهند داشت مگر اینکه حداقل دو متر از فلزات مزاحم به طور مثال میلگرد، تیر آهن، پنجره ، درب های آهنی و در کل تمام لوازم واشیائ فلزی فاصله داشته باشند.
به طور مثال اگر مقدار یک کلیوگرم طلا را در داخل کمد چوبی کنار پنجره یا اشیائ فلزی دیگر قرار دهیم ،دستگاه طلایاب گنج یاب و فلزیاب ما قادر نخواهد بود که آن را شناسایی کند زیرا اشیائ فلزی نزدیکتر از طلا هستند و پالس ارسالی از دستگاه به اولین فلز برخورد نخواهد کرد واجازه نخواهد داد تا دستگاه فلزیاب طلا را شناسایی کند!

گنج یاب تنها در صورتی می تواند طلای موجود در منزل را شناسایی کند که در ۲ متری دستگاه هیچ گونه فلزی وجود نداشته باشد که این موضوع در خانه های امروزی که بیشتر سازه ها و لوازم آن فلزی هستند بسیار دور از انتظار است.
بهترین راهکار از نظر کارشناسان شرکت آلفا الکترونیک برای محافظت از جواهرات و طلا ها، این است که آنها را در داخل جعبه ی فلزی قرار داده و در محل مناسبی دور از دسترس سارقان قرار دهند!

گنج یاب

نتیجه

در خاتمه، اگرچه می توان از فلزیاب در خانه استفاده کرد، اما به دلیل عوامل مختلف ممکن است به دست آوردن نتایج دقیق و کارآمد در محیط خانه دشوار باشد. مناسب ترین منطقه کاربری برای گنج یابی، زمین های باز است. هنگام استفاده از طلایاب در خانه باید دقت کرد و از طلایاب به درستی استفاده کرد. پس نتیجه کلی این است که سرقت منازل با فلزیاب امکان پذیر نیست. برای اطمینان خاطر ۱۰۰% از عدم دسترسی سارقین به جواهرات خود می توانید آن ها را داخل یک جعبه فلزی قرار دهید./۵۶۶۷۰۸

نظرات