آموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir کاملا رایگان

0

آموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir + راهنمای کامل

نحوه ثبت قرارداد اجاره نامه مسکن در سامانه معاملات املاک و مستغلات

مراحل ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir بسیار آسان بوده و می توانید به راحتی اجاره نامه خود را ثبت و یا تمدید کنید و از هزینه های سرسام اور بنگاه املاک و مسکن راحت شوید. در ادامه نحوه ثبت و آموزش نحوه ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه معاملات املاک و اسکان همراه با راهنمای کامل را در ادامه ببینید:

آموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir کاملا رایگان

با راه‌اندازی سامانه ثبت قرارداد اجاره مسکن، تمامی افرادی که نیاز به عقد قرارداد اجاره مسکن و یا تمدید اجاره نامه دارند می توانند با مراجعه به سامانه srem.mrud.ir، قرارداد مسکن و املاک خود را ثبت کنند. برای این کار مالک و مستاجر به راحتی و بدون هیچ هزینه ای می تواند با درج اطلاعات خود در سامانه نسبت به ثبت قراردادهای خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی و رایگان اقدام کنند.

نکات مهم

توجه: قراردادهای ثبت شده در این سامانه قانونی بوده و امکان استعلام کد رهگیری قراردادهای اجاره مسکن و پیگیرد در مراجع قضایی را دارد.

این سامانه با هدف اجرایی کردن ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن که در آن رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش‌خرید، پیش‌فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است، آورده شده ابتدا در استان یزد به صورت آزمایشی اجرایی شده بود.

نحوه ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه معاملات املاک و اسکان 

*در اولین مرحله شروع به‌کار سامانه معاملات املاک و اسکان کشور، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت‌شده برای قرارداد اجاره‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به‌صورت برخط فراهم شده و هر دو می‌توانند قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی مورد معاملۀ خود را بدون نیاز مراجعه به بنگاه در این سامانه (https://amlak.mrud.ir/) انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را رایگان دریافت کنند.

نحوه ورود به سامانه ثبت نام رایگان قراردادهای اجاره مسکن

متقاضی باید، آدرس amlak.mrud.ir را جستجو نموده تا به صفحه ای همانند صفحه زیر، هدایت شده و گزینه “سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن” را انتخاب کند.

  • مراجعه به سامانه amlak.mrud.ir
  • روی گزینه “سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن” کلیک کنید
  • احراز هویت (به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، هدایت شده و باید، شماره همراه خود و اعداد امنیتی را در کادر مربوطه، وارد و بر روی ارسال رمز یکبار مصرف، کلیک نماید.)

نحوه ورود به سامانه ثبت نام رایگان قراردادهای اجاره مسکن

  • کد ارسالی به شماره همراه خود را وارد کند.
  • از قسمت پایین صفحه، گزینه ثبت قرارداد اجاره را انتخاب نماید.

آموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir کاملا رایگان

  • درج اطلاعات موجر و اطلاعات ملک را به طور دقیق، تکمیل و به مرحله بعدی برود.
  • اطلاعات تاریخ انعقاد قرارداد، شروع و پایان آن، زمان تحویل ملک به مستاجر و مبلغ ودیعه قرض الحسنه و اجاره ماهیانه، و در گام بعدی، تعهدات طرفین به یکدیگر، مشخص شود.

راهنمای ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir کاملا رایگان

 

 

  • تکمیل اطلاعات مستاجر (با تکمیل اطلاعات مستاجر و طی کردن صحیح مراحل قبل، نوبت به امضای قرارداد، توسط موجر، مستاجر و شهود آن ها می رسد. )

توجه: شایان ذکر است که شهود نیز باید، در سامانه، احراز هویت شوند.

  • پس از امضای قرارداد، انعقاد آن به پایان رسیده و کد رهگیری قرارداد موجر و مستاجر، در تصویری همانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می شود، در ابتدای صفحه قرارداد، درج می گردد.

آموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir کاملا رایگانآموزش تصویری ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه srem.mrud.ir کاملا رایگان

مدارک لازم

  • مدارک هویتی موجر
  • مدارک هویتی مستاجر
  • سند رسمی یا تک برگی ملک که شش دانگ آن، به نام یک نفر باشد.

نحوه تمدید رایگان قرارداد اجاره نامه

تمدید قرارداد اجاره، از نظر قانونی، مجاز دانسته شده و موجر و مستاجر، برای دفعات متوالی، پس از پایان مدت قرارداد اجاره پیشین، می توانند نسبت به تمدید آن، اقدام کنند. پس از اتمام مدت قرارداد اجاره، موجر باید، همانند آنچه در تیتر سوم مقاله ذکر شد، با جستجوی آدرس، وارد سایت سامانه قرارداد الکترونیکی اجاره شود و گزینه ثبت قرارداد اجاره را انتخاب کند.

نحوه فسخ رایگان قرارداد مسکن در سامانه ثبت املاک

بر روی گزینه ایجاد قرارداد که در گوشه سمت چپ تصویر، کنار گزینه خروج قرار گرفته، کلیک نماید

پس از طی کردن مراحل لازم، وارد کردن اطلاعات موجر، مستاجر، ملک، تعهدات، مدت قرارداد و امضای آن توسط شهود (یک شاهد از سوی موجر و یک شاهد از سوی مستاجر)، قرارداد اجاره جدید در خصوص همان ملک قبلی، ایجاد و یا به اصطلاح، تمدید می گردد.

فسخ قرارداد اجاره، قبل از پایان یافتن مدت آن، پیش از تحویل، پس از آن و در صورت عدم پرداخت اجاره بها از سوی مستاجر، پرسش موجر و مستاجرانی است که به وسیله عقد اجاره، اقدام به ایجاد یک اثر حقوقی نموده و به موجب آن، موجر، مالک اجاره بها و مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می گردد.

منابع: دینا، ایرنا

گردآوری شده در مجله اینترنتی حرف تازه

نظرات