سلوان مومیکا کیست بیوگرافی سلوان مومیکا عامل سوزاندن قرآن در سوئد + عکس

0

سلوان مومیکا کیست بیوگرافی سلوان مومیکا عامل سوزاندن قرآن در سوئد + عکس

سلوان مومیکا عامل سوزاندن قرآن در سوئد متولد منطقه قره‌قوش استان نینوای عراق و  دارای تابعیت عراقی است که چهارشنبه گذشته اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم سوئد کرد. سلوان مومیکا مهاجر ۳۷ ساله عراقی است چند سال پیش از عراق به سوئد گریخته و در حال حاضر در استکهلم پایتخت سوئد زندگی می کند.

بیوگرافی سلوان مومیکا عامل سوزاندن قرآن در سوئد کیست

بیوگرافی سلوان مومیکا

در حادثه ای، پلیس سوئد به فردی به نام سلوان مومیکا اجازه داد نسخه ای از قرآن کریم را در روز عید قربان در خارج از مسجدی در استکهلم به آتش بکشد. در این حادثه حدود ۲۰۰ نفر حاضر شدند و پلیس سوئد یک جوان که قصد سنگ پرتاب کردن به سوی این مهاجر عراقی را داشت، بازداشت کرد.

سلوان مومیکا مهاجر ۳۷ ساله عراقی متولد منطقه قره‌قوش استان نینوای عراق است که چهارشنبه گذشته (۲۸ ژوئن) اقدام به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم سوئد کرد. سلوان مومیکا مهاجر ۳۷ ساله عراقی است چند سال پیش از عراق به سوئد گریخته و در حال حاضر در استکهلم پایتخت سوئد زندگی می کند.

سلوان مومیکا در شبکه‌های اجتماعی خود را «مفکر، نویسنده و ملحد» معرفی می‌کند و چهارشنبه گذشته(۲۸ ژوئن)، تحت حمایت مقامات سوئدی و برابر چشمان حدود ۲۰۰ مسلمان دست به آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل مسجدی در استکلم زد.

سلوان مومیکا کیست بیوگرافی سلوان مومیکا عامل سوزاندن قرآن در سوئد + عکس

همچنین ببینید: بیوگرافی یونس شاهمرادی قاری قرآن نفر اول مسابقه عطر الکلام عربستان +‌عکس سوابق

سوابق

مومیکا به حزب اتحادیه دموکراتیک سریانی که یک حزب سیاسی در سوریه است، وابستگی دارد.

وی سال ۲۰۱۷ در عراق به اتهام جنایت جنگی بازداشت شد اما با مداخله بین المللی آزاد گشت و هم اکنون افسر گروه مسلح گردان های عقاب های سریان در سوئد است.

پیشتر رئیس شورای عالی قضایی عراق به دادستانی عمومی و با هماهنگی دادگاه تحقیقات منطقه یک الکرخ دستور داد که اقدامات حقوقی برای استرداد عامل آتش زدن قرآن کریم را اتخاذ کند و این فرد طبق قانون محاکمه شود.

سلوان مومیکا کیست

سوزاندن قرآن در سوئد

پلیس سوئد در ادامه اهانت به مقدسات مسلمانان در سوئد به بهانه آزادی بیان اعلام کرد مجوز اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهنده آن قصد دارد امروز چهارشنبه (۲۸ ژوئن) در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان مسلمانان، خارج از مسجد اصلی استکهلم به قرآن کریم اهانت و آن را بسوزاند

پلیس سوئد، دو درخواست متوالی را ممنوع کرد که یکی از سوی یک فرد و دیگری از سوی یک سازمان با هدف سوزاندن قرآن مقابل سفارتخانه‌های ترکیه و عراق در استکهلم در ماه فوریه مطرح شده بود.

درخواست برای برگزاری تجمع توسط «سالوان مومیکا» ۳۷ ساله همان شخصی که درخواست قبلی را مطرح کرده بود، ارائه شده است. پلیس سوئد چهارشنبه گفت نیروهای کمکی را از سراسر کشور برای حفظ نظم فراخوانده است.

در سالهای اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص حوزه اسکاندیناوی صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است. در سایه حمایت پلیس سوئد، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

این هتک حرمت قرآن کریم، با موج محکومیت گسترده به ویژه در سطح جهان اسلام روبرو شده است. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین راستا پیش از این هتک حرمت قرآن کریم و نفرت پراکنی علیه مقدسات اسلامی در سوئد را محکوم کرد و در توییتی نوشت: نباید جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان و اسلام هراسی به بهانه حمایت از آزادی بیان به امری مرسوم در برخی کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر تبدیل شود.

واکنش عراق به آتش زدن قرآن توسز تبعه خود

در پی آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد؛ وزارت خارجه عراق سفیر سوئد در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق عنوان داشت: فرد موهن به قرآن کریم، دارای تابعیت عراقی است، به همین منظور از مسئولان سوئدی می‌خواهیم وی را به دولت عراق تحویل دهند تا ما بر اساس قوانین کشور اقدام به محاکمه‌ وی کنیم.

واکنش ها

طلوع نیوز نوشت: وزارت خارجه افغانستان سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه امارت اسلامی در یک رشته توییت نوشته است که اجازه دادن به چنین عملکردی تحت نام آزادی بیان از سوی مقام‌های سوئدی قابل نکوهش است و این اقدام، توهین به این دین مقدس اسلام و پیروان آن می‌باشد.

*****

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که بی‌احترامی به قرآن در این کشور جرم شناخته می‌شود.

وی در سخنانی گفت: «بی احترامی به قرآن در روسیه بر خلاف برخی دیگر از کشورها، جرم شناخته می‌شود»./ خبرانلاین – ایرنا

نظرات