چرا بسیاری از تریدرها در انجام معاملات خود ضرر می‌کنند؟

1

بر حسب آمارهایی که وجود دارد درصد معامله‌گران ضرر‌ده بسیار زیاد است. بین ۷۵ تا ۹۵ درصد تریدرها ضرر‌ده هستند. کسانی که به دنیای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وارد می‌شوند، همه به امید کسب سودهای خوب و تغییر زندگی خود می‌آیند. چه اتفاقی میفتد که این آمار وحشتناک وجود دارد؟ چرا تریدرها به هدف خود یعنی کسب سود نمی‌رسند؟ چرا تغییر قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند سرمایه زندگی یک تریدر را نابود کند؟ در ادامه دلایلی که تریدرها ضرر می‌کنند را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

تحلیل ارز دیجیتال

مهم‌ترین عوامل ضرر معامله‌گران

دلایل زیادی برای ضرر هر تریدر وجود دارد. معامله‌گری روحیه خاصی می‌طلبد که در آن احساسات جایی ندارد. طمع، ترس، رعایت نکردن مدیریت سرمایه و سایر دلایلی که باعث ضرر تریدرها می‌شوند را در ادامه خواهیم گفت.

  • رعایت نکردن مدیریت سرمایه
  • مسایل روانشناسی
  • عدم شناخت بازار
  • تسلط ناکافی به تحلیل تکنیکال و بنیادی
  • نداشتن هدف مشخص و استراتژی معاملاتی

مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه به قدری در معامله‌گری مهم است که از آن به‌عنوان علم مدیریت سرمایه(mony management)، نام برده می‌شود. مدیریت پول و سرمایه قوانین بسیار حساس و دقیقی دارد. قدم اول در معامله‌گری، حفظ سرمایه اولیه است. منابع مختلفی برای یادگیری این علم وجود دارد. خلاصه تمام این علم این است که در معامله‌گری به هیچ وجه نباید درصد زیادی از حساب خود را در یک معامله به خطر بیندازید.
با رعایت نکردن مدیریت سرمایه، شکست شما در بازار حتمی است. صاحب‌نظران حوزه «مانی منیجمنت» درصد ریسک در هر معامله را بین یک تا ده درصد در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال شما اگر ۱۰۰۰دلار سرمایه دارید و قصد خرید ارز دیجیتال دارید، طبق این قانون نباید بین ۱۰ تا ۱۰۰ دلار بیشتر ضرر کنید.
فرض کنید شما ارز دیجیتالی را خریدید، در صورتی‌که دید شما بلند‌مدتی باشد و حد سود بالایی داشته باشید که نیاز به حد ضرر بزرگتری داشته باشد، باز هم ضروری است که از سرمایه خود در صورت شکست تحلیلتان مراقبت کنید. در واقع بایستی از یک جایی مانع ضرر شوید، طوری‌که حساب شما آن‌قدر آسیب نبیند که برگشتن آن کار مشکل و شاید کار غیر ممکنی شود. اگر قوانین دقیق مدیریت سرمایه را برای خود شخصی سازی کنید و به‌شدت به آن پایبند باشید راه زیادی از تریدر شدن را رفته‌اید.

روانشناسی معامله در برابر تغییرات قیمت ارز دیجیتال

در بازار باید مثل یک ربات بی‌قلب معامله کنید. درگیر شدن با احساسات و به دنبال آن، دور شدن از استراتژی معاملاتی، نتیجه‌ای جز ضرر برای شما نخواد داشت. احساسی و هیجانی ترید کردن، موضوعی است که درصد بالایی از تریدرها با آن مواجه هستند. مخصوصا زمانی‌که بازار صعودی است و هیجان زیادی در مارکت وجود دارد، معامله‌گران تازه کار به‌شدت تحت تاثیر این جو قرار گرفته و آن روی بی‌رحم بازار را نمی‌بینند. حس جاماندگی از بازار و از دست دادن سود، باعث می‌شود دست به تریدهای احساسی زده و ضرر زیادی متحمل شوند.
در شرایط نزولی شکل احساسات متفاوت می‌شود. در این شرایط، زمانی که معامله خلاف پیش‌بینی تریدر پیش می‌رود و به حد ضرر می‌رسد ممکن است با ضرر کنار نیاید و به امید برگشت در معامله ی شکست خورده باقی بماند. در این وضعیت، موقعیت‌های دیگر بازار را از دست می‌دهد و به ضرر او نیز اضافه می‌شود. در نهایت حتی اگر روند ضرر، از یک نقطه‌ای متوقف شود، خواب سرمایه، باعث افت روحیه تریدر و در نتیجه ضرر خواهد شد.

ضرر جزیی از بازارهایی مالی است. تریدری که نمی‌تواند با ضرر کنار بیاید هیچوقت تریدر موفقی نخواهد شد. حتی می‌توان از این منظر به حد ضرر و رعایت آن نگاه کرد که پیش‌بینی شما برای مقدار پایین رفتن نمودار، درست بوده و از یک نقطه مشخصی مانع ضرر بیشتر حسابتان شده‌اید. پس یک یا حتی چند معامله ضررده، نباید به روحیه شما آسیب جدی بزند. مهم این است که شما در بازه زمانی میان‌مدت و بلند‌مدت، معامله‌گر سوددهی باشید.

تحلیل رمز ارز

عدم شناخت بازار و روند قیمت ارزهای دیجیتال

موضوع مهم بعدی تصور بسیار غلط تریدرها از بازار است. بسیاری از کسانی که وارد بازار می‌شوند بدون هیچ آموزش و تخصصی از همان روز اول انتظار سود دارند. معامله‌گری یک شغل است. چه شغلی را می‌شناسید که بدون هیچ مهارت و شناختی، بدون تجربه و بدون زمان کافی گذاشتن، برای شما درآمد داشته باشد؟ دیدگاهتان به ترید، بایستی یک شغل تمام عیار باشد. شغلی که نیاز به تخصص دارد. کسانی که به امید «یک شبه پولدار شدن» وارد بازار می‌شوند شکست خورده‌های قطعی هستند. انتظارتان از بازار ارز دیجیتال، بایستی منطقی باشد. به‌عنوان مثال کسب ده درصد سود در ماه، اگر تداوم داشته باشد، نتیجه فوق‌العاده‌ای است. مثلا اگر برداشت از حساب نداشته باشید، قانون «تصاعد»، وضع مالی شما را دگرگون خواهد کرد.
بسیار زیاد هستند معامله‌گرانی که در ماه بالای پنجاه درصد سود کسب می‌کنند اما نتیجه سال‌ها معامله آن‌ها چیزی جز ضرر یا درجا زدن نبوده است. پس در بازار، دنبال سودهای نجومی و موقت نباشید، بلکه دنبال تدوام سوددهی باشید.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال

هر شغلی نیاز به مهارت و تخصص دارد. تسلط کافی به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال، ابزار کسب موفقیت در معامله‎گری است. شما نمی‌توانید بدون آموزش کافی و تمرین بسیار، سودده باشید. شاید چند معامله موفق هم با خوش شانسی داشته باشید اما به‌طور حتم ادامه‌دار نخواهد بود. یادگیری تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال ضروری است.
موضوعی‌که باید بسیار به آن اهمیت بدهید این است که تحلیل قوی، بدون تسلط به روح و روان خود و بدون رعایت مدیریت ریسک، نتیجه نخواهد داد. معامله‌گر تک‌بعدی موفق نمی‌شود. برای سود مداوم، بایستی همیشه اطلاعات و علم خود را بیشتر کنید. دنبال سودهای نجومی نباشید. مانند یک شغل به ترید احترام بگذارید تا نتیجه بگیرید.

ضرر در بازار ارز دیجیتال

نداشتن هدف مشخص و استراتژی معاملاتی

هر تریدری باید برای خود یک پلن معاملاتی مشخص داشته باشد. بدون استراتژی معامله کردن، شما را به ورطه ضرر خواهد کشاند. در هر معامله، از قبل بایستی هدف شما از معامله معین باشد. میزان ضرری که می‌توانید تحمل کنید مشخص باشد. پلن شما می‌تواند براساس تحلیل تکنیکال، فاندامنتال یا هر دو باشد. مثلا با دیدن یک الگوی خاص شما وارد باز می‌شوید، اگر چند روز این الگو را مشاهده نکردید نباید وارد بازار شوید. داشتن پلن یکی از ضروریات معامله‌گری است و نداشتن آن منجر به ضرر خواهد شد.

جمع بندی

ضرر در ترید اجتناب ناپذیر است. هیچکس به طور قطع از آینده بازار خبر ندارد. بنابراین باید به دنبال مدیریت و کنترل ضررهای خود باشید. در درجه اول سعی کنید سرمایه خود را حفظ کنید و سپس دنبال سود باشید. دنبال سودهای نجومی بودن روان شما را نابود خواهد کرد. پس همان‌طور که گفته شد انتظار خود را از بازار معقول کنید.
در نظر داشته باشید که شغل معامله‌گری برای هر کسی مناسب نیست. کسانی که با یک ضرر، پلن و تحلیل و همه فاکتورهای معامله‌گری خود را زیر پا می‌گذارند در این شغل موفق نخواهند شد. افرادی که با هر بالا و پایین شدن قیمت ارزهای دیجیتال، استرس شدید می‌گیرند نمی‌توانند در این شغل فعالیت کنند.
قدم اول برای ترید کردن، شناختن خود و روحیات خود است. در پایان لازم است به موضوع تبلیغات پر زرق و برق فضای مجازی بپردازیم. کل این فضای پرهیاهو دروغ محض است. سودهای صد درصدی در ماه و گاهی در روز تبلیغ می‌شود. به هیچ وجه در دام همچین اشخاصی نیفتید. مشاهده کردید که معامله‌گری چه زوایای پنهان و سختی دارد. پس دقت کنید که در دام سیگنال فروشان و تبلیغ‌گران نیفتید.

1 دیدگاه در “چرا بسیاری از تریدرها در انجام معاملات خود ضرر می‌کنند؟

  1. علی گفت:

    اگر چه مطالبی که در خصوص ضرر کردن هنگام ترید ( برای تمامی معاملاتی که دارای پلتفورم مخصوص معامله کردن می باشند هیچ فرقی هم مابین آنها حداقل برای بیشتر معامله گران ایرانی و در منطقه آسیا نیست) کردن ضرر می کنند این است که نوع آموزشی که داده میشود تماما اشتباه و با جرات تمام عرض می کنم ۹۹ درصد این اشخاص اطلاعاتشان بر اساس اصول معاملاتی بلند مدت می باشد ( اینجانب ۱۹ سال در این بازارها کار کرده و تا زمانی که ایران مرکز آیتی اجازه می داد به هموطنانم بصورت رایگان هفته ای ۲ روز هم سیگنال ۱۰۰ سود ده هم اسکالپینگ و هم روزانه ارائه می کردم) نکته بسیار مهم دیگر که متاسفانه کمتر به آن توجه میشود معامله کردن بروی پلتفورم های است که HQ آنها در کشورهای غیر استاندارد جهانی می باشند است مثلا در ترکیه – یونان – امارات – مالزی – سنگاپور و بخصوص برای ایرانی ها که تحت هیچ شرایطی هم نمی توانند در صورت قطع و یا عدم ارائه بموقع سیگنال شکایت کنند . لذا خواهشمندم سرمایه خود براحتی از دست ندهید

نظرات