شرایط و امکانات مورد نیاز برای کشت زعفران در خانه

0

طی سال های گذشته افراد بسیار زیادی به کشت زعفران در خانه روی آورده اند. سبک زندگی آپارتمان نشینی و شرایط سخت آن محدودیت های فراوانی را برای استفاده از فضای سبز ایجاد کرده است؛ به همین عموم افرادی که در آپارتمان ها زندگی می کنند پرورش زعفران و دیگر گل و گیاه ها در خانه را انتخاب کرده اند.

پرورش زعفران را می توان راهکاری بسیار عالی برای تجربه کشت این گیاه دانست تا بتوانید در آینده به راحتی زعفران ها را در زمین هایی با متراژهای بالا کشت کنید. به موجب این امر می توان سطح بازدهی کشت زعفران را افزایش داده و به سود خوبی دست یافت. برای کشت زعفران در خانه بایستی مراحل خاصی را به پشت سر بگذارید. در ادامه این نوشتار به بررسی دقیق تر این مراحل و نکاتی که باید رعایت کنید خواهیم پرداخت. تا انتها ما را همراهی کنید.

شرایط و امکانات موردنیاز برای کشت زعفران در خانه

شما برای کشت زعفران در مقیاس های کوچک سختی خاصی نخواهید داشت؛ چرا که این امر نیازی به خرید تجهیزات بزرگ ندارد. اگر قصد کشت زعفران در گلدان را دارید تنها لوازمی که بایستی خریداری شوند گلدان، خاک، پیاز زعفران هستند. فراموش نکنید که این لوازم باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در ادامه شما را با مشکلات خاصی مواجه نسازند. افرادی که قصد کشت زعفران در باغچه منزل خود را دارند نیازی به خرید گلدان ندارند و می توانند مراحل مربوطه را در باغچه خود اجرا کنند.

 کشت زعفران در خانه

مهم ترین مراحل کشت زعفران در خانه

برای کشت زعفران در منزل خود لازم است ۴ مرحله کلی را پشت سر بگذارید. این ۴ مرحله بسیار اهمیت دارند و عدم رعایت نکات آن ها محصول نهایی را بی کیفیت می سازد. مراحل کشت زعفران در منزل شامل موارد زیر می شوند.

خرید پیاز زعفران

ریشه زعفران یکی از ملزومات کشت زعفران است که بالا بودن کیفیت آن بسیار اهمیت دارد. به بیان ساده تر می توان گفت کیفیت پیاز زعفران در نهایت تعیین کننده کیفیت زعفران های شما خواهد بود. با توجه به این موضوع توصیه داریم حتما هنگام خرید این محصول دقت عمل بالایی را به کار گیرید. مراجعه به فروشگاه ها و مراکز معتبری همچون دیبازعفران می تواند به شما در این راستا کمک کند

پیازهای خریداری شده باید کاملا سالم و بدون هیچ گونه خراشیدگی و یا زخمی باشند. همچنین توصیه داریم به هیچ عنوان به سراغ خرید پیازهایی که قبلا در انباری نگهداری شده اند نروید. این محصولات پتانسیل خاصی برای رشد زعفران ندارند. تعداد گلدان ها و فضای باغچه می تواند تعیین کننده تعداد پیازهای زعفران باشد. به طور معمول هر گلدان نیاز به ۵ تا ۷ عدد پیاز دارد.

کشت زعفران در خانه

ایجاد بسترهای لازم برای کشت زعفران

دومین مرحله ای که بایستی برای کشت زعفران در خانه طی گردد ایجاد بسترهای موردنیاز است. گلدانی که انتخاب می کنید باید از قابلیت زهکشی برخوردار باشد تا در ادامه بتوانید به راحتی گیاه را آبیاری کنید. حال باید پرسید کدام گلدان ها گزینه بهتری برای کشت زعفران هستند؟ از بهترین گلدان ها برای کشت زعفران می توان به گلدان های سفال، پلاستیکی و سرامیکی اشاره نمود. این گلدان ها لازم است حتما ارتفاعی حدود ۳۰ سانتی متر و یا بیشتر برخوردار باشند.

ضدعفونی کردن پیاز زعفران

برای کشت زعفران در خانه باید حتما پیازهای زعفران را ضدعفونی کنید. مواد ضدعفونی کننده ای همچون کنه کش ها و قارچ کش ها تاثیرات قابل توجهی بر ضدعفونی شدن ریشه های زعفران دارند. اگر شرایط لازم برای خرید این محصولات ضدعفونی کننده را ندارید می توانید اقدام به تهیه پیازهای ضدعفونی شده نمایید.

کشت زعفران در خانه

کشت پیازهای زعفران در گلدان

در نهایت نوبت به کشت پیازهای زعفران در گلدان می رسد. شما برای چگونگی قراردادن پیازها در خاک گلدان و یا خاک باغچه محدودیتی ندارید؛ چرا که ردیفی قرار دادن آن ها اهمیت چندانی ندارد. این امر به معنای عدم اهمیت حفظ عمق و فاصله میان پیازها نیست؛ بلکه بایستی حتما پیازها در فواصل منظمی از هم کشت شوند. ساختار پیازهای زعفران به گونه ای است که تا ۷ سال می توانند باردهی داشته باشند. با توجه به این موضوع باید یک ریشه زعفران در عمق مناسبی کشت شود تا طی این ۷ سال مشکل خاصی رخ ندهد. بهترین عمق برای کشت زعفران ۲۰ سانتی متر است.

کشت زعفران در خانه

بهترین خاک برای کشت زعفران در خانه

توصیه داریم برای کشت زعفران در خانه حتما به سراغ خاک هایی بروید که بافتی لومی و شنی دارند. اگر با چنین خاک هایی آشنایی داشته باشید می دانید که از خاک هایی مانند شن، رس و ماسه تشکیل شده اند. افرادی که باغچه را برای کشت زعفران انتخاب می کنند شرایط بهتری خواهند داشت؛ چرا که خاک باغچه تمام ویژگی های یک خاک مناسب را دارد. انتخاب خاک های سفتی که میزان بالایی رس دارند برای کشت زعفران ایده آل نیست.

کشت زعفران در خانه

بهترین زمان برای کشت زعفران در منزل

بهترین زمانی که برای کشت زعفران در منزل در نظر گرفته می شود تفاوتی با کشت زعفران در مزارع ندارد. به طورکلی پیازهای زعفران را می توان از ابتدای تیرماه تا اواخر شهریور ماه کشت نمود. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید می توانید کشت را تا اوایل مهرماه نیز انجام دهید. پیازهای خریداری شده بهتر است بلافاصله پس از خرید تا دو روز درون خاک قرار داده شوند تا به این طریق مانع از وارد شدن هرگونه آسیب به آن ها شد.

نکات مهم کشت زعفران در خانه

برای کشت زعفران در خانه بایستی به نکات بسیار مهمی توجه داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند.

  • هر یک کیلو پیاز زعفران می تواند در نهایت ۱ تا ۲ گرم مرغوب را طی سال اول تولید کند. این مقدار ثابت نخواهد بود و در سال های بعد افزایش می یابد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که خاک باغچه و یا گلدان تنها ۷ سال توانایی نگهداری و باردهی برای زعفران ها را دارد؛ چرا که با شروع سال هفتم ریشه زعفران ۸ برابر خواهد شد.
  • با شروع سال هفتم باید ریشه زعفران را به مزارع بزرگ انتقال دهید.
  • زعفران ها باید در محیطی با آب و هوای معتدل کشت شوند.
  • مکان موردنظر شما بایستی از نور کافی برخوردار باشد.

کشت زعفران در خانه

اهمیت کوددهی زعفران در خانه

کوددهی روشی عالی برای تامین مواد آلی و عناصر مفید برای خاک است. با توجه به اینکه خاک گلدان از این عناصر و مواد بهره مند نیست شما ملزم به کوددهی و رساندن آن ها به خاک هستید. در این راستا می توان از کودهایی استفاده کرد که مخصوص کشت زعفران هستند. اگر برای خرید زعفران و یا کودهای آن ابهامی دارید می توانید با کارشناسان ما در مجموعه دیبازعفران در ارتباط باشید.

خرید حلوا ارده با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب

حلوا ارده یک ماده غذایی با ارزش است که مصرف آن می تواند به شما در درمان کم خونی، کمبود آهن، تامین کلسیم، اختلالات کلیوی و کبدی کمک های شایانی نماید. در حال حاضر فروشگاه های بسیار زیادی این محصولات را به فروش می رسانند. انتخاب فروشگاهی که حلوا ارده را با کیفیتی بالا و البته قیمتی مناسب به فروش برساند بسیار اهمیت دارد. برای خرید حلوا ارده می توانید به فروشگاه آنلاین ما مراجعه کرده و این محصول را در سریع ترین زمان و با کیفیتی باورنکردنی خریداری کنید.

کلام آخر

همان گونه که مطالعه کردید برای کشت زعفران در خانه باید مراحل خاصی را پشت سر گذاشت. این مراحل به ۴ دسته تقسیم می شوند و مواردی همچون خرید پیاز زعفران، ایجاد بسترهای لازم برای کشت زعفران، ضدعفونی کردن پیاز زعفران و کشت آن ها را در بر می گیرند. برای کشت زعفران حتما در انتخاب و خرید پیازهای زعفران دقت کنید؛ چرا که کیفیت نهایی محصول را تعیین می کنند.

سوالات متداول

مراحل کشت زعفران در خانه به چه صورت هستند؟

مراحل کشت زعفران در منزل شامل خرید پیاز زعفران، ایجاد بسترهای لازم برای کشت زعفران، دعفونی کردن پیاز زعفران و کشت آن ها می شوند.

پیازهای زعفران باکیفیت چه ویژگی هایی دارند؟

این پیازها عاری از هر گونه خراشیدگی یا زخم بوده و ساختاری کاملا سالم دارند./۱۹۴۳۵۵

نظرات