بیوگرافی امام خمینی (ره) و همسرش و فرزندان + زندگی شخصی و علت درگذشت

0

بیوگرافی امام خمینی (ره) و همسرش و فرزندان + زندگی شخصی و علت درگذشت

سید روح الله موسوی خمینی معروف به امام خمینی (ره) متولد اول مهر ۱۲۸۱ در شهرستان خمین می باشد او رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ در سن ۸۱ سالگی بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. ادامه بیوگرافی امام خمینی و همسر و فرزندانش عکس و سوابق زندگینامه ایشان با ما در مجله حرف تازه همراه باشید.

بیوگرافی امام خمینی (ره) و همسرش و فرزندان + زندگی شخصی و علت درگذشت

بیوگرافی و زندگینامه امام خمینی

امام خمینی متولد اول مهر ۱۲۸۱ در شهرستان خمین، فقیه، عارف و مرجع تقلید و رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۶۸ دارفانی را وداع گفت. سید روح‌الله خمینی، فقیه، عارف و مرجع تقلید ایرانی بود که از سال ۱۳۴۰ ه.ش رهبری انقلاب اسلامی مردم علیه نظام شاهنشاهی را به طور جدی برعهده گرفت. دستگیری، تبعید و اقدامات آیت الله خمینی علیه رژیم پهلوی به اوج گیری اعتراضات مردمی در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ ه.ش منجر شد که سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در پی داشت. امام خمینی پس از پیروزی انقلاب نیز رهبری کشور را برعهده داشت، تا زمانی که در سال ۱۳۶۸ و در سن ۸۱ سالگی بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت. امام خمینی «چهرهٔ نمادین اسلام شیعه در فرهنگ عامهٔ غرب» توصیف شده‌است.

بیوگرافی و زندگینامه امام خمینی

خاندان و اصالت

نام پدر بزرگوار امام خمینی، سید مصطفی خمینی روحانی و مجتهد ساکن خمین و پدربزرگش سید احمد موسوی هندی بوده‌است
طبق نوشتار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س): سید احمد پدربزرگ امام خمینی،‏‎ ‎‏معروف به سید هندی فرزند دین علی شاه در بین سالهای ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ ه . ق. از کشمیر‏‎ ‎‏راهی سفر عتبات عالیه می شود و در مدت اقامت در آنجا با شخصی از اهالی خمین به‏‎ ‎‏نام یوسف خان فرفهانی‏‎، از اعیان توابع خمین، آشنا می شود.‏‎ پس از تعمیق این‏‎ ‎‏آشنایی، شخص یاد شده از سید احمد دعوت می کند که به خمین بیاید. ایشان نیز این‏‎ ‎‏دعوت را پذیرفته، در سال ۱۲۵۴ ه . ق. (۱۲۱۷ ه . ش.) به منظور ارشاد اهالی خمین به‏‎ ‎‏آن سامان می رود و در هفدهم رمضان سال ۱۲۵۷ ه . ق. (آبان ۱۲۲۰) با دختر‏‎ ‎‏محمدحسین بیگ که خواهر یوسف خان است، ازدواج می کند. سید احمد در اواخر سال‏‎ ‎‏۱۲۸۵ تا ۱۲۸۶ ه . ق. درگذشت و پیکرش به کربلا منتقل شد و در آنجا دفن‏‎ ‎گردید.‎‏ ‏
‏‏

عکس شناسنامه امام خمینی

عکس شناسنامه امام خمینی

نام و نام خانوادگی: سید روح الله مصطفوی
شهرت: سید روح الله موسوی خمینی / امام خمینی/آیت الله خمینی / آیت الله العظمی خمینی / سید روح الله الموسوی الخمینی
در روز بیستم جمادی الثانی ۱۳۲۰ هجری قمری مطابق با اول مهر ۱۲۸۱ هجری شمسی( ۲۴ سپتامبر ۱۹۰۲ میلادی) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران در خانواده ‏ای اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر- سلام اللَّه علیها- روح اللَّه الموسوی الخمینی پای بر خاکدان طبیعت نهاد.

کودکی

پدر بزرگوار ایشان مرحوم آیت الله سید مصطفی موسوی روحانی و مجتهد ساکن خمین از معاصرین مرحوم آیت الله العظمی میرزای شیرازی( رض) پس از آنکه سالیانی چند در نجف اشرف علوم و معارف اسلامی را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نایل آمده بود به ایران بازگشت و در خمین ملجأ مردم و هادی آنان در امور دینی بود. در حالی که بیش از پنج ماه از ولادت« روح اللَّه» نمی‏ گذشت، طاغوتیان و خوانینِ تحت حمایت عمّال حکومت وقت، ندای حق‏ طلبی پدر را که در برابر زورگوییهایشان به مقاومت برخاسته بود، با گلوله پاسخ گفتند و در مسیر خمین به اراک وی را به شهادت رساندند. بستگان شهید برای اجرای حکم الهیِ قصاص به تهران( دار الحکومه وقت) رهسپار شدند و بر اجرای عدالت اصرار ورزیدند تا قاتلْ قصاص گردید.

بدین ترتیب امام خمینی از اوان کودکی با رنج یتیمی آشنا و با مفهوم شهادت روبرو گردید. وی دوران کودکی و نوجوانی را تحت سرپرستی مادر مومنه اش ( بانو هاجر) که خود از خاندان علم و تقوا و از نوادگان مرحوم آیت الله خوانساری( صاحب زبدة التصانیف) بوده است و همچنین نزد عمه مکرمه‏ اش( صاحبه خانم) که بانویی شجاع و حقجو بود، سپری کرد امّا در سن پانزده سالگی از نعمت وجود آن دو عزیز نیز محروم گردید.

عکس های جوانی روح الله خمینی (ره)

تحصیلات

امام تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در نوجوانی و آغاز جوانی در مکتب محلی و مدرسه‌ای در خمین گذراند. در ۱۹سالگی، به سال ۱۲۹۹ خورشیدی، برای تکمیل تحصیلات خود راهی اراک شد. او در آن‌جا وارد مدرسهٔ سپهدار شد. در آن سال‌ها مدرسهٔ سپهدار در اراک به‌دلیل حضور عبدالکریم حائری یزدی به مرکز مهمی برای یادگیری علوم دینی تبدیل شده بود. وی در آنجا منطق را از محمد گلپایگانی، اصول را از محمدعلی بروجردی و فقه را از عباس اراکی آموخت.

یک سال بعد به‌دنبال مهاجرت عبدالکریم حائری یزدی برای تأسیس حوزهٔ علمیهٔ قم، امام خمینی نیز راهی این شهر شد. در آنجا مطول را از محمدعلی ادیب تهرانی، مکاسب را از سید محمدتقی خوانساری، کفایه را از سید علی یثربی کاشانی آموخت

سپس بعد از گذراندن دورهٔ سطح، ابتدا در درس خارج فقه و اصول سید علی یثربی کاشانی و سپس در درس خارج فقه عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد. در عرفان ابتدا از میرزا جواد ملکی تبریزی و سپس میرزا محمدعلی شاه‌آبادی بهره برد.

از سال ۱۳۰۷ به‌مدت شش سال در درس خصوصی عرفان شاه آبادی شرکت می‌کرد و منازل‌السائرین خواجه عبدالله انصاری و شرح مصباح الانس و مفاتیح الغیب صدرالدین قونوی را از وی آموخت و خود شرحی بر مفاتیح الغیب نگاشت.

فرزندان امام خمینی (ره)

مبارزات

با شدت گرفتن اقدامات ظالمانه حکومت پهلوی، ایشان نیز به انتقاد از رژیم و سپس مبارزه از طریق آگاهی رسانی به مردم مسلمان ایران پرداخت. مواضع سرسختانه آیت الله خمینی علیه لایحه کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ سبب شد که رژیم شاه ایشان را به ترکیه و پس از آن به نجف تبعید کند. تبعید امام خمینی نه تنها حرکت انقلاب اسلامی را متوقف نکرد بلکه ایشان در دوران تبعید نیز به روشنگری مردم نسبت به خیانت‌ها و جنایت‌های رژیم پرداخت. با اوج گیری اعتراضات در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

در پی پیروزی انقلاب، امام خمینی مردم را دعوت به شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و با رای ۹۸ درصدی مردم این نظام را بنیان گذاشت. پس از پیروزی انقلاب هم امام خمینی به هدایت امور کشور پرداخت و در کشاکش اغتشاش‌های سازمان مجاهدین خلق، ترورهای پی در پی شخصیت‌های برجسته انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی، به رفع هوشمندانه مسائل و افزایش آگاهی مردم پرداخت.

امام خمینی در سال ۱۳۱۳ به اجتهاد رسید

همسر امام خمینی (ره) کیست

عکس همسر امام خمینی (ره)

امام خمینی در سال ۱۳۰۸ با خانم خدیجه ثقفی ملقب به قدس ایران ازدواج کرد. ثمره این ازدواج ۳ پسر و ۵ دختر بود که سه تن از فرزندان در دوران کودکی از دنیا رفتند. عقد آنان، در شاه عبدالعظیم منعقد ‌گردید. همسر امام خمینی دختر آیت‏ الله میرزا محمد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید، از علمای متجدد تهران و از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی بود.

ایشان از نعمت هوش و استعداد ذاتی، حافظه‌ای فوق العاده، پشتکار و علاقه وافری به تحصیل دانش برخوردار بود و تحصیلات کلاسیک علوم جدید را در دبیرستان‌های تازه تأسیس در آن دوره کسب کرده بود و زبان فرانسه را به خوبی در مدرسه و زبان عربی را نزد حضرت امام آموخته بود. بر شعر و ادب فارسی، مانند غزلیات حافظ و سعدی یا کتاب بوستان و گلستان سعدی و کلیله و دمنه و دیگر کتب ادبی تسلط داشت.

عکس خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره)

نحوه اشنایی و ازدواج

همسر امام خود می فرماید: آقای لواسانی ایشان را به امام معرفی می کند و خود مأموریت خواستگاری از این خانواده را بر عهده می گیرد، اما پاسخ دختر مورد نظر «نه» است. او از قم بدش می آمد و زندگی با طلبه را نمی پسندید؛ به هر حال ۱۰ ماه طول می کشد تا خانم جواب مثبت دهند. پنج بار خواستگاری انجام می شود. او می گوید: «حین همین جلسات که آقای لواسانی می آیند و می روند، ایشان خواب می بیند: وارد اتاقی می شود که سه سید نورانی نشسته بودند. یک پیرزنی آمد و من از او پرسیدم که اینها چه کسانی هستند؟ او گفت: آن وسطی پیامبر اکرم (ص) است و آنکه سمت راست نشسته امیرالمؤمنین (ع) است و سمت چپی امام حسن (ع) است، اما تو که از اینها بدت می آید! من پاسخ دادم که از اینها بدم نمی آید، اینها ائمه من هستند. چرا باید بدم بیاید؟ خیلی هم دوستشان دارم.
امام خمینی، به شدت به همسر خود علاقه مند بودند و او را مورد تکریم قرار می دادند و همواره به فرزندان و خانواده خود احترام به مادر را توصیه می کردند و برخلاف رسم آن زمان در امور منزل به همسرشان کمک می کردند. همسر امام می گوید: امام(ره) همیشه احترام مرا داشتند. هیچ وقت با تندی صحبت نمی‌کردند. اگر لباس و حتی چای می‌خواستند، می‌گفتند: ممکن است بگویید فلان لباس را بیاورند؟ گاهی اوقات هم خودشان چای می‌ریختند. در اوج عصبانیت، هرگز بی‌احترامی و اسائه آداب نمی‌کردند. همیشه در اتاق، جای بهتر را به من تعارف می‌کردند. تا من نمی‌آمدم سر سفره، خوردن غذا را شروع نمی‌کردند. به بچه‌ها هم می‌گفتند صبر کنید تا خانم بیاید. ولی این طور نبود که بگویم زندگی مرا با رفاه اداره می‌کردند. طلبه بودند و نمی‌خواستند دست، پیش این و آن دراز کنند، همچنان که پدرم نمی‌خواست. دلشان می‌خواست با همان بودجه کمی که داشتند، زندگی کنند، ولی احترام مرا نگه می‌داشتند و حتی حاضر نبودند که من در خانه کار بکنم. همیشه به من می‌گفتند: جارو نکن. اگر می‌خواستم لب حوض روسری بچه را بشویم، می‌آمدند و می‌گفتند: بلند شو، تو نباید بشویی. من پشت سر ایشان اتاق را جارو می‌کردم و وقتی منزل نبودند، لباس بچه‌ها را می‌شستم.

فرزندان امام خمینی (ره)

تصویری از حضرت امام (ره) در کنار خانواده سال ۱۳۵۸ – قم

فرزندان امام خمینی (ره)

حاصل ازدواج امام خمینی ازدواج ۳ پسر و ۵ دختر بوده است که سه تن از فرزندان در دوران کودکی از دنیا رفتند و ۵ فرزند دیگر که به کمال رسیده اند، به ترتیب سن عبارتند از: سید مصطفی خمینی، صدیقه مصطفوی، فریده مصطفوی، فهیمه مصطفوی و سید احمد خمینی. خانواده امام خمینی نیز در طول زندگی پر برکت ایشان، خالصانه در خدمت امام بوده و همواره از هدف ایشان دفاع می کرد.

سوابق اجرایی

با فرمان حضرت خمینی، کمیتۀ امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، سازمان بسیج مستضعفین، و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شدند. ایشان موسس و بنیانگذار انقلاب اسلامی و جمهوری اسیلامی ایران است.

علت درگذشت و رحلت امام خمینی

علت درگذشت و رحلت حضرت امام خمینی

امام خمینی در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. مراسم خاکسپاری امام خمینی با حضور بیش از ۱۰میلیون نفر در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان شلوغ‌ترین مراسم تشییع تاریخ ثبت شد. مجلهٔ تایم در سال ۱۹۷۹ امام خمینی را به‌عنوان مرد سال انتخاب کرد. امام خمینی در زمان رحلت ۸۱ سال سن داشت.

منابع: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ویکی پدیا

گرداوری شده: توسط مجله اینترنتی حرف تازه

نظرات