ارتودنسی راهی برای سلامت دهان و دندان

0

زیبایی دهان و دندان تاثیر زیادی بر روی چهره افراد دارد. با ارتودنسی دندان، علاوه بر بهبود زیبایی لبخند، مشکلات دیگری نیز حل می‌ شود. دندان های نامرتب، علاوه بر ظاهر بد، فشار زیادی را به سایر دندان‌ ها، لثه‌ و مفاصل فک وارد می‌ کنند، که می تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامت دهان و دندان شود.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان نه تنها بهبودی در زیبایی لبخند شما ایجاد می ‌کند، بلکه مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها را به شدت کاهش می ‌دهد. با انجام این درمان، می ‌توانید از مشکلاتی مانند سخت جویدن همراه با درد، ایجاد مشکل در لثه، پوسیدگی دندان ‌ها، سردرد و میگرن شدید، درد پشت شانه و گردن، مشکلات گوارشی ناشی از بد جویدن غذا، مشکلات در مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان، مشکلات ظاهری و پایین آمدن اعتماد به نفس و حتی مشکلات مربوط به مفاصل فک (TMJ) جلوگیری کنید.

پس اگر می‌ خواهید لبخندی زیبا و سلامتی دهان و دندان‌هایتان را به دست آورید، به متخصص ارتودنسی برای درمان مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی با بهره‌ گیری از تکنولوژی‌ های پیشرفته و تجربه‌ ای که در این زمینه دارد، به شما کمک خواهد کرد تا به زیبایی و سلامتی که همیشه می‌ خواسته‌ اید، دست پیدا کنید.

ارتودنسی چیست و چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و اصلاح بی نظمی دندان‌ ها، ناهنجاری فک ‌ها و الگوهای نامناسب می پردازد.

در ارتودنسی، با استفاده از ابزارهای ارتودنسی از جمله بریس‌ های دندان و سایر وسایل مشابه، دندان ‌ها و فک‌ ها با حرکت ‌های آرام در جای مناسب خود قرار می گیرند و ناهنجاری ‌های دندانی و فکی درمان می‌ شوند. این روش نه تنها به بهبود لبخند شما کمک می ‌کند بلکه در سلامت عمومی دندان‌ ها و فک ‌ها نیز تاثیر گذار است.

تاثیر ارتودنسی بر سلامت دندان ها

بسیاری از مردم تصور می کنند که ارتودنسی دندان تنها برای زیبایی دندان ها کاربرد دارد، اما واقعیت این است که درمان ارتودنسی می تواند به طور قابل توجهی سلامت کلی دهان و دندان را بهبود ببخشد. در ادامه به تاثیرات ارتودنسی بر روی سلامت دندان ها می پردازیم:

ارتودنسی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها  و خطر ابتلا به بیماری های لثه

قرار گیری نادرست دندان ها و تراکم زیاد آنها می تواند فضاهای تنگی را در بین دندان ها ایجاد کند. این فضاهای تنگ موجب می شود که ذرات غذا لای دندان ها گیر کند و در بلند مدت موجب پوسیدگی دندان شود. بهداشت دهان و دندان پس از درمان ارتودنسی برای بیماران شرایط بهتری فراهم می ‌آورد، که نه تنها زیبایی لبخند آنان را افزایش می ‌دهد، بلکه به راحت تر شدن فرآیند تمیز کردن دندان‌ ها کمک می ‌کند.

همانطور که می دانید جرم و باکتری‌ها در پشت دندان‌ های نامرتب بیشتر جمع می ‌شوند و در نهایت منجر به آسیب دندان‌ها می ‌شوند. اصلاح تراز دندان ها از طریق درمان ارتودنسی می تواند خطر این مشکلات دندانی را کاهش دهد و لبخند شما را سالم نگه دارد.

خطر ابتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی را کاهش می دهد

نامرتبی دندان ها می تواند باعث ایجاد فشار نامتعادل بر روی مفاصل فک شود و منجر به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود. خوشبختانه، ارتودنسی دندان می تواند مشکلات بایت را اصلاح کند و خطر اختلالات TMJ را کاهش دهد.

گفتار و جویدن را بهبود می بخشد

دندان‌ های نامرتب گاهی اوقات می ‌تواند منجر به مشکل در صحبت کردن یا جویدن صحیح غذا شود. هنگامی که دندان ها و فک های شما نامرتب هستند، جویدن درست غذا می تواند چالش برانگیزتر باشد و منجر به سوء هاضمه و سایر مشکلات گوارشی شود.

درمان ارتودنسی می ‌تواند این مشکلات را برطرف کند و صحبت کردن صحیح و جویدن غذا را آسان ‌تر کند و منجر به هضم بهتر و گوارش سالم ‌تر شود.

از فرسایش استخوان فک جلوگیری می کند

هنگامی که دندان ها نامرتب باشند، می توانند باعث ساییدگی و پارگی غیر طبیعی استخوان فک و ساختارهای نگهدارنده آن شوند. با گذشت زمان، این موضوع می تواند منجر به فرسایش استخوان فک و سایر مشکلات جدی دندان شود. دندان ‌های کج یا فک ‌های نامرتب می‌ تواند فشار بیشتری بر دندان‌ های شما وارد کند و باعث خرد شدن، شکستگی یا فرسودگی آن‌ها شود. درمان ارتودنسی می تواند فشار وارده بر دندان های شما را کاهش دهد و این مشکلات را اصلاح کند و از آسیب های بعدی به استخوان فک جلوگیری کند.

ارتودنسی دندان

مشکلات دهان و دندان در آینده را کاهش می دهد

ارتودنسی دندان می تواند با تشخیص زود هنگام مشکلات رشد فک و دندان در کودکان، به سلامت دهان و دندان کودکان کمک کند. دندان‌ ها و فک‌ های نامرتب اغلب در کودکان راحت‌ تر از بزرگسالان اصلاح می ‌شوند و همین امر نشان می دهد که باید در سنین پایین به دنبال درمان ارتودنسی باشید. مداخله زود هنگام می تواند به جلوگیری از مشکلات دندانی مهمتر در آینده کمک کند.

افزایش طول عمر دندان ‌ها

افزایش طول عمر دندان ها از دیگر مزایا و ویژگی ‌های درمانی ارتودنسی است. وقتی دندان ‌ها پس از درمان ارتودنسی در موقعیت مناسب قرار می ‌گیرند، احتمال پوسیدگی دندان ‌ها کاهش می ‌یابد و جرم و باکتری‌ها دیگر فرصت کمتری برای آسیب زدن دندان ‌ها دارند. علاوه بر این، ارتودنسی با تنظیم دندان‌ ها به موقعیت مناسب فکی، توازن را بهبود می ‌بخشد و فشار روی ریشه‌ های دندان ‌ها را کاهش می‌ دهد.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

حال که به اهمیت ارتودنسی و تاثیرات آن بر روی سلامت دهان و دندان پی بردیم ممکن است سوال پیش بیاید که هزینه ارتودنسی چقدر است. با توجه به تفاوت‌ های شرایط بیماران و نوع ناهنجاری‌ های دندانی، اعلام قیمت ارتودنسی به صورت دقیق ممکن نیست. در ادامه، جدولی از شروع قیمت‌ های درمان‌ های ارتودنسی در سال ۱۴۰۲ را مشاهده می ‌فرمایید:

نوع ارتودنسی یا خدمت ارائه شده:

  • ارتودنسی ثابت دو فک: ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • ارتودنسـی ثابت یک فک: ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • هزینه ارتودنسی نامرئی یا شفاف (بر اساس شدت مشکل، تعداد پلاک و کمپانی سازنده پلاک): از ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • هزینه ارتوسرجری: ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • قیمت براکت سرامیکی هر فک: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • هزینه براکت دیمون: ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • ارتودنسی face mask (با پلاک متحرک یا ثابت): از ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • دستگاه فانکشنال: از ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • تعمیر براکت (کنده شدن براکت و شکستن آن): ۴۵۰.۰۰۰ تومان
  • تعمیر براکت دیمون: ۸۰۰.۰۰۰ تومان
  • پلاک: ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان
  • تعمیر پلاک: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان

لطفا توجه داشته باشید که این قیمت‌ ها ممکن است تغییر کنند و بر اساس موارد خاص هر بیمار و توصیه ‌های پزشک معالج تعیین شود./۲۱۵۷۴۷

نظرات