روش های درمان دندان درد

0

دندان درد به دلایل مختلف مثل پوسیدگی دندان، عفونت دندان، شکستن دندان، تحلیل لثه و … اتفاق می افتد که سریعا باید جهت ترمیم دندان به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنید. البته در صورتی که دندان درد شب هنگام و یا در روزهای تعطیل هم به سراغ شما آمد، جای هیچ گونه نگرانی نیست؛ چرا که شما می توانید به مراکز دندانپزشکی شبانه روزی مراجعه کنید و پس از معاینه وضعیت دهان و دندان و بررسی علت دندان درد، درمان های لازم انجام می شود.  اما اگر دسترسی به مراکز دندانپزشکی ندارید می توانید با روش های خانگی تا حد زیادی از شدت این درد بکاهید که در ادامه این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

 درمان دندان درد

روش های درمان دندان درد در خانه

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به مراکز دندانپزشکی برای ترمیم دندان و درمان دندان دردتان ندارید می توانید به صورت موقت با روش های زیر از شر دندان درد خلاص شوید:

درمان دندان درد با کمپرس یخ

یکی از روش های موثر برای درمان دندان درد، استفاده از کمپرس یخ است به خصوص اگر علت دندان درد آسیب یا التهاب لثه باشد.

برای درمان دندان درد با یخ، کمپرس یخ را روی قسمتی از صورتتان که دندان درد دارید به مدت چند دقیقه قرار دهید و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

سرما باعث انقباض رگ های خونی شده و جریان خون را در ناحیه کندتر می کند که این فرایند باعث بی حسی ناحیه و کاهش درد و التهاب می شود.

درمان دندان درد با آب نمک

غرغره کردن آب نمک در طول روز باعث از بین رفتن ذرات باقی مانده غذا در بین دندان ها و کاهش التهاب و تورم می شود. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و به مدت ۳۰ ثانیه آن را غرغره کنید، این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید.

درمان دندان درد با داروهای مسکن بدون نسخه

یکی دیگر از راه های درمان دندان درد در خانه استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن است.

درمان دندان درد با چای نعناع

نعناع خاصیت ضد التهابی و خاصیت بی حس کنندگی دارد که استفاده از آن برای کاهش دندان درد موثر است. برای درمان دندان درد در خانه یک قاشق چای خوری برگ نعناع را داخل یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی گاز بجوشد. پس از خنک شدن چای، آن را داخل دهان بچرخانید و سپس قورت دهید.

درمان دندان درد

درمان دندان درد با سیر

به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی سیر از آن استفاده های درمانی گونان می شود و تاثیر آن در تسکین دندان درد فوق العاده است. برای این کار یک حبه سیر را خرد کنید و به کمی نمک به آن اضافه کنید و برای چند دقیقه روی دندانی که درد می کند قرار دهید.

درمـان دنـدان درد با میخک

میخک حاوی نوعی ماده شیمیایی به اسم اوژنول است که عملکرد آن شبیه یک ماده بیهوشی است. همچنین میخک خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی دارد که عفونت دندان و لثه را از بین می برد. برای درمـان دندان با میخک چند قطره از روغن میخک را روی پنبه ای بریزید و روی دندانی که درد می کند قرار دهید و یا اینکه یک میخک خشک را مدتی روی دندان قرار دهید و سپس آن را بجوید.

درمـان دنـدان درد با ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی که دارد در درمان دنـدان درد و التهابات لثه می تواند موثر باشد.

درمـان دنـدان درد با آویشن

آویشن خواص درمانی بیشماری دارد که از جمله آنها می توان به درمان سرماخوردگی، درمان عفونت ریه و سرفه مزمن اشاره کرد. ترکیب اصلی آویشن تیمول است که خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد قارچی دارد.

برای درمان دنـدان درد با آویشن می توانید چند قطره از روغن آویشن را داخل یک لیوان آب بریزید و آن را غرغره کنید و یا اینکه چند قطره روغن آویشن را روی یک پنبه بزنید و آن را روی دنـدانی که درد می کند قرار دهید.

درمان دندان درد با دهان شویه هیدروژن پراکسید

یکی دیگر از روش های دندان درد، شستشوی دهان با دهان شویه هیدروژن پراکسید است. البته مصرف این نوع دهان شویه ها برای کودکان توصیه نمی شود.

درمان دندان درد با زردچوبه

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد برای درمان دنـدان درد می تواند بسیار باشد. برای درمان دنـدان درد با زردچوبه مقداری از پودر زردچوبه را با آب ترکیب کنید و خمیر حاصله را برای چند دقیقه روی دنـدانی که درد می کند قرار دهید.

درمان دندان درد

مراجعه به مطب دندانپزشکی

همان طور که گفتیم درمان های خانگی به طور موقت می توانند در کاهش درد دنـدانی موثر باشند و درمان همیشگی دنـدان درد نیاز است که هر چه سریع تر به یک کلینیک یا مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. دنـدان درد در اکثر مواقع علامتی از پوسیدگی، عفونت دنـدان، عفونت لثه و … است و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تر مانند بیماری لثه، آبسه دنـدان و … شود.

با این تفاسیر نباید به دنـدان درد خود بی توجهی کنید و در سریع ترین زمان ممکن به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از دندان درد

بدون شک بهترین راهکار برای پیشگیری از دندان درد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. این کار را با رعایت نکات زیر انجام دهید:

  • روزانه حداقل دو بار دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • مصرف غذاها و خوراکی را شیرین را به حداقل ممکن برسانید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش کنید.
  • مصرف سیگار و دخانیات را ترک کنید.
  • هر ۶ ماه یکبار چکاپ دندانپزشکی داشته باشید.

کلام آخر

دندان درد یکی از علائم مهم بیماری های دهان و دندانی مانند پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، عفونت دندان و عفونت لثه است. بهترین راهکار برای درمـان دندان درد و ترمیم دندان مراجعه به مراکز دندانپزشکی است. اما از آنجا که دنـدان درد بسیار آزاردهنده است و تحمل آن برای افراد دشوار است؛ در صورت عدم دسترسی به مراکز دندانپزشکی می توانند با روش های خانگی گفته شده در این مقاله دنـدان درد خود را به صورت موقتی بهبود بخشند تا در اولین فرصت به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنند و مشکل را از ریشه حل کنند./۲۰۳۶۵۸

نظرات