تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی

0

انواع آجر نسوز از رایج ‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در سال‌های اخیر به طور گسترده مورد توجه معماران و طراحان ساختمان قرار گرفته است. این آجرها تنوع بسیار بالایی دارند. انواع مختلف آجر نسوز در طرح، رنگ و مشخصات با یکدیگر تفاوت دارند. آجر شاموتی و آجر انگلیسی دو مورد از مهمترین انواع آجر نسوز می‌باشد. اگر تصمیم دارید در میان انواع مختلف آجر نسوز، یک انتخاب داشته باشد، ممکن است این سوال را برای شما به وجود بیاید که تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی چیست؟

اگر به دنبال یک آجر نسوز برای طراحی نمای ساختمان می‌باشید، کدامیک از دو آجر شاموتی یا انگلیسی مناسب‌تر است؟ کدام آجر برای ساخت کوره صنایع مناسب است؟ آجر شاموتی و آجر انگلیسی دو نوع آجر نسوز می‌باشند که با مواد اولیه گوناگون تهیه شده‌اند. به همین دلیل، با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. در ادامه تفاوت‌ آجر شاموتی و انگلیسی از لحاظ مختلف را بررسی می‌کنیم.

 تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی

تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی از لحاظ رنگ

یکی از تفاوت‌های ظاهری آجر شاموتی و انگلیسی که در اولین نگاه نیز به چشم می‌آید، از لحاظ طیف رنگی آن‌ها است. معمولا آجر شاموتی در طیف‌های مختلف رنگ زرد چون زرد، کرم، خردلی، نارنجی تیره و پرتقالی تولید می‌شود. اما آجر انگلیسی در طیف‌های مختلف رنگ قرمز از قرمز روشن تا تیره، جیگری، زرشکی و… تولید می‌شود.

برای اینکه نمای ساختمان، جلوه بسیار شیک‌تر و خاص‌تری داشته باشد، می توانید طیف‌های رنگی مختلف آجر شاموتی و یا انگلیسی را به صورت رندوم در کنار هم استفاده کنید. ترکیب رنگ‌ها در کنار یکدیگر، نما خلاقانه، زیبا و با شکوهی ایجاد می‌کند.

تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی در مواد اولیه آنها

یکی دیگر از اصلی‌ترین تفاوت‌های آجر شاموتی و انگلیسی در مواد اولیه به کار رفته برای ساخت آنها می‌باشد. در واقع مواد اولیه آجر، باعث ایجاد ویژگی‌های منحصر به فرد آن از جمله رنگ، مقاومت در برابر حرارت و فشار و … خواهد شد. ویژگی‌های آجر در کاربرد و قیمت آن نیز تاثیرگذار است.

آجر شاموتی از خاک شاموت تولید می‌شود. دلیل نامگذاری آجر نیز به دلیل خاک مورد استفاده برای تهیه آن است. خاک شاموت دارای ترکیبات خاک رس پلاستیک، رس فلنیت، بنتونیت، کالوئن و خاک رس است. این خاک در معادن طبس موجود است و از باکیفیت‌ترین و بهترین انواع خاک برای ساخت آجر نسوز به شمار می‌رود.

برای تهیه آجر انگلیسی از خاک سمیرم استفاده می‌شود. این خاک از معادن سمیرم اصفهان به دست می‌آید. گاهی اوقات آجر انگلیسی با عنوان آجر سمیرم نیز شناخته می‌شود.

آجر انگلیسی

تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی از لحاظ تحمل حرارت

و انگلیسی هر دو از انواع آجر نسوز می‌باشند. این دو آجر مقاومت گرمایی بسیار بالایی دارند. اما تحمل گرمایی این دو آجر با یکدیگر تفاوت دارد. تحمل گرمایی این دو آجر به خاک به کار رفته برای تولید آنها و دمای پخت آجر بستگی دارد.

آجر شاموتی به راحتی می‌تواند درجه حرارت ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ درجه سانیتگراد را تحمل کند. به دلیل مقاومت بالای این آجر، از آن برای ساخت کوره در صنایع بسیار مختلف استفاده می‌شود. اما آجر انگلیسی قادر است دمای ۷۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. آجر انگلیسی برای ساخت باربیکیو، کوره‌های کوچک، شومینه و… مناسب است.

تفاوت آجر شاموتی و انگلیسی از لحاظ کاربرد

آجر شاموتی و انگلیسی کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این آجرهای زیبا به دلیل زیبایی‎های ظاهری و طیف رنگی مختلف، برای طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان بسیار کاربرد دارند. استفاده از این آجر در نمای داخلی ساختمان از جمله ورودی آپارتمان، آشپزخانه و نشیمن و … فضای بسیار دلنشین و چشم نوازی را ایجاد می‌کند. همچنین طراحی نمای بیرون ساختمان نیز با کمک این آجرهای نسوز، جلوه بسیار خاص و مدرنی به ساختمان می‌بخشد.

آجر انگلیسی، به دلیل داشتن زیبایی ظاهری و رنگ‌های خاص در ساخت خانه‌های ویلایی، کافی شاپ‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود. برای طراحی نمای ساختمان از هر دو آجر شاموتی و انگلیسی می‌توان استفاده کرد. اما انتخاب آجر به کارآیی ساختمان (تجاری و یا مسکونی) بودن آن نیز بستگی دارد. معمولا آجر انگلیسی نسبت به آجر شاموتی نمای رسمی‌تری به ساختمان می‌بخشد. اما در نهایت، این به سلیقه شما بستگی دارد که کدام آجر را انتخاب می‌کنید.

علاوه بر طراحی نمای داخلی و خارجی، به دلیل مقاومت گرمایی و خاصیت نسوز این آجرها، کاربردهای مختلفی دارند. آجر شاموتی قادر به تحمل دمای ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد است. به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی در ساخت کوره‌های صنایع مختلف دارد که نیاز به درجه حرارت بالا دارند. برای مثال در صنعت ریخته گری، فولاد، صنعت ذوب آهن، کوره ذوب فلزات، کوره پخت کیک، کوره سیمان، استفاده در صنعت شیشه، کوره ذوب فلز و…. از این آجر استفاده می‌شود.

آجر انگلیسی نیز به راحتی می‌تواند دمای ۷۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. به همین دلیل در ساخت شومینه، باربیکیو و کوره‌های کوچک به کار می‌رود. البته از آجر شاموتی نیز می‌توان برای این موارد استفاده کرد. اما به دلیل قیمت نسبتا پایین‌تر آجر انگلیسی و زیبایی بیشتر این آجر، اغلب افراد آجر انگلیسی را به آجر شاموتی ترجیح می‌دهند. اگر در ساخت باربیکیو، از آجرهای انگلیسی به صورت رندوم استفاده کنید، ظاهر چشمگیری خواهد داشت.

آجر شاموتی

تفاوت قیمت آجر شاموتی و انگلیسی

یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌های آجر شامـوتی و انگلیسی از لحاظ قیمت می‌باشد. هزینه مصالح یکی از مهمترین دغدغه‌های ساختمان‌سازان می‌باشد. در رابطه با قیمت آجر شامـوتی باید گفت به علت استفاده از خاک شامـوت استخراج شده از معادن طبس در ساخت این آجر، قیمت نسبتا بالاتری دارد. این خاک از با کیفیت‌ترین خاک‌ها می‌باشد.

اما آجر انگلیسی از خاک نسوز سمیرم است که در معادن سمیرم یافت می‌شود. به همین علت قیمت آجر انگلیسی نسبت به آجر شامـوتی ارزانتر است. اما به طور کلی باید گفت خرید هر دو آجر کاملا مقرون به صرفه است. زیرا هر دو آجر نسبت به کیفیت بالا و زیبایی ظاهری که دارند، قیمت کاملا مناسب و به صرفه‌ای دارند.

فروشگاه آنلاین ایران نیاز ارائه دهنده انواع مختلف آجر نسوز از جمله آجر شـاموتی و آجر انگلیسی می‌باشد. شما می‌توانید در این سایت به طور کامل‌تر با مشخصات هر آجر آشنا شوید. همچنین در صورت ثبت سفارش، آجر مورد نیاز شما با بالاترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت و کمترین زمان ممکن برای شما ارسال خواهد شد./۴۹۵۷۰۴

نظرات