مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام

0

«سجام» که کوتاه شده عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است با هدف کمک به الکترونیکی‌سازی اطلاعات افرادی راه‌اندازی شد که به هر شکلی می‌خواهند در بازارهای مالی داخل ایران دست به فعالیت بزنند. شما بدون در دست داشتن «کد رهگیری سامانه سجام» اصلا امکان گرفتن کد بورسی برای آغاز معامله‌ها را هم ندارید. در این مقاله، نگاهی به مدارک لازم و روش ثبت نام در سجام می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

 ثبت نام در سامانه سجام

دریافت سهام عدالت چه ربطی به سجام دارد؟

همانطور که کمی قبل گفتیم، دولت تلاش کرد تا تمام کارهای مالی شهروندان ایرانی را به صورت الکترونیکی انجام دهد. به همین دلیل حتی کسانی که «سهام عدالت» دریافت کردند هم با گزینه «ثبت نام سجام سهام عدالت» روبه‌رو شدند. چون این تنها راهی بود که می‌توانستند سهم‌های خود را مدیریت کرده و از ریز ماجرای واریز سود سهام عدالت، با خبر شوند.

برای ثبت نام در سامانه سجام به چه مدارکی نیاز داریم؟

ثبت نام در سامانه سجام، دو گام اصلی دارد:

  • ثبت نام اولیه
  • احراز هویت

بعد از تکمیل این دو کار، شما کد رهگیری سجام را دریافت می‌کنید. ثبت نام در سامانه سجام، کار ساده‌ای است؛ چیزی در مایه‌های پر کردن تمام فرم‌های اداری که تاکنون پر کرده‌اید با این تفاوت که این بار باید تمام آن اطلاعات را به صورت آنلاین پر کنید. برای پر کردن این اطلاعات، مدارک زیر را دم دستتان داشته باشید:

  • شماره موبایلی که سند آن به نام خودتان باشد
  • اطلاعات شناسنامه‌ای شامل: «نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، سری و سریال شناسنامه»
  • اطلاعات ارتباطی و شغلی شامل: «آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه»
  • اطلاعات بانکی شامل: «شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا»

بعد از تکمیل این فرم، نهایت تا ۲۴ ساعت بعد، یک کد به گوشی موبایلتان پیامک می‌شود. شما با در دست داشتن این کد می‌توانید برای انجام احراز هویت دست به کار شوید.

ثبت نام در سامانه سجام

احراز هویت سجام چگونه انجام می‌شود؟

این احراز هویت به دو صورت «حضوری» و «غیرحضوری» انجام می‌شود. برای انجام احراز هویت حضوری باید با در دست داشتن «اصل و فتوکپی کارت ملی»، «اصل و فتوکپی شناسنامه»، «شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده»، «آدرس و مشخصات پستی خودتان به عنوان درخواست کننده کد رهگیری سجام» به یکی از دفترهای خدمات پیشخوان دولت سر بزنید.

در مورد احراز هویت غیر حضوری هم تعدادی وب‌سایت کارگزاری منتخب شده‌اند که شما می‌توانید با در دست داشتن کدی که سجام در اختیارتان گذاشته، سر زدن به آن وب‌سایت‌ها و انجام مراحلش که شامل گرفتن عکس و ضبط ویدیو هنگام خواندن نوشته تصادفی است، این کار را انجام دهید.

شماره شبا چیست؟ چگونه آن را به دست بیاوریم؟

یکی از مدارک لازم برای تکمیل اطلاعات و ثبت نام در سامانه سجام، وارد کردن «شماره شبا» است. خوشبختانه، دریافت شماره شبا بسیار راحت است و با یکی دو کلیک می‌توانید این شماره را به دست آورید. اجازه بدهید این موضوع را به زبان ساده برایتان توضیح دهیم.

گام‌های گرفتن شماره شبا

اگر کسی از شما پرسید «شماره شبا چیست» به او بگویید که شماره شبا یک شماره بانکی است که برای انتقال وجوه بین بانک‌ها از آن استفاده می‌شود. برای دریافت شماره شبا، می‌توانید این مراحل را طی کنید:

گام اول: اطلاعات حساب بانکی‌تان را دم دستتان بگذارید

برای دریافت شماره شبا، باید اطلاعات حساب بانکی خود را داشته باشید. این اطلاعات معمولا به «نام بانک»، «شماره حساب» و «شماره کارت» ختم می‌شوند. می‌توانید شماره حساب بانکی خودتان را از روی دفترچه، کارت بانکی‌تان، اپلیکیشن بانکتان یا حتی با سر زدن به یکی از شعبه‌های بانکتان به دست آورید.

گام دوم: دست به گوگل شوید

عبارت «دریافت شبا» را در گوگل جستجو کنید و سایت‌های مختلفی که بیشترشان وب‌سایت‌های اصلی بانک‌های معتبر – حتی بانک خودتان – هستند را ببینید. از بین آنها – بهتر است بانک خودتان را انتخاب کنید – یکی را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید.

گام سوم: شماره حساب یا شماره کارتتان را وارد کنید

حالا اگر روی صفحه بانک خودتان کلیک نکرده‌اید باید در صفحه باز شده به دنبال «لوگو» یا همان «اسم و شکل» بانکتان بگردید و روی آن کلیک کنید. سپس به دنبال کادری بگردید که در آن با گرفتن شماره حساب یا شماره کارت به شما شماره شبا را تحویل می‌دهد. شماره حساب را وارد کرده و روی «دریافت شماره شبا» کلیک کنید. به همین سادگی، می‌توانید شماره شبای حساب بانکی مورد نظرتان را به دست بیاورید.

نکته: دو راه دیگر هم برای به دست آوردن شماره شبا وجود دارند؛ اولی «سر زدن به یکی از شعبه‌های بانکتان» و دومی «تماس گرفتن با یکی از شعبه‌های بانکتان» است. در هر دو روش هم می‌توانید بدون تشریفات خاصی، شماره شبا را دریافت کنید.

ثبت نام در سامانه سجام

راه و چاه تبدیل شماره شبا به شماره حساب

شاید شما به نسخه برعکس توضیح‌های بالا نیاز داشته باشید؛ یعنی تبدیل شبا به حساب. این موضوع هم می‌تواند دلیل‌های مختلفی مثل: «تشخیص صاحب حساب» و «انتقال وجه» داشته باشد. در هر صورت، این کار هم شدنی است و در ادامه، گام‌های آن را برایتان توضیح می‌دهیم. برای تبدیل شماره شبا به شماره حساب، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • به سراغ وب‌سایت بانکتان بروید

در وب‌سایت تمام بانک‌ها و موسسه‌های مالی، بخشی برای تبدیل شماره شبا به حساب وجود دارد. شما می‌توانید این گزینه را در صفحه اصلی بانک – معمولا فوتر سایت، بخش پایین – پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. در صفحه باز شده، در کادری که برای وارد کردن شماره شبا در نظر گرفته شده، شبای خودتان یا هر فرد دیگری را وارد کرده و شماره حساب آن را دریافت کنید.

  • به بانک زنگ بزنید

می‌توانید به یکی از شعبه‌های بانکتان زنگ بزنید و از آنها بخواهید که شماره شبا را به شماره حساب تبدیل کنند.

  • خودتان به بانک سر بزنید

اگر با گرما، سرما، ترافیک، شلوغی بانک و … مشکلی ندارید می‌توانید خودتان به بانک سر زده و از کارشناس‌های بانک بخواهید که شماره شبای شما را به شماره حساب تبدیل کنند. این کار برای آنها بسیار ساده است.

خودتان این مسیر را طی کنید

یادتان باشد که گام‌های ثبت نام در سجام به اندازه‌ای ساده‌سازی شده‌اند که هر کسی می‌تواند با طی کردن آنها این کار را انجام دهد. لُپ کلام اینکه، پول بی‌زبانتان را برای ثبت‌نام در سجام به دست دیگران ندهید و خودتان کارتان را به سرانجام برسانید./۱۹۰۹۵۰

نظرات