بیوگرافی یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر و همسر و فرزندان +‌علت درگذشت و سوابق

0

بیوگرافی یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر و همسر و فرزندان +‌علت درگذشت و سوابق

یوگنی پریگوژین رهبر گروه واگنر می باشد. او ۱ ژوئن سال ۱۹۶۱ در لنینگراد، سن پترزبورگ کنونی، در اتحاد جماهیر شوروی متولد شد و متاسفانه ۲۳ اوت ۲۰۲۳  در ۶۲ سالگی بر اثر سقوط جت شخصی درگذشت. او تاجر ثروتمند و رئیس فعلی گروه واگنر میباشد. یوگنی پریگوژین بنیانگذار و رئیس گروه واگنر در روسیه است که با نام مستعار سرآشپز پوتین در بین مردم روسیه شناخته میشود. یوگنی پریگوژین در ژوئن ۲۰۲۳ بر علیه پوتین کودتا کرد و به همین دلیل توسط پوتین با سقوط هواپیما کشته شد.

بیوگرافی یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر کیست از زندان تا سرآشپز پوتین + زندگی شخصی

بیوگرافی یوگنی پریگوژین

یوگنی پریگوژین متولد ۱ ژوئن سال ۱۹۶۱ در سن پترزبورگ تاجر ثروتمند و رئیس سابق گروه واگنر میباشد. او، یک الیگارش روس است که به دلیل فعالیت در زمینه رستوران‌داری و تامین غذای کاخ کرملین با نام مستعار “سرآشپز پوتین” شناخته می شود. او در ژوئن ۲۰۲۳ به همراه سربازان خود بر علیه پوتین کودتا کرد. وی در ۲۳ آکوست ۲۰۲۳ بر اثر سقوط هواپیمای شخصی کشته شد.

سوابق

یوگنی پریگوژین رئیس فعلی گروه واگنر، تاجر ثروتمندی است که به دلیل تهیه غذا برای کاخ کرملین به ثروت خوبی دست پیدا کرد و ملقب به “آشپز پوتین” است.

پریگوژین در زمان حکومت شوروی زندانی بود و همزمان با فروپاشی شوروی آزاد شد. اولین فعالیت‌های اقتصادی او به فروش ساندویچ‌های هات داگ مربوط است و از همین طریق توانست رستوران‌هایی در روسیه ایجاد و قراردادهایی با دولت روسیه منعقد کند. پذیرایی از میهمانان پوتین باعث شد پریگوژین با لقب «آشپز پوتین» شناخته شود. تاسیس واگنر به او نسبت داده شده است. شخص دیگری که در بنیان‌گذاری واگنر مطرح است دیمیتری اوتکین، یکی از فرماندهان سابق نظامی روسیه است. ظاهرا نام واگنر به علایق او به یک آهنگساز آلمانی مربوط است.

بیوگرافی یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر از زندان تا سرآشپز پوتین + زندگی شخصی

سوابق

پریگوژین مدتی از دوران اولیه زندگی خود را پس از محکوم شدن به سرقت و کلاهبرداری در زندان گذراند. پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۰ پس از ۹ سال بازداشت، شروع به فروش هات داگ در بازارهای کثیف شهر خود کرد. او در سال ۲۰۱۸ به نیویورک تایمز گفت: «روبل‌ها سریع‌تر از آن چیزی که مادرش می‌توانست آن‌ها را بشمارد روی هم جمع می‌شد».

با سقوط اتحاد جماهیر شوروی، پریگوژین چندین تجارت راه اندازی کرد. پریگوژین پس از درگیر شدن با یک تجارت مواد غذایی و سپس یک تجارت قمار، بعداً یک رستوران دار شد. پس از موفقیت چندین فروشگاه، پریگوژین شروع به به دست آوردن قراردادهای پرسود پذیرایی کرملین با نخبگان روسیه کرد و در نهایت به خود پوتین نزدیک شد و گفته می شود که صدها میلیون قرارداد دولتی برای تغذیه کودکان مدرسه و کارکنان دولتی دریافت کرده است.

بیوگرافی یوگنی پریگوژین کیست + سوابق و عکس

تاسیس گروه واگنر

وی با هدف مشارکت در ارتش روسیه، گروه مزدور واگنر را راه اندازی کرد، پریگوژین مدتها بود که هرگونه ارتباط با واگنر را رد کرده بود و روزنامه نگارانی را که در مورد دخالت او با این گروه گزارش می کردند، تهدید کرده بود که شکایت خواهد کرد.

این گروه به خاطر انجام کاره ای کثیف ارتش روسیه به شهرت رسید و ردی از خشونت وحشیانه، تجاوز و جنایات جنگی را در پی خود به جا گذاشت. سال ها پس از تاسیس این گروه، دولت روسیه حتی از تایید وجود این گروه خودداری کرد.

پریگوژین پس از سال‌ها انکار ارتباطش با واگنر، سرانجام تأیید کرد که او بنیانگذار واگنر در ماه مه ۲۰۱۴ برای حمایت از نیرو‌های روسی در جنگ دونباس (شرق اوکراین) بوده است.

پریگوژین گفته بود: در تاریخ اول مه ۲۰۱۴، یک گروه متشکل از “میهن‌پرستان” زاده شد که بعدا گروه “بی. تی. جی واگنر” نام گرفت.

علت مرگ و درگذشت

روز چهارشنبه ۲۳ اوت ۲۰۲۳ جت شخصی متعلق به یوگنی پریگوژین در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه سقوط کرد و  ۱۰ تن از سرنشینان این هواپیما کشته شدند. برخی می گویند که هواپیمای حامل یوگنی دستکاری شده بود.

بیوگرافی یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر از زندان تا سرآشپز پوتین + زندگی شخصی

زندگی شخصی و بیوگرافی یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر در روسیه

بیوگرافی یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر از زندان تا سرآشپز پوتین + زندگی شخصی

بیوگرافی یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر از زندان تا سرآشپز پوتین + زندگی شخصی

نظرات