رمان چیست؟ آوای دلنشین عاشقانه | یک سفر به دنیای عشق در میان برگ ها

0

رمان چیست؟

رمان یک اثر روایی داستانی منثور است که داستانی را در مورد تجربیات خاص انسانی در طول قابل توجهی بیان می کند.

  • سبک نثر و طول، و همچنین موضوع داستانی یا نیمه داستانی، واضح ترین ویژگی های یک رمان هستند. رمان ها برخلاف آثار شعر حماسی، داستان خود را با استفاده از نثر بیان می کند تا شعر .
  • همچنین رمان برخلاف داستان‌های کوتاه، روایتی طولانی را بیان می‌کند. با این حال، عناصر مشخصه دیگری وجود دارد که رمان را به عنوان یک فرم ادبی خاص متمایز می کند.

دانلود رمان

تاریخچه آغاز  نوشتن رمان ها

نگارش اولین رمان‌ ها به سال ۱۰۱۰، داستان جنجی اثر موراساکی شیکیبو برمی‌گردد. رمان های اروپایی اولین بار در اوایل قرن هفدهم نوشته شدند. رمان‌ها به عنوان محبوب‌ترین شیوه داستان‌گویی، با تأکید بر تجربه خواندن شخصی، از شعر حماسی و عاشقانه‌ها پیشی گرفتند. امروزه، رمان‌ها در طیف وسیعی از ژانرها نگاشته می شوند.

  • در بیشتر موارد، رمان‌ها به روایت تجربیات فردی شخصیت‌ها، و ایجاد تصویری نزدیک‌تر و پیچیده‌تر از شخصیت‌ها و دنیایی که در آن زندگی می‌کنند اختصاص دارد.

ویژگی های رمان

برای اینکه یک اثر رمان تلقی شود باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • رمان به نثر نوشته شده است، برخلاف اشعار که به نظم هستند. راویان ممکن است درجات مختلف دانش یا دیدگاه های متفاوتی داشته باشند. تمایز اصلی در اینجا بین نثر و نظم است.
  • از تعداد قابل توجهی از کلمات تشکیل شده است. تعداد کلمات خاصی وجود ندارد که به طور خودکار یک اثر را تبدیل به رمان کند، اما به طور کلی، یک رمان باید بلند تر از یک داستان کوتاه باشد.
  • رمان های نیمه داستانی (مانند آثار تاریخی با الهام از وقایع یا اشخاص واقعی) وجود دارند، اما یک اثر غیرداستانی محض به عنوان رمان طبقه بندی نمی شود.
  • رمان بیشترین ارتباط را با داستان دارد. در بیشتر موارد، این ارتباط پابرجاست؛ همه داستان‌ها رمان نیستند، اما همه رمان‌ها داستان هستند. یک اثر منثور غیرداستانی که به اندازه یک رمان باشد، می تواند در چندین دسته دیگر مانند تاریخ نگاری، زندگی نامه و غیره قرار گیرد.
  • اگرچه رمان معمولاً یک اثر تخیلی است، بسیاری از رمان‌ها در تاریخ واقعی بشر نگاشته شده اند. این می تواند از رمان های تمام عیار داستانی تاریخی، که بر یک دوره خاص در تاریخ تمرکز دارند یا روایت های نیمه تخیلی در مورد افراد واقعی تاریخ را شامل شود. با وجود این می‌توان گفت که وقتی از رمان صحبت می‌کنیم، در مورد آثار داستانی صحبت می‌کنیم.

انواع ژانرهای رمان

رمان‌ها در همه سبک‌های قابل تصور هستند و هر نویسنده‌ای صدای منحصربه‌فرد خود را روی کتاب می‌آورد. تعداد انگشت شماری از ژانرهای اصلی وجود دارند که سهم بزرگی از بازار دانلود رمان و فروش رمان را به خود اختصاص می دهند. تعدادی از انواع اصلی ژانرهای رمان که ممکن است لازم باشد درباره آنها بدانید شامل:

  • رمان های معمایی

رمان‌های معمایی حول جنایتی می‌چرخند که باید حل شود، اغلب یک قتل اما نه همیشه.

    • در قالب سنتی یک کارآگاه – حرفه ای یا آماتور – به عنوان قهرمان داستان خواهد داشت که توسط گروهی از شخصیت ها احاطه شده است که به حل جرم کمک می کنند یا مظنون هستند. در طول داستان، کارآگاه سرنخ هایی از جمله سرنخ های کاذب و شاه ماهی قرمز را برای حل پرونده جستجو می کند.
    • برخی از شناخته‌شده‌ترین رمان‌های تمام دوران در ژانر معمایی قرار می‌گیرند، از جمله مجموعه‌های نانسی درو و پسران هاردی، رمان‌های شرلوک هلمز سر آرتور کانن دویل، و رمان‌های آگاتا کریستی .
    • کریستی و سپس هیچ کدام، پرفروش ترین رمان معمایی جهان است.
  • علمی تخیلی و فانتزی

یکی از محبوب‌ترین ژانرهای رمان، علمی تخیلی و فانتزی است که هر دو به ساختن جهان گمانه‌زنی می‌پردازند. خطوط بین این دو اغلب مبهم است، اما به طور کلی، داستان های علمی تخیلی به دلیل تکنولوژی دنیایی متفاوت را تصور می کنند، در حالی که فانتزی دنیایی با جادو را تصور می کند.

    • داستان های علمی تخیلی اولیه شامل آثار ژول ورن بود و تا آثار کلاسیک مهم جورج اورول ادامه یافت .
    • داستان علمی تخیلی معاصر یک ژانر بسیار محبوب است. برخی از مشهورترین رمان‌های ادبیات غرب، رمان‌های فانتزی هستند، از جمله مجموعه‌های ارباب حلقه‌ها ، تواریخ نارنیا، و هری پاتر . آنها مدیون ادبیات حماسی اروپایی هستند.
  • رمان های ترسناک و هیجان انگیز

رمان‌های هیجان‌انگیز گهگاه با ژانرهای دیگر ترکیب می‌شوند، اغلب با راز یا داستان علمی تخیلی؛ ویژگی تعیین کننده این است که این رمان ها اغلب برای القای حس ترس، تعلیق یا وحشت روانی در خواننده طراحی شده اند.

    • نسخه های اولیه این ژانر شامل The Count of Monte Cristo (یک هیجان انتقام جویانه) و Heart of Darkness (یک تریلر روانشناختی/ترسناک) بود.
    • نمونه‌های معاصرتر شامل رمان‌های استیون کینگ است.
  • رمان های عاشقانه

رمان‌های عاشقانه امروزی با «عاشقانه‌های» گذشته مشترک هستند. ایده عشق رمانتیک به عنوان هدف نهایی، رسوایی‌های گاه به گاه و احساسات شدید در مرکز همه چیز است.

    • اما رمان عاشقانه امروزی به طور خاص بر بیان داستانی از عشق بین شخصیت ها متمرکز هستند. آن‌ها اغلب از ساختارهای بسیار خاص پیروی می‌کنند و نیاز به داشتن یک راه‌حل خوش‌بینانه یا «شاد» دارند.
    • رمان عاشقانه در حال حاضر محبوب ترین ژانر رمان در ایالات متحده است.
  • رمان تاریخی

همانطور که از نامش پیداست، داستان تاریخی صرفاً یک داستان تخیلی است که در زمان واقعی و گذشته تاریخ بشر اتفاق می افتد.

    • برخی از نمونه‌های داستان تاریخی شامل داستان‌های تخیلی (یا نیمه تخیلی) درباره شخصیت‌های تاریخی واقعی است، در حالی که برخی دیگر شخصیت‌های کاملاً اصلی را در رویدادهای زندگی واقعی وارد می‌کنند.
    • آثار نمادین داستان تاریخی عبارتند از : آیوانهو، داستان دو شهر، بر باد رفته و گوژپشت نوتردام .
  • رمان رئالیستی

رمان رئالیستی، کاملاً ساده و داستانی است که از ژانر یا سبک پیشرفته اجتناب می کند تا بتواند داستانی را روایت کند که «می تواند» در دنیایی که ما می شناسیم اتفاق بیفتد. تمرکز بر بازنمایی واقعی چیزها، بدون رمانتیک یا شکوفایی هنری است.

    • برخی از مشهورترین نویسندگان رئالیست عبارتند از: مارک تواین، جان اشتاین بک ، آنوره دو بالزاک، آنتون چکوف و جورج الیوت.

ساختار و عناصر رمـان

یک رمان را می توان به روش های بی شماری نوشت. معمولاً، رمان‌ها به صورت زمانی ساختار بندی می‌شوند و بخش‌های داستان به فصل‌ها تقسیم می‌شوند. با این حال، این تنها گزینه ساختاری برای نویسندگان نیست.

  • تقسیم کردن داستان

فصل‌ها حول بخش کوچکی از رمان می‌چرخند که توسط یک شخصیت، موضوع یا قطعه‌ای از طرح یکپارچه شده است.

در رمان‌های بزرگ‌تر، فصل‌ها ممکن است در بخش‌های بزرگ‌تر با هم گروه‌بندی شوند، شاید بر اساس دوره زمانی یا بخشی کلی از داستان گروه‌بندی شوند.

تقسیم به «تکه‌های» کوچک‌تر داستان یکی از عناصر تعیین‌کننده رمـان است. داستانی که آنقدر کوتاه باشد که نیازی به چنین تقسیم‌بندی‌هایی نداشته باشد، احتمالاً آنقدر طولانی نیست که بتواند به عنوان یک رمان کامل شناخته شود.

  • جدول زمانی و نقطه نظر

نویسندگان ممکن است ساختار رمـان ها را به روش های مختلف انتخاب کنند. به‌عنوان مثال، به‌جای گفتن یک داستان به‌صورت زمانی ، داستان ممکن است بین دوره‌های زمانی مختلف جابه‌جا شود تا تعلیق را حفظ کند یا به یک نکته موضوعی بپردازد. رمان‌ها همچنین ممکن است بین دیدگاه‌های شخصیت‌های متعدد جابه‌جا شوند، نه اینکه روی یک شخصیت به‌عنوان تنها قهرمان داستان تمرکز کنند.

یک رمـان ممکن است به صورت اول شخص (روایت یک شخصیت) یا سوم شخص (روایت «صدایی» بیرونی با درجات مختلف دانش) روایت شود.

  • ساختار سه ماده ای

صرف نظر از چارچوب زمانی، طرح رمـان اغلب از آنچه به عنوان ساختار سه پرده ای شناخته می شود، پیروی می کند. فصل‌های آغازین مربوط به آشنایی خوانندگان با بازیگران اصلی شخصیت‌ها و دنیای داستان است، قبل از اینکه یک حادثه خاص، که معمولاً به عنوان «حادثه محرک» از آن یاد می‌شود، وضعیت موجود را متزلزل کند و داستان «واقعی» را آغاز کند.

از آن نقطه، داستان «پرده ۲» وارد مجموعه‌ای از پیچیدگی‌ها می‌شود، زیرا قهرمان داستان هدفی را دنبال می‌کند و در مسیر با موانع و اهداف کوچک‌تری مواجه می‌شود. در نقطه میانی داستان، اغلب تغییرات عمده‌ای رخ می‌دهد که خطرات را افزایش می‌دهد، که همگی منجر به اوج عاطفی و روایی در پایان رمـان می‌شود.

“پرده ۳” به این پایان رمـان و عواقب ماجرا مربوط می شود.

کلام پابانی

در پایان می توان به باز تعریف رمـان به عنوان یک اثر ادبی که به صورت طولانی و جزئیاتی نوشته شده تعریف کرد که داستانی را بصورت کامل روایت کند. داستان درون خود رمان همواره شامل پرداختن به مسائل اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و انسانی است.

در رمان‌ها، شخصیت‌های با استعداد، سرگردان، یاغی، نابغه، فریبنده و آدم‌هایی که برای دستیابی به هدف خود به دنبال راه حل‌هایی ناجور هستند، توصیف شده‌اند. داستان‌های عاشقانه، رمان‌های ترسناک، رمان‌های تاریخی و رمان‌های علمی تخیلی به دلیل دارا بودن عناصر جذاب و بینندگانی، محبوبیت بیشتری دارند. تمامی این ژانر ها را می توانید از  وبسایت و اپلیکشن باغ استور https://baghstore.net دانلود و مطالعه نمایید.

نظرات