بیوگرافی ابراهیم گلستان و همسرش اشی کیست +‌علت فوت و درگذشت و فرزندان

1

بیوگرافی ابراهیم گلستان و همسرش اشی کیست +‌علت فوت و درگذشت و فرزندان

سید ابراهیم تقوی شیرازی معروف به ابراهیم گلستان نویسنده و کارگردان و تهیه کننده بوده که در ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز به دنیا امده و متاسفانه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت. او در حالی روز سه شنبه ۲۲اوت ۲۰۲۳ در منزل مسکونی‌اش در بریتانیا دارفانی را وداع گفت که در کنار خانواده اش بوده و در نهایت بعد از یک قرن زندگی از دنیا رفت. لیلی گلستان و کاوه گلستان فرزندان ابراهیم گلستان هستند و مدتی نیز حواشی روابط عاشقانه با فروغ فرخزاد گریبانگیر این نویسنده بود. این نویسنده و فیلم ساز و روزنامه نگار بزرگ ایرانی که سال ها در لندن زندگی می کرد ساعاتی پیش در سن ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.

ابراهیم گلستان یکی از اعضای سابق حزب توده بود که به دلیل باندبازی از این حزب جدا شد. او در سن ۲۱ سالگی و در دوران دانشجویی با دختر عموی خود فخری ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نام های لیلی و کاوه شد.

همسر و فرزندان

ابراهیم گلستان بعد از مرگ همسرش فخری گلستان، با اشی ازدواج کرد. اشی همسر دوم ابراهیم گلستان است که در انگلستان با وی ازدواج کرده است. فروغ فرخزاد معشوقه ابراهیم گلستان است که حرف و حدیث های زیادی درباره روابط عاشقانه این دو وجود دارد.

بیوگرافی ابراهیم گلستان و همسرش و فرزندان +‌علت فوت و درگذشت و آثار

بیوگرافی ابراهیم گلستان

ابراهیم گلستان با نام اصلی سید ابراهیم تقوی شیرازی، متولد ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز نویسنده؛ کارگردان داستان نویس و مترجم و عکاس و روزنامه نگار اهل ایران است. او فارغ التحصیل رشته حقوق بوده و علاوه بر نویسندگی در زمینه کارگرانی و روزنامه نگاری نیز فعالیت حرفه ای داشت و سال ها در عرصه داستان نویسی و کارگردانی و روزنامه نگاری تلاش کرد.

او یکی از پیشگامان سینمای نوین ایران بود و سبکی نو در سینما و ادبیات ایران بنا کرد.

زندگینامه ابراهیم گلستان

خانواده و خویشاوندان

او نوهٔ آیت‌الله سید محمد شریف تقوی شیرازی و فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگار شیرازی صاحب روزنامهٔ گلستان است که نمایندگی فارس را در مجلس مؤسسان ۱۳۰۴ که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد برعهده داشت. پدربزرگ و عموی گلستان مجتهد بودند.

مانی حقیقی کارگردان سینما نوه دختری ابراهیم گلستان است. لیلی گلستان و کاوه لستان فرزندان هستند و شاهرخ گلستان برادرش می باشد. نعمت حقیقی (همسر سابق لیلی گلستان) دامادش و هنگانه گلستان عروس ابراهیم گلستان می باشد.

سال‌های فعالیت

از سال ۱۳۲۳ وارد حیطه داستان نویسی و روزنامه نگاری شد. او در سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد. این جایزه، اولین جایزهٔ بین‌المللی برای یک کارگردان ایرانی به‌شمار می‌رود.

سبک داستان نویسی گلستان در سیر پیشرفتِ داستان معاصر فارسی قابل توجه دانسته شده‌است.

تحصیلات

در سال ۱۳۲۰ برای تحصیل حقوق به تهران رفت. در سال ۱۳۲۰ وارد دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران شد اما نیمه‌کاره رها کرد.

بیوگرافی و عکس جوانی ابراهیم گلستان

سوابق از عکاسی تا نویسندگی

مرحوم ابراهیم گلستان، از سال ۱۳۲۳ وارد حرفه عکاسی شد و به عنوان عکاس روزنامه‌های رهبر و مردم حزب به کار مشغول شد.

او مدتی عضو حزب توده بود، اما در سال ۱۳۲۶ از این حزب جدا شد. جدایی او نه به‌خاطر اختلاف نظری و فکری بلکه به‌دلیل باور او به‌روابط ناسالم و باندبازی‌ها و جاه‌طلبی‌های افراد حزب بود.

وی در سال ۱۳۲۶، اولین کتاب خود را که مجموعهٔ داستانی با نام به دزدی رفته‌ها بود، منتشر کرد.

گلستان پس از جدایی از حزب توده برای کار در اداره انتشارات شرکت نفت ایران و انگلستان به آبادان نقل مکان کرد و در این اداره مدتی رمان‌های معروف جهان را برای نشریه روزانه اخبار هفته ترجمه می‌کرد. او مدتی نیز دبیر این نشریه با تیراژ ۲۵هزار نسخه بود. او همچنین در مجله انگلیسی دیلی نیوز نیز کار می‌کرد. گلستان تا سال ۱۳۳۳ در این اداره کار کرد تا این که با ایجاد دفتر کنسرسیوم بین‌المللی نفت ایران او بخشی از امور تبلیغاتی این دفتر و روابط عمومی آن را عهده‌دار می‌شود که منجر به تولید فیلم عکس و کتابچه‌های تبلیغاتی شد.

ماجرای روابط عاشقانه ایراهیم گلستان و فروغ فرخزاد

کارگردان سینما

مرحوم گلستان، پس از سال ۱۳۳۶، استودیوی سینمایی خود را با نام «استودیو گلستان» تأسیس کرد و تعدادی فیلم مستند برای یکی از سازمان‌های شرکت نفت ساخت. یک آتش و موج و مرجان و خارا از این جمله‌اند. گلستان کارگردان دو فیلم داستانی با نام‌های خشت و آینه (۱۳۴۴) و اسرار گنج درهٔ جنی (۱۳۵۰) نیز هست. وی همچنین تهیه‌کنندهٔ فیلم خانه سیاه است به کارگردانی فروغ فرخ‌زاد بوده‌است.

ماجرای روابط عاشقانه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد

ابراهیم گلستان مدتی با فروغ فرخزاد رابطهٔ عاشقانه داشت. البته لیلی گلستان می گوید فروغ خودش را پدرم چسباند. اگرچه اصل وجود این رابطه عمیق نه بر خانواده گلستان و فرخزاد پوشیده بود و نه برای عموم، اما ماهیت و جزئیات آن موضوعی بوده که همواره ذهن علاقمندان به فروغ و ابراهیم گلستان را به خود مشغول کرده است. این ابهامات با مرگ دلخراش فروغ (بر اثر انحراف خودرو از جاده) از یک سو و سکوت همیشگی ابراهیم گلستان از سوی دیگر، بیشتر و بیشتر شده است.

ازدواج و همسر ابراهیم گلستان

ازدواج و همسرش

ابراهیم گلستان در ۲۱ سالگی با دختر عموی خود فخری گلستان (تقوی شیرازی) ازدواج کرد. او بعد از مرگ فخری، با اشی در انگلستان ازدواج کرد.

فرزندان ابراهیم گلستان

ابراهیم گلستان دو فرزند به نام لیلی و کاوه دارد. کاوه گلستان عکاس خبری ایرانی، در مأموریتی در سال ۲۰۰۳ به همراه گروه خبری بی‌بی‌سی در عراق بر اثر انفجار مین کشته شد؛ لیلی گلستان، به‌عنوان مترجم، نویسنده و مسئول گالری گلستان در ایران فعالیت می‌کند.

مانی حقیقی، کارگردان، و مهرک گلستان، خوانندهٔ رپ، صنم حقیقی، کارشناس نفت، و محمود حقیقی نوه‌های او هستند.

آیا فروغ فرخزاد صیغه ابراهیم گلستان بوده ؟

نامه های عاشقانه فروغ نشان می دهد عشق سوزانی در بین آنها وجود داشته و درباره اینکه آیا فروغ فرخزاد صیغه ابراهیم گلستان بوده یا نه هیچ سندی وجود ندارد

علت فوت و درگذشت ابراهیم گلستان

پس از انقلاب

وی از سال ۱۳۵۷ در استان ساسکسِ انگلستان زندگی می‌ کرد.

علت فوت و درگذشت ابراهیم گلستان

او روز سه شنبه ۲۲اوت ۲۰۲۳ در منزل مسکونی‌اش در بریتانیا دارفانی را وداع گفت که در کنار خانواده اش بوده و در نهایت بعد از یک قرن زندگی از دنیا رفت.

1 دیدگاه در “بیوگرافی ابراهیم گلستان و همسرش اشی کیست +‌علت فوت و درگذشت و فرزندان

  1. ثاری گفت:

    عکسی که کنار فروغه برادرشه نه ابراهیم گلستان

نظرات