راهنمای اتو کشیدن انواع پارچه

0

همه دوست دارند که لباس‌های خود را با سلیقه نگهداری کنند و عمر مفید آن‌ها را افزایش دهند. برای این کار نیاز نیست در نگهداری لباس‌ها وسواس بسیار زیادی به خرج دهید، بلکه تنها کافی است نکات نگهداری مرتبط با هر جنس پارچه، اعم از نحوه شستشو و اتوکشی لباس‌ها را بدانید تا اینگونه ماندگاری لباس را افزایش دهید و از کهنه‌شدن آن جلوگیری کنید. در ادامه با روش اتو کشیدن انواع پارچه مخصوصا انواع پارچه کرپ آشنا خواهید شد، چون هر جنس پارچه‌ای باید با درجه حرارت خاصی اتو شود.

انواع اتو برای اتوکشی پارچه و لباس

به‌طورکلی از ۲ مدل اتو می‌توان برای اتوکشیدن انواع پارچه استفاده کرد که عبارتند از:

اتو پرسی

این مدل اتوها قابلیت تنظیم میزان حرارت و بخار را دارند و با توجه به نوع و جنس پارچه می‌توان آن را تنظیم کرد. پارچه‌هایی که نیاز به کشیدن اتو روی آن‌ها است، مانند پارچه‌های کشی، بهتر است با اتو دستی اتو شوند ولی برای بسیاری از پارچه‌هایی که چروک آن‌ها سخت باز می‌شود مانند جنس کتان، جین، پیلی‌دار، لباس‌های پشمی و…، اتو پرسی گزینه خوبی است. پارچه‌های ظریف‌تر را با درجه پایین اتو کنید تا به‌خاطر تولید بخار زیاد آسیب نبینند.

 انواع اتو برای اتوکشی پارچه و لباس

اتو دستی

این مدل از اتوها تقریبا در تمام خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، چون جای کمتری اشغال می‌کنند و استفاده از آن‌ها آسان‌تر است. پارچه‌هایی که از جنس نخ، پلی‌استر، کرپ و ابریشم هستند را با اتوی دستی صاف کنید. تقریبا تمام جنس پارچه‌ها با اتوی دستی قابل صاف‌شدن هستند.

وسایل و کارهای مورد نیاز برای اتوکشی لباس

پیش از اتوکشی باید کارهایی را انجام دهید و یا وسایلی نیاز است که باید برای این کار تهیه کنید، که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • جدا‌کردن لباس‌هایی با جنس شبیه یا نزدیک به یکدیگر: پس از جداکردن لباس‌هایی که جنس شبیه به هم  دارند، اتوکشی را از آن دسته لباس‌هایی آغاز کنید که نازک و ظریف هستند و به درجه حرارت کمتری احتیاج دارند.
  • میز اتو: داشتن یک میز اتو یا جایگزینی مناسب برای آن که سطحی صاف و نرم داشته باشد، ضروری است و اتو زدن را بسیار آسان خواهد کرد. اگر بدون سطح مناسب اتو کرده باشید، قطعا می‌دانید که میز اتو تا چه اندازه واجب و تاثیرگذار است.
  • تامین آب داخل اتو: قبل از اینکه اتو را به برق بزنید، مخزن آب آن را حتما پر کنید، اما نه به‌اندازه‌ای که سر ریز کند. آب اتو درجه حرارت را کنترل و بخار مورد نیاز را نیز تامین خواهد کرد.
  • آماده‌کردن اتو: همیشه بعد از خرید اتو، دفترچه راهنمای آن را به‌خوبی مطالعه کنید تا از تمام نکات استفاده از اتو مطلع شوید. به‌‌طورکلی همه اتوها چراغی دارند که درجه حرارت آن را با رنگ قرمز و سبز نشان می‌دهند. بنابراین بلافاصله بعد از اینکه اتو را به برق زدید اتوکشی را شروع نکنید، اجازه دهید مدتی بگذرد و چراغ آن تغییر رنگ دهد، آن وقت اتو به اندازه کافی داغ شده است و می‌توانید اتوکردن را شروع کنید.
  • داشتن یک دستمال نازک نیمه مرطوب: حتما می‌دانید که پارچه‌های بسیار ظریف مانند تور، مخمل و غیره، نباید با سطح داغ اتو، تماس مستقیم داشته‌ باشند. بنابراین پارچه‌ای را که خیلی ضخیم هم نباشد، می‌توانید کمی مرطوب کنید و روی پارچه اصلی خود بگذارید. اگر می‌خواهید لباس‌های مهمانی و مجلسی خود را اتو کنید، برای اطمینان از اینکه آسیبی نمی‌بیند، بهتر است این روش را به کار بگیرید.

اتوکشی جنس پارچه پلی‌استر

  • پشت و رو کردن لباس‌های نازک: یکی دیگر از روش‌های محافظت از لباس‌ها هنگام اتو، پشت و رو کردن آن‌ها است. اگر می‌خواهید لباس نازکی را اتو کنید و یا اگر لباسی برایتان مهم است و می‌خواهید به قرار کاری یا مهمانی مهم بروید، پشت لباس را به‌جای روی آن اتو کنید.
  • مرطوب‌کردن لباس‌ها قبل از اتوکردن: لباس‌های ابریشمی، لینن، ریون، ساتن، مخمل، پنبه و پلی‌استر را قبل از اتوکردن کمی مرطوب کنید. زیرا اگر به‌صورت خشک اتو کنید امکان آسیب‌رسیدن به آن‌ها وجود دارد. بنابراین نم‌دار کردن آن‌ها را فراموش نکنید.

اتو کشیدن انواع پارچه چگونه باید انجام شود؟

هر پارچه را باید به یک شکل اتو کرد تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود، زیرا پارچه‌ها جنس، ضخامت، الیاف و ویژگی‌های مختلفی دارند. علاوه‌براین، هنگام اتوکردن هر لباسی، لیبل آن را بخوانید، زیرا به احتمال زیاد نکات مهمی درباره شستن و اتوکشی بر روی آن درج شده است.

اتوکشی انواع پارچه کرپ

در فرآیند شستشو لباس‌های کرپ چروک خواهند شد و نیاز به اتوکردن خواهند داشت. برای اتوکشی انواع پارچه کرپ حتما آن را پشت و رو و قسمت پشتی آن را اتو کنید. همچنین اگر پارچه کرپ شما یا هر جنس پارچه دیگری، دارای طرح چاپی بود، مراقب باشید که به‌هیچ عنوان با اتو تماس مستقیم نداشته باشد.

اتوکشی پارچه کرپ

پارچه پنبه

پنبه پارچه نسبتا حساسی است. پیشنهاد می‌کنیم برای اتوکشی آن از اتو دستی استفاده کنید، یک پارچه مرطوب روی لباس خود بیندازید و یا کمی لباس را مرطوب کنید که بر اثر خشک‌بودن آسیب نبیند. اگر چروک آن زیاد بود، می‌توانید از بخار اتو هم استفاده کنید.

اتو کشیدن انواع پارچه کتان و جین

اتوکردن پارچه‌های کتان کمی دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اتوکشی کمی آن را نم‌دار و اتو را روی درجه نسبتا بالا تنظیم کنید تا بتوانید چروک‌های عمیق آن را هم از بین ببرید. استفاده از بخار برای این جنس پارچه نیز فراموش نشود. نکته مهم این است که پس از شستن پارچه‌های کتان، آن‌ها را کاملا صاف آویزان کنید تا به بازشدن قسمتی از چروک‌های آن کمک کند.

جنس پارچه پلی‌استر

پلی‌استر نوعی ماده پلاستیکی است که در برخی لباس‌ها به کار رفته است. این جنس پارچه به‌خاطر الیاف شیمیایی آن‌ها با گرما و به‌ویژه بخار، رابطه خوبی ندارد و درجه بالای اتو می‌تواند باعث براق‌شدن و گاهی آسیب شدید به لباس شود. برای اتوکشیدن لباس از جنس پلی‌استر، دما را پایین بیاورید و حتما آب را روی تمام بخش‌های لباس اسپری کنید.

اتوکردن لباس‌های پشمی

برای اتوکشی جنس پشمی، بهتر است آن را برعکس و پشت آن را اتو کنید. در غیر این‌صورت حتما پارچه نازک و نم‌داری را روی آن بیندازید تا آسیب نبیند.

چگونگی اتو کردن پارچه مخمل

یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین جنس‌ها در برابر اتو و حرارت، مخمل است. از اتوکردن این لبا‌س‌ها معمولا صرف‌نظر و فقط به بخار اتو بسنده کنید، اما در صورت نیاز می‌توانید با انداختن پارچه روی آن این کار را انجام دهید. در هر حال بهترین کار، سپردن لباس‌های مخمل به اتوشویی است.

پارچه‌های کشمیر

این پارچه حساس هم مانند مخمل بسیار حساس است و توصیه می‌شود این جنس را به اتوشویی ببرید تا آسیبی به لباس نرسد.

لباس‌های با جنس نایلون

این جنس پارچه، مشابه پارچه پلی‌استر است. بنابراین هرگز از درجه بالای اتو و همچنین بخار اتو استفاده نکنید، زیرا به‌سرعت حالت براق و مشابه سوختگی، روی پارچه ایجاد خواهد شد.

اتوکشی لباس‌هایی با جنس نایلون

لباس‌های توری

برخلاف بسیاری از انواع پارچه‌ها، مرطوب‌کردن لبا‎‌س‌های توری توصیه نمی‌شود و کافی است یک پارچه خشک را روی آن بیندازید و با درجه حرارت پایین و بدون استفاده از بخار، تور را اتو بکشید.

 پارچه ساتن

برای اتوکشیدن پارچه حساس ساتن، بهتر است پارچه نم‌داری را روی لباس بیندارید و یا خود پارچه ساتن را مرطوب و سپس با درجه متوسط یا پایین، اتو کنید.

لباس‌هایی با جنس لینن

جنس لیننن، چروک پذیری بالایی دارد و پس از شستشو به اتوکشی نیاز پیدا خواهد کرد، بنابراین حتما آن را پشت و رو کنید و فقط بخش پشتی را اتو بزنید.

اتوکردن لباس‌های ریون

برای اتوکشی ریون هم مانند لینن، بهتر است آن را پشت و رو و از درجه پایین برای اتو کردن استفاده کنید. سعی کنید اتو را زیاد روی این جنس پارچه نکشید.

جنس لباس ابریشمی

برای حفاظت از این جنس لباس در حین اتوکشی می‌توانید هر ۲ راه را امتحان کنید. بنابراین هم امکان پشت و رو اتو کردن وجود دارد و هم می‌توانید قبل از اینکه پارچه ابریشم به‌طور کامل خشک شود، پارچه‌ای روی آن انداخته و اتو کنید. یادتان باشد درجه اتو را زیاد بالا نبرید.

مراحل اتو کشیدن انواع لباس

مراحل اتوکشیدن انواع لباس

  • اتوزدن پیراهن: اتوکشیدن انواع پیراهن را از یقه آن شروع کنید، سپس بخش پشتی لباس را تا نزدیک کناره‌ها به‌خوبی اتو بزنید. اکنون نوبت اتوکردن یک سمت لباس از زیر یقه تا پایین لباس و سپس طرف دیگر آن است، در نهایت هم به‌سراغ آستین پیراهن بروید و ۲ طرف آن را خوب اتو بکشید.
  • اتوکشیدن لباس‌های مجلسی: دامن‌های مجلسی خود را از پایین به سمت کمر و به‌آرامی اتو کنید. اگر لباس‌های پر چین و خمی دارید باید دقت کنید که تمام قسمت‌های آن به‌طور کامل اتو شود. گاهی بهتر است لباس‌های مهم خود را به اتوشویی بسپارید تا نگران آسیب‌رسیدن به آن هم نباشید. مراقب منجوق و دکمه‌های لباس هم باشید.
  • اتو‌کشیدن شلوار: اتوکشی را از جیب شلوار شروع کنید و پس از آن به‌سراغ کمر شلوار بروید، سپس شلوار را از خط اتوی آن تا کنید و به خوب هر ۲ طرف آن را اتو کنید تا خط اتو پر رنگ شود.

نکات مهم در اتو کشیدن انواع پارچه

دیگر نکات مهم در اتو کشیدن انواع پارچه

  • برای پارچه‌‎های ظریف و حساس، به‌هیچ وجه درجه اتو را بالا نبرید، حتی اگر لباس بسیار چروک شده بود.
  • لبا‌س‌های درشت‌بافت را از قسمت پشتی آن اتو بزنید.
  • مراقب طرح‌های چاپی باشید که اصلا نباید مستقیما حرارت ببینند.
  • روکش دیگری برای میز اتوی خود بدوزید که قابل تعویض باشد و سطح اصلی میز تغییر رنگ ندهد.
  • برای اتوکردن بخش‌های زیپ‌دار و دکمه‌دار، پارچه‌ای روی لباس بیندازید.
  • بلافاصله پس از اتوکردن، لباس را آویزان کنید تا مجددا چروک نشود.
  • لباس‌هایی که برای صاف‌شدن به حرارت بالا احتیاج دارند را در آخر اتو کنید.
  • مقداری صابون را در محل خط اتوی شلوار بکشید تا خط آن به‌خوبی برجسته شود.

انواع پارچه کرپ و هر پارچه دیگری پس از شستشو نیاز به اتوکشی دارند. با رعایت نکات گفته شده، دیگر نگرانی بابت اتوکشیدن انواع پارچه نخواهید داشت و عمر مفید لباس‌هایتان نیز افزایش می‌یابد./۲۱۰۶۳۸

نظرات