تونل نور ، آموزش طراحی و اجرا

0

نورپردازی یکی از اصلی‌ترین عناصر معماری است و تونل‌ نوری همواره یکی از چشمگیرترین نورپردازی شهری بوده اند. با ما این مقاله همراه باشید تا توضیحات جامعی در مورد طراحی و اجرا تونل نور و همچنین انتخاب ریسه ال ای دی مناسب خدمت شما ارائه کنیم.

 تونل نور

تونل نور در مکان‌های متنوعی قابل اجراست. از باغ و ویلا و تالار تا تونل‌های نور شهری که توسط شهرداری‌ها اجرا می‌شود، این تونل‌های نور تاثیر زیادی در زیباسازی فضای خصوصی یا شهری دارند.

نورپردازی‌های شهری کاربرد‌های زیادی دارند و این روز‌ها در بسیاری از شهر‌ها مورد استفاده هستند. برای مثال می‌توان تونل‌های نوری را در محل‌های عمومی شهری نصب کرد، مانند پارک‌ها، میدان‌ها، اماکن تفریحی ، پیاده‌روها و پل‌ها. این تونل‌ها با نورپردازی مناسب می‌توانند به شب‌های شهر جلوه‌ای مهیج و سحرانگیز ببخشند.

طراحی و اجرای تونل نور شامل مراحل مختلفی است که نیازمند دقت و دانش فنی است. این مراحل شامل بررسی و انتخاب طرح و جانمایی، انتخاب نوع ریسه و برد مناسب و طراحی نقشه‌ها و مدل‌های سه‌بعدی و برنامه‌ریزی اجرایی می‌شوند. همچنین، در طراحی تونل نور عوامل مهمی نظیر بهره‌وری انرژی، نگهداری و نظارت مداوم بر تجهیزات، و استفاده از مواد مقاوم در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت و باران و نور شدید خورشید حائز اهمیت است.

برای اجرای تونل ابتدا باید به موارد زیر توجه کنید:

  • در انتخاب تونل نور باید به موقعیت مکانی محل نصب توجه کنید، در مناطق گرمسیر و یا دارای باران و رطوبت زیاد باید از ریسه‌های LED مقاوم استفاده شود.
  • ریسه ال ای دی برای فضای باز باید مقاوم تر باشد تا در برابر رطوبت و باران و نور خورشید محافظت شود.
  • باید توجه کنید قصد راه اندازی تونل نور برای چه مدتی دارید. ریسه‌های ال ای دی سوزنی چینی قیمت بسیار پایین تری دارند ولی در برابر نور شدید خورشید بیش از چند ماه دوام ندارند.
  • تونل نور شما برای مکان عمومی است یا خصوصی؟ افراد مختلف به تونل نور دسترسی خواهند داشت یا خیر؟ به احتمالات مربوط به پارگی و سرقت توجه کنید.

تونل نور ویلا و تالار

استفاده از تونل نور در باغ ، ویلا و تالار میتواند زیبایی خیره کننده‌ای به فضای شما ببخشد. تونل نور یک راهکار نوآورانه در حوزه زیباسازی شهری و دکوراسيون است. این تونل‌ها، با استفاده از انواع مختلفی از نورهای LED ساخته میشوند. اگر قصد اجرای تونل نور برای باغ ، ویلا و یا تالار دارید پیشنهاد میکنیم تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

تونل نور

انواع تونل نور

اجرا تونل نور تکنیک‌های مختلفی دارد. انتخاب سازه و ریسه ال ای دی مناسب و همچنین اجرا و سیم کشی اصولی در اجرای تونل نور بسیار مهم است. برای اجرای تونل نوری توجه به کاربرد و مکان که قصد اجرای تونل دارید بسیار مهم است. برای مثال در صورتی که در فضای داخلی قصد اجرا تونل دارید لازم به استفاده از ریسه ال ای دی ضد آب نیست. و برای اجرای تونل نوری در شهر‌های گرم با تابش شدید نور خورشید و گرما باید از ریسه ال ای دی Anti-UV استفاده کنید.

تونل نور با ریسه ال ای دی سوزنی ضد آب IP65

این نوع ریسه ال ای دی توسط بانورپارس در دو نوع تولید می‌شود. یک نوع ضد آب است و تا دمای ۴۰ درجه مقاومت دارد و از سیم PVC در ساخت آن استفاده شده است. مدل دگر این ریسه ال ای دی سوزنی، علاوه بر قابلیت ضد آب (IP65) دارای مقاومت در برابر نور خورشید (Anti-UV) است و تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد مقاوم است. نوع ضد اشعه این ریسه با سیم لاستیک دو لایه (Double Insulated Rubber) تولید میشود و هر چند قیمتی در حدود ۲ برابر سیم PVC دارد، با گارانتی کامل در هر شرایط آب و هوایی ارائه می‌شود(در ضمانت نامه نوع PVC قید می‌شود که ضمانت نامه تنها در شهر‌هایی با دمای حداکثر ۴۰ درجه است).

استفاده از ریسه ال ای دی با کیفیت برای پروژه‌های شهرداری و یا در شهر‌هایی که بارش و رطوبت بالا دارند بسیار مهم است. همچنین در شهر‌های جنوبی و گرم که دمای هوا بالاست یا تابش شدید وجود دارد شما باید از از ریسه با سیم ضد اشعه لاستیک دو لایه (Rubber دولایه) استفاده کنید.

ریسه‌های ضمانت دار و ضد آب بانور پارس به طور پیشفرض با طول ۱۰ متر تولید می‌شود. این ریسه‌ها دارای ۱۰۰ دیود ال ای دی در هر ۱۰ متر است. هر ۹ ال ای دی یک دیود ال ای دی چشمک زن قرار داده شده که حالت برق زدگی در ریسه ایجاد میکند.

شرکت آبان نور پارس (بانور پارس)، تولید کننده با کیفیت‌ترین ریسه ال ای دی در ایران

بانورپارس یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه نورپردازی و روشنایی شهری است که در زمینه‌ی تولید ریسه ال ای دی و المان‌های نوری مناسبتی و شهری در ایران فعالیت میکند. علاوه بر خدمات متنوع طراحی تا اجرا، بانور پارس تولید کننده ریسه ال ای دی سوزنی ضد آب (IP65) و ضد اشعه (Anti-UV) است. همچنین ضمانت ۲ ساله محصولات بانور تضمین کننده کیفیت بالای ریسه LED بانور پارس خواهند بود.

تونل نور

این ریسه ال ای دی سوزنی که در کشور عزیزمان تولید میشود توانایی رقابت با محصولات ابرقدرت نورپردازی جهان یعنی شرکت MK اتریش را دارد و در حال حاضر در بسیاری از پروژه‌های شهری در سراسر کشور عزیزمان استفاده شده است.

تونل نور

همچنین این نوع تونل نور با ریسه ال ای دی قندیلی نیز قابل اجرا است. شما میتونید از ریسه ال ای دی سوزنی قندیلی ضدآب در ترکیب با نوع سنتی این نوع تونل نور استفاده کنید.

تونل نور با ریسه ال ای دی سوزنی چینی

استفاده از ریسه‌های چینی در تونل نور تا حد بسیار زیادی هزینه‌های اجرای تونل نور را کاهش میدهد. برای اجرای تونل نور با ریسه چینی پیشنهاد می‌شود این نوع ریسه به عنوان سقف نوری استفاده شود و ۲ متر از زمین فاصله داشته باشد. همچنین به علت نازک بودن سیم‌ها نصب این نوع ریسه ال ای دی مستلزم دقت زیاد برای جلوگیری از پارگی ریسه است. اجرای سقف نوری با این ریسه که معمولا سیم نازک دارد باعث محدود شدن دسترسی افراد و جلوگیری از پارگی و آسیب به تونل نور می‌شود.

این نوع ریسه گواهینامه IP65 ندارد ولی در صورتی که برد ریسه را در برابر نفوذ آب محافظت کنید. این ریسه در برابر باران مقاوم می‌شود. البته نه در شهر‌‎هایی با بارندگی زیاد و رطوبت بالا. توجه داشته باشید اجرای تونل نور با ریسه LED چینی تنها در شهر‌‌هایی با آب و هوای معتدل پیشنهاد میشود.

توجه کنید این ریسه در مناطق گرمسیری دوام بالایی ندارد زیرا گرما هوا باعث پوسیدگی ریسه میشود. همچنین هر چند برد ریسه با قرار گرفتن در محفظه ضد آب محافظت می‌شود، پایه ال ای دی‌ها در این نوع ریسه در برابر رطوبت به مرور زنگ میزند.

استفاده از این نوع ریسه ال ای دی سوزنی برای ساخت تونل نور شهری و پروژه‌های شهرداری پیشنهاد نمی‌شود. اما با توجه به قیمت مناسب تر این نوع ریسه LED این مورد می‌تواند انتخابی مناسب برای فضای خصوصی یا باغ و ویلای شما باشد.

ریسه‌های ال ای دی چینی موجود در بازار دارای کنترلر ۸ حالته است. همانطور که پیشتر توضیح داده شد برای اجرای تونل نور در فضای باز این کنترلر باید در محفظه ضد آب محافظت شود. مورد قابل دیگر در خصوص کنترلر ۸ حالته این ریسه هماهنگی افکت این ریسه‌ها است. پیشنهاد میشود برای اجرای تونل نور با ریسه چینی کنترلر ۸ حالته این ریسه‌ها را حذف کنید و بعد از سیم کشی از کنترلر مرکزی استفاده کنید که میتواند ثابت یا چشمک زن باشد.

تونل نور فول کالر ریتمی (DMX)

با استفاده از ریسه ال ای دی پیکسل در ساخت تونل، شما میتوانید بینهایت افکت را روی تونل نور به نمایش بگذارید. برای ساخت این نوع تونل باید از ریسه‌های پیکسل یا آدرس پذیر استفاده کنید و با برد پیکسل ساز ارتباط بین ریسه‌ها را برقرار کنید.

این نوع ریسه ال ای دی با توجه به امکان اجرا جلوه‌های بصری متنوع و رنگ RGB لامپ‌های ال ای دی، گزینه‌‌ای بسیار جذاب برای ساخت تونل نور است.

استفاده از برد DMX و ریسه ال ای دی پیکسل در این نوع تونل نور امکان کنترل ریتم و ایجاد جلوه‌های جذاب را برای این نوع تونل نور را فراهم میکند. برای اجرا این نوع تونل نور لازم است hc برد کنترلر DMX استفاده کنید. این برد برای ساخت افکت‌های نوری و جلوه یکپارچه کاربرد خواهد داشت.

ریسه ال ای دی پیکسل مورد استفاده در این نوع تونل به طور معمول دارای پیکسل‌های ۴ سانتی متری است که به دنبال هم در فواصل ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری نصب می‌شوند. این نوع ریسه ال ای دی باید روی هر حلقه به طور جداگانه نصب شود و سپس آدرس دهی شود تا افکت‌های نوری را اجرا کند. در ساخت تونل نوری پیکسل شما میتوانید از انواع اشکال حلقه مثل دایره، مربع و قلب و… برای تونل استفاده کنید ولی باید توجه داشت هر ریسه در طول حلقه به طور جداگانه نصب شود.

برای آدرس دهی و ایجاد افکت‌های نوری در این نوع تونل نور از برد خاصی به نام DMX استفاده می‌‌شود. دو نوع کنترلر DMX برای این نوع تونل نور قابل استفاده است. یکی کنترلر DMX سرخود که روی هر حلقه به طور جداگانه نصب می‌شود و دارای افکت‌های محدود تر است. و نوع دیگر کنترلر مرکزی که افکت‌های متنوعی دارد و قابلیت نمایش عکس و متن را نیز فراهم میکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این نوع تونل نور میتوانید با کارشناسان شرکت آبان نور پارس ارتباط برقرار کنید.

تونل نور با ریسه نئون فلکسی (Neon Flex LED)

تونل نور

در تونل نور با ریسه ال ای دی نئون فلکسی، ریسه‌ها داخل شیار‌ نصب میشود و روی آن روکشی از جنس ورق فلکسی شفاف پوشانده می‌شود تا از سرقت و آسیب احتمالی به تونل جلوگیری شود.

این نوع تونل در اشکال مختلفی مثل دایره، نیم دایره، لوزی و مستطیل و مربع قابل اجراست و با ریسه‌ی نئون فلکسی ۱۲ ولت و ۲۲۰ ولت قابل اجرا است. همچنین با رنگ آمیزی سازه با رنگ‌های مختلف این سازه در روز نیز نمای زیبایی خواهد داشت.

شرکت آبان نور پارس

شرکت آبان نور پارس به عنوان یک شرکت پیشرو فعال در زمینه ساخت المان‌های نوری، تونـل نور و خدمات طراحی و اجرای نورپردازی شهری آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه طراحی و اجرای تونـل نور است. همچنین شرکت آبان نور پارس (بانورپارس) تولید کننده با کیفیت ترین ریسه ال ای دی سوزنی در ایران است که با گواهینامه IP65 و استاندارد ضد اشعه (Anti-UV) عرضه میشود.

ریسه‌های ال ای دی بانورپارس با گارانتی ۲ ساله ارائه میشود. با توجه به کیفیت بالا، این ریسه‌ها انتخابی فوق العاده برای پروژه‌های شهرداری و نورپردازی شهری هستند. همچنین دارا بودن استاندارد‌های مقاومتی بالا در برابر آب، رطوبت و اشعه خورشید باعث شده محصولات شرکت آبان نور پارس (بانورپارس) حتی در بدترین شرایط آب و هوایی دوام بسیار بالایی داشته باشد.

المان‌های نوری شرکت آبان نور پارس

تونل نور

علاوه بر تونـل نور، شرکت آبان نور پارس بزرگترین تولید کننده المان‌های نوری در ایران است. المان‌های نوری بانور نیز مانند ریسه‌ها دارای ۲ سال ضمانت در هر شرایط آب و هوایی است. این سازه‌های نوری در ابعاد و طرح‌های مختلفی تولید میشوند و برای مراسمات مختلف مذهبی و یا ملی مورد استفاده قرار میگیرند.

فروشگاه بانورشاپ

شما عزیزان می توانید برای خرید انواع ریسه ال ای دی سوزنی ضد آب تولید بانور پارس، انواع چینی ریسه با قیمت ارزان و همچنین انواع ریسه نئون فلکسی و شلنگی RGB به سایت بانورشاپ مراجعه کنید. علاوه بر محصولات بانورپارس، بانوشاپ فروشگاهی همه جانبه برای خرید تجهیزات جانبی روشنایی و نورپردازی شهری است و شما میتوانید تجهیزات اولیه نظیر ترانس‌های سوییچینگ را از بانورشاپ تهیه کنید.

علاوه بر فروش تجهیزات و ملزومات روشنایی و نورپردازی شهری، مشاوران ما در بانورشاپ آماده ارائه اطلاعات و مشاوره تخصصی به شما در زمینه طراحی و اجرا تونـل نور هستند. برای ارتباط با بانور میتونید از شماره‌های درج شده در سایت بانورپارس استفاده کنید.

سپاس از شما که تا انتها همراه ما بودید. امیدواریم تونسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد تونل نور ارائه کرده باشیم. هرچند طراحی و اجرای تونل نور بحث تخصصی است.

پیشنهاد میکنم اگر تمایل به اجرای تونل نور دارید به سایت شرکت آبان نور پارس سر بزنید و با کارشناسان بخش مشاوره فروش و اجرا بانورپارس ارتباط برقرار کنید./۲۰۰۷۹۲

نظرات