معرفی دستگاه ایرلس بادی

0

ایرلس بادی ( Ail Spray ) دستگاهی است شامل مجموعه ای از قطعات و تجهیزاتی که امکان پاشیدن رنگ را برای ایجاد پوشش و یا ذرات ریزی مانند شن و ماسه جهت سندبلاست کردن سطوح به منظور رفع غبار، جرم ها و برجستگی های غیر موردنیاز با استفاده از فشارباد دراختیار کاربر می گذارد.

نازل سندبلاست و دیگ سندبلاست از مهم ترین قطعات و تجهیزات برای ایجاد سطحی هموار و یک نواخت است. استحکام در ساختار و نوع ماده اولیه برای تولید این دو قطعه بیشتر از این جهت اهمیت دارند که دائماً با ذراتی درگیر هستند که خودشان حالت و خاصیت سایندگی و سایش دارند.

در ادامه به مهمترین نکاتی که در زمان تهیه،خرید و بکارگیری آنها باید توجه داشت اشاره می شود.

سندبلاست چیست ؟

سندبلاست کردن به چه منظوری انجام می شود؟همانطور که مطلع می باشید قبل از انجام عملیات رنگ پاشی بر روی لوازم و دستگاه هایی که خطر زنگ زدگی، جذب رطوبت و یا حتی برای زیبائی بصری نیاز به پوشش های رنگی و یا عایق بندی به اشکال گوناگون دارند می بایست سطح آنها تمیز شده و تاحدامکان برجستگی های آنها رفع و از آلودگی ها زدوده شوند، بدین منظور است که برای سرعت عمل و بالارفتن کیفیک از دستگاهی به نام ایرلس بادی با نصب قطعاتی مانند نازل سندبلاست و دیگ سندبلاست  استفاده می گردد.لزوماً برای تمیز کردن یک صندلی و یا یک قطعه صنعتی کوچک نیاز به استفاده از چنین دستگاهی نیست ولی زمانی که می خواهیم یک لوله عظیم و یا یک سطح با چندین مترمربع را برای رنگ کاری،زیرسازی نمائیم نیاز به ابزار پیشرفته است.

جهت سندبلاست کردن معمولاً عملیاتی مانند شن زنی،خیس پاشی، ساچمه زنی،سنگ ریزه پاشی و یا پاشیدن جوش شیرین صورت می گیرد.

نازل سندبلاست:

نازل سندبلاست یکی دیگر از قطعات اصلی و مهم در دستگاه ایرلس بادی برای انجام سندبلاست کردن قطعات است،که خود آن نیز از قسمت های کوچک تری تشکیل گردیده.این قسمت ها هرکدام به نوبه خود ازجهت جنس ممکن است فلزی یا غیرفلزی باشند.

شناخت، نحوه استفاده و نگهداری این قسمت ها بسیار مهم بوده و نیاز به مقاله ای جداگانه دارد.نظربه اینکه از مجاری و منفذهای نازل سندبلاست دائماً ذرات دارای سختی با کناره های تیز عبور می کند اهمیت شناخت ساختار آنها را می رساند.

در هنگام خرید باتوجه به نوع کاربری و تناسب آن نسبت به مساحت قطعه ای که برای سندبلاست شدن درنظر گرفته شده،طول نازل سندبلاست و موادسازنده که از نوع ژاکت های آلومینیومی یا لاستیکی بوده و نوع آستر آنها که یکی از انواع Tungsten ،Silicon و Boron هستند باید توجه و دقت بیشتری داشته باشید.

 دستگاه ایرلس بادی

دیگ سندبلاست:

دیگ سندبلاست محفظه ای است که ماده موردنظر برای سندبلاست شدن در آن قرارمی گیرد و توسط کمپرسور با فشار هوای تولیدشده ازطریق شیلنگ های مقاومی به نازل سندبلاست واردشده تا با هدایت کاربر بر روی سطوح موردنظر پاشیده گردد.

دیگ سندبلاست براساس لیتر یا کیلوگرم خوانده شده و تحت عناوین زیرقیف ۵۰۰،۳۵۰،۳۲۰،۸۰ یا طبق سفارش اختصاصی  تولید می شود.

دیگ سندبلاست به علت نوع عملکرد آن باید  قابلیت حرکت روان داشته باشند تا دسترسی و سهولت کار را برای کاربر ایجاد نماید.

دستگاه ایرلس بادی

دیگ سندبلاست علاوه بر قابلیت حرکت روان باید دارای مزایای زیر نیز باشد:

–        دارای بدنه مقاوم و ضدرطوبت به جهت جلوگیری از زنگ زدگی.

–        مقاوم دربرابر جهات براده برداری و موادساینده که لزوماً در آنها قرارمی گیرند.

نظرات