مکان های تاریخی شیراز را بهتر بشناسید

0

عطر بهار نارنج، حال و هوای شاعرانه و دیدنی های بی نظیر شیراز، باعث شده است تا همه افراد در هر فرصتی، قصد سفر به این شهر را داشته باشند. اگر شما هم به فکر خرید بلیط پرواز تهران شیراز هستید، بهتر است از قبل با دیدنی های این شهر آشنا باشید. ما در این مطلب تصمیم داریم برخی از جذاب ترین مکان های تاریخی و دیدنی شیراز را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

مکان های تاریخی شیراز

بهترین مکان های تاریخی شیراز

شیراز یکی از زیباترین شهرهای کشور است که بناهای تاریخی و دیدنی جذابی دارد. در این شهر، شاهکارهای معماری ایرانی به چشم می خورد که می توانند هر بیننده ای را مجذوب خود کنند. به قول لسان الغیب، “خوشا شیراز و وصف بی مثالش”

برخی از مکان های تاریخی شیراز که به هیچ عنوان نباید بازدید از آن ها را از دست دهید عبارت اند از:

  • حافظیه

آرامگاه حضرت حافظ که آن را به عنوان حافظیه می شناسند، معروف ترین جاذبه تاریخی شهر شیراز است. در تمام ایام سال، می توان تعداد زیادی از عاشقان شعر و ادب را در این مکان مشاهده کرد. بنای حافظیه به سبک معماری هخامنشی ساخته شده است. البته از آن جایی که در دوران زندیه تغییراتی در آن صورت گرفته، می توان ردپایی از معماری دوران زند را هم در این بنا مشاهده کرد.

این جاذبه تاریخی نزدیک به دو هکتار زیربنا دارد و شما می توانید علاوه بر بازدید از این آرامگاه، به گشت و گذار در باغ های اطراف آن هم بپردازید.

  • سعدیه

یکی دیگر از بهترین مکان های تاریخی شیراز که مورد علاقه اهل شعر است، سعدیه یا همان آرامگاه سعدی نام دارد. بسیاری از بزرگان دیگر هم بنا به وصیت خود، در اطراف این مقبره آرمیده اند. اکثر کسانی که برای خرید بلیط پرواز تهران شیراز اقدام می کنند، به محض ورود به شیراز، از این بنا دیدن خواهند کرد.

بنای اصلی آرامگاه سعدی در دوران زندیه ساخته شد. در آن زمان، کریم خان زند فرمان داد تا روی مقبره سعدی، بنایی باشکوه و درخور شیخ عجل بسازند. البته این بنا از آن زمان تا کنون، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مکان های تاریخی شیراز

  • دروازه قرآن

یکی دیگر از دیدنی های معروف شیراز، بنای تاریخی دروازه قرآن است. خیلی از افراد، این بنای تاریخی را به عنوان نماد شیراز می شناسند. دروازه قرآن در دوران آل بویه و توسط شخصی به نام عضدالدوله دیلمی ساخته شد. هدف از ساخت این بنا، از زیر قرآن رد کردن مسافرانی بود که از شهر خارج می شدند.

معماری این بنا به سبک ایرانی – اسلیمی ساخته شده است. کریم خان زند که به بناهای تاریخی اهمیت زیادی می داد، این بنا را بازسازی کرد و در اتاقک بالایی آن، دو جلد قرآن قرار داد. این دو جلد قرآن به قرآن هفده من مشهور بودند و هم اکنون در موزه پاریس نگه داری می شوند. در دوران پهلوی نیز این بنای تاریخی تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفت.

  • باغ ارم

این باغ یکی دیگر از بناهای تاریخی و جذاب شیراز است که هرساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. قدمت و تاریخچه دقیق این باغ مشخص نیست و تاریخ شناسان طبق سفرنامه های مختلف، ساخت آن را مربوط به قرن ده و یازده هجری می دانند.

در دوران قاجار، برخی از قشقایی ها در این باغ یک عمارت بزرگ ساختند و ۷۵ سال به عنوان صاحب باغ از آن استفاده می کردند. اما هم اکنون این باغ به دانشگاه شیراز تحویل داده شده است. جالب است بدانید امروزه انواع مختلفی از گیاهان کمیاب از سراسر دنیا در باغ ارم پرورش داده می شوند.

مکان های تاریخی شیراز

  • عمارت شاپوری

یکی دیگر از مکان های تاریخی ای که خیلی از افراد با هدف بازدید از آن به شهر شیراز سفر می کنند، عمارت شاپوری است. این عمارت در سال ۱۳۱۰ ساخته شد و مالک آن شخصی به نام عبدالصاحب شاپوری است. عبدالصاحب تاجری معروف و ثروتمند بود و از بهترین معمار شیراز خواست تا این بنا را برای او بسازد.

خانواده شاپوری تا دهه هفتاد مالک این عمارت بودند، اما در سال ۱۳۷۸، میراث فرهنگی این عمارت را خریداری کرد تا به یک مکان عمومی برای بازدید گردشگران تبدیل شود. هم اکنون می توانید از این عمارت و معماری قاجاری بی نظیر آن دیدن کنید. همچنین می توانید در رستوران و کافی شاپ آن استراحت کرده و از ویوی عالی باغ عمارت بازدید کنید.

  • بازار وکیل

حتی اگر تا به حال به شیراز سفر نکرده باشید، قطعا نام بازار وکیل را شنیده اید. این بازار سنتی و قدیمی معماری جالبی دارد و با وجود قدمت طولانی، هنوز هم محصولات زیادی در آن خرید و فروش می شود و تجارت در آن جریان دارد.

هر راسته از این بازار به صنعت خاصی تعلق دارد و کالاهای مشخصی در آن راسته به فروش می رسد. این بازارِ سرپوشیده از گچ، آجر و آهک ساخته شده است و شما می توانید حس و حال سنتی و اصالت ایرانی را با قدم زدن میان بازار تجربه کنید.

رزرو بلیط پرواز تهران شیراز با فلای تودی

در این مطلب سعی کردیم شما را با زیباترین مکان های تاریخی شهر شیراز آشنا کنیم. همان طور که متوجه شدید، شیراز یکی از بهترین مقاصد برای سفر و گردشگری به شمار می رود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می توانید از طریق سایت فلای تودی، برای رزرو بلیط پرواز شیراز و یا بلیط قطار شیراز اقدام کنید.

فلای تودی یکی از برترین شرکت های مسافرتی و گردشگری است که می توانید برای رزرو بلیط، رزرو هتل و… روی آن حساب کنید. این شرکت سفر و گردشگری به مقاصد داخلی و خارجی را برای شما راحت می کند و باعث می شود تا بدون دغدغه، از سفر خود لذت ببرید./۵۱۱۰۰۵

نظرات