متعادل‌سازی: آیا همزیستی وب ۳ و مقررات دولتی ممکن است؟

0

همانطور که که می‌دانیم وب ۳ با تغییر تمرکزمان از سازمان‌های متمرکز به سیستم‌های غیرمتمرکزی که اولویتشان حریم خصوصی، امنیت و کنترل است در حال متحول کردن اینترنت است. اینکه آیا دولت و مقررات دولتی می‌توانند مانع رشد وب ۳ شوند یا نه هنوز هم موضوع مهمی برای افراد علاقه‌مند و مردد نسبت به وب ۳ است.

هدف فناوری‌های وب ۳ در دنیای رمزارز ها توانمندسازی افراد از طریق حذف نیاز به واسطه‌ها و فعالیت‌های واسطه‌گری و تقویت خودگردانی است. ماهیت غیرمتمرکز فناوری‌های وب ۳ موجب افزایش مشارکت دموکراتیک و آزادی عمل می‌شود. این ماهیت وب ۳ فاصله قابل‌توجهی با ساختارهای اینترنت مرسوم دارد. بااین‌حال، افزایش محبوبیت وب ۳ موجب بروز نگرانی‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های غیرقانونی، حمایت از مصرف‌کننده، و فرار مالیاتی شده و توجه دولت‌ها را به خود جلب کرده است.

همزیستی وب 3 و مقررات دولتی

مقررات دولتی: دوست یا دشمن؟

وب ۳ یا وب غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین است. بلاک‌چین‌ها برای کار در محیط‌های غیرمتمرکز و غیرقابل‌اعتماد طراحی شده‌اند. وب ۳ برخلاف سیستم‌های وب سنتی که توسط چند نهاد بزرگ مانند گوگل، فیس‌بوک یا آمازون کنترل می‌شوند وابسته به کنترل مرکزی نیست و ویژگی‌های حریم خصوصی و امنیتی پیشرفته‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند تا داده‌هایشان را کنترل و از هویتشان محافظت کنند. بعلاوه، پروتکل‌های وب ۳ از تکنیک‌های رمزگذاری و ناشناس ماندن برای حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به داده‌ها استفاده می‌کنند.

فقدان چارچوب‌های نظارتی سنتی تشخیص مسیر را برای مشاغل و افراد در فضای وب ۳ دشوار کرده است. وجود مقررات می‌تواند تهیه دستورالعمل‌های واضح و ایجاد سطح اطمینان مشخص را برای توسعه‌دهندگان، کاربران و سایر ذینفعان اکوسیستم وب ۳ تسهیل کند. همچنین وب ۳ می‌تواند شفافیت و مسئولیت‌پذیری را با ایجاد محیطی امن و پایدار برای پیشرفت‌های تکنولوژیک ارتقا دهد، از منافع مصرف‌کنندگان محافظت کند، و نوآوری را تقویت کند. بعلاوه، وجود مقررات می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران نهادی که برای سرمایه‌گذاری ایمن و مطمئن نیاز به رعایت قوانین و مقررات دارند کمک کند و جریان سرمایه را به صنعت وب ۳ افزایش دهد و بودجه لازم برای رشد و توسعه بیشتر را تأمین کند.

بااین‌حال، دولت‌ها و مقررات همواره تهدیدی برای سیستم‌های غیرمتمرکز بوده‌اند زیرا نوآوری را کاهش می‌دهند و آزادی بیان را محدود کنند. به‌عبارت‌دیگر، کنترل نهادهای دولتی بر سیستم در تضاد با اصول چارچوب‌های غیرمتمرکز است.

بااین‌حال، خیلی منصفانه نیست اگر دولت‌ها و مقررات را بدون سنجش مزایای بالقوه‌شان به‌عنوان «دوست» یا «دشمن» وب ۳ بشناسیم.

مانع‌تراشی و پیشرفت

مقررات دولتی به طرق مختلف مانع توسعه وب ۳ می‌شوند. اولاً، اجرای ساختارهای نظارتی سنتی به دلیل ماهیت غیرمتمرکز وب ۳ دشوار است. رعایت بسیاری از مقررات به دلیل هزینه‌های قابل‌توجه و پیچیدگی‌های مطابقت با قوانین می‌تواند چالش بزرگی برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های وب ۳ باشد. بنابراین، نهادهای کوچک‌تر با موانع قابل‌توجهی مواجه می‌شوند و عدم اطمینان قانونی و ریسک کسب‌وکارها افزایش می‌یابد.

بعلاوه، عدم قطعیت قوانین و نامشخص بودن یا تغییر مداوم قوانین می‌توانند مانع رشد و توسعه صنعت وب ۳ شوند. بعلاوه، این عدم قطعیت منجر به ایجاد شک و تردید بین مشاغل، سرمایه‌گذاران و کاربران، عدم اعتماد به صنعت وب ۳ و سرکوب رشد و توسعه می‌شود. وضع بیش‌ازحد مقررات آزادی توسعه‌دهندگان را از نظر آزمایش و نوآوری محدود می‌کند و منجر به ایجاد محیطی ریسک‌گریز و مانع از رشد وب ۳ می‌شود. بنابراین، رویکرد دولت‌ها در زمینه وضع مقررات باید حتماً متعادل و تمرکزشان بر حمایت از کاربران و درعین‌حال تقویت نوآوری باشد.

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXها) مانند یونی‌سوآپ با این مقررات سازگار شده‌اند و فرآیندهایی را برای بهبود انطباق با قوانین اجر می‌کنند. صرافی‌های متمرکز مانند کوینکس سعی در پیروی از مقررات دولت‌های محلی دارند زیرا می‌خواهند زیرساخت دنیای بلاک‌چین و دروازه ورود سرمایه‌گذاران عادی به اکوسیستم وب ۳ باشند. کوینکس تیمی قوی و متخصص از کارشناسان انطباق با قوانین و کنترل ریسک برای اطمینان از امنیت و حفاظت حداکثری از دارایی کاربرانش ایجاد کرده است. بعلاوه، کوینکس برای اطمینان از رعایت کامل اقدامات نظارتی و حفظ بالاترین استانداردهای امنیتی صنعت وب ۳ فعالانه به دنبال کسب مجوزهای بیشتری در زمینه انطباق با قوانین است.

به‌طور خلاصه، دولت‌ها و قوانین هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی را پیش روی توسعه وب ۳ قرار می‌دهند. هرچند این قوانین می‌توانند رشد وب ۳ را محدود و یا متوقف کنند ولی ملاحظه پتانسیل‌های مثبت این نهادها نیز ضروری است. نکته کلیدی یافتن تعادل مناسبی بین نوآوری و مقررات است که مزایای آن بیشتر از معایبش باشد. آینده وب ۳ احتمالاً وابسته به نحوه تعاملش با مقامات نظارتی و درعین‌حال حفظ دیدگاه اصلی‌اش در ارتباط با اینترنت باز، شفاف و غیرمتمرکز است.

نظرات