اواخر شهریور تا نیمه مهر زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا است

0

اواخر شهریور تا نیمه مهر زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا است. نکاتی که باید قبل و بعد تزریق واکسن رعایت شود

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا

اواخر شهریور تا نیمه مهر زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا است

آمیتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور در گفت‌وگو با میزان:

بهترین زمان دریافت این واکسن از اواخر شهریور تا نیمه مهر است و این دوره زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است زیرا پس از تزریق واکسن ۲ هفته زمان لازم است تا ایمنی لازم ایجاد شود و از این رو توصیه می‌شود قبل از اینکه این ویروس در جامعه شایع شود، واکسن آنفلوآنزا دریافت شود تا افراد هنگام مواجهه با ویروس دچار نوع شدید بیماری نشوند.

افرادی که جزء گروه‌های پرخطر هستند حتما باید در برابر ویروس آنفلوآنزا واکسینه شوند و سایر افراد هم می‌توانند این واکسن را دریافت کنند، اما این اقدام ضرورت چندانی برایشان ندارد.

افرادی که دچار علائم عفونت‌های تنفسی هستند باید تا زمان بهبود از تزریق واکسن خودداری کنند.

افراد باید دقت داشته باشند که همزمان با واکسن آنفلوآنزا واکسن دیگری دریافت نکنند و سعی کنند واکسن‌ها با هم تداخل نداشته باشند.

از اوایل ماه مهر همزمان با خنک شدن هوا و بازگشایی مدارس معمولا آنفلوانزا در ایران آغاز می‌شود.

واکسن‌های آنفولانزا یا ۳ ظرفیتی هستند یا ۴ ظرفیتی. اگر ۳ ظرفیتی باشند در برابر دو سویه معمولی A و یک سویه B محافظت به عمل می‌آورند. اما اگر ۴ ظرفیتی باشند در برابر دو ویروس آنفولانزای A و دو ویروس آنفلوانزای B از بدن محافظت خواهند کرد. برای اینکه بدانید کدام واکسن آنفولانزا برای شما مناسب‌تر است، باید با پزشک خود مشورت نمایید.

آنفولانزا یک بیمای ویروسی است که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالیانه حدود ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست می‌دهند. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا تزریق واکسن آنفولانزا است.

در واکسن آنفولانزا از ویروس‌های آنفولانزای غیر فعال، مواد شیمیایی که پاسخ بدن به واکسن را تقویت می‌کنند و مواد نگهدارنده برای جلوگیری از آلودگی استفاده می‌شود. ویروس آنفولانزا هر سال دچار جهش می‌شود؛ به همین دلیل مبتلا نشدن به این ویروس بسیار سخت است. همه ساله واکسن‌های جدید آنفولانزا روانه بازار می‌شوند تا با جهش‌های این ویروس همگام شوند. کارشناسان بهداشت قبل از اینکه فصل آنفولانزا فرا برسد، پیش‌بینی می‌کنند که کدام سویه‌های آنفولانزا در سال جدید رشد بیشتری خواهند داشت. ویروس‌های آنفولانزای A و B دو گونه از ویروس آنفلوانزا هستند که باعث اپیدمی‌های فصلی می‌شوند.

نظرات