بیوگرافی ستار صید اسکی باز و پناهندگی به نروژ + سوابق و عکس جدید سید ستار صید

0

سید ستار صید اسکی باز متولد ۵ آذر ۱۳۶۶ در تهران میباشد. ایشان در اوایل سال ۱۳۸۰ اسکی را آغاز نموده و عضو تیم ملی اسکی ایران بوده است. ستار صید یکی از ورزشکاران المپیکی اسکی است از کشاورزی و دامپروری به اسکی رسیده و سابقه ۲۰ ساله در اسکی ایران را دارد . او در طول فعالیت های ورزشی خود توانسته ۴ دوره سهمیه المپیک زمستانی کسب کند. ستار صید اسکی باز ملی پوش کشورمان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برای همیشه به کشور نروژ پناهنده شد تا ادامه فعالیت های خود در اسکی را در کشور دیگری ادامه دهد. در ادامه به بیوگرافی سید ستار صید می پردازیم.

بیوگرافی ستار صید اسکی باز و پناهندگی به نروژ و همسر و فرزندان + سوابق و عکس جدید سید ستار صید

بیوگرافی سید ستار صید و همسرش

ستار صید در تاریخ ۵ آذر ۱۳۶۶ در تهران متولد شد. او دارای قد ۱٫۷۶ متر بوده و عضو تیم ملی اسکی ایران بوده است. شغل اصلی او کشاورزی و دامپروری است و در کنار آن ورزش اسکی را به صورت حرفه ای ادامه داد و حالا قصد دارد زیر پرچم نروژ اسکی کند

ستار صید یکی از ورزشکاران المپیکی است که سابقه ۲۰ ساله در اسکی ایران دارد و در ماده استقامت حرف اول را در ایران می‌زد

بیوگرافی سید ستار صید اسکی باز

سوابق ورزشی و مدال ها

ایشان در اوایل سال ۱۳۸۹ اسکی را آغاز نموده است. او در طول فعالیت های ورزشی خود توانسته ۴ دوره سهمیه المپیک زمستانی کسب کند

آقای صید درباره فعالیت هایش گفته: عمرم را در فدراسیونی گذاشتم که به من حقوق و بیمه نمی‌داد و رئیسش تصمیم‌گیرنده نبود. عمرم را در ورزشی گذاشتم که چون پدر و برادرم در این رشته نبودند، هزاران بار حقم را خوردند اما الان درد می‌کشم. درد دارم که از اردیبهشت در مملکتی که برف نداشت و دنیا روی برف تمرین می‌کرد، من در کوه‌های دیزین می‌دویدم. از این ناراحت هستم که وقتی ورزشکاران کشورهای دیگر چند پزشک و متخصص همراه خود داشتند، هیچ‌کس را نداشتم. آن‌همه شبانه‌روز زجر کشیدم چرا باید یک بی‌احتیاطی زمین‌گیرم کند؟ دیگر نمی‌شود ورزش کرد. یک ورزشکار روستایی هستم و کارم کشاورزی و دامپروری است. ورزش تغذیه و شرایط تمرینی خوب می‌خواهد اما من در جاده آسفالت می‌دویدم در جاده‌ای تمرین می‌کردم که صد سگ در آن رها بود و دائم پاچه من را می‌گرفتند. جهاد کشاورزی استان هم زنبورها را بغل جاده اسکان می‌داد که بارها من را زنبور نیش زد و چون حساسیت داشتم، هر‌ روز درمانگاه بودم. زجر و بدبختی زیادی کشیدم اما کرونا در دقیقه ۹۰ زمینم زد».

زندگینامه ستار صید

سیدستار صید در بازی‌های آسیایی زمستانی ۲۰۱۱ موفق به کسب مدال برنز برای ایران شد. وی ۴ دوره کسب سهمیه المپیک زمستانی نموده است،در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ و بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ وبازیهای المپیک ۲۰۱۸ کره جنوبی شرکت کرده‌است.

وی در المپیک زمستانی ۲۰۱۴ با اختلاف زمانی ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه و ۴ دهم ثانیه جایگاه هفتاد و نهم را به دست آورد. در آن رقابت‌ها رکورد نفر نخست ۳۸ دقیقه و ۲۹ ثانیه و ۷ دهم ثانیه بود. ستار صید در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها در جایگاه هشتم در میان ۶۹ اسکی‌باز جهان قرار گرفته بود.

ماجرای پناهندگی ستار صید به نروژ

ماجرای پناهندگی ستار صید به نروژ

ستار صید در اردیبهشت ١۴٠٢ به کشور نروژ پناهنده شد. سیدستار صید دومین پناهنده پرسروصدای اسکی در ماه‌های اخیر است. پیش از او عاطفه احمدی، پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و نفر اول اسکی زنان ایران نیز به آلمان پناهنده شد.

صید در ویدئویی که اخیرا از خودش منتشر کرده، دلایل مهاجرت و پناهندگی‌اش را همین سختی‌ها اعلام کرده و البته پرده از این موضوع برداشته که از سوی فدراسیون اسکی برای حضور در رقابت‌های آتی هم محروم شده است. صید وعده داده در روزهای آتی درباره پناهندگی‌اش بیشتر صحبت کند.

علت پناهندگی ستار صید به نروژ

علت پناهندگی ستار صید به نروژ

عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی با اشاره به پناهندگی اسکی‌باز المپیکی گفت: «ستار صید» همه سرمایه‌گذاری‌هایی که در ایران برایش شده را فراموش کرده و طوری وانمود می‌کند که گویی موفقیت‌هایش صرفا نتیجه تلاش شخصی او بوده است! او در ۲ سال گذشته جزو ۴ نفر سولیداریتی بوده که از کمک‌های مالی کمیته بین‌المللی المپیک در ۷ دوره استفاده کرده و این کمک‌ها به صورت نقدی در مبالغ مختلف، ۱۰۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۷۰ میلیون و … به وی پرداخت شده است. این کمک‌ها جدا از هزینه‌هایی است که برای اعزام، تجهیزات، اردوی اتریش و سوئیس صید پرداخت شده است.

وی به رفتارهای خلاف عرف و انضباطی صید پرداخت و اضافه کرد: این مسئله خارج از پرونده‌های انضباطی صید بود که در کمیته انضباطی باز است؛ پرونده‌هایی مانند هتاکی و اعتراض به مسئولین و مربیان در جریان اردو و حتی برخورد فیزیکی با عوامل اردو برای صید در کمیته انضباطی تشکیل شده و باز است ولی ما به دلیل حفظ آرامش و رافت اسلامی حکمی صادر نکردیم اما حتی یک بار هم نشد که او بابت این رفتار عذرخواهی کند.

نظریان به بخش دیگری از رفتارهای خارج از عرف و پرونده‌های نظریان اشاره کرد و گفت: علاوه بر پرونده انضباطی ورزشی، یکی از افراد ساکن دیزین مدعی شده که برای صید به دلیل مشکلات اخلاقی و ایجاد مزاحمت، در بخش قضایی، پرونده تشکیل داده است. ما با وجود اطلاع از این پرونده برای حفظ شان ورزش کشور در مواجهه با سوال رسانه‌ها در این باره، ابراز بی‌اطلاعی کردیم.

رئیس فدراسیون اسکی افزود: این پرونده باز است و آن را ما نه تائید و نه تکذیب می‌کنیم. با این حال با توجه به این پرونده صید به دلیل شرایط اخلاقی نمی‌توانست در دیزین زندگی کند و با پناهندگی یک فرار رو به جلو انجام داده است، به خصوص که با توجه اشکالات رفتار حرفه‌ای و معمولی فضای زندگی برای او تنگ‌تر شد تا از یک کشور اعلام پناهندگی کند.

عکس های جدید سید ستار صید

جوایز و افتخارات

مدال طلای مسابقات اسکای رانینگ ۳۰ کیلومتر آزادکوه – دیزین سال ۱۳۹۵

مدال نقره دومین دوره مسابقات سه‌گانه دیزین ۱۳۹۶

مدال طلای مسابقه اسکای رانینگ ۴۶ کیلومتر کاچکار ترکیه ۲۰۱۷

مدال نقره مسابقه اسکای رانینگ ۳۴ کیلومتر کندوان تبریز ۱۳۹۶

نظرات