مهم ترین دلایل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

2

تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی از مشکلات مهمی است که بدون از دست دادن زمان باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. دلایل متعددی در بروز این مشکل نقش دارند از قبیل بسته نشدن درب لباسشویی و خرابی در بلبرینگ و کوپلینگ! در ادامه به مهم ترین دلایلی که باعث میشود دیگ لباسشویی تاب بردارد و چرخش آن با مشکل مواجه شود اشاره خواهیم داشت.

 تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

نحوه تشخیص تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی از بخش های مختلفی تشکیل شده و یکی از مهم ترین آنها، مخزن و دیگ است که لباس ها درون آن قرار گرفته و شستشو داده میشوند. مخزن یا همان دیگ بدنه بسیار مقاوم استیل دارد و در حین شستشو و آبکشی و خشک شدن لباس شروع به چرخیدن می کند. چرخش نامناسب دیگ نشانه خوبی نیست و بلافاصله باید با تیم های تعمیر ماشین لباسشویی تهران یا شهر خود تماس بگیرید. از مهم ترین نشانه ها برای تشخیص تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نچرخیدن دیگ لباسشویی: اگر در حین شستشن لباس متوجه شدید که دیگ بدون حرکت باقی مانده و هیچگونه چرخشی ندارد، می تواند نشانه تاب برداشتن آن باشد. به دلیل تاب برداشتن دیگ این قطعه درون دستگاه بدرستی قرار نگرفته و فضا برای چرخش آن نامناسب است.
  • صدای زیاد ماشین لباسشویی: اگر در زمان شستشو و ابکشی و خشک کردن لباس ها صدای زیادی از درون دیگ به گوش میرسد، می تواند نشان دهنده تاب برداشتن آن باشد. به دلیل تاب برداشتن دیگ با جداره ها و سایر قطعات در حین چرخش برخورد کرده و باعث ایجاد صدای زیاد میشود.

البته لازم به ذکر است که دیگ لباسشویی نمیچرخد، بلکه آبکش نصب شده روی آن در حال حرکت است. دیگ با چند فنر به داخل دستگاه متصل است و شفت و سه نظام اتصال آبکش و دیگ را برقرار می کنند. بلبرینگ ها نیز وظیفه اتصال شفت به دیگ را برعهده دارند.

علت تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

در صورت مشاهده هر یک از نشانه های بالا، بهترین کار تماس با نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی دوو و سایر برندهای مورد نظر است. چون اختلال در نحوه چرخش دیگ باعث آسیب به سایر قطعات شده و خسارت هنگفتی را متحمل خواهید شد. از مهم ترین دلایلی که باعث تاب برداشتن دیگ لباسشویی و نچرخیدن صحیح آن میشود می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

خرابی بلبرینگ لباسشویی

یکی از دلایل تاب برداشتن دیگ لباسشویی و نچرخیدن آن، اشکال در بلبرینگ است. بلرینگ یکی از قطعات بسیار مهم در ماشین های لباسشویی است که آبکش یا سبد دستگاه را به دیگ متصل می کند. در واقع این قطعه شفت را به دیگ متصل می کند که در نهایت باعث اتصال سبد به دیگ و مخزن اصلی میشود. با خرابی و اشکال در بلبرینگ جریان برق به این بخش انتقال پیدا نمی کند. تعمیر یا تعویض بلبرینگ از جمله اقدامات مهمی است که در این شرایط باید انجام شود.

اشکال در کوپلینگ ماشین لباسشویی

یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در ماشین های لباسشویی، کوپلینگ است. خرابی این قطعه برابر با نرسیدن نیرو و برق به موتور و نچرخیدن آن است. به عبارت دیگر، این قطعه موتور را به سیستم تامین نیرو و برق متصل می کند. به دلایل مختلف از قبیل عدم کیفیت کوپلینگ و قدیمی شدن لباسشویی این قطعه ممکن است با اشکال مواجه شود و موتور مانع از چرخیدن دیگ شود. با تعمیر یا تعویض کوپلینگ می توانید مشکل تاب برداشتن دیگ لباسشویی را برطرف کنید.

دقت داشته باشید که در صورت تعویض قطعه حتما از قطعات اصلی استفاده کنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم انجام این خدمات را به نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران و سایر مناطق که برند دستگاه را پیشتیبانی می کنند بسپارید.

تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

بسته نشدن درب لباسشویی

در بسیاری از مواقع دیگ ماشین لباسشویی دچار اشکال نشده و تنها دلیل برای نچرخیدن آن، باز بودن درب است. در صورت خراب شدن قفل درب لباسشویی، چرخیدن دیگ درون دستگاه با اختلال مواجه شده و بنظر میرسد دیگ تاب برداشته است. قفل درب باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود و سپس بررسی کنید که آیا مشکل چرخش دیگ برطرف شد یا خیر؟

اشکال در تسمه لباسشویی

چرخش دیگ لباسشویی از طریق تسمه های پلاستیکی قرار گرفته روی قرقره انجام میشود. با توجه به اینکه جنس تسمه ها پلاستیکی است، با گذشت زمان به مرور دچار پوسیدگی شده و گاها پاره میشوند. در این صورت دیگ قادر به چرخش نخواهد بود و با تعویض تسمه می توان مشکل را برطرف کرد. علاوه براین، گاها ممکن است تسمه کاملا سالم باشد، اما قرقره دچار ترک و شکستگی شده باشد و نیاز به تعویض دارد.

خرابی روتور و استاتور ماشین لباسشویی

هرگونه خرابی در موتور ماشین لباسشویی می تواند منجر به اختلال در چرخیدن دیگ شود. به عنوان مثال، اگر استاتور و روتور که میدان مغناطیسی را در موتور ایجاد نموده و باعث چرخش آن میشوند، خراب شود، چرخش دیگ مختل خواهد شد. تعمیر و تعویض استاتور و روتور نیاز به تخصص و مهارت داشته و بدون شناخت قطعات و نحوه کار آنها نباید این کار انجام شود.

علاوه بر موارد فوق، ساییده شدن کلاچ و از بین رفتن اسپیلن ها نیز باعث اختلال در نحوه عملکرد موتور میشوند. به همین دلیل تشخیص علت تاب برداشتن دیگ لباسشویی نیاز به مهارت و تجربه بالایی داشته و با بررسی نشانه ها در نهایت می توان دلیل اصلی را شناسایی و برطرف کرد.

خرابی روتور و استاتور ماشین لباسشویی

نتیجه گیری

دیگ یا درام و مخزن از مهم ترین اجزای ماشین های لباسشویی هستند که به آبکش متصل بوده و از این طریق شستشو و آبکشی و خشک شدن لباس ها انجام میشود. قطعاتی از قبیل بلبرینگ، شفت، قرقره، تسمه، موتور و روتور و استاتور و همچنین کوپلینگ در نحوه چرخش دیگ نقش دارند. در واقع این قطعات هر یک مستقیم یا غیرمستقیم با دیگ در ارتباط بوده و چرخش آن را کنترل می کنند. در صورت خرابی هر یک از این قطعات با مشکل تاب برداشتن ماشین لباسشویی روبرو خواهید بود و توسط تعمیرکار ماهر مشکل باید برطرف شود. علاوه براین، در برخی از مواقع خراب بودن قفل ماشین لباسشویی دلیل اختلال در چرخش دیگ شده و نیاز به تعویض دارد.

2 دیدگاه در “مهم ترین دلایل تاب برداشتن دیگ ماشین لباسشویی

  1. المیرا گفت:

    مرسی از مطالب خوبتون

  2. malaliz گفت:

    عالی بود ممنونم.

نظرات