چگونه فریب نخوریم و دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس را تشخیص دهیم

12

استفاده از دستگاه های تصفیه آب در جهان روز به روز در حال افزایش است. افزایش سطح کیفی و رفاه زندگی باعث شده کیفیت آب مصرفی هم افزایش قابل توجهی داشته باشد. در ایران هم به دلیل کمبود منابع مالی این محصول در حال ضروری شدن نیاز هر خانواده شده است. به همین دلیل متقاضیان زیادی برای خرید دستگاه تصفیه آب اقدام می‌کنند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که دستگاه تصفیه آبی که خریداری می‌کنید باید با روش اسمز معکوس عمل تصفیه را انجام بدهد. برای این موضوع ابتدا توضیح خواهیم داد که روش اسمز معکوس چیست و چگونه عمل تصفیه را انجام می‌دهد.

 دستگاه تصفیه آب - شرکت ایلیاگستر

روش اسمز معکوس چیست؟

روش اسمز معکوس (revers osmosis) یک فرآیند فیزیکی است که برای تصفیه آب و جداسازی مواد محلول در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصفیه آب به این ترتیب انجام می‌شود که فشار بر جریان آب اعمال می‌شود و با وجود غشاهای اسمزی یا نیمه تراوا،

آب خروجی به دو نوع آب متفاوت تقسیم می‌شود.

  • آب تصفیه شده

  • آب با املاح زیاد

کلیه این عملیات در یک فیلتر تصفیه آب انجام می‌شود. یک خروجی آب تصفیه شده با املاح بسیار کم و  یک خروجی با املاح بسیار زیاد و غلظت بالا از ممبران خارج می‌شود. روش اسمز معکوس به دلیل اقتصادی بودن آن، در میان تمامی روش های تصفیه ، محبوبیت فراگیری در جهان پیدا کرده است. چون هم توان تصفیه بسیار بالایی دارد و هم هزینه خیلی کمتری نسبت به سایر روش های تصفیه داراست.

(عکس فیلتر ممبران که به صورت شماتیک حرکت آب مشخص شده است)

چگونه می‌توان دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس را شناخت؟

بسیاری از مشتریان تصور می‌کنند تشخیص اینکه یک دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس باشد یا غیر آن، با تعداد مراحل دستگاه تصفیه آب است. مثلاً تصور می‌کنند هر دستگاه تصفیه آبی که شش مرحله ای یا ۵ مرحله ای باشد  اسمز معکوس است. در حالی که اصلا این موضوع درست نیست. چون دستگاه های فیلتراسیون زیادی در بازار وجود دارند که به اسم دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای یا ۵ مرحله ای به فروش می رسند و اصلا با روش اسمز معکوس عمل تصفیه را انجام نمی‌دهند. برای شناخت این موضوع کافی است به موارد زیر توجه فرمایید.

  • دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس حتماً باید موتور پمپ داشته باشد

همان‌طور که در قسمت معرفی روش اسمز معکوس بیان شد، در این روش نیاز به اعمال فشار در جریان آب است که معمولاً توسط موتور پمپ انجام می‌شود. در حالی که در دستگاه های تصفیه آب با روش فیلتراسیون نیازی به موتور پمپ نیست. البته در برخی موارد بسیار نادر امکان اجرای روش اسمز معکوس بدون حضور موتور پمپ هست. اما به طور کلی در کشور ما عمده ی دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس، دارای موتور پمپ هستند.

موتور پمپ دستگاه تصفیه آب برند زینود - شرکت ایلیاگستر

  • در روش اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب به برق نیاز دارد

در بخش ۱ عنوان شد که دستگاه تصفیه آب نیاز به موتور پمپ دارد. پمپ هایی که در دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نوع دیافراگمی و DC هستند. به همین دلیل نیاز به ترانس یا آداپتور برای تبدیل برق AC به DC دارد. درهرصورت دستگاه های تصفیه آب نیاز به برق دارند. دستگاه های تصفیه آبی که با برق کار نمی‌کنند عمدتاً با روش فیلتراسیون هستند.

  • مدار برقی مجهز به سوئیچینگ

قاعده کار موتور پمپ این است که تا زمانی که برق به آب برسد روشن خواهد بود. این اتفاق اگر ۲۴ ساعته باشد قطعاً موتور پمپ خواهد سوخت. از طرفی نیازی هم نیست که پمپ دستگاه تصفیه آب مدام روشن باشد. فقط زمان هایی که نیاز به تولید آب تصفیه شده است باید پمپ روشن شود. به همین دلیل در دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس سیستم سوئیچینگ وجود دارد تا در شرایط متفاوت بتواند قطع و وصل شدن برق به پمپ را مدیریت کند تا دستگاه تصفیه آب به صورت اتومات عمل کند.

  • مخزن تصفیه آب

یکی دیگر از الزامات عمده ی دستگاه های تصفیه آب با روش اسـمز معکوس مخزن است. به دلیل دقت بالا در تصفیه با روش اسـمز معکوس یعنی دقت یک ده هزارم میکرون، خروجی آب تصفیه شده به صورت قطره قطره های به هم پیوسته خواهد بود. یعنی اگر مخزن ذخیره آب در دستگاه تصفیه آب با روش اسـمز معکوس وجود نداشته باشد، برای پر کردن یک لیوان آب یا یک پارچ آب ، کاربر زمان زیادی معطل خواهد شد. مخزن های تحت فشار برای رفع این مشکل در دستگاه های تصفیه آب وجود دارند. این در حالی است که در دستگاه های تصفیه آب با روش فیلتراسیون نیازی به وجود مخزن نیست.

مخزن دستگاه تصفیه آب زینود-شرکت ایلیاگستر

پس با این نکات ساده، به راحتی می‌توان متوجه این شد که یک دستگاه تصفیه آب با روش اسـمز معکوس است یا خیر. دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس را می‌توانید از سایت‌های مختلفی مانند سایت تصفیه آب ایلیا گستر با شماره  ۳۳۱۲۱۲۱۲ در تهران و سایت‌هایی مثل دیجی کالا، ایمالز، ترب و … خریداری نمایید.

12 دیدگاه در “چگونه فریب نخوریم و دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس را تشخیص دهیم

  1. الهامی گفت:

    همین مشکل رو خوردیم آخرش عوض کردیم دستگاه تصفیه آب فقط با روش اسمز معکوس خوبه بقیش الکیه

  2. گرامی گفت:

    دوست عزیز قیمت دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس هم خیلی متغیره ، اونو از کجا باید تشخیص داد. بحث اینکه دستگاه تصفیه آب اسمزمعکوس باشه قبول! منتها این همه قیمت وجود داره اونو چطوری میشه فهمید کدوم درسته قیمتش کدوم غلط ؟!

  3. رفیعی گفت:

    چه موضوع جالبی مطرح شده خیلی ممنون
    دستگاه تصفیه آب انقدر مدل و قیمت های مختلف داره که واقعا تشخیص سخت میشه

  4. تصفیه آب برکه گفت:

    در مورد مخزن هم که گفتن کاملا درسته منتها به علت زیاد بودن هزینه ممبران های با ظرفیت بالا، عمده ی دستگاه های تصفیه آب مخزن نیاز دارند.
    ممبران های ظرفیت بالا هم آنقدری فشار خروجی آب بالا ندارند که مثل مخزن بتونه خروجی آب بده

  5. تصفیه آب برکه گفت:

    من مقاله رو خوندم خیلی به نظرم کاربردیه چون خودمون در این زمینه داریم کار میکنیم.دید مشتریان رو خیلی باز میکنه برای ما هم خیلی خوبه که مشتری آگاهی داشته باشه راحتتر متوجه اختلاف قیمت های دستگاه های تصفیه آب میشه. منتها این دوستمون که نظر دادن برخی موارد ۸ بار فشار داشته باشه نیاز به پمپ نیست درسته البته من متن رو خوندم نوشته شده در برخی موارد نادر بدون پمپ و برق مکان اجرای اسمز معکوس هست که همین موضوع رو قطعا اشاره کرده. ولی واقعیت اینه که خیلی کم مواردی هست که چنین فشاری داشته باشن.به همین دلیل عمده ی دستگاه های تصفیه آب با روش اسمز معکوس پمپ دارن.

  6. محمد جواد گفت:
    1
    1

    سلام
    بسیاری از مواردی که در مورد نحوه شناخت دستگاه اسموز معکوس نوشتین بنطرم درست نیست اتفاقا.
    چون اگه فشار آب ورودی به دستگاه بالاتر ۸ بار باشه اصلا نیازی به پمپ و برق نیست و میشه با استفاده از چهار راهی فشار داخلی دستگاه رو کنترل کرد.
    همین طور اگه از ممبران های با ظرفیت بالا استفاده کنیم هم دیگه نیازی به مخزن هم نخواهیم داشت.
    بنظرم باید در مورد این مطلب کاملا بازنگری کنید و مخاطب رو گمراه نکنید. با تشکر

  7. علی یزدی گفت:

    عالی بود واقعا دمتون گرم

  8. شایگانی گفت:

    به من زنگ زده بودن برای فروش دستگاه تصفیه آب، بهشون گفتم بعدا زنگ بزنید، اومدم راجب تصفیه آب تحقیق کردم و این مقاله رو دیدیم. دفعه بعدی که بهم زنگ زدن، چیزایی که اینجا یاد گرفته بودم رو ازشون پرسیدم و فهمیدم که میخواستن بهم دستگاه فیلتراسون بندازن. خدارو شکر که فهمیدم و سرم کلاه نرفت. وقعا دست کسی که این مقاله رو نوشته درد نکنه

  9. ایمان گفت:

    متشکرم، یکمقدار واسم روشن شد قضیه، چون تو بازار خیلی گیج شده بودم و نمیدوستم باید چی بخرم. هر کی ۱ چیز میگفت ولی الان فهمیدم باید دنبال چه نوع دستگاهی برم.
    مرسی مرسی مرسی

  10. اصغر گفت:

    حالا چیزی که ما خودمون تجربه کردیم اینه که علاوه بر این مواردی که آوردین، دستگاه های تصفیه آب درست درمون یه فیلتر دارن به نام ممبران که پوسته داره و ممبران میره داخلش . و اصل روش اسمز معکوس داخل همون انجام میشه . که دستگاه های تصفیه آب فیلتراسیون ندارن همچین چیزی رو

  11. امیر گفت:

    سلام ممنون بابت توضیحات کامل . مقاله خیلی جالبی بود من مونده بودم چرا یسری دستگاه های تصفیه آب شش مرحله ای هست میگن حدود ۲-۳ ت و یسری ۴-۵ تومن به بالاست ! پس ارزون ها همون فیلتراسیون بودن که به قول شما خیلی تاثیری تو آب نداره !!. ممنون خیلی کمک کننده بود

  12. داود مهرعلیان گفت:

    واقعا مطلب خوب و آموزنده ای بود تشکر میکنم از مدیریت سایت که چنین مطالبی رو تو سایت قرار میدن من میخواستم دستگاه تصفیه آب خریداری کنم ولی هیچ چیز در مورد اون نمیدونستم ولی با خوندن این مطلب لا اقل میتونم یک سری سوال از فروشنده ها بپرسم و با دید بهتری دستگاه تصفیه آب را خریداری کنم که کلاه سرم نزارن

نظرات