آکادمی کوینکس | کاسپا، ستاره‌ای نوظهور

0

کاسپا (Kaspa)  شانزده آوریل Rust Alpha را به‌عنوان نقطه عطفی در مسیر توسعه خودش منتشر کرد. این نسخه جدید ضمن بهبود قابل‌توجه عملکرد کلی کاسپا زمینه را برای توسعه کارآمدتر و سریع‌تر کتابخانه کد فراهم می‌کند.

 کاسپا

کاسپا چیست؟

کاسپا با تکیه‌بر فناوری BlockDAG (گراف جهت‌دار غیرمدور) خود به‌عنوان سریع‌ترین شبکه PoW شناخته می‌شود. معماری ابتکاری دفتر کل کاسپا اولین معماری در جهان است که از بلوک‌های موازی و نهایی شدن آنی تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند. وجه تمایز کاسپا استفاده از پروتکل PHANTOM است که بالا بردن نرخ بلوک، حذف بلوک‌های یتیم، و حفظ امنیت محیط PoWرا تضمین می‌کند.

داده‌های بازار برگرفته از وب‌سایت کوینکس نشان می‌دهند که توکن بومی کاسپا (KAS) از مارس امسال رشد انفجاری‌اش را شروع کرده و قیمتش در ۳ آوریل به ۰٫۰۳۸۸ تتر رسیده است (یعنی رشد خیره‌کننده ۲۰۵ درصدی نسبت به دوره قبل).

کاسپا

منبع: داده‌های بازار وب‌سایت کوینکس

رشد ناگهانی کاسپا تصادفی یا یک ضرورت بوده است؟ وجه تمایز کاسپا چیست؟ مقاله حاضر پتانسیل و فرصت‌های توسعه آتی کاسپا را از دو جنبه تحلیل می‌کند.

زبان Rust Rewrite در آستانه گشودن عصری جدید

مقیاس‌پذیری از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌های کاسپا است. شبکه اصلی کاسپا، که به زبان Golang (یا به اختصار Go) نوشته شده است، نوامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. اندازه بلوک توکن KAS برخلاف اندازه بلوک محدود سایر رمزارزها نامحدود است. به همین دلیل، کاسپا قادر به پردازش تراکنش‌های بیشتری در هر ثانیه (TPS) و درنتیجه کارآمدتر و سریع‌تر است.

توسعه‌دهندگان جولای ۲۰۲۲ شروع به بازنویسی نسخه Rust کاسپا کردند و نسخه Rust Alpha کاسپا آوریل امسال رسماً منتشر شد. مدل مالکیت Rust و کنترل سطح پایینش بر مدیریت حافظه نوشتن هم‌زمان و موازی کدها را آسان‌تر و درنتیجه پلتفرم را قادر به پردازش تراکنش‌های بیشتر بدون افت سرعت پردازش می‌کند. سرعت پردازش Rust Alpha را تا ۳۲ بلوک در ثانیه (BPS) تخمین می‌زنند که ۳۲ برابر سریع‌تر از سرعت پردازش نسخه قبلی کاسپای نوشته شده به زبان Go (یعنی BPS 1) است. بعلاوه، بازنویسی Rust امنیت، مقیاس‌پذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت نگهداری کاسپا را افزایش می‌دهد.

مقیاس‌پذیری برای بسیاری از شبکه‌های اکوسیستم کریپتو همیشه چالش‌برانگیز بوده است. کاسپا با افزایش تعداد بلاک‌های تولید و تأیید شده در هر ثانیه بر این چالش غلبه می‌کند. کاسپا قصد دارد پس از بازنویسی Rust سرعت پردازش را به BPS 100 (100 بلوک در ثانیه) افزایش دهد. به‌عبارت‌دیگر، کاسـپا در آینده تراکنش‌های بزرگ را روان‌تر و کارآمدتر انجام می‌دهد که بسیار خوشایند توسعه‌دهندگان، کاربران و شرکت‌ها است.

کاسپا

پدیده صنعت استخراج کریپتو پس از اتریوم

پس‌ازآنکه اتریوم سال گذشته اجماع PoS را جایگزین اجماع PoW کرد، توکن KAS وارد صفحه رادار ماینرهای GPU شد و از نظر بسیاری از افراد یکی از سودآورترین توکن‌ها برای استخراج GPU تلقی می‌شود. کاسـپا با استفاده از الگوریتم KHeavyHashامنیت و سرعت را بر اساس پروتکل PHANTOM، که تعمیم‌یافته مقیاس‌پذیر اجماع Nakamoto Consensus (اجماع بیت‌کوین) است، بهینه می‌کند. نرخ بلاک کند کریپتوهای سنتی موجب اختلاف زیادی در درآمد استخراج می‌شود، ولی نرخ بلاک سریع کاسپا در لایه اجماع این شکاف را کوچک‌تر و به تمرکززدایی در استخراج کمک می‌کند.

بلاک‌ها در کاسـپا با استفاده از فناوری BlockDAGو بهینه‌سازی پروتکل استخراج PoW می‌توانند به‌جای یک بلوک والد به چندین بلوک قبلی ارجاع بدهند. این رویکرد نسبت به مدل‌های بلاک‌چین تکی یا موازی به دلیل هدر نرفتن یا یتیم نشدن بلاک‌ها در کاسپا برتری دارد. انتشار همه بلاک‌ها در دفتر کل تضمین می‌کند که هیچ ظرفیت استخراجی هدر نرود.

فناوری منحصربه‌فرد و نوآورانه کاسـپا منجر به بهبود قابل‌توجه عملکرد استخراج و محبوبیت روزافزونش بین ماینرها شده است. کاسپا طبق گزارش MinerStat در حال حاضر محبوب‌ترین رمزارز PoW بین کوین‌های پرطرفدار است.

کاسپا

منبع: MinerStat

کاسـپا در زمینه نوظهور BlockDAG پیشگام است و مزایای قابل‌توجهی در این فناوری نوآورانه دارد. مقیاس‌پذیری کاسـپا موجب TPS و BPS بالاتر آن بدون به خطر انداختن امنیت می‌شود. کاسـپا از زمان راه‌اندازی شبکه اصلی حتی در بازار نزولی نیز رو به رشد بوده است. لازم به ذکر است که توکن KAS هنوز رشد واقعی خود را تجربه نکرده است. به‌عبارت‌دیگر، قیمت توکن کاسـپا در روند صعودی بعدی بازار ممکن است بیش از ۵۰ برابر افزایش یابد.

کاسـپا پس از انتقال از Go به Rust یکپارچه‌سازی قراردادهای هوشمند را در ماه می آغاز خواهد کرد و عملکردش را هر چه بیشتر ارتقا خواهد داد. کاسـپا در آینده ممکن است به سریع‌ترین، امن‌ترین و مقیاس‌پذیرترین شبکه غیرمتمرکز تاریخ تبدیل شود.

در حال حاضر رمزارز KAS در صرافی کوینکس لیست شده و از حجم معاملاتی و عمق بازار خوبی برخوردار است؛ از زمانی که در کوینکس  لیست شده رشد های خیره کننده ای داشته است.

* این مقاله فاقد هرگونه توصیه سرمایه‌گذاری است.

نظرات