داستان فیلم ارادتمند نازنین بهاره تینا درباره چیست و چرا جنجالی شد +‌نقد

0

داستان فیلم ارادتمند نازنین بهاره و تینا عبدالرضا کاهانی درباره سه زن جوان با بازی مهناز افشار و آیدا ماهیانی و طناز طباطبایی را روایت می کند که تصمیم گرفته اند زندگی متفاوتی داشته باشند و از مردان انتقام بگیرند. در واقع محتوای بی شوهری در این فیلم بیشتر نمایان است. مهناز افشار و آیدا ماهیانی و طناز طباطبایی سه بازیگر زن اصلی داستان فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا هستند که بازی خوبی را در فیلم ارائه می دهند.

داستان فیلم ارادتمند نازنین بهاره و تینا درباره چیست و چرا جنجالی شد +‌نقد

داستان فیلم ارادتمند نازنین بهاره و تینا درباره چیست و چرا جنجالی شد +‌نقد

بطور کلی داستان فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا از زندگی مجردی و در نهایت صحنه کلیشه ای فیلم های ایرانی به ازدواج ختم میشود.

ارادتمند نازنین بهاره تینا به کالبدشکافی یکی از مسائل سالیان اخیر اجتماع ایران یعنی بالا رفتن سن ازدواج در جامعه با تمرکز بر ایجاد مشکلاتی که این مسأله در زندگی دختران ایجاد می کند رفته است.در این فیلم ۳ دختر جوان تصمیم گرفته‌اند زندگی بی‌قیدوبندی داشته باشند و زندگی را برای یک شب بخواهند. باتوجه‌ به دوران ساخته‌شدن فیلم، به نظر می‌رسد که پیش‌بینی کاهانی از کشیده‌شدن جامعه به ابتذال‌های شبکه‌های اجتماعی کاملاً درست بوده است!

موضوع و داستان فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا با نقد

این سه دختر با خواستگاه‌های فکری گوناگون دارند که هر سه به نوعی مجردند و همین می‌شود که به دل خیابان زده و با حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها از مردان انتقام می‌گیرند. نقدهای زیادی به این وارد شده و آن را در رده فیلم های عامه پسند محسوب کردند.

این فیلم از سال ۹۵ تاکنون توقیف بوده و حرف و حدیث های زیادی برای اکران داشت، در نهایت در مرداد ۱۴۰۲ نسخه غیرقانونی آن سر از کانال های تلگرامی دراورد.

نقد داستان ارادتمند نازنین بهاره تینا

ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا یکی از آثار سینمای ایران است که توسط کاهانی در سال ۱۳۹۴ ساخته و سال‌ها توقیف ماند. حواشی این فیلم و اعتراض های سینما گران برای توقیف آن لاعث تا بیننده برای تماشای آن حریص شود و به دنبال چرایی این حواشی باشد که مگر داستان فیلم ارادتمند نازنین بهاره و تینا چیست که این همه حاشیه دارد و باید سال ها در توقیف بماند. پس از گذشت سال‌ها، نسخه غیرقانونی آن مانند چند فیلم دیگر از جمله «تفریق» و «بی رویا» منتشر شده است

فیلم سینمایی ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا مانند دیگر ساخته‌های کاهانی جنجالی و پر حاشیه است. عبدالرضا کاهانی را باید سلطان فیلم های جنجالی دانست و از نظر توقیف فیلم هایش نیز در رده های تک رقمی قرار دارد.

سینمایی ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا فاقد قصه مشخصی است و شخصیت‌ پردازی‌ هایش را از لا بلای دیالوگ‌ های شخصیت‌ هایش می‌سازد و در واقع، هرآنچه که ما می‌بایست از شخصیت‌های داستان بدانیم، از دیالوگ‌های لات گونه و داش مشتی آنها متوجه می‌شویم که از فیلم های عبدالرضا کاهانی غریب نیست و در ساخته‌های پیشین این کارگردان نیز می‌توان رویکرد مشابهی را شاهد بود

بازیگران فیلم، نقش آفرینی مناسبی در مقابل دوربین داشته اند و در این بین، وضعیت مهران غفوریان از دیگر بازیگران فیلم بسیار بهتر است. «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» فاقد هر نوع مشکل خاصی برای انتشار است و در حال حاضر در شبکه های اجتماعی بیشتر از این ماجراها دیده میشود و آنچه که در فیلم بیان شده، در مقایسه با وضعیت امروز جامعه هیچ است

سینماژورنال: عبدالرضا کاهانی کارگردانی که یک فیلم اکران نشده به نام “توصیه می‌شود” را با محوریت شوخی با کارمندان اداره نظارت ارشاد دارد به تازگی فیلمبرداری اثری دیگر با نام “ارادتمند نازنین بهاره تینا” را پشت سر گذاشت.

به گزارش سینماژورنال این روزها شیما منفرد همسر کاهانی کار تدوین این فیلم را انجام می‌دهد و به دنبال آن نیز علیرضا علویان کار صداگذاری را انجام خواهد داد.

مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی که این آخری پیشتر مدل بوده بازیگران اصلی “ارادتمند…” هستند و مهران غفوریان نیز نقش مرد داستان را ایفا می‌کند.

درد بی شوهری و ازدواج

ارادتمند نازنین بهاره تینا به کالبدشکافی یکی از مسائل سالیان اخیر اجتماع ایران یعنی بالا رفتن سن ازدواج در جامعه با تمرکز بر ایجاد مشکلاتی که این مسأله در زندگی دختران ایجاد می کند رفته است.

در “ارادتمند نازنین بهاره تینا” زندگی سه دختر با خاستگاه های فکر متفاوت روایت می‌شود که هر سه از درد “بی شوهری” رنج می برند و همین می‌شود که به دل خیابان زده و با حضور در مهمانی ها و گعده های مختلف به انتقام گیری از مردان دست می‌زنند.

البته که این انتقام گیری در نهایت به تنبه این دختران منجر شده و آنها سربراه می شوند ولی فیلم مسیری را روایت می کند که این سه دختر در خیابان گردیهای خود با آن روبرو می شوند.

این خط داستانی هرچند شباهتهایی دارد با کمدی “تسویه حساب” فیلم توقیفی تهمینه میلانی که با روی کار آمدن جواد شمقدری رفع توقیف شد اما کاهانی کوشیده با به‌روز کردن موقعیت کاراکترهای فیلم و بخصوص تطبیق ویژگیهای شخصیتی آنها با ویژگی دختران روزگار معاصر وجهی همذات پندارانه به اثر بدهد.

علت توقیف

گفتنی است، ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی عبدالرضا کاهانی ساخته سال ۱۳۹۵ است. عبدالرضا کاهانی که بعد از اکران استراحت مطلق در ایران و چند کشور دیگر برای مدتی به استراحت پرداخت، و در زمستان ۱۳۹۴ فیلم جدیدش را جلوی دوربین برد. این فیلم سه بازیگر زن اصلی دارد که این نقش‌ها را طناز طباطبایی، مهناز افشار و آیدا ماهیانی برعهده دارند و بازیگر مرد این فیلم هم مهران غفوریان است. فیلمنامهٔ این فیلم را نیز کاهانی نوشته‌است فیلمی که برخلاف کارهای قبلی این کارگردان فضایی زنانه دارد. فیلمبرداری فیلم از ۱۵ دی ۱۳۹۴ به تهیه‌کنندگی عبدالرضا کاهانی و سعید خانی آغاز شد.

نظرات