۱۷ اصطلاح کافه ای در مورد نوشیدنی‌ها

0

در حال حاضر افراد به طرز چشمگیری به مصرف قهوه علاقه‌مند شده‌اند. به همین دلیل، کافه های شیراز به عنوان مکانی مناسب برای تجمعات کاری و دوستانه شناخته می‌شوند. در سال‌های اخیر، کافه‌های زیبا با ارائه نوشیدنی‌های باکیفیت، مورد استقبال علاقمندان در شهرهای مختلف قرار گرفته‌اند.

احتمالاً شما نیز تا به حال در موقع سفارش نوشیدنی در یک کافی‌شاپ، به خاطر برخی از نام‌های موجود در منوی آن سردرگم شده‌اید یا با برخی از نام‌های نوشیدنی‌ها آشنا نبوده‌اید. در این مقاله، می‌خواهیم مجموعه‌ای از نوشیدنی‌های سرد و گرم کافی‌شاپ را به شما معرفی کنیم.

اصطلاحات رایج کافه گردی

اسپرسو ساده و غلیظ (سینگل و دابل):

یک نوع قهوه غلیظ و سنتی وجود دارد که با استفاده از یک دستگاه ویژه، آبی که به دمای جوش رسیده است را از میان دانه‌های ریز قهوه عبور می‌دهد و مایه‌ی قهوه اسپرسو را سرو می‌کند.

اسپرسو، اصلی‌ترین اجزای قهوه‌های ترکیبی با شیر و خامه است. کیفیت این نوع قهوه بستگی به دانه‌های استفاده شده و نوع دستگاه دارد. در کافی‌شاپ‌ها، روی قهوه اسپرسو به دلیل فشار بخار آب در دستگاه، مقداری کف ایجاد می‌شود. همچنین، شما می‌توانید از یک وسیله ساده و ارزان به نام موکاپات در خانه خود نیز اسپرسو تهیه کنید.

قهوه تُرک:

یکی از نوشیدنی‌های سنتی و اصیل کشور ترکیه، قهوه ترک است. این نوع قهوه معمولاً غلیظ و قوی بوده و در منوی اکثر کافی‌شاپ‌ها به چشم می‌خورد. قهوه ترک در بین مردم بسیار محبوب است و حتی در خانه هم می‌توانید برای خود یک فنجان قهوه ترک خوب تهیه کنید.

قهوه فرانسه:

قهوه اصیل فرانسوی، مورد علاقه بسیاری از افراد قرار دارد. این قهوه تلخی نسبی دارد و برای کسانی که به مقدار زیادی کافئین نیاز دارند، بهترین گزینه است. اگر شما هم دچار سردرد هستید و به دنبال یک نوشیدنی برای تسکین درد خود می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم به کافی‌شاپ مورد علاقه‌تان مراجعه کنید و یک فنجان قهوه فرانسوی سفارش دهید.

کاپوچینو:

کاپوچینو، یک نوشیدنی اصیل ایتالیایی است که در تهیه آن از نصف اسپرسو و نصف فنجان شیر فوم‌دار استفاده می‌شود. نسبت قیراطی شیر و قهوه به‌هم مساوی است. در ابتدا، شیر فوم‌دار به آرامی درون فنجان ریخته می‌شود و سپس اسپرسو به آرامی به آن اضافه می‌شود تا فوم شیر حفظ شود. بعضی از افراد این نوشیدنی را با خامه تزئین می‌کنند. با اضافه کردن قند، کاپوچینو را شیرین‌تر می‌کنند که به همین دلیل برای کسانی که از طعم تلخ قهوه لذت نمی‌برند، جذاب است. البته این روزها بسته‌های آماده کاپوچینو به وفور یافت می‌شوند که به صورت فوری می‌توانید در منزل تهیه کنید.

لاته (لَته):

لاته، نیز یک نوشیدنی اصیل ایتالیایی است که مواد اولیه آن شباهتی به کاپوچینو دارد. اما تفاوت آن‌ها در نسبت میزان شیر و اسپرسو قرار دارد. لاته حاوی کمترین مقدار اسپرسو است و به همین دلیل بسیار سبک و خوشمزه است.

لاته معمولاً در وعده صبحانه به همراه یک قطعه کیک سرو می‌شود و می‌تواند انتخابی هیجان‌انگیز باشد. شما می‌توانید دو سوم فنجان را با شیر فوم‌دار (کف شیر) پر کنید و سپس یک سوم فنجان را به آرامی با اسپرسو غلیظ ترکیب کنید، تا کف فراوان شیر حفظ شود.

لاته آرت، نوعی ویژه از همین قهوه است که در زمان سرو در فنجان، طرح‌های زیبا و خلاقانه‌ای بر روی آن ایجاد می‌شود. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها با خلاقیت خود، انواع مختلفی از لاته‌های طعم‌دار را در منوی خود ارائه می‌دهند. لاته زنجبیلی، چای لاته، لاته کاراملی و غیره با اضافه کردن طعم‌دهنده‌های متنوع، به استقبال مشتریان محترم خود را می‌پذیرند.

قهوه موکا:

موکا یکی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب ایتالیایی است که بر پایه قهوه اسپرسو ساخته می‌شود و در مقایسه با دیگر قهوه‌ها، طعم شیرین‌تری دارد. به ویژه به افرادی که عاشق شکلات هستند، پیشنهاد می‌شود قهوه موکا را امتحان کنند.

موکا ترکیبی است از اسپرسو، شکلات داغ و شیر که معمولاً در لیوان‌های بزرگ یا فنجان‌هایی با ظرفیت بالا سرو می‌شود. نصفی از فنجان به اسپرسو اختصاص دارد، نصف دیگر به شیر و نیز نصف دیگر به شکلات داغ. برای تزئین قهوه موکا معمولاً از خامه و پودر کاکائو استفاده می‌شود.

آمریکانو:

این نوع قهوه آمریکایی از ترکیب اسپرسو و آب جوش به‌دست می‌آید. در مقایسه با سایر قهوه‌ها، آن کمی رقیق‌تر است، اما از لحاظ مقدار کافئین بیشتری دارد و طعمی کمی تلخ دارد.

قهوه آمریکانو جمعیت طرفداران خاص خود را دارد و عطر و طعم آن به کیفیت دانه‌های قهوه مورد استفاده بستگی دارد. برای تهیه قهوه آمریکانو، اغلب از دانه‌های قهوه با رُست تیره استفاده می‌شود.

ماکیاتو:

این نوع قهوه نیز از جذابیتی ایتالیایی برخوردار است. ماکیاتو به‌معنای دارا بودن طرح است. در ترکیب این قهوه، از اسپرسو غلیظ همراه با شیر فوم‌دار استفاده می‌شود. ابتدا شیر را در فنجان‌های بلندی ریخته و سپس با قهوه بر روی آن طرحی ایجاد می‌شود. لاته ماکیاتو نوع دیگری از قهوه است که می‌توانید آن را در منوی کافی‌شاپ‌ها مشاهده کنید. این قهوه از ترکیب روش تهیه لاته و ماکیاتو به‌وجود می‌آید و مورد توجه علاقمندان زیادی قرار دارد.

هات چاکلت (شکلات داغ):

در بیشتر منوی کافی‌شاپ‌ها، می‌توانید هات چاکلت یا همان شکلات داغ را مشاهده کنید. این نوشیدنی جذاب در یک بعدازظهر سرد و پاییزی می‌تواند شما را گرم و پر‌انرژی نماید. برای تهیه این نوشیدنی، از شیر و شکلات استفاده می‌شود.

کلد برو:

این نوع قهوه را با استفاده از آب سرد تهیه می‌کنند و حدود ۲۴ ساعت آن را در آب سرد نگه می‌دارند تا به‌خوبی استخراج شود.

قهوه‌ای که با آب داغ تهیه می‌شود و بعد از سرد شدن ممکن است طعم تند یا ترشی بگیرید، اما کلد برو از ابتدا با آب سرد تهیه می‌شود و طعم آن تغییر نمی‌کند. کلد برو عطر و طعمی بسیار قوی دارد و در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است.

آیس لاته:

ترکیبات اصلی آیس لاته با لاته گرم همان است. استفاده از یخ در این ترکیب، به طعم جدیدی روح می‌بخشد. برای تهیه آیس لاته از شیر جوشیده و فوم‌دار استفاده می‌شود، اما فوم آن در ترکیب با یخ تدریجاً حل می‌شود. برای تهیه آن، نصف فنجان اسپرسو غلیظ را با شیر جوشیده و سرد در یک لیوان بلند مخلوط کنید و در زمان سرو، مقداری یخ را به آن اضافه کنید. آیس لاته، جزو انتخاب‌های طرفداران قهوه در فصل گرم محسوب می‌شود.

آفوگاتو:

آفوگاتو، پیشنهاد ویژه‌ی ما برای علاقمندان به بستنی است. این دسر در واقع یک نوشیدنی خاص است. ایده آفوگاتو برای اولین بار از ترکیب اسپرسو و بستنی وانیلی در ایتالیا به وجود آمد و سپس در بسیاری از کشورها محبوبیت یافت. در روزهای گرم تابستان، نصف فنجان اسپرسو غلیظ را با یک یا دو اسکوپ بستنی وانیلی ترکیب کنید و از طعم جادویی آن لذت ببرید. آفوگاتو بهترین انتخاب برای تنفسی مستدام در فصل گرم است.

فراپه:

فراپه، برای اولین بار در یونان آماده شده است. این نوشیدنی در واقع یک نوع بی‌نظیر است. برای تهیه آن، پودر قهوه فوری یا نسکافه را همراه با شکر و کمی آب ریخته و در یک لیوان بلند به خوبی مخلوط کنید.

بعد از مخلوط کردن مناسب، شیر سرد یا آب و مقداری یخ را به آن اضافه کنید. برای تزئین، از خامه هم‌زده استفاده کنید. به طور معمول، فراپه را در یک نی قرار می‌دهند تا از آن لذت ببرید.

اسموتی و انواع شیک:

در کافی‌شاپ‌ها، به علاوه نوشیدنی‌هایی که بر پایه قهوه تهیه می‌شوند، انواع آبمیوه‌های طبیعی، میلک شیک و اسموتی نیز موجود است. اسموتی، یک نوشیدنی جذاب است که با ترکیب میوه‌های مختلف ساخته می‌شود. اسموتی عموماً با میوه‌های یخ‌زده تهیه می‌شود و یک نوشیدنی سرد است. با این حال، در فصل زمستان هم می‌توانید اسموتی‌های سالم و مغذی تهیه کنید.

تفاوت اسموتی با میلک شیک در این است که اسموتی معمولاً از ماست یا شیر استفاده نمی‌کند، در حالی که شیک‌ها بر پایه شیر، بستنی یا خامه تهیه می‌شوند.

میلک شیک‌ها را هم می‌توان به عنوان یک دسر لذیذ مصرف کرد. شیک بادام زمینی، شیک موز و شکلات، شیک وانیل و شیک گردو از محبوب‌ترین انواع میلک شیک‌ها در فهرست منوی کافی‌شاپ‌ها به حساب می‌آیند.

موهیتو:

موهیتو، یک نوشیدنی سنتی و محبوب کوبا است که به خوبی در فصل تابستان مورد توجه قرار می‌گیرد و در کنار وعده‌های غذایی نیز می‌توانید آن را سرو کنید. اگر در یک ظهر گرم تابستانی به دنبال یک مکان آرام و دل‌چسب برای خواندن کتاب و لذت بردن از یک نوشیدنی خنک و مطبوع هستید، موهیتو بهترین انتخاب است.

تهیه موهیتو از ترکیب آب گازدار، یخ، برگ نعنا و شکر انجام می‌شود. البته می‌توانید به این ترکیبات میوه‌های مختلفی را اضافه کنید. بین محبوب‌ترین انواع موهیتو می‌توان به موهیتو لیمو و نعنا، موهیتو هندوانه و موهیتو توت فرنگی اشاره کرد.

دتاکس واتر:

شاید در منوی کافی‌شاپ‌ها با نام “دتاکس واتر” آشنا شده باشید. این نوشیدنی خنک در واقع یک نوع آب سالم است که با افزودن تکه‌های میوه به آن، طعمی خاص به آب می‌بخشد. برای افرادی که طعم آب معمولی را دوست ندارند، دتاکس واتر یک گزینه مناسب است که همراه با وعده‌های غذایی می‌توانند آن را لذت ببرند. در برخی کافی‌شاپ‌ها، دتاکس واتر با استفاده از آب معدنی گازدار و تکه‌های یخ نیز سرو می‌شود. این ترکیب به نوشیدنی اضافه‌ای نیز می‌دهد که برخی افراد آن را ترجیح می‌دهند.

آیس تی:

شاید برای شما تازگی که با ایده نوشیدن چای سرد آشنا شده‌اید، اما در منطقه شرق آسیا این یکی از نوشیدنی‌های محبوب است. بهتر است قبل از ارزیابی وضعیت، برای تجربه متفاوت، در کافه‌ای که سر زده‌اید، یک فنجان آیس تی سفارش دهید. شاید هم شما از طعم منحصر به فرد این نوشیدنی لذت ببرید. آیس تی در کافی‌شاپ‌ها با طعم‌های متنوعی مانند لیمو، نعنا، دارچین و توت فرنگی ارائه می‌شود.

برای تهیه آن، کافیست یک چای کیسه‌ای را درون یک فنجان آب جوش دم کنید و بگذارید کاملاً سرد شود. سپس چای سرد را با میوه‌ی مورد علاقه‌تان طعم‌دار کنید و به آن تکه‌های یخ اضافه کنید.

جمع بندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با رایج‌ترین نوشیدنی‌های گرم و سرد کافی شاپ های شیراز آشنا کنیم. این آشنایی به شما کمک می‌کند تا نوشیدنی مناسب با شرایط هوایی خود را انتخاب کرده و از آن لذت ببرید.

البته برخی افراد با خلاقیت بیشتر ممکن است منوی بسیار گسترده‌تری را در اختیار شما قرار دهند. تنوع در تهیه نوشیدنی‌های ترکیبی بسیار بزرگ است. بهتر است تجربه‌ی مزه‌های جدید را از دست ندهید.

اگر برای کاقه گردی در شیراز به دنبال یک کافه خوب هستید، می‌توانید از بانک مشاغل بوجور استفاده کنید. در این وب سایت، تمامی کافه های شیراز به همراه تور مجازی، اطلاعات تماس، موقعیت روی نقشه و همچنین گالری تصاویر معرفی می‌شوند.

نظرات