طرز خواندن صحیح نماز شب اول قبر + روش های نماز شب اول قبر

0

طرز خواندن صحیح نماز شب اول قبر : نماز لَیلَةُ الدّفن یا نماز شب اول قبر، از نمازهای مستحبی که در شب اول قبر برای میت خوانده و به او هدیه می‌شود. این نماز، نماز هدیه و نماز وحشت نیز نامیده می‌شود.به همین جهت ما طرز خواندن این نماز را برای شما آماده کرده ایم. همراه ما باشید.

نماز شب اول قبر چیست

طرز خواندن صحیح نماز شب اول قبر + روش های نماز شب اول قبر

هنگامی که فردی از دنیا می رود خواندن نماز شب اول قبر یا لیلة الدفن در شبی که میّت به خاک سپرده شده است توصیه فراوانی شده است . زیرا آثار و برکات فراوان نماز وحشت هم برای نمازگزار و هم میّت دارد. نماز شب اول قبر نام های دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از: نماز هدیه(صلاه الهدیه)، نماز شب دفن(نماز لیله الدفن) و نماز وحشت(صلاه الوحشت).

به این سبب نماز وحشت نامیده شده که فردی که از دنیا رفته هنوز با عالم قبر انس ندارد و در خود احساس ترس و وحشت دارد و این نماز با فضل الهی وحشت را از او دور می‌کند. پس در واقع نماز رفع وحشت است نه نماز وحشت.

طرز خواندن نماز شب اول قبر

مستحبّ است در شب اوّل قبر ، به یکی از صورت های زیر دو رکعت نماز وحشت براى میّت بخوانند :

کیفتی برای نماز است که مختص به اولی شب فوت است (اگرچه دفن نشده باشد) در رکعت اول یک مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحید (قل هو اللَّه) و در رکعت دوم یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تکاثر را خوانده و بعد از سلام نماز بگوید: « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را بگوید)»

در رکعت اول بعد از حمد، یک مرتبه آیه الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره قدر بخواند، و بعد از سلام نماز بگوید: « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمدٍ وَ آلِ مُحمدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبرِ فلان بن فلان». (به جای فلان بن فلان، نام میت و پدرش را ببرد)

درباره چگونگى خواندن نماز وحشت قبر تعبیراتی در کلمات فقها وجود دارد:

در رکعت اول سوره حمد و سپس آیه الکرسى است و خواندن از «الله لا اله الا هو» تا «و هو العلی العظیم» کافی است. (بدون سوره توحید) و در رکعت دوم سوره حمد و سپس ۱۰ مرتبه سوره قدر «انا انزلناه» خوانده می‌شود و وقتى نماز تمام شد، چنین گفته می‌شود: «اللهم صل على محمد و آل محمد وَ ابعَث ثوابَها الى قَبرِ فُلان» و به جاى کلمه فلان، نام میت را می‌برد.

نماز شب اول قبر

روش اول برای خواندن نماز شب اول قبر :

برای خواندن نماز شب اول قبر باید پس از تکبیره الاحرام در رکعت اول ، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را خواند.برخی از علما گفته اند که آیت الکرسی را باید تا «هو العلی العظیم» خواند زیرا آن ها کافی دانسته اند و پس از آن نیازی به خواندن سوره توحید نیست. پس از خواندن رکوع و سجده، در رکعت دوم باید سوره فاتحه الکتاب(حمد) را خواند و سپس باید ده مرتبه سوره قدر (انا انزلناه) خوانده شود.نمازگزار هم باید پس از تمام شدن نماز شب اول قبر بگوید: « اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان » که به جای کلمه فلان، نام میت و پدرش گفته شود.

روش دوم برای خواندن نماز شب اول قبر :

نمازگزار باید پس از تکبیره الاحرام، سوره فاتحه الکتاب(حمد) و سپس آیت الکرسی را تا «فیها خالدون» بخواند که بنابر احتیاط یک بار خوانده شود. امام راحل(ره) فتوی به خواندن آیت الکرسی تا «فیها خالدون» را نداده است.

روش سوم برای خواندن نماز شب اول قبر
پیامبر اکرم(ص) در خصوص نماز شب اول قبر(لیله الدفن) فرموده اند: که هیچ ساعتی در نزد میّت سخت تر از شب اول قبر نیست، پس بر مُردگان خود با صدقه دادن رحم کنید و اگر قدرت صدقه دادن وجود ندارد باید برای میّت دو رکعت نماز به جا آورد.

اول، نیت دو رکعت نماز شب اول قبر و سپس در رکعت اول باید سوره فاتحه الکتاب(حمد) خوانده شود و بعد از آن باید دو مرتبه سوره توحید خوانده شود.پس از رکوع و سجده، در رکعت دوم باید پس از حمد، ده مرتبه سوره تکاثر خوانده شود و پس از نماز چنین گوید:«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان ابن فلان (به جای فلان اول نام خود میت و به جای فلان دوم، نام پدرش گفته شود.)».

روش های خواندن نماز شب اول قبر

همراه ما باشید

نظرات