مراحل دریافت کارت جانبازی ارتش + نحوه پیگیری کارت جانبازی با کد ملی

0

کارت جانبازی ارتش ۱۴۰۲ : مراحل دریافت کارت جانبازی ارتش + نحوه پیگیری کارت جانبازان با کد ملی از ۵ درصد تا ۲۵ درصد که از سوی ارتش اعزام شدند در ادامه میخوانید

مراحل دریافت کارت جانبازی ارتش + نحوه پیگیری کارت جانبازی با کد ملی

مراحل دریافت کارت جانبازی ارتش + نحوه پیگیری کارت جانبازی با کد ملی

برای دریافت کارت جانبازی ارتش لازم است، فرد به کمیسیون پزشکی مربوطه مراجعه کرده تا درصد جانبازی وی مشخص شده و بر مبنای آن به وی کارت جانبازی اهدا گردد.

برای پیگیری کارت جانبازی ارتش، متقاضی به صورت حضوری به نهاد مربوطه مراجعه نماید، چرا که در حال حاضر، امکان پیگیری کارت جانبازی ارتش، از طریق اینترنتی میسر نمی باشد.
🔹️ برای این منظور، متقاضی می تواند به مراکزی که در سایت aja.ir معرفی شده مراجعه کرده و نسبت به پیگیری کارت‌جانبازی من جمله کارت جانبازی ۵ درصد و ۲۵ درصد خود اقدام نماید.
لازم است متقاضیان به این امر توجه داشته باشند که از چه ارگانی به مناطق جنگی اعزام شده اند تا بر مبنای آن به ارگان مربوطه مراجعه نمایند.
🔹️اگر متقاضی از سوی سپاه اعزام شده باشد، باید از طریق سایت سامانه خدمات الکترونیک ایثار اقدام نماید و اگر از سوی ارتش اعزام شده باشد باید از سایت آجا اقدام کند.

کارت جانبازی چیست

کارت جانبازی، کارتی است که از سوی دولت برای ارائه خدمت به جانبازان جنگ تحمیلی ارتش و سپاه، به پاس تلاش و از خودگذشتگی برای حفظ تمامیت ارضی و مقابله با تجاوز دشمنان اعطا می گردد. برای دریافت این کارت لازم است، فرد به کمیسیون پزشکی مربوطه مراجعه کرده تا درصد جانبازی وی مشخص شده و بر مبنای آن به وی کارت جانبازی اهدا گردد.

مزایای ثبت نام کارت جانبازان

مزایای جانبازان به زیر ۲۵ درصد و بالای ۲۵ درصد تقسیم می شود. تمامی جانبازان زیر ۲۵ درصد، پس از تایید کمیسیون پزشکی و تایید کمیسیون مبنی بر ازکارافتادگی شخص، اگر وی دارای شغل دولتی نباشد، از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای وی اقدام به صدور حکم بر طبق قانون حالت اشتغال و آیین نامه آن خواهد شد.

جانبازان زیر ۲۵ درصد شاغل می توانند از این مزایا استفاده کنند:

  • تغییر شغل یا پست، با توجه به وضعیت جسمانی یا روحی جانباز،
  • ترفیع کمی و کیفی شغل وی، بهره بردن از ماموریت های آموزشی،
  • محاسبه حقوق و مزایا در یک مقطع بالاتر،
  • استفاده از مرخص استعلاجی،
  • معاف شدن از پرداخت مالیات متعلق به حقوق جانباز و افزودن سنوات
  • در خصوص تسهیلات مربوط به نقل و انتقال جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز، این گروه برای دریافت پروانه و جواز کسب دارای اولویت می باشند.
  • معافیت از گذراندن طرح برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی،
  • کاهش ساعات کاری برای همسر جانبازان،
  • اولویت جانبازان برای تاسیس دفتر وکالت با استفاده از ۳۰ درصد سهمیه و همچنین،
  • جانبازانی که پیش از تاریخ ۱۳۷۴/۳/۳۱ از کار جدا شده اند مجددا به خدمت بازگردانده می شوند.

خدمات فرهنگی و آموزشی

در خصوص خدمات فرهنگی و آموزشی نیز، جانبازان می توانند از تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی اماکن تفریحی و زیارتی استفاده کنند و همین طور، در زمینه های حقوقی می توانند از مشاوره حقوقی و حتی معرفی نامه به مراجع قضایی برای رسیدگی خارج از موعد مقرر استفاده کنند.

بهداشت و درمان

در زمینه بهداشت و درمان نیز می توانند از خدمات درمان پایه و تکمیلی، درمان نازایی در صورتی که ناشی از عوارض جانبازی من جمله جانبازی ۵ درصد و ۲۵ درصد فرد باشد و ارائه کلیه خدمات تخصصی خارج ازپوشش بیمه همگانی که ارتباط با مجروحیت شخص جانباز دارد، استفاده کرده و همین طور، هزینه های مسافرت های درمانی، در مورد شخص جانباز نیز بر اساس آیین نامه های موجود تامین خواهد شد.

مزایای کارت جانبازی برای جانبازان بالای ۲۵ درصد

جانبازان بالای ۲۵ درصد، نسبت به جانبازان زیر ۲۵ درصد از مزایای بیشتری بهره مند خواهند شد. مزایایی مانند:

  • اشتغال فرزندان،
  • سهمیه کنکور،
  • برخورداری رایگان از تحصیلات در دانشگاه آزاد اسلامی،
  • بهره مندی از بیمه، حقوق و مزایای کافی،
  • حق پرستاری و همینطور،
  • کمک معشیت برای جانبازان بی کار تا زمان اشتغال پایدار آن ها یا گرفتن رای از کار افتادگی و دریافت حقوق حالت اشتغال به کار که به آن ها پرداخت خواهد شد.

شرایط کامل دریافت کارت جانبازی

برای دریافت و ثبت نام کارت جانبازان لازم است، مجروحیت یا به عبارتی جانباز بودن فرد ثابت شود. برای اثبات آن نیز دو روش وجود دارد، که روش اول به این صورت است که شخصی که دچار سانحه شده، به صورت همزمان مدارک خود را به کمیسیون پزشکی ارائه می دهد. در این حالت، شخص بر اساس درصدی که در کمیسیون تعیین می شود، کارت جانبازی دریافت می کند. روش دوم، برای جانبازانی است که در زمان دفاع مقدس دچار سانحه شده، اما مدارکی در دست ندارند، این افراد باید به شورای عالی پزشکی نیروهای مسلح مراجعه کرده و با گذراندن ۷ مرحله، پرونده آن ها به بنیاد شهید فرستاده می شود و در آن جا نیز پس از طی دو مرحله به شخص کارت جانبازی اعطا می گردد.

آدرس سایت ثبت نام کارت جانبازی ارتش

در حال حاضر دولت در تلاش است تا حد امکان خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه دهد، این امر به خصوص در مورد جانبازان، که ممکن است به دلیل محدودیت های جسمانی قادر به مراجعه حضوری نباشند بسیار حائز اهمیت است.

لازم است جانبازان، پیش از ثبت نام در این سایت به مرکز ارتباطات و مراجعات ( هاتف) بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سامانه دریافت نمایند. لازم به ذکر است که در حال حاضر، سامانه تکمیل اطلاعات آجا به آدرس اینترنتی aja.ir در زمینه کارت‌جانبازی جانبازان ارتش ارائه خدمات اینترنتی نمی کند.

نحوه دریافت کارت جانبازی ارتش

افرادی که شرایط دریافت کارت‌جانبازی ارتش، از ۵ درصد و ۲۵ درصد، را دارا می باشند، باید به مراکزی که در سایت مربوطه به آدرس اینترنتی aja.ir اعلام شده، مراجعه نمایند، در حال حاضر امکان ارائه این کارت به صورت غیر حضوری و اینترنتی، وجود ندارد.

پیگیری کارت جانبازی با کدملی

برای پیگیری کارت جانبازی ارتش، لازم است، متقاضی به صورت حضوری به نهاد مربوطه مراجعه نماید، چرا که در حال حاضر، امکان پیگیری کارت جانبازی ارتش، از طریق اینترنتی میسر نمی باشد. برای این منظور، متقاضی می تواند به مراکزی که در سایت aja.ir معرفی شده مراجعه کرده و نسبت به پیگیری کارت جانبازی من جمله کارت جانبازی ۵ درصد و ۲۵ درصد خود اقدام نماید.

لازم است متقاضیان به این امر توجه داشته باشند که از چه ارگانی به مناطق جنگی اعزام شده اند تا بر مبنای آن به ارگان مربوطه مراجعه نمایند. اگر متقاضی از سوی سپاه اعزام شده باشد، باید از طریق سایت سامانه خدمات الکترونیک ایثار اقدام نماید و اگر از سوی ارتش اعزام شده باشد باید از سایت آجا اقدام کند.

کارت جانبازان ۵ درصد

بر اساس دستورالعمل اجرایی تبصره بند الف از ماده ۸۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید وظیفه دارد رزمندگانی که فاقد مدارک بالینی هستند ولی مجروحیت آن ها توسط کمیسیون پزشکی که، از آن نهاد اعزام شده اند، تایید شده، باید جانباز تلقی شده و به آن ها کارت جانبازی ۵% اعطا گردد.

کارت‌جانبازی زیر ۲۵ درصد

کارت‌جانبازی به مشمولین زیر ۲۵ درصد که درصد جانبازی آن ها مضربی از عدد ۵ باشد، تعلق خواهد گرفت و اگر درصد جانبازی آن ها مضربی از عدد ۵ نباشد، ابتدا باید درصد آن ها توسط کمیسیون پزشکی بنیاد اصلاح شده و سپس، امکان ثبت نام برای دریافت و ثبت نام کارت‌جانبازی خواهند داشت.

نظرات