معرفی کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی

0

ام سوآمی در کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی با استفاده از عرفان ذن، بودیسم و آیین‌های هندو به سؤالاتی بنیادی درباره‌ی رنج، سوگواری، زندگی و شادی پاسخ می‌دهد. او با نقل حکایت‌های اسطوره‌ای از بودا و راهب‌های بودایی در کنار روایت‌های امروزی از تجربیات خود، بر جنبه‌های معنوی مسائل پیش‌پاافتاده اما مهم زندگی تأکید می‌کند.

پرسش‌های بزرگ زندگی

درباره‌ی کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی

سؤالات عمیقی در زندگی وجود دارند که باورهای مذهبی، اعتقادات فرهنگی و نظریه‌های علمی هرکدام پاسخ‌هایی خاص برای آن‌ها ارائه کرده‌اند. ام سوآمی (Om Swami) در کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی (The Big Questions of Life) با استفاده از تجربیات شخصی و روایت‌های داستانی به برخی از مهم‌ترین سؤالات اساسی زندگی هر انسان پاسخ می‌دهد. او از تفکر آگاهانه برای توضیح تفاوت بین درد و رنج، بین فقدان و سوگواری و بین مرگ و زندگی استفاده می‌کند.

فصل‌های کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی با سؤالاتی شروع می‌شوند که همه‌ی ما در لحظه‌هایی از زندگی به آن‌ها اندیشیده‌ایم. این پرسش‌ها گاهی در ساعات تاریکی پیش از خواب به سراغ ما می‌آیند و گاهی در میان شلوغی یک مهمانی، ناگهان ما را به سکوت وا می‌دارند. ام سوآمی برای پاسخ به این سؤالات از ما دعوت می‌کند تا سرچشمه‌های معنوی آیین بودائی را مورد توجه قرار دهیم. او از آموزه‌ها و کتاب‌هایی مانند بهگود گیتا (Bhagavad Gita) ، دهاماپادا (Dhammapada)، شریماد بهاگاواتام (Srimad Bhagavatam) برای شرح چرخه‌ی مرگ و زندگی، توصیف تنهایی، تعریف خود و چگونگی بیداری ذهنی استفاده می‌کند.

شما می‌توانید برای دسترسی سریع و دانلود کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی به سایت و یا اپلیکیشن کتابراه، مراجعه کنید. پلتفرم جامع کتابراه امکان دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی را در موضوعات مختلف برای شما فراهم می‌کند. همچنین با مراجعه به بخش‌هایی همانند آخرهفته با کتابراه از تخفیف‌های ویژه تا ۱۰۰٪ نیز بهرمند شوید.

پرسش‌های بزرگ زندگی

بهگود گیتا یا بهاگاواد گیتا یکی از کتاب‌های مقدس آیین هندو است که در آن از مسائلی همچون آفرینش، سرنوشت انسان، آرامش ذهن و لزوم عدم تعلق به اشیا صحبت شده است. نقش این آموزه‌ها در کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی، کمک برای درک بهتر تفاوت رنج و درد و یافتن راه‌هایی برای کاهش رنج زندگی است. از نظر ام سوآمی درد یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر در زندگی انسانی است اما رنج ماهیتی متفاوت دارد. او پیشنهاد می‌دهد که برای درک تفاوت این دو باید به منبع و سرچشمه‌ی حوادث زندگی رجوع کنیم. باید ببینیم چه چیزهایی باعث رنج ما می‌شوند و تلاش کنیم دیدی فراخ‌تر به مسائل داشته باشیم. منبع رنج ما عموماً حوادث و یا افرادی در گذشته و لحظه‌ی حال هستند. کافی است با شناسایی آن‌ها شیوه‌ی درست برخورد و واکنش مناسب را تمرین کنیم.

رابطه با دیگری و خود یکی از پیچیدگی‌های بنیادین زندگی انسانی است. عشق و علاقه، نفرت و ترس، دوستی و دشمنی، خودخواهی و انسان‌دوستی دوگانه‌هایی هستند که سؤالات فراوانی را با خود به همراه دارند. در کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی، درک مفهوم تنهایی راهی سودبخش برای درک انواع ارتباط ما با خود و جهان پیرامونمان در نظر گرفته می‌شود. تحقق بخشیدن به ظرفیت‌های واقعی خود، تجربه‌ی شادی پایدار و درک آزادی واقعی گوشه‌ای از مسائلی است که از دریچه‌ی توجه به تنهایی درک خواهند شد. ام سوآمی با نقل داستانی از کتاب شریماد بهاگاواتام جنبه‌‌ی جالبی از تعریف دوست داشتن از منظر بودیسم و نقش کاربردی چنین تعریفی را شرح می‌دهد. راهی که او در کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی برای پذیرفتن خود پیشنهاد می‌دهد ریشه در کتاب «صلح با خویشتن» دارد؛ این کتاب مجموعه‌ای از سخنان راهب بودائی ویتنامی، تیک نات هان (Thich Nhat Hanh) است که توسط پیروانش جمع‌آوری و منتشر شده‌اند. او معتقد است که اگر بتوانیم ماهیت چرخه‌ی زندگی و افکارمان را بپذیریم، راحت‌تر می‌توانیم شکست‌های زندگی خود را نیز درک کنیم. از نظر ام سوآمی جهان برنامه‌ی خاص خود را دنبال می‌کند و قرار نیست همه‌ی رؤیاهای ما در این برنامه محقق شود. او دستورالعملی کاربردی برای دور نگه‌داشتن افکار منفی ارائه می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که این دستور افزایش سلامت ذهنی و معنوی را روزانه استفاده کنیم و با دیگران نیز به اشتراک بگذاریم.

روشن‌ضمیری، بیداری و سیر بر امواج سعادت موضوع بخش آخر کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی است. ام سوآمی در این بخش رازهای مثبت‌گرا بودن، چگونگی یافتن شادی پایدار و نقش سادگی و اخلاق در دور نگه‌داشتن ما از ناملایمات را توضیح می‌دهد. او با استفاده از آموزه‌های سوآمی راگوناندا، راهب، قدیس و متأله هندوئیسم، مسائل پیچیده‌ی متافیزیکی را در قالب داستان‌ها و روایت‌هایی ساده شرح می‌دهد. ام سوآمی انسان را نه سنگ و مجسمه‌ای که نیازمند شکل‌دادن و نه لوح سفیدی آماده برای نقش‌ونگار می‌داند. او انسان را مانند هدیه‌ای از کیهان توصیف می‌کند، دانه‌ی کوچکی که در انتظار جوانه زدن است. زندگی انسان در کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی همچون نهالی لطیف توصیف می‌شود که با اندکی پرورش و مراقبت می‌تواند به درختی بزرگ با میوه‌هایی از عشق و مهربانی تبدیل شود.

کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی پر از داستان‌ها و حکایت‌های آموزنده‌ی ذن، بودیسم و دیگر آیین‌های هندو است. این کتاب در خدمت تنظیم نگاه ما به زندگی و راهنمایی برای رسیدن به آرامش است. کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی با ترجمه‌ی مرتضی براتی، توسط نشر سنگ و به‌عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه فلسفه برای زندگی امروز این نشر منتشر شده است.

کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به کتاب‌های موفقیت و خودسازی و معنوی که دوست دارند پاسخ‌های جدیدی برای پرسش‌های قدیمی خود پیدا کنند از خواندن این کتاب لذت خواهند برد همچنین اگر به بودیسم، ذن و یوگا علاقه‌مندید حکایت‌های این کتاب برای شما جذاب خواهد بود.

با ام سوآمی بیشتر آشنا شویم

ام سوآمی نویسنده و رهبر معنوی است. او در سال ۱۹۷۹ در هند متولد شد و برای تحصیل در زمینه‌ی مدیریت کسب‌وکار (MBA) به استرالیا مهاجرت کرد. این راهب بودایی نه‌تنها با شرکت‌های تجاری بزرگ در سراسر جهان همکاری کرده بلکه شرکتی سودآور در زمینه‌ی نرم‌افزار تأسیس و مدیریت کرده است. پس از موفقیت در زمینه‌های تجاری ام سوآمی به‌طور کامل از مسائل اقتصادی فاصله گرفت تا زندگی معنوی خود را دنبال کند. او اکنون راهبی است که در صومعه‌ای دورافتاده در کوهپایه‌های هیمالیا زندگی می‌کند. ام سوآمی نویسنده پرفروش بیش از پانزده کتاب در مورد مراقبه، سلامتی و معنویت است. کندالینی: یک داستان ناگفته  (Kundalini: An Untold Story)حس سلامتی (The Wellness Sense) و اگر حقیقت گفته شود: خاطرات یک راهب (If Truth Be Told: A Monk’s Memoir) از کتاب‌های تأثیرگذار ام سوآمی هستند. علاوه بر این کتاب‌ها، او تجربیات بیش از ۱۵۰۰۰ ساعت مدیتیشن خود را در قالب کتابی به نام یک‌میلیون فکر (A Million Thoughts) ثبت کرده است.

در بخشی از کتاب پرسش‌های بزرگ زندگی می‌خوانیم

مردی به پیتزافروشی رفت و پیتزای گندم کاملی با نوشابه‌ای رژیمی سفارش داد.

صاحب مغازه پرسید: «پیتزا را به شش قاچ برش دهم یا ده برش؟»

چهره‌ی مرد در هم رفت و گفت: «ده برش؟! ده برش؟! مثلاً یک نفر اینجا دارد تلاش می‌کند وزن کم کند. شش قسمتش کن.»

همین زندگی است. اگر همه‌چیز را برای خود می‌خواهید، پس فرقی نمی‌کند آن را شش یا ده قسمت کنید. همان‌طور که در کتاب «از ذهن انباری به ذهن آگاهی» نوشتم، «درنهایت، هیچ‌چیز مهم نیست.» هر چه زودتر متوجه این موضوع شوید، درگیری‌ها یا چالش‌های سریع‌تر دست از آزار شما می‌کشند.

درد اجتناب‌ناپذیر است، اما رنج انتخابی است. از دست دادن گریزناپذیر است، غم و اندوه نیست. مرگ قطعی است و زندگی قطعی نیست. عدم قطعیت و بی‌ثباتی، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن، حتی غیرمنطقی بودنش، آن را به آنچه هست تبدیل می‌کند: امری ارزشمند، یک نعمت. شما می‌توانید ویژگی‌هایش را ترسناک، ملال‌آور و حیله‌گرانه، یا ماجراجویانه، زیبا و دلربا ببینید. انتخاب با شماست. این الفبای زندگی است.

همان‌طور که در بازی حروف، حروفی که در قفسه‌ی شما قرار می‌گیرند در دست شما نیست، اما اینکه چه کلماتی با این حروف می‌سازید و کجا آن‌ها را قرار می‌دهید، موضوع مهارت و دانش شماست. هر چه از نظر واژگان نادانی کم‌تری داشته باشید، شانس بیش‌تری برای امتیاز گرفتن دارید. هر چه سریع‌تر قفسه‌ی خود را خالی کنید، شانس دریافت حروف بهتر و گزینه‌های بیش‌تر زیادتر می‌شود. اگر حروف یا گهواره‌ی موجود بدبختی خود رها نکنید، شانس امتیازگیری خود را از دست خواهید داد. زندگی با این بازی فرقی نمی‌کند./۲۱۳۱۲۵

نظرات