۷ نکته مهم در نگهداری از گربه‌ها

0

نگهداری از گربه‌ها به دلیل سازگاری آن‌ها با انسان روز به روز در حال افزایش است و نژادهای مختلف گربه‌ها علاقه‌مندان بسیاری در سراسر جهان دارد. اما ممکن است که بسیاری از آن‌ها آشنایی کاملی از اصول مراقبتی گربه‌ها اطلاعی نداشته‌باشند و این عامل باعث شود که گربه‌ها آسیب‌های روحی و جسمی متعددی را تجربه نمایند. یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیاز موجودات زنده مصرف مواد غذایی سازگار با متابولیسم بدنشان است و به همین دلیل لازم است که شما به عنوان فردی که از پت‎ها نگهداری می‎‌کنید غذای گربه با کیفیتی را در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید و طبق اصول تغذیه، میزان کالری دریافتی را کنترل نماید تا مانع از افزایش وزن و چاقی در آن‌ها شوید. همچنین بهتر است که دانش کافی در خصوص شرایط جسمی و خصوصیات اخلاقی آن‌ها داشته‌باشید و بتوانید نقش مهمی را راستای حفظ سلامت آن‌ها ایفا کنید. اگر شما علاقه‌مند به نگهداری از حیوانات خانگی و به خصوص گربه‌ها هستید توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله جذاب و خواندنی با ما همراه باشید.

دوستی با سگ

۱ .     توجه به سلامت گربه

سلامت جسمی و روحی از مهم‌ترین نکاتی است که در نگهداری از گربه‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. عوامل و فاکتورهای متعددی در حفظ سلامت و افزایش طول عمر حیوانات خانگی نقش دارند و لزوم رعایت آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود؛ که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از:

گربه سفید پرشین

–     واکسیناسیون

با توجه به وجود برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان لازم است که گربه خانگی‌تان در برابر بیماری‌ها واکسینه کنید و در زمان‌های تعیین شده دوزهای یادآور را تزریق کنید. این کار نه تنها باعث افزایش طول عمر و سلامت حیوان خانگی شما می‌شود بلکه از ابتلا شما و اعضای خانواده‌تان به بیماری‌های ویروسی و مشترک میان انسان و حیوان جلوگیری می‌کند.

–     چکاپ و معاینه منظم

جهت اطمینان از سلامت جسمانی گربه‌تان لازم است که به طور روتین و هر شش ماه یکبار برای انجام معاینه و آزمایشات چکاپ به کلینیک دامپزشکی مراجعه نموده و از سلامت حیوان خانگی‌تان اطمینان حاصل کنید و در صورت مشاهده هر گونه علائمی از بیماری فوراً اقدامات درمانی را آغاز کنید.

–     مسواک زدن

مسواک زدن منظم و استفاده از خمیر دندان و دهانشویه‌های مخصوص گربه‌ها تاثیر بسیاری در حفظ سلامت دهان و دندان آن‌ها دارد و از بروز تارتار، پلاک و جرم دندانی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

–     محل خواب مناسب

محل استراحت مناسب برای گربه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن مکان مشخص برای خواب حیوان ‌خانگی‌تان، آرامش را به او هدیه کنید، در خرید لوازم خواب گربه‌ها باید به قابل شستشو بودن آن و همچنین جثه حیوان خانگی خود توجه داشته‌باشید تا گربه‌ شما داخل آن احساس راحتی کند.

–     تفریح و بازی

گربه‌ها حیوانات بازیگوش و کنجکاوی هستند و علاقه زیادی به بازی کردن و گردش دارند، در صورتی که قصد نگهداری از آن‌ها را دارید لازم است که توجه ویژه‌ای به سپری کردن اوغات فراغت آن‌ها داشته‌باشید.

–     مکمل‌های غذایی

گربه‌های خانگی به دلیل دور بودن از نور خورشید معمولاً کمبود ویتامین D3 دارند و با توجه به اهمیت و تاثیر این ویتامین در سیستم ایمنی لازم است که کمبود آن از طریق مصرف مکمل‌ها جبران شود. گربه‌ها در شرایط مختلف زندگی و به طور ویژه در دوران بارداری و شیردهی دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌شوند به همین سبب لازم است که تحت نظر دامپزشک متخصص از انواع مکمل‌های تقویتی در وعده‌های غذایی‌شان استفاده نمایید.

–     خود درمانی ممنوع

برخی از صاحبان گربه با بی‌اطلاعی از عوارض خود درمانی، در صورت بیمار شدن حیوان خانگی خود به طور خودسرانه اقدامات درمانی را انجام می‌دهند که ممکن است که باعث از دست رفتن جان آن‌ها شود، به همین دلیل لازم است که در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در گربه‌ها فوراً به کلینیک دامپزشکی مراجعه نمایید.

۲ .     تغذیه مناسب گربه‌ها

رژیم غذایی مقوی و اصولی از اساسی‌ترین نیازهای هر حیوانی است. با توجه به اینکه گربه‌ها دستگاه گوارش حساس و ذائقه خاصی دارند؛ لازم است که ضمن توجه به تغذیه و تهیه محصولات غذایی با کیفیت نظیر غذای گربه (خشک و مرطوب) رویال کنین و رفلکس از پت شاپ آنلاین تام و جری نقش مهمی در بهبود سلامت و افزایش طول عمر گربه‌ خانگی خود داشته‌باشید. طبق نظر متخصصان تغذیه بهتر است که براساس سن، جثه و وزن گربه‌ها مواد حاوی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، چربی گیاهی و حیوانی، کربوهیدرات و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ را در اختیار آن‌ها قرار داده و توجه کافی به میزان کالری دریافتی‎‌شان داشته‌باشید تا مانع از چاقی و اضافه وزن گربه‌های خانگی‌تان شوید.

۳ .     آموزش و تربیت گربه‌ها

گربه‌ها هوش بسیار بالایی دارند و می‌توان با داشتن صبر و حوصله آموزش‌های تربیتی متعددی از قبیل خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن در جای مشخص و… را فرا بگیرند. برای مثال گربه‌ها اسمشان را به سرعت یاد گرفته و وقتی شما آن‌ها را صدا می‌زنید به سمت شما می‌آیند. برای تربیت بهتر گربه‌ها لازم است که شما در زمان و مکان مناسب و تهیه غذاهای تشویقی و کلیکر در تعداد دفعات منظم آموزش‌های ضروری را در اختیار حیوان خانگی خود قرار دهید، مهم‌ترین مواردی که می‌توان به گربه‌ها یاد داد عبارت اند از:

آموزش دستشویی به گربه

–     آموزش اسم گربه

–     آموزش محل دستشویی

–     آموزش غذا خوردن در ظرف مشخص

–     آموزش خوابیدن در جای مشخص

–     آموزش ساکت شدن با حرکات دست

–     آموزش نشستن

–     آموزش برو بیار

–     آموزش پیاده‌روی با قلاده

–     آموزش گاز نگرفتن

–     آموزش بیا و برو

۴ .     نظافت کردن گربه‌ها

گربه‌ها علاقه زیادی به تمیزی دارند و مرتب قسمت‌های مختلف بدنشان را لیس می‌زنند و به همین سبب نیاز کمتری به استحمام دارند. اما ممکن است به علت بازیگوشی و رفتن در گل و لای بدنشان کثیف شود و خودشان به تنهایی قادر به تمیزی آن نباشند، که در این حالت بهتر است که شما با یادگیری نحوه استحمام آن‌ها و استفاده از شامپوها و شوینده‌های مناسب بدن گربه‌ها آن‌ها را شستشو داده و سپس با باد ملایم سشوار موهای بدنشان را خشک کنید. برای استحمام گربه‌ها به وسایل زیر نیاز دارید:

گربه dsh

–     شامپو مخصوص گربه

–     نرم کننده مو

–     شانه و برس

–     ریرانداز حمام

–     پوزه بند

–     ناخن گیر
–     سشوار

–     حوله

۵ .     توجه به نیازهای ضروری بدن در سنین مختلف

گربه همچون سایر موجودات زنده در سنین و دوران‌های مختلف زندگی مانند بارداری، شیردهی و بیماری نیازهای مراقبی و تغذیه‌ای ویژه‌ای دارند که لازم است با آگاهی از آن‌ها نقش موثری در نگهداری از گربه‌های خانگی در شرایط حساس زندگی‌شان ایفا کنید. که مهم‌ترین موارد مراقبتی در سنین و شرایط مختلف زندگی گربه‌ها عبارت اند از:

–     مراقبت از بچه گربه

گربه‌های تازه متولد رفتارهای جالبی از خود بروز می‌دهند و مداوم در حال یادگیری هستند. آن‌ها در این سن وابستگی زیادی به مادرشان دارند و به همین دلیل شما به عنوان صاحبان گربه نباید آن‌ها را از والدینشان جدا کنید. همچنین لازم است که با تهیه غذاهای مخصوص بچه گربه جهت رشد بهتر و سلامت آن‌ها در وعده‌های غذایی‌شان استفاده کنید.

–     مراقبت از گربه در دوران بلوغ

گربه‌ها معمولاً از ۷ ماهگی وارد دوره بلوغ شده و ویژگی‌های رفتاری خاصی از خود بروز می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها نیاز جنسی و توانایی تولید مثل است که هم در گربه‌های نر و هم گربه‌های ماده دیده می‌شود. شما به عنوان فردی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید لازم است با آگاهی کامل از شرایط ویژه دوران بلوغ با صبر و آرامش بیشتری با آن‌ها رفتار کنید و در صورتی که علاقه‌ای به تولید مثل آن‌ها ندارید تحت نظر دامپزشک اقدامات درمانی را انجام دهید.

–     مراقبت از گربه مسن

گربه‌های مسن تحرک پایینی دارند و به دلیل کاهش عملکرد سیستم دفاعی بدنشان در معرض بیماری‌های مختلفی قرار دارند، به همین جهت لازم است که با درک شرایط سنی آن‌ها و استفاده از مواد غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین شادابی و نشاط را به آن‌ها هدیه کنید.

–     مراقبت در زمان عقیم شدگی

گربه نر در دوران بلوغ تمایل زیادی به ارتباط با جنس مخالف دارند و این باعث می‌شود که مشکلات چالش برانگیزی را برای صاحبان خود به وجود آوردند. به همین دلیل طبق توصیه پزشکان تحت عمل جراحی عقیم می‌شوند و لازم است که شما با مراقبت کامل از آن‌ها باعث بهبود سریعتر در دوره نقاهت شده و با در نظر گرفتن تغذیه مناسب، بازی‌های مورد علاقه و برنامه‌های ورزشی، باعث شادابی و سرزندگی آن‌ها شوید.

مراقبت از سگ

–     مراقبت در زمان بارداری

بارداری از مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله در زندگی گربه‌ها به شمار می‌رود و آن‌ها در این دوران تحرک کمتری دارند و معمولاً روی زمین دراز می‌کشند و به همین جهت لازم است که در دوران بارداری تحت نظر دامپزشک و متخصص تغذیه حیوانات رژیم غذایی مناسب را در اختیار آن‌ها قرار داده و با نوازش و محبت کردن به آن‌ها حس آرامش را به آن‌ها القا کنید.

–     مراقبت در زمان شیردهی

گربه‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند؛ انرژی زیادی را از دست داده‌اند و به همین جهت لازم است که مواد غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم را در وعده‌های غذایی‌شان در نظر بگیرید تا کیفیت شیر آن‌ها افزایش یابد و بچه گربه‌های تازه متولد شده رشد بهتری داشته‌باشند.

۶ .     اطلاع از بیماری‌های رایج گربه

گربه‌ها بر اساس شرایط زندگی، تغذیه، بیماری مادرزادی و همچنین ویژگی نژادی‌شان ممکن است که در معرض بیماری‌های مختلفی قرار داشته‌باشند و به همین سبب لازم است که شما به عنوان سرپرست پت اطلاعات کافی از بیماری‌های‌ گربه‌ و علائم شایع آن‌ها داشته‌باشید و با مشاهده نشانه‌های بیماری در اولین فرصت برای انجام اقدامات درمانی به دامپزشک مراجعه نمایید. در ادامه به ارائه لیستی از مهم‌ترین  بیماری‌های رایج در گربه‌ها اشاره می‌کنیم:

ناخن گفتن گربه

–     بیماری‌های انگلی (کک و کنه)

–     بیماری‌های عفونی (FeLV و FIV)

–     بیماری‌های ویروسی (هاری)

–     بیماری گوارشی (اختلال در بلع و دفع غذا)

–     بیماری دستگاه ادراری (سنگ مثانه)

–     بیماری دیابت(عدم تنظیم گلوکز و قند خون)

–     بیماری پریودنتال (دهان و دندان)

–     بیماری سرطان (معده، روده)

–     بیماری مزمن کلیوی (CKD)

–     پرکاری و کم‌کاری تیروئید (اختلال هورمون و غدد)

–     بیماری قلبی (آریتمی و گشادی دیواره‌های قلب)

–     بیماری عصبی (اختلال حرکت)

–     اضافه و چاقی (رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی)

۷ .     توجه به خصوصیات اخلاقی گربه‌ها

نژادهای مختلف گربه‌ها خلق و خو و سبک زندگی ویژه‌ای دارند که این باعث می‌شود که شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به هم داشته‌باشند. برخی از آن‌ها پر جنب و جوش و برخی دیگر کم تحرک هستند که این عامل باعث می‌شود که برخی از نژادها مناسب زندگی در فضای داخل خانه و محیط آپارتمانی نباشند؛ به همین دلیل لازم است که شما اطلاع کافی از خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی پت‌ها داشته‌باشید و بتوانید به نحو احسن از آن‌ها مراقبت کنید. سازگارترین نژادهای گربه‌ برای زندگی آپارتمانی عبارت اند از:

–     نژاد اسکاتیش فولد

–     نژاد پرشین

–     نژاد رگدال

–     نژاد سیامی

–     نژاد بریتیش شورت هیر

–     نژاد آمریکن شورت هیر

–     نژاد بیرمن

–     نژاد بنگال

فواید نگهداری از گربه

نگهداری از گربه‌ها اثر مثبتی بر روحیه تک تک اعضای خانواده دارد و می‌تواند از بهترین هم‌بازی‌ها برای کودکان شما باشند. اما لازم است که همواره به این نکته توجه داشته‌باشید که خلق و خوی گربه تاثیر بسیاری در نحوه مراقبت و تعامل با آن‌ها دارد و شما باید قبل از به سرپرستی گرفتن گربه‌ها اطلاعات کاملی از  خصوصیات نژادی و سبک زندگیشان داشته‌باشید. در ادامه به مهم‌ترین فواید و اثرات مثبتی که نگهداری از گربه‌ها که می‌تواند برای اعضای خانواده داشته‌باشند اشاره می‌کنیم:

–     گربه‌ها بسیار مهربان هستند و علاقه زیادی به صاحبان خود دارند.

–     گربه‌ها علاقه زیادی به بازی‌کردن با شما دارند.

–     گربه‌ها مریضی شما را احساس می‌کنند و سعی می‌کنند در کنار شما باشند.

–     گربه‌ها بسیار باهوش و تربیت‌پذیر هستند.

–     گربه‌ها حشرات و موجودات ریز را می‌کشند.

–     نگهداری از حیوانات خانگی و به خصوص گربه‌ها روحیه شما را بهبود می‌بخشند.

–     گربه‌ها حیوانات تمیزی هستند و مرتباً خودشان تمیز می‌کنند.

–     گربه‌ها حیوانات احساسی هستند و حالت روحی شما را درک می‌کنند.

–     نگهداری از گربه‌ها باعث از بین بردن حس تنهایی و افسردگی می‌شود.

مضرات نگهداری از گربه

با توجه به تحقیقات انجام شده پزشکی، نگهداری از گربه‌ها می‌تواند تاثیرات منفی نیز در پی داشته‌باشد و سلامت شما و خانواده‌تان را با خطر جدی مواجه سازد. از این رو لازم است که قبل از به سرپرستی گرفتن آن‌ها با مراجعه به کلینیک‌های دامپزشکی گواهی سلامت آن‌ها دریافت کرده و از صحت و سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در ادامه به مهم‌ترین و چالش برانگیز‌ترین مضرات نگهداری از گربه‌های خانگی اشاره می‌کنیم:

–     وجود بیماری های مشترک بین انسان و گربه

با توجه به وجود بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات نظیر هاری، بیماری توکسوپلاسموز و بارتونلوز(خراش گربه) لازم است که شما توجه زیادی نسبت به این مسئله داشته‌باشید و بعد از تماس با گربه‌ها فوراً دستتان را با آب و صابون شستشو دهید و در صورت مشاهده علائم بیماری در پت‌ها فوراً به دامپزشک مراجعه نمایید.

–     ایجاد آلرژی و حساسیت به موی گربه

مو و کرک بدن گربه‌ها در برخی موارد می‌تواند با بروز آلرژی شده و علائمی مانند قرمزی چشم، سرفه، خارش، آبریزش چشم و بینی را در پی داشته‌باشد.

–     بر هم زدن آسایش همسایگان

یکی از مسائل چالش برانگیز برای صاحبان گربه‌های خانگی نگهداری آن‌ها در محیط آپارتمانی است، چون ممکن است که گربه‌ها در طول روز تحرک و سر و صدای زیادی را ایجاد کنند و باعث سلب آرامش همسایگان شوند؛ به همین دلیل در صورتی که شما در فضای آپارتمانی زندگی می‌کنید بهتر است که سرپرستی گربه‌هایی را بر عهده بگیرید که سر و صدای کمتری را ایجاد کرده و سطح انرژی پایینی داشته‌باشند.

–     ریزش موهای گربه

برخی از نژادهای گربه به صورت ارثی ریزش موی زیادی دارند و برخی از آن‌ها بر اثر عوامل مختلف نظیر کمبود ویتامین یا بیماری‌هایی نظیر تیروئید دچار ریزش مو می‌شوند که می‌تواند مشکلات زیادی را برای صاحبان خود ایجاد کنند.

–     گاز گرفتن

گربه‌ها ممکن است بر اثر شرایط مختلف مانند بیماری، عصبانیت و یا گشنگی بیش از حد بدن اعضای خانواده را گاز بگیرند. گاز گرفتن در برخی موارد مانند هاری بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

–     بالا بودن هزینه نگهداری

با توجه به وارداتی بودن اکثر لوازم مراقبتی و همچنین مواد غذایی گربه‌ها، لازم است که شما بودجه کافی برای نگهداری از آن‌ها در اختیار داشته‌باشید تا بتوانید زندگی راحتی را برای آن‌ها فراهم کنید.

–     خراب کردن وسایل خانه

گربه‌ها با توجه به داشتن شخصیت کنجکاوی و سرکشی کردن به جاهای مختلف خانه ممکن است باعث شکستگی ظروف خانه شوند. همچنین آن‌ها تمایل زیادی به خراشیدن مبل، فرش، پرده و… دارند و با این کار موجب خرابی وسایل منزل می‌شوند، به همین سبب لازم است که شما با تهیه اسکرچر و وسایل بازی مناسب، مانع از آسیب رساندن به لوازم خانه شوید.

جمع بندی

نحوه نگهداری از گربه‌ها نیازمند دانش کافی و آگاهی از اصول مراقبتی آن‌ها دارد، که در این مقاله سعی شد مطابق با آخرین استانداردها اطلاعات جامعی در این خصوص ارائه شود. قبل از به سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی، لازم است که شما با فراهم نمودن لوازم ضروری برای نگهداری آن‌ها و همچنین آشنایی با خصوصیات اخلاقی‌ و نژادی آن‌ها شرایط مناسبی را برای زندگی‌شان در محیط خانه فراهم کنید.

نظرات