راهنمای گام به گام ثبت برند در سامانه مالکیت معنوی

0

همان طور که می دانید بازار همه کسب و کارها حسابی پر رقابت است. یک راه مهم برای این که محصولات یا خدمات تان منحصرا در اختیار خودتان باشد و به دیگران هم معرفی شود این است که برند خود را ثبت کنید.

اولین کاری که در مسیر برندینگ باید انجام دهید این است که نام مناسبی برای برند خود انتخاب کرده و آن را ثبت نمایید. با این نام انتخابی در واقع محصولات وخدمات تان را منحصر به فرد می کنید.

ثبت برند

ثبت برند تجاری

پس از این که نام برند خود را انتخاب کردید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که برند را ثبت کنید. ثبت برند و راهنمای مراحل ثبت علامت تجاری با هزینه ۱۴۰۲ مراحل خاص خودش را دارد که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم.

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند ۱۱ مرحله کلی داریم که از قرار زیر است.

نام مناسبی برای برندتان انتخاب کنید

این مرحله اولین و البته جذاب ترین مرحله ای است که پیش رو دارید. شما در حال انتخاب نام برای کسب و کار کوچک یا بزرگ خود هستید و طبیعی است که این کار را دوست داشته باشید.

نام انتخابی شما نباید قبلا ثبت شده باشد و هم چنین نمی تواند جزء نام هایی باشد که به صورت قانونی منع ثبت دارند.

قبل از ثبت استعلام نام بگیرید

نام انتخابی شما باید ویژگی هایی داشته باشد. اگر نامی انتخاب کنید که خارج از نامهای مجاز باشد یا این که قبلا توسط دیگران ثبت شده باشد، نمی توانید آن را ثبت نمایید. استعلام نام به شما کمک می کند قبل از ثبت آن مطمئن شوید که همه ویژگی های لازم را دارد.

دقت کنید که اگر استعلام نام برند را انجام ندهید ممکن است با دردسرهای زیادی مواجه شوید. در این صورت ممکن است پس از این که وقت زیادی گذاشته اید تازه متوجه شوید که نام انتخابی شما غیر قابل ثبت است. برای استعلام برند و جستجوی علائم تجاری روی این لینک کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز را آماده کنید

باید مدارک لازم را آماده کنید وهنگام بارگذاری، اسکن آن ها را آپلود نمایید. پس از این که تایید اولیه را از سایت دریافت کرید هم باید مدارک را به صورت فیزیکی به اداره ثبت تحویل بدهید.

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • تصویر شناسنامه را باید ارائه دهید.
  • تصویر کارت ملی لازم است.
  • اگر برندتان لاتین است باید کارت بازرگانی داشته و تصویر آن را تحویل بدهید.
  • نیاز به ارائه مجوز فعالیت دارید.
  • اطلاعات کلی مانند اطلاعات شناسنامه ای، آدرس، شماره موبایل و غیره لازم است.

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • تصویر شناسنامه همه افرادی که حق امضاء دارند لازم است.
  • تصویر کارت ملی همه افرادی که حق امضاء دارند را هم باید ارائه دهید.
  • نیاز به داشتن مجوز فعالیت احتیاج دارید.
  • کپی از روزنامه رسمی تاسیس و نیز روزنامه رسمی آخرین تغییرات لازم است.
  • اگر برندتان لاتین است به کارت بازرگانی احتیاج دارید.
  • اطلاعات کلی مانند آدرس، شماره تماس و.. لازم است.

اظهارنامه را در سایت اداره مالکیت ثبت کنید

پس از این که مدارک را آماده کردید، ثبت نام تان را در وب سایت اداره مالکیت معنوی انجام داده و تایید نمایید. برای تایید حساب کاربری باید برگه ای که از طریق سایت در اختیارتان قرار داده می شود را به دفترخانه اسناد رسمی برده و امورمربوط به گواهی امضاء را انجام بدهید.

در مرحله بعدی وارد قسمت ثبت اظهارنامه برند شده ومدارک خواسته شده را آپلود نمایید.

سه کارشناس در اداره مربوطه اظهارنامه تان را بررسی می کنند و در نهایت اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، یک پیامک تایید دریافت خواهید کرد. به صورت کلی پرونده تان در ۱۰ روز تا حداکثر یک ماه بررسی خواهد شد.

هزینه مربوط به اظهارنامه را بپردازید

پس از این که اظهارنامه را تکمیل کردید، باید هزینه مربوط به آن را بپردازید. سامانه، اظهارنامه شما را بررسی کرده و ادامه مراحل پرونده تان پیش خواهد رفت.

پس از آن هم فرمی حاوی اطلاعات کاربری در اختیار شما قرار می گیرد.

آگهی تقاضای ثبت را در روزنامه رسمی چاپ کنید

اظهارنامه شما بررسی شده و تا این مرحله احتمالا مشخص شده است که ثبت برندتان قابل انجام است یا خیر. اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، باید ثبت برند خود را در روزنامه آگهی کنید. از زمانی که چاپ آگهی را انجام می دهید تا هنگامی که روزنامه به دست شما می رسد حدود یک هفته طول می کشد.

در حقیقت شما با این کار به همگان در مورد به ثبت رساندن برندتان اطلاع رسانی می کنید. اگر شخصی حقیقی یا حقوقی به ثبت برند شما اعتراض داشته باشد باید این اعتراض را در مدت مشخص شده به ثبت برساند. پس از یک ماه اگر اعتراضی از سمت شخصی دریافت نشود بقیه مراحل پیش خواهد رفت.

به صورت حضوری به اداره مالکیت مراجعه نمایید

اگر اعتراضی به ثبت برند شما وجود نداشته باشد پس از ۳۰ روز از چاپ آگهی، اظهارنامه تان توسط کارشناسان تایید می گردد و خودتان هم از طریق پیامک از این موضوع مطلع می شوید.

پس از این که پیامک تایید را دریافت کرید لازم است که به صورت حضوری به اداره مالکیت مراجعه نمایید و تشکیل پرونده تان را انجام بدهید.

در این مرحله لازم است که اصل یا کپی برابر با اصل تمامی مدارک خود را همراه داشته باشید.

حق ثبت برند را پرداخت کنید

پس از این که تمامی مراحل گفته شده را با موفقیت پشت سر گذاشتید باید هزینه ثبت برندتان را پرداخت کنید. این که دقیقا چه مبلغی را می پردازید بستگی به نوع برندتان، تعداد محصولات و برخی موارد دیگر دارد. مبلغی که باید پرداخت کنید با در نظر گرفتن همه این موارد تعیین می شود.

هزینه روزنامه دوم را پرداخت کنید

وقتی همه مراحل لازم را طی کردید باید ثبت نهایی برندتان را در روزنامه رسمی اطلاع رسانی کنید. برای این کار هم باید هزینه مربوط به آن را پرداخت نمایید. این کار به همگان اطلاع می دهد که برند شما در انحصار خودتان و ثبت شده است.

گواهی ۱۰ ساله را دریافت کنید

تبریک می گوییم این بهترین مرحله ای است که باید پشت سر بگذارید. گواهی برند شما برای مدت ۱۰ سال صادر می شود و پس از آن هم می توانید برای تایید آن اقدام کنید. برای دریافت آگهی باید یک نسخه از دو روزنامه منتشر شده را به همراه اظهارنامه و نیز تصویر نمونه برند به اداره مالکیت معنوی تحویل دهید.

دقت کنید که شما می توانید انجام تمامی این مراحل را به همکاران ما در ثبتی نو بسپارید و زمان تان را برای امور تخصصی شغل خود صرف کنید.

برند در چه زمانی ثبت می شود؟

این موضوع بستگی به نحوه پیش رفتن پرونده تان دارد. البته در این جا میزان دقت خودتان هم موثر است، مثلا اگر بارها نام انتخاب کنید اما نام های نامناسبی باشد و رد شود قطعا میزانی زمان را از دست می دهید. طبیعی است که اگر پیشبرد کار را به کارشناسان ثبتی بسپارید کارتان خیلی سریع تر هم پیش می رود.

به صورت کلی برای به ثبت رسیدن برند زمانی نزدیک به دو ماه را در نظر بگیرید.

ثبت برند اجباری است؟

اکثرا این گونه است که شما الزامی برای ثبت برند ندارید مگر این که در زمینه های خاصی مشغول به فعالیت باشید.

تمامی زمینه هایی که به شکل مستقیم با سلامتی انسان در ارتباط است شامل این موضوع می شود. برخی از مهم ترین فعالیت هایی که احتیاج به ثبت برند دارد عبارت است از:

  • فعالیت در زمینه داروها
  • فعالیت در تولید و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی
  • تولید و بسته بندی مواد غذایی

منبع: https://sabtino.com/

نظرات