۱۲ ایده برای نورپردازی آشپزخانه شما

0

آشپزخانه‌ قلب خانه‌ها هستند و برای بهبود کیفیت و زیبایی این فضای مهم باید عوامل مختلفی چون نور پردازی آشپزخانه را در نظر بگیرید. هنگام استفاده و بکار گیری نور طبیعی یا مصنوعی در آشپزخانه باید نحوه استفاده از آن برای کمک به عملکرد بهتر آشپزخانه یا حتی تاثیر نور  بر حال و هوای فضا را لحاظ فرمایید.
هنگامی که نورپردازی آشپزخانه مناسب باشد باعث می شود که علاوه بر داشتن محیطی مناسب و کاربردی برای آشپزی، گذراندن وقتتان در آنجا بسیار لذت بخش شود.

۱-انتخاب پرده مناسب

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که از اول صبح به دنبال نور و روشنایی بخصوص نور طبیعی برای دریافت انرژی مثبت هستید باید در آشپزخانه منزل خود از پرده‌هایی استفاده نمایید که ضخیم نبوده و مانع از ورود نور نشوند. پرده‌ آشپزخانه از جنس حریر و نازک بهترین پرده برای عبور نور خورشید و طبیعی در روز و حتی نور مهتاب در شب می‌باشند.

 نورپردازی آشپزخانه

۲-طراحی دریچه‌ای برای ورود نور طبیعی

اگر قصد بازسازی منزل خود را دارید تا حد امکان سعی کنید که برای آشپزخانه خود پنجره یا دریچه‌ای ایجاد نمایید تا نور به داخل بتابد و بخش عظیم روشنایی آشپزخانه شمارا تشکیل دهد.

۳-ایجاد جزیره‌ای نورانی در آشپزخانه

جزیره آشپزخانه یک سطح صاف برای کار است که علاوه بر انجام کار های آشپزی روزانه بروی آن می‌توان سینک، گاز و لوازم دیگر را درون آن جا داد. بنابراین برجسته شدن جزیره آشپزخانه با نورپردازی چشمگیر و در عین حال کاربردی، توجهی را که شایسته آن است به آن می‌دهد.

نورپردازی آشپزخانه

۴-انتخاب رنگ مناسب برای نورپردازی آشپزخانه

انتخاب اتصالات مناسب برای نور پردازی تنها تصمیمی نیست که باید بگیرید – دمای نور نیز مهم است و هنگام انتخاب لامپ‌ها یا مشخص کردن چراغ های LED یکپارچه برای آشپزخانه خود، انتخاب نور سرد در مقابل نور گرم را خواهید داشت که تفاوت را در آشپزخانه شما ایجاد می‌کند.

همینطور این امکان وجود دارد که نور گرم و سرد را  در نور پردازی آشپزخانه خود با هم ترکیب کنید تا اهداف هر کدام را برآورده کنید – برای مثال، استفاده از نور خنک‌تر برای روشنایی کار را در نظر بگیرید، زیرا روشن‌تر است و دیدن را آسان‌تر می‌کند، در حالی که نور گرم به عنوان نور محیط،آرامش‌بخش‌تر است. بنابراین استفاده از هر دو به طور همزمان می‌تواند خسته کننده باشد پس سعی کنید تا با توجه به شرایط و کاری که قرار است در آشپزخانه انجام شود نور مناسب را روشن نمایید.

۵-انتخاب بین نورافکن و نورهای پایین برای آشپزخانه

آیا آشپزخانه شما باید از نورافکن استفاده کند یا نور پایین ؟ به طور بالقوه هر دو! نورافکن‌ها برای برجسته کردن مناطق در آشپزخانه شما مفید هستند و نور‌های رو به پایین به جای راهرو باید روی میز کار آشپزخانه استفاده شوند، زیرا هنگام تهیه غذا در این قسمت‌ها، روی سطوح سایه می‌افتد.

هنگام مشخص کردن نورهای پایین، به راحتی می‌توان وسواس زیادی به تقارن داشت، اما نکته مهمتر این است که آنها در کجا باید و در کجا نباید قرار گیرند. بنظر شما مهمترین عناصر در طراحی آشپزخانه کدام قسمت‌ها هستند؟ اجاق گاز و سینک به خوبی توسط نور پردازی آشپزخانه دیده خواهند شد.

نورپردازی آشپزخانه

با این حال، ایجاد یک الگوی واضح و یکنواخت را نباید نادیده گرفت. این امر نه تنها باعث می‌شود که چیدمان چراغ‌ها روی سقف مرتب به نظر برسد، بلکه باعث پخش یکنواخت نور و جلوگیری از لکه‌های تاریک می‌شود. هدف از فاصله گذاری این است که نور خیلی شدید ایجاد نشود و در عین حال از نقاط تاریک و کور نیز اجتناب شود.

۶-روی سطوح کابینت را با نورپردازی زیاد روشن کنید

آیا چیزی آزاردهنده تر از ایستادن در مقابل نور هنگام کار کردن و ایجاد سایه بر کار شما نیست؟ باید اطمینان حاصل نمایید که نورهای توکار و سایر انواع روشنایی برروی آن سطوح به گونه‌ای قرار گرفته باشند که در هنگام کار برروی سطوح کابینت برروی کار شما سایه ایجاد نشود.

با این حال، به یاد داشته باشید که نورپردازی برروی سطوح کابینت ، علاوه بر آنکه برای انجام امور آشپزی روزمره در آشپزخانه مهم است، می ‌تواند یک ایده مناسب و ساده برای ایجاد آشپزخانه‌ای مدرن و چشم نواز باشد.

۷-نوارهای LED مخفی ایده‌ای عالی برای نورپردازی آشپزخانه‌های کوچک

اگر آویزها یا لوسترهای آویزان مانع از کاربردی بودن یک آشپزخانه کوچک می‌شوند و در صورت استفاده از نورافکن‌ها ممکن است آشپزخانه به محیطی به هم ریخته تبدیل شود، استفاده و نصب نوارهای LED در قسمت‌های فرورفته آشپزخانه و یا زیر کابینت‌های‌ دیواری بسیار هوشمندانه است.

نورپردازی آشپزخانه

۸-با روشن کردن قفسه و کابینت‌های بدون در، عمق آشپزخانه را افزایش دهید.

استفاده از نور مخفی درون قفسه‌ها و یا کابینت‌های موجود در آشپزخانه علاوه بر روشنایی و دیده شدن لوازم درون آن‌ها باعث عمیق و بزرگ دیده شدن آشپزخانه می‌شود.

۹-ایده هوشمندانه برای سقف های پایین آشپزخانه

سقف‌های کم ارتفاع می‌توانند هنگام طراحی و پیاد سازی ایده‌های نورپردازی خوب، دردسرساز باشند، زیرا انتخاب هرنوع آویز دلبخواهی را منع و محدود می‌کنند و اغلب گزینه‌ها را به آویزهای کوتاه و یا توکار تبدیل می‌کنند.

نورپردازی آشپزخانه

۱۰-استفاده کمتر از نور افکن ها در آشپزخانه‌های کوچک

نورافکن ها ابزارهای مفیدی برای نورپردازی پس زمینه هستند، اما زمانی که تعداد زیادی از آن‌ها در یک فضا استفاده شوند، اغلب ممکن است نامرتب به نظر برسند. متأسفانه، در آشپزخانه‌های کوچک‌ یا آن‌هایی که جایی برای گنجاندن آویز و موارد مشابه ندارند، نمی‌توان از نور افکن‌های زیادی استفاده نمود.

حتی در صورت کوچک بودن آشپزخانه می‌توانید نور افکن‌های خود را درون سقف بصورت توکار جایگذاری نمایید تا یک فضای خوب و بدون شلوغی و هیاهو ایجاد شود.

۱۱-جسارت در انتخاب یک لوستر مدرن

طراحی دوباره و بازسازی آشپزخانه کاری بسیار هیجان انگیز است بنابراین باید تلاش کنید تا از لوازمی که واقعا جذاب هستند استفاده نمایید تا افراد در بدو ورود به درون آشپزخانه جذب زیبایی آن شوند. انتخاب و استفاده از یک لوستر مدرن، پرزرق و برق در بالای جزیره آشپزخانه و یا میز ناهارخوری در جذب توجه و نگاه مردم بسیار تاثیر گذار است.

نورپردازی آشپزخانه

۱۲- نورپردازی آشپزخانه توسط سطوح انعکاسی

خوب است تا از سطوح انعکاسی و بازتابنده در طراحی نورپردازی آشپزخانه خود استفاده کنید تا تاثیر و نقش سایه‌ها و بازتاب‌ها را در  زیبایی طراحی نورپردازی خود ببینید به عنوان مثال یک سایه روشن دراماتیک می‌تواند سایه‌های پویا را در سراسر فضای شما ایجاد کند و یا استفاده از سطوح بازتابنده نیز می‌تواند تأثیر نورپردازی شما را به روشی خلاقانه تقویت نماید.

سخن آخر

اگر که این موارد را در نورپردازی آشپزخانه خود رعایت نمایید به راحتی می‌توانید آشپزخانه رویایی خود را داشته باشید تا با لذت و آرامش در آنجا غذای روزانه خود را آماده نمایید همچنین برای خرید پرده هم می‌توانید به سایت پردکور سری بزنید و به صورت آنلاین پرده مورد نظر خود را خریداری کنید.

آدرس سایت: https://pardecore.com/

شماره تلفن:

۰۹۲۰۳۰۳۰۱۲۵

۰۹۱۲۱۴۶۰۹۶۰

نظرات