بیوگرافی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی و همسرش + زندگینامه و ماجرای زندان

0

بیوگرافی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی و همسرش و فرزندان + زندگینامه و ماجرای زندان

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک متولد سال ۱۳۵۰ در تهران است. اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش بود. وی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ در ایالت بایرن آلمان، به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری بازداشت و روانه زندان شد. ادامه بیوگرافی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی و همسرش و فرزندان با عکس و سوابق وی از کار در سفارت تا بازداشت و آزادی می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی و همسرش و فرزندان + زندگینامه و ماجرای زندان

بیوگرافی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی

اسدالله اسدی (زادهٔ ۱۳۵۰) دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین، اتریش بود. وی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود و پس از آن به بلژیک منتقل شد.

اسدالله اسدی دیپلمات مستقر در اتریش که ۴ سال پیش با اتهام مشارکت در در علمیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان منافقین باز داشت شده بود، با به سرانجام رسیدن رایزنی‌های دیپلماتیک در ۵ خرداد ۱۴۰۲ آزاد شد و به کشور بازگشت.

علت بازداشت و دستگیری اسدالله اسدی

علت بازداشت و دستگیری اسدالله اسدی

وی به همراه خانواده خود در یک سفرخانوادگی به ظن دست داشتن در علمیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان منافقین بازداشت شد. او در هنگام بازداشت در آلمان به سر می‌برد و درحال برگشت به کشور اتریش بود.

در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق به اروپا، از بازداشت پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریست منافقین در پاریس خبر دادند. یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به نام «اسدالله اسدی» با آنها در ارتباط بوده و در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی – ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

سوابق

۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند و از آن زمان این دیپلمات ایرانی در بلژیک زندانی است. در واکنش به این اقدام هماهنگ فرانسه و آلمان و بلژیک، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به آنها ابلاغ و بر آزادی فوری و بدون قید و شرط این دیپلمات ایرانی تأکید شد.

دادگاه اسدی در بلژیک

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ دادگاه قضایی «آنتورپ» بلژیک با رد مصونیت دیپلماتیک اسدی، با درخواست دادستان‌ها برای صدور حکم ۲۰ سال حبس برای این دیپلمات ایرانی موافقت کرد. حکمی که از سوی ایران قویا محکوم شد.

همسر اسدالله اسدی کیست + فرزندان

همسر اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی کیست + فرزندان

اسدالله اسدی دارای همسر است و سال ها پیش ازدواج کرده است.

همسر این دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک در صفحه توییتر خود نوشت:

بعد از ۱۷۸۹ روز اسارت، اما چه اسارتی

۱۰۰ روزش در زندان بیماران اعصاب

۲۸ روزش در بونکر آب به صورت عریان

۹۰ روزش در سلول انفرادی بدون پنجره

و این لحظات آخر چه حس وصف نشدنی دارد.

امروز وزارت امور خارجه عمان در آستانه سفر سلطان این کشور به ایران اعلام کرد که با وساطت این کشور تبادل زندانی بین ایران و بلژیک انجام شده است.

اتهام اسدالله اسدیاتهام اسدالله اسدی

سایت روزنامه کرون در اتریش، در حاشیه گزارش سفر حسن روحانی به وین نوشت که دولت اتریش ظرف مدت ۴۸ ساعت مصونیت دیپلماتیک اسدالله الف. را لغو می‌کند.

همچنین سایت روزنامه اتریشی Kleine Zeitung مدعی شده بود که دیپلمات بازداشت شده که از سال ۲۰۱۴ در وین مستقر است، از قرار «طراح» این بمب‌گذاری بوده و در سفر به لوکزامبورگ، مواد منفجره را در اختیار یک زوج ایرانی قرار داده و از آن‌ها خواسته‌ است که آن را در گردهمایی پاریس سازمان مجاهدین منفجر کنند.

آزادی اسدالله اسدی

آزادی اسدالله اسدی

۵ خرداد ۱۴۰۲ خبرگزاری تسنیم خبر از افرادی اسدالله اسدی داد و ناصر کنعانی گفت: اسدالله اسدی تا ساعتی دیگر به ایران باز می‌گردد. و همین هم شد. اسدی پنجم خرداد به تهران بازگشت و تصاویری از او منتشر شد. در واقع این تبادل زندانی با همکاری عمان صورت گرفته و اسدی بعد از چهار سال زندان به ایران باز گشت.

نظرات